Ska eventuellt titta på ett hus på måndag Har varit kär i det länge (över Hemnet), känner att jag måste få det ur systemet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man måste ju inte skriva på papperna på en vardag eller ens på dagtid Det löser sig säkert, sålänge mäklaren är flexibel Håller tummarna för dig!
Du kan inte fråga om mäklaren kan höra av sig på lördagen istället? Då kan du åka tidigt på söndagen och ändå hinna tillbaka hem samma dag.Mäklaren frågade om hon kunde höra av sig till mig på söndag. Då kan jag dra iväg hals över huvud. Det här ligger ju 3 timmar bort så det inkräktar definitivt på min arbetstid om jag behöver åka dit en vardag. Om jag åker dit efter jobbet, sover på orten, skriver direkt på morgonen, så tappar jag väl en halv arbetsdag i alla fall. Borde funka ändå. Min chef är av den smidiga sorten.
Du kan inte fråga om mäklaren kan höra av sig på lördagen istället? Då kan du åka tidigt på söndagen och ändå hinna tillbaka hem samma dag.
Nu har jag visserligen inte läst besiktningsprotokollet...Alltså vi vet varken ut eller in.
Det ligger ett hus ute där jag vill bo och maken kan tänka sig att bo. Jag har kollat på det här huset för flera år sedan tillsammans med mitt ex när det skulle hyras ut, men vi hyrde det aldrig då. Det ligger på landet, med gångavstånd till stallet. Jag har inte häst längre men hoppas ju i framtiden.
Huset är lagom stort, det ligger på landet men bara typ 1,5 mil från stan, tomten går hyffsat lätt att hägna in till vovve, det är dränerat 2010, fasaden målad 2015.
Vi var på visning igår och är kära. Vi vill bo där.
Men. Det finns inget garage - det är något maken inte vill tumma på. Han har dock inget emot att bygga ett. Vi har bara svårt att se var det ska rymmas på tomten?! Och hur tar man reda på att man faktiskt FÅR bygga ett garage där innan man köper?
Huset är besiktigat av säljaren. Mäklaren mailade protokollet. Vi fattar ju nästan ingenting mer än att det är en hel del fel. Om vi tolkar det rätt behöver nog taket bytas. Det är tegel och det står att det dels saknad några takpannor och några är trasiga och något om att de låg fel vid nocken.
Inne i huset är det dels en del påpekande om elen, det finns tex ingen jordfelsbrytare.
Och, fukt"rosor" i tak
Vinden ej besiktigad pga fanns visst ingen stege..
Huset har legat ute för 1 990 000, vilket nog är rätt bra i det området trots allt. För någon vecka sedan sänktes priset till 1,7.
Alltså - hur ska man tänka, hur mycket fel är "normalt" / lagom och fortfarande värt att köpa? Vi vill inte köpa på oss problem eller ja, något som blir väldigt dyrt..
Dessutom var det 2 par till på visningen så det kan ju bli budgivning också..
Man vet inte det.En sak som slog mig nu på morgonen - hur vet man om en annan budgivare har varit seriös? Jag funderar på om svårigheterna med den andra budgivaren betyder att de har svårigheter att få igenom ett bolån. Kanske har de inte ens haft lånelöfte så högt upp som deras slutbud gick. I början la de 5000 mer vid varje uppgång, sedan gjorde de ett ryck på 20 000 som jag också bjöd över, därefter återgick de till att bjuda 5000 mer. Aha, de har nog slut på pengar tänkte jag och la ett bud som jag trodde de skulle ha svårt att toppa. Sedan gick det en hel dag innan de bjöd över detta med 5000 kr och nu verkar den budgivaren svår att få tag i.
Vad tror ni? Går det att kolla om den budgivarens bud har varit riktiga? Jag är förstås beredd att betala det jag gett bud på men det vore ju fånigt om den summan är upptrissad i onödan. (Det kan ju vara så att det bara är deras sista bud som är fejk också och då finns det inget att sura över förutom det krångel budgivaren skapat.)
Jag och min sambo hade ett lånelöfte innan vi la ett bud på ett hus. Huset hade legat ute till salu i ca ett år och vi var de enda spekulanterna så det var ingen budgivning med en annan part. När vi och säljarna var överens om ett pris och vi kontaktade vår bank fick vi inte godkänt från banken. De tyckte inte att huset var värd de pengarna pga läget (vilket är jättekonsigt för SÅ off ligger verkligen inte huset, vi har tom en busshållplats precis utanför dörren i princip och bara en timme till Malmö). Så vi fick helt enkelt snabbt försöka hitta en ny bank som kunde gå med på köpet. Det gick rätt lätt att hitta en ny bank men det tar ju ändå en del tid med sådana viktiga handlingar. Den nya banken tyckte iaf absolut att huset var värd priset och sa ingenting om läget. Så två banker kan tycka helt olika om samma fastighet.En sak som slog mig nu på morgonen - hur vet man om en annan budgivare har varit seriös? Jag funderar på om svårigheterna med den andra budgivaren betyder att de har svårigheter att få igenom ett bolån. Kanske har de inte ens haft lånelöfte så högt upp som deras slutbud gick. I början la de 5000 mer vid varje uppgång, sedan gjorde de ett ryck på 20 000 som jag också bjöd över, därefter återgick de till att bjuda 5000 mer. Aha, de har nog slut på pengar tänkte jag och la ett bud som jag trodde de skulle ha svårt att toppa. Sedan gick det en hel dag innan de bjöd över detta med 5000 kr och nu verkar den budgivaren svår att få tag i.
Vad tror ni? Går det att kolla om den budgivarens bud har varit riktiga? Jag är förstås beredd att betala det jag gett bud på men det vore ju fånigt om den summan är upptrissad i onödan. (Det kan ju vara så att det bara är deras sista bud som är fejk och då finns det inget att sura över förutom det krångel budgivaren skapat.)
Jag och min sambo hade ett lånelöfte innan vi la ett bud på ett hus. Huset hade legat ute till salu i ca ett år och vi var de enda spekulanterna så det var ingen budgivning med en annan part. När vi och säljarna var överens om ett pris och vi kontaktade vår bank fick vi inte godkänt från banken. De tyckte inte att huset var värd de pengarna pga läget (vilket är jättekonsigt för SÅ off ligger verkligen inte huset, vi har tom en busshållplats precis utanför dörren i princip och bara en timme till Malmö). Så vi fick helt enkelt snabbt försöka hitta en ny bank som kunde gå med på köpet. Det gick rätt lätt att hitta en ny bank men det tar ju ändå en del tid med sådana viktiga handlingar. Den nya banken tyckte iaf absolut att huset var värd priset och sa ingenting om läget. Så två banker kan tycka helt olika om samma fastighet.
Så ja, ville bara berätta om vår situation och hur det kan bli trots ett lånelöfte
Ja det går inte särskilt fort iaf Är rätt dött på hemnet och liknande nu, kommer ut några lägenheter och någon överprisad villa/gård då och då. Vi är dock bestämda med att inte luras in i detta överläge på priser som råder just nu. Ska vi köpa något ska det vara till rätt pris, så en inte står där med miljonförlust den dagen vi vill sälja. Just nu kan det komma ut en mindre gård, utan mark och med ok renovering för 5-6 miljoner Nä vanisinne är det!Hur går det för @RostKaptenen?
I ett badrum finns olika vattenzoner,så var satt träbitarna? Zon1 är duschen +60cm (tror jag det var)
Det var något mer med taket också, men jag kommer inte ihåg vad det hette, har inte protokollet här just nu, men något med att taket var fellagt och att det var risk för vattenskador pga det (tror jag att det var).Nu har jag visserligen inte läst besiktningsprotokollet...
Man behöver inte byta hela taket för att det saknas tegelpannor och tegelpannor ligger fel. Byt ut de trasiga, lägg dit där det saknas och lägg i ordning de som ligger fel.
Att vinden inte kunde besiktigas gör mig mer nervös, speciellt eftersom där är en fuktskada redan. Vi backade ur ett sånt här köp, inte pga fuktskadan för den var lätt fixad enligt fackmän, utan pga att säljaren inte ville gå ner i pris pga den (han ville gå ner 20.000 bara). Inte där heller kunde man besiktiga vindsnocken, men det luktade bra där uppe och där kändes ej fuktigt (två fackmän plus min far tittade på det).
Men eftersom man ej kunde besiktiga allt, så var vårt nya bud anpassat efter att "där kan finnas vad fan som helst där uppe". Vi kom överens om 620.000. La nytt bud på 575.000. Säljaren ville endast gå ner till 600. Då drog vi oss ur.
Jordfelsbrytare är inte så dyrt att fixa, om allt är i superfel med elen så handlar det om kanske 8000:-. Annars runt 3000:-.
Fukten, är den på ovanvåningen eller nedanvåningen?
Det är väl ingen som har träbitar i duschen?! Varför satt dom där? och vad fanns under dom ? plastmatta?kakel?De satt i duschen. Jag är osäker på höjden.