Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med priser är helt sjukt svårt. Jag är intresserad av ett hus som ägaren vill ha 575000 för. 90 kvm hus och drygt 6200 kvm tomt. Glesbygd. De finns ett bud på 40000 och den budgivaren verkar inte vilja gå upp mer. Dessutom luktar det cigarettrök i huset och det kommer att behöva saneras.

Så det är alltså läge för prutning. Jag undrar bara hur mycket. Å ena sidan vill jag inte betala mer än nödvändigt. Å andra sidan vill jag att ägaren ska ta budet.
Fast du vet ju inte med säkerhet att det luktar rök i huset,det kunde ju lika gärna vara ägaren som hade cigg doft i kläderna.
Så någon sanering kankse inte behövs och ibland kan det hjälpa med att ägaren flyttar ut sina möbler o textilier,sen vädrar man o städar ordentligt.
Jag hade bjudit 450000 och varit beredd på ett nej och då gått upp typ 25000.

Fast du vet ju inte med säkerhet att det luktar rök i huset,det kunde ju lika gärna vara ägaren som hade cigg doft i kläderna.
Så någon sanering kankse inte behövs och ibland kan det hjälpa med att ägaren flyttar ut sina möbler o textilier,sen vädrar man o städar ordentligt.
Jag hade bjudit 450000 och varit beredd på ett nej och då gått upp typ 25000.

Jo, jag har tänkt den tanken också och hoppas ju på att lukten försvinner efter en städning.

Nu är jag mitt uppe i budgivningen av huset. En person hade lagt ett skambud i september som säljaren inte ville acceptera och den budgivaren kom inte med fler bud då. Jag la ett bud som låg lite under säljarens önskemål men vi kom fram till en kompromiss, så vi var liksom klara med den biten. Då vaknade den första budgivaren :nailbiting: Perkele. De höjde med 5000. Jag höjde med 10 000. Och sedan repeterade vi samma procedur en gång till. Just nu har den andre det högsta budet.

Det här är vidrigt.

:nailbiting::nailbiting:Apropå budgivning... Mina grannars lägenhet såldes just för 2 760 000 kr, 4:a på 81 kvm med altan. Utgångspris 1 695 000 kr. O_o Den såldes för nästan dubbla priset mot vad de köpte den för för 3,5 år sedan (nybyggd lägenhet). Detta är i utkanten av en liten och inte speciellt attraktiv förort till Stockholm. Buss 5 min och sedan 30 min pendeltåg in till stan. Dessutom med en månadsavgift på 4800 kr.

Jag är chockad. :eek: Över en miljon mer än utgångspris, och en 100% värdeökning på 3 år! :nailbiting: Blir ju aningens sugen på att sälja, även om jag tyvärr inte kan göra det just nu...

:nailbiting::nailbiting:Apropå budgivning... Mina grannars lägenhet såldes just för 2 760 000 kr, 4:a på 81 kvm med altan. Utgångspris 1 695 000 kr. O_o Den såldes för nästan dubbla priset mot vad de köpte den för för 3,5 år sedan (nybyggd lägenhet). Detta är i utkanten av en liten och inte speciellt attraktiv förort till Stockholm. Buss 5 min och sedan 30 min pendeltåg in till stan. Dessutom med en månadsavgift på 4800 kr.

Jag är chockad. :eek: Över en miljon mer än utgångspris, och en 100% värdeökning på 3 år! :nailbiting: Blir ju aningens sugen på att sälja, även om jag tyvärr inte kan göra det just nu...

Åh, hoppas att min lägenhet går för galet mycket pengar om jag bestämmer mig för att köpa! Skulle underlätta mycket. Inköp av tokiga tapeter med flamingos på, till exempel :angel:

Jo, jag har tänkt den tanken också och hoppas ju på att lukten försvinner efter en städning.

Nu är jag mitt uppe i budgivningen av huset. En person hade lagt ett skambud i september som säljaren inte ville acceptera och den budgivaren kom inte med fler bud då. Jag la ett bud som låg lite under säljarens önskemål men vi kom fram till en kompromiss, så vi var liksom klara med den biten. Då vaknade den första budgivaren :nailbiting: Perkele. De höjde med 5000. Jag höjde med 10 000. Och sedan repeterade vi samma procedur en gång till. Just nu har den andre det högsta budet.

Det här är vidrigt.
Hur har det gått?
Håller tummarna!

Hur har det gått?
Håller tummarna!

Det är helt hysteriskt. Ett tag bjöd de 5000 över hela tiden, sedan gjorde det ett ryck och bjöd 20000. Jag bjöd över och sedan blev det en ökning med 5000 igen. Jag hoppas att det betyder att de nådde sin maxgräns. Jag saltade på och nådde min absoluta maxgräns. Om de bjuder över nu så hoppar jag av. Mitt nya bud registrerades i morse (då mäklaren hade hunnit gå hem igår kväll när jag la det) men jag har inte hört något mer från den andra budgivaren. Tidigare har det varit snabba med sina bud.

Det är helt sjukt nervöst.

Det är helt hysteriskt. Ett tag bjöd de 5000 över hela tiden, sedan gjorde det ett ryck och bjöd 20000. Jag bjöd över och sedan blev det en ökning med 5000 igen. Jag hoppas att det betyder att de nådde sin maxgräns. Jag saltade på och nådde min absoluta maxgräns. Om de bjuder över nu så hoppar jag av. Mitt nya bud registrerades i morse (då mäklaren hade hunnit gå hem igår kväll när jag la det) men jag har inte hört något mer från den andra budgivaren. Tidigare har det varit snabba med sina bud.

Spännande! Lova att uppdatera oss :)

Något nytt? :nailbiting:

Har de fortfarande inte hört av sig?

Nej. Den andra budgivaren har gått upp i rök. Mäklaren får inte tag i personen och bad att få återkomma i morgon. Jag svarade att det gick bra för jag hade ändå tänkte fråga henne i morgon om säljaren vill avsluta ;) . (Säljaren är nog motiverad att skriva kontrakt snabbt. Om jag skulle hoppa av, sjunker nämligen budet ner till startnivå igen.)

Så jag hoppas på att få dra iväg hals över huvud i morgon och skriva kontrakt. Tur att min chef sagt att vi tar höstlov den här veckan och jobbar så lite som möjligt :) . Hon är bra rolig hon.

Det sket sig. Den andra budgivaren gick över mitt sista bud med 5000 kr. Jag stannar.

Sista chansen är väl om säljaren ändå väljer att sälja till mig i stället för den andra krångelnissen. Jag har ju också redan tidigare aviserat att jag är flexibel med inflyttningsdatum.

Det sket sig. Den andra budgivaren gick över mitt sista bud med 5000 kr. Jag stannar.

Sista chansen är väl om säljaren ändå väljer att sälja till mig i stället för den andra krångelnissen. Jag har ju också redan tidigare aviserat att jag är flexibel med inflyttningsdatum.

Trist :(
Var tydlig med att säga det till mäklaren så finns det en om möjligt liten men ändock en chans fortfarande!

Tråkigt.
Hoppas den andra köparen strular så mycket att säljaren blir avtänd. Eller att bolånet strular :devil:

Trist :(
Var tydlig med att säga det till mäklaren så finns det en om möjligt liten men ändock en chans fortfarande!

Ja, det är trist. Mäklaren har varit tydlig mot mig redan från början om att det i slutändan ändå är säljaren som väljer och hon har även sagt att hon vidarebefordrat min information till säljaren om flexibelt inflyttningsdatum. Det är det hoppet står till just nu.

Den andra har ju varit lite av en krångelnisse. Personen kom med ett skambud någon gång i september som säljaren inte nappade på men någon höjning av budet kom aldrig. Det var först när jag och säljaren var överens om ett pris som personen började buda.

När jag och mamma var där och tittade så fick jag uppfattningen att säljaren gillade oss. Så det är väl det som kan vara min smala chans. Det skiljer trots allt bara 5000 kr mellan buden. Jag håller tummarna men räknar ändå med att det skiter sig.

Ja, det är trist. Mäklaren har varit tydlig mot mig redan från början om att det i slutändan ändå är säljaren som väljer och hon har även sagt att hon vidarebefordrat min information till säljaren om flexibelt inflyttningsdatum. Det är det hoppet står till just nu.

Den andra har ju varit lite av en krångelnisse. Personen kom med ett skambud någon gång i september som säljaren inte nappade på men någon höjning av budet kom aldrig. Det var först när jag och säljaren var överens om ett pris som personen började buda.

När jag och mamma var där och tittade så fick jag uppfattningen att säljaren gillade oss. Så det är väl det som kan vara min smala chans. Det skiljer trots allt bara 5000 kr mellan buden. Jag håller tummarna men räknar ändå med att det skiter sig.

När jag och min man budade på ett hus förra året så la vi faktiskt inte det högsta budet, vi la det näst högsta. De andra la ca 50 000 mer än oss... Men säljaren gillade oss och vi fick köpa huset. Vi har bott där ett år :)

Som säljare låg vi i en liknande sits i våras, där det låg ett skambud länge sedan som vi vägrade acceptera. Nu gav hon sig i budgivningen men vi hade inte sålt till henne även om hon haft högsta pga hennes skambud från början. Det var först, precis som i din sits, aktuellt att höja budet när det fanns mer intresserade.

Men om du och säljaren var överrens om ett pris, varför blev det då budgivning?

Håller tummarna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka