Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju lite ekonomiskt neurotisk, så jag tror inte att jag gör något som är helt galet ;) Jag kommer INTE att lägga ett bud som är högre än att jag har utrymme för renoveringarna i kalkylen som gäller just nu. Då får det hellre vara. Någon la ett första bud igår. 400' under utgångspris. Jag kan röra mig 150' från det. Ska lägga bud efter helgen tänkte jag, så får vi se vad som händer.
:up: :bump:

Det står verkligen helt still i Skåne. Iallafall i Skåne och de kommunerna vi söker i.
Vi letar i och i kring Umeå..tycker det står helt still här nu också. Och det har inte kommit ut ett lika bra hus som det både jag och gubben fastnade för i höstas- men då kunde vi inte köpa..nu har vi båda jobb även om det inte är "fasta" jobb så känns det lite närmre ett köp iaf, då finns det inget att köpa istället :down:

Fanns två hus som vi var intresserade av att titta på i vår närhet i helgen, tyvärr samtidigt. Ett hade redan pågående budgivning (för högt för vår smak) så vi valde att titta enbart på hus nr 2. inget för oss dock, för hög prislapp i förhållande till hur slitet det faktiskt var. Blev också lite undrande över varför man inte städar inför en visning..? Jag och sambon gnodde som tusan när hans lägenhet skulle visas upp, men här såg det ut som man precis hade ryst ett par arbetsbyxor i badkaret - fullt med gräs och döda flugor. :eek:

Nån annan som varit på visning i helgen?

Jag är ju lite ekonomiskt neurotisk, så jag tror inte att jag gör något som är helt galet ;) Jag kommer INTE att lägga ett bud som är högre än att jag har utrymme för renoveringarna i kalkylen som gäller just nu. Då får det hellre vara. Någon la ett första bud igår. 400' under utgångspris. Jag kan röra mig 150' från det. Ska lägga bud efter helgen tänkte jag, så får vi se vad som händer.
Jag vill bara i all välmening uppmärksamma dig på att renoveringar kostar så långt mycket mer än man räknar med. Speciellt på gamla hus så springer det iväg, det är alltid mer som behöver åtgärdas än vad man tror.. vi är mitt uppe i ett renoveringsprojekt nu och vi har gjort alla väsentliga saker nu som man förr eller senare måste ta tag i - Fönster - Tak - Fasad - Bad/Tvätt. Vi är uppe i rätt saftiga summor nu och då har vi ändå bra priser då svärfar har byggfirma. 200.000kr mer än vi räknade med från början men det springer iväg när man ser att det behöver bytas här eller där och alla speciallösningar som behöver till.
Vill bara att du ska tänka både en och fyra gånger innan du bestämmer dig för ett renoveringsprojekt, det kan lätt bli övermäktigt!

Lycka till med allt! :)

Åh, det här är en tråd för mig :D Jag och sambon har letat hästställe i dryga året här i Östergötland. Förlorat x antal budgivningar. Kraven är inte sååå höga - beboeligt hus (mindre renoveringar ok), runt 2-3 ha som måste ha skog pga fångkänslig häst (tuffaste kravet!), pendlingsavstånd till jobb och vettig prislapp. Stall tänkte vi bygga själva om det inte fanns.

Vi nappade på ett, egentligen ointressant, hus. Hela tomten på 7500kvm. Mysigt, men litet hus, garage, fin trädgård, bra läge, uthus. Inga renoveringar utan bara att flytta in. Som sagt, egentligen inte intressant utan mark. MEN hade turen att grannfastigheten, som ägs av säljarens bror, har rejäl med mark att arrendera ut och stall likaså! Har idag vunnit budgivningen Tjoho! Arrende är inte optimalt, men tanken är att bygga lösdrift på vår egen mark och försöka köpa loss mark runt omkring. Arrendet funkar iaf tills allt annat är löst. Nervös men superglad, en dröm att ha hästarna hemma! :D

Senast ändrad:
Fanns två hus som vi var intresserade av att titta på i vår närhet i helgen, tyvärr samtidigt. Ett hade redan pågående budgivning (för högt för vår smak) så vi valde att titta enbart på hus nr 2. inget för oss dock, för hög prislapp i förhållande till hur slitet det faktiskt var. Blev också lite undrande över varför man inte städar inför en visning..? Jag och sambon gnodde som tusan när hans lägenhet skulle visas upp, men här såg det ut som man precis hade ryst ett par arbetsbyxor i badkaret - fullt med gräs och döda flugor. :eek:

Nån annan som varit på visning i helgen?

Så här hade jag gjort. Om jag hade velat se båda hade jag ringt båda mäklarna och sett vem som kunde stanna kvar efter visningen och visa det eller om någon kunde komma tidigare. Deras föreslagna tid är ju inte samma som min föredragna tid. Sedan hade jag inte hakat upp mig på vad de ville ha för hus nummer två, det är ju bara vad DE vill ha. Affären kan ju mycket väl sluta på den summan som DU vill ha, men du måste såklart kommunicera vad du är villig att ge för huset.

Så här hade jag gjort. Om jag hade velat se båda hade jag ringt båda mäklarna och sett vem som kunde stanna kvar efter visningen och visa det eller om någon kunde komma tidigare. Deras föreslagna tid är ju inte samma som min föredragna tid. Sedan hade jag inte hakat upp mig på vad de ville ha för hus nummer två, det är ju bara vad DE vill ha. Affären kan ju mycket väl sluta på den summan som DU vill ha, men du måste såklart kommunicera vad du är villig att ge för huset.

Absolut, det var den ursprungliga planen. Men eftersom hus 1 redan hade flera bud över vår budget så kändes det inte lönt att titta på det. Hus 2 var så pass mycket mer slitet (och med diverse konstigheter) i verkligheten än som syntes på bilderna, så det är inte intressant för oss längre.

Nähä, ingen kedjehus för oss. För 2,5 år sedan såldes ett exakt likadant för 650.000 (vi var med i budgivningen). Det som kom ut på marknaden nu är redan uppe i 980.000. Alltså priserna är så sjuka nu! Så vi bor in oss i hyresrätt ett tag och hamstrar pengar istället. Har även sökt nytt jobb som isåfall kommer ge några tusenlappar mer i månaden, så vi kommer få ett lite större lånelöfte också :)

Nähä, ingen kedjehus för oss. För 2,5 år sedan såldes ett exakt likadant för 650.000 (vi var med i budgivningen). Det som kom ut på marknaden nu är redan uppe i 980.000. Alltså priserna är så sjuka nu! Så vi bor in oss i hyresrätt ett tag och hamstrar pengar istället. Har även sökt nytt jobb som isåfall kommer ge några tusenlappar mer i månaden, så vi kommer få ett lite större lånelöfte också :)
Jag skulle vara överlycklig om husen häromkring kostade så lite som en miljon. "Medelvillan" i Stockholm kostar 5,2 miljoner sa de på nyheterna idag. De hus som kostar under 5 ligger antingen långt från stan eller är renoveringsobjekt halvlångt bort.

Vet ju inte var du bor iofs. Men 980' är ju tokbilligt för ett kedjehus? Kanske inte om du bor i norraste Norrland men i övrigt så?

Vet ju inte var du bor iofs. Men 980' är ju tokbilligt för ett kedjehus? Kanske inte om du bor i norraste Norrland men i övrigt så?
Alltså de som är helrenoverade och har ett rum till brukar gå för runt 1 miljon. Så.... 980.000 är ett upptrissat pris. Detta är ett renoveringsobjekt och har som sagt ett rum mindre. Och jag bor inte i norraste Norrland. Man kan inte jämföra med storstadspriser och betala överpris bara för att det är billigare än i storstäderna.

Fast 980 000 är ju långt ifrån ett storstadspris. I Stockholm får du ingenting för de pengarna. Här där jag bor, 25 min t-bana till t-centralen och lite halvdåligt rykte, kostar enrumslägenheterna på 30-40 kvm ändå närmare två miljoner just nu. Inne i stan kostar väl ettorna det dubbla. DET är sjuka priser!

Alltså de som är helrenoverade och har ett rum till brukar gå för runt 1 miljon. Så.... 980.000 är ett upptrissat pris. Detta är ett renoveringsobjekt och har som sagt ett rum mindre. Och jag bor inte i norraste Norrland. Man kan inte jämföra med storstadspriser och betala överpris bara för att det är billigare än i storstäderna.
Fast jag bor inte i Sthlm, inte i nån storstad eller stad öht och här får man inte ens minsta ettan på 20kvm o kokvrå för 1miljon. :) så det är riktigt billigt!

1 mille för 20 kvm med kokvrå och inte i storstan? Jag bor ändå i en hyfsat dyr stad men sålde min 2:a på 45 kvm med bra läge - inte mitt i centrum men ändå centralt och i bra förening, i somras för 885' efter budgivning. Och då räknas inte min stad som billig i och med att det är en studentstad. Jag sålde precis när antagningsbeskeden kommit ut och då brukar priserna trissas ännu lite mer. Har priserna verkligen gått upp SÅ mycket på bara 2 månader?

1 mille för 20 kvm med kokvrå och inte i storstan? Jag bor ändå i en hyfsat dyr stad men sålde min 2:a på 45 kvm med bra läge - inte mitt i centrum men ändå centralt och i bra förening, i somras för 885' efter budgivning. Och då räknas inte min stad som billig i och med att det är en studentstad. Jag sålde precis när antagningsbeskeden kommit ut och då brukar priserna trissas ännu lite mer. Har priserna verkligen gått upp SÅ mycket på bara 2 månader?

Då bor du inte i en dyr stad helt enkelt. :) dock nära Sthlm men ja, ändå endel mil utanför.

Får ändra mig, kollade Hemnet nu. 2 mille för centrala lägenheter på 60-70 kvm, 1,5 för de i mitt gamla område. Totalt 8 hus ute i hela Kalmar kommun/stad. Huspriserna är helt absurda, var flera ute med utgångspris 4.5 miljoner och uppåt, och även om det är fina områden så är det inte de finaste, typ slottsparken. Det verkar ju helt sjukt? Har aldrig sett så få objekt och till de priserna, det känns inte som en sund prisutveckling i mina ögon.

Får ändra mig, kollade Hemnet nu. 2 mille för centrala lägenheter på 60-70 kvm, 1,5 för de i mitt gamla område. Totalt 8 hus ute i hela Kalmar kommun/stad. Huspriserna är helt absurda, var flera ute med utgångspris 4.5 miljoner och uppåt, och även om det är fina områden så är det inte de finaste, typ slottsparken. Det verkar ju helt sjukt? Har aldrig sett så få objekt och till de priserna, det känns inte som en sund prisutveckling i mina ögon.

Efterfrågan o utbud sätter priserna. Finns inte mkt till salu går priserna upp. Vi köpte en lägenhet för precis ett år sen, och vi sålde den nu i somras. Bodde där alltså 6 månader ungefär och tjänade 25% på den lägenheten. köpte i rätt tid och sålde i rätt tid! Ingen renovering öht förutom att vi installerade en bänkdiskmaskin.

Efterfrågan o utbud sätter priserna. Finns inte mkt till salu går priserna upp. Vi köpte en lägenhet för precis ett år sen, och vi sålde den nu i somras. Bodde där alltså 6 månader ungefär och tjänade 25% på den lägenheten. köpte i rätt tid och sålde i rätt tid! Ingen renovering öht förutom att vi installerade en bänkdiskmaskin.
Jag gjorde också fin förtjänst på min lägenhet, 130 000:- på mindre än ett år. Tycker det var bra men tydligen hade jag fått ännu mer om jag sålt nu. Tycker det är extrema priser hur eller hur, men inser att vi antagligen gjorde en väldigt (!) bra affär när vi köpte huset i våras.

Det där med priser är helt sjukt svårt. Jag är intresserad av ett hus som ägaren vill ha 575000 för. 90 kvm hus och drygt 6200 kvm tomt. Glesbygd. De finns ett bud på 40000 och den budgivaren verkar inte vilja gå upp mer. Vad jag själv ska lägga för bud vete tusan. Avloppet blir troligen inte godkänt vid en inspektion men när kommunen ska kolla det vet inte ens kommunen då det inte är något prioriterat område. Taket behöver nog läggas om men hur bråttom det är vet jag inte heller. Taket har de tydligen tagit hänsyn till vid prissättningen. Dessutom luktar det cigarettrök i huset och det kommer att behöva saneras.

Så det är alltså läge för prutning. Jag undrar bara hur mycket. Å ena sidan vill jag inte betala mer än nödvändigt. Å andra sidan vill jag att ägaren ska ta budet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat