Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vi som ser bastuar i var och vartannat hus på annons och undrar vem tusan som vill ha en bastu! "Den river vi och gör förråd" :D

Grattis till huset! :)
JAG VILL HA EN BASTUUUUU!!!!! :arghh::arghh::arghh:

Det är nog det enda som jag verkligen saknar i mitt boende. Finns inte heller något naturligt ställe att bygga en på. Och nej, inte ved. jag vill kunna komma på att jag vill basta och en halvtimme senare sitta i värmen.

Tittat på ett hus idag.
Inget för oss.
Verkar stå totalt still på marknaden nu, inga nya objekt i någon av de kommunerna vi kan tänka oss.

Det kommer! Men jag vet precis känslan när det inte finns några objekt :banghead:
Jag blir knäpp! Och analyserar mina krav och ger nästan avkall på allt. Typ "nä, men 40 kvm kanske man kan bo på ändå".... :D

Hann precis läsa ditt svar innan jag fick ett mail från en mäklare om en förhandsvisning imorgon :) På ett gatuhus i lagom storlek i en by som vi tittat på hus i innan :) Endast bilder på utsidan, men det var väldigt charmigt på utsidan iallafall. Spännande, men bäddat för besvikelse när man inte får se insidan innan visning ;)

Idag har vi kikat på hus, det jag skrev om för ett litet tag sedan. Ytskikten var lite mer slitna än vi trott men annars var det ungefär som väntat. Vi kommer vara med i budgivningen och har satt ett tak som ligger nästan 25 % över accept. Vi hoppas verkligen att det ska räcka, men man vet ju aldrig. Visningen var ganska välbesökt men inte extremt.

...och så sällar även jag mig till tråden.
Inte med någon odelad glädje och tillförsikt eftersom det handlar om ett hem som skall bli två, men likväl håller jag ögonen öppna efter ett nytt bo. Tidsplanen styrs av när det befintliga hemmet blir sålt.
Ett litet gårdsställe i Halland, litet lagom off, med lada eller stort garage...

JAG VILL HA EN BASTUUUUU!!!!! :arghh::arghh::arghh:

Det är nog det enda som jag verkligen saknar i mitt boende. Finns inte heller något naturligt ställe att bygga en på. Och nej, inte ved. jag vill kunna komma på att jag vill basta och en halvtimme senare sitta i värmen.

För mig är det tvärtom. Jag gillar att man måste börja pula med veden redan runt lunch om det ska bli nån bastu på kvällen. Det är lugnande.

Det blev inget hus för oss den här gången. Budgivningen skenade iväg nu på kvällen och ligger för närvarande ca 25 000 över vårt tak (900 000 över accept!). Jag känner mig förvånansvärt okej med det.

Alltså, är man helt galen om man ensam köper ett hus på 170 kvadrat med hel källare och rätt stora renoveringsbehov (nytt tak, ny dränering inom en ganska snar framtid, nya fönster, alla ytskikt inomhus [fast det är det jag har minst bråttom med], nytt badrum, nytt avlopp, delvis ny ventilation) bara för att det ligger på ett ställe man verkligen vill bo på och antagligen funkar med ens budget? Det finns någon form av tvekan ;)

900.000 över accept?! Måste ju varit ett lockpris från början?!
Nu har det gått upp 50 000 till. Ja jag tror inte att någon trodde det skulle säljas till det angivna acceptpriset. Vi har funderat på att börja anmäla sånt här för begreppet acceptpris missbrukas systematiskt av stockholmsmäklarna. Jag har både varit med om säljare som inte vill sälja till acceptpris och mäklare som avråder från att sätta ett acceptpris på den nivå säljaren vill (som i det fallet var rimlig och sedan uppnåddes genom budgivning).

Alltså, är man helt galen om man ensam köper ett hus på 170 kvadrat med hel källare och rätt stora renoveringsbehov (nytt tak, ny dränering inom en ganska snar framtid, nya fönster, alla ytskikt inomhus [fast det är det jag har minst bråttom med], nytt badrum, nytt avlopp, delvis ny ventilation) bara för att det ligger på ett ställe man verkligen vill bo på och antagligen funkar med ens budget? Det finns någon form av tvekan ;)
Det beror ju på vad man har för förutsättningar ekonomiskt och tidsmässigt. Och hur bra tålamod man har. Det lär ju ta något/några år att fixa om man gör det själv. Orkar du det? Orkar du leva i renoveringsstök så länge? Jag hade inte gjort det.

Det beror ju på vad man har för förutsättningar ekonomiskt och tidsmässigt. Och hur bra tålamod man har. Det lär ju ta något/några år att fixa om man gör det själv. Orkar du det? Orkar du leva i renoveringsstök så länge? Jag hade inte gjort det.

Ja, alltså det blir ju några. Och de där stora grejerna får ju andra fixa, för annars skulle det ju behöva ta hela livet. Inomhus kommer det ju bara behöva vara stök just där man väljer att göra något för tillfället. Jag har liksom inget akut behov av att fixa allt samtidigt (för det verkar sjukt jobbigt!)

Men det är ju precis de där frågorna jag funderar över. Fördelarna är att det ligger himla bra till, att jag får fantastiska grannar, att jag vet typ allt om huset eftersom jag isf köper av en person jag känner (och som är en av grannarna) som dessutom har bott i huset hela husets liv. Och att det kommer vara ett väldigt fint hus när det någon gång i en avlägsen framtid är färdigt ;)

Ja

Tittat på hus idag.
En mardröm.
Luktade skumt och renoveringen var kaos. Förstår inte varför man inte lägger några slantar och tid på att GÖRA KLART renoveringen. Slipa golv, sätta dörrsocklar och sätta i handtag i de helt nya dörrarna kostar inte mycket i varken pengar eller tid, men gör stor skillnad vid husvisning. Men det luktade skumt där, så kanske finns det större problem att oroa sig för ;) Dessutom var mäklaren otrevlig.

Vill ha huset vi tittade på i måndags.

Jag hade gjort det, om jag hade haft möjlighet att leja bort majoriteten av det som behövdes göras och helst innan jag ens flyttade in. Om jag inte hade den möjligheten så skulle jag inte köpt ett sådant hus. Låter för tufft för en person..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka