Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ikväll slösurfade jag på Blocket och insåg att det finns en hel del hus som uthyres :laugh: Har inte ens tänkt på det som ett alternativ. Så jag skickade iväg ett mail, så får vi se vad det blir av det. Vill inte hyra av privatpersoner, så siktar bara in mig på dem som har det som företag :)

Ja varför inte hyra :p Vi ska flytta på lördag till ett hus som vi ska hyra, och förhoppningsvis kunna köpa loss om några år. Det ägs av en bonde som ville ha marken runtom men han vill inte stycka av huset då han är rädd för gnäll när maskinerna kör dygnet runt när det väl är dags för skörd. En tjejbekant hyr ett annat av hans hus som han köpt av samma anledning, och de vill också köpa loss i framtiden. Troligtvis kan det gå om man skriver att han ska köpa tillbaka vid eventuell flytt. Vi får se, och hoppas för vi behöver ingen åkermark ändå :up:

Jag börjar ge upp hoppet känner jag...:(
Tittat på två hus nu senaste veckan, ett var jättefint renoverat men liiiitet, bara ett badrum och två sovrum. Mer sommarstuge-känsla på det även om det var jättefint!
Nästa hus var jag helt kär i efter att ha sett bilderna Preciiiis ett sånt stort och fint hus som jag vill ha. Tyvärr så var det inte så fint renoverat som det såg ut... Säger bara plastmattor som ser ut som trä- och stengolv:banghead: Samtidigt är ju priset satt efter ett nyrenoverat hus, så näää... Gjorde ont i hjärtat:cry:

Sambon har ju en dröm om att bygga ett nytt hus. Jag har skrikit högt att satt mig på tvären:o:p, vill ha ett hus som har stått där i MINST 100 år, ett RIKTIGT hus! Fast nu har jag faktiskt börjat tänka tanken:angel:

Sambon har ju en dröm om att bygga ett nytt hus. Jag har skrikit högt att satt mig på tvären:o:p, vill ha ett hus som har stått där i MINST 100 år, ett RIKTIGT hus! Fast nu har jag faktiskt börjat tänka tanken:angel:

Precis som du var jag fast besluten om att vilja ha ett gammalt hus med själ, trots att det skulle innebära renovering. Sambon föreslog att vi skulle bygga nytt från början. Men efter att ha tittat på 6-8 hus (inte jättemånga kanske) varav alla hade fuktproblem på ett eller annat sätt så åkte vi och tittade på en nybyggt hus i gammal stil som faktiskt var bra mycket charmigare än vad jag hade vågat hoppats på. Och nu har vi precis vunnit budgivningen på det! :nailbiting:

Skräckblandad förtjusning! Vi planerar att skriva kontrakt i slutet av denna vecka och göra besiktningen i början av nästa vecka. Sen måste vi börja sälja våra lägenheter omgående, vilket är nervpirrande bara det.:wtf:

Ska titta på ett, eventuellt två hus i helgen :banana: Ett ligger en bit från en järnväg, så där är vi inte villiga att lägga utgångspriset (ingen annan heller verkar det som, där har kommit in bud på 225.000 mindre än utgångspriset, vilket är 100.000 mindre än vad de har pantbrev på).

Det andra ska jag ringa mäklaren om idag. Är ett hus som står tomt, nyrenoverat. Legat ute ett tag, har för mig att jag sett att se sänkt priset och nu ligger priset under pantbrevet så nu måste de vilja bli av med det :up: Okej pendlingsmöjligheter, gott om stall och sambon får cykelväg till jobb. Ute på landet men utanför en håla med veterinär, affär, vc och bibliotek. Perfekt storlek för oss och sambon får en byggnad med garage och förråd att pula i, på 50 kvm :up: Verkligen inom vår budget också, inte mycket mer än vad vi säljer vår lägenhet för.

Men alltså mäklare... Fattar de inte att de inte kan sura över att man inte kan titta på dagtid? Fick även en hög suck när jag hade en tandläkartid inbokad på datumet och tiden hon föreslog :banghead:

Okej, nu behöver jag råd. Vi ska kika på ett ställe till. Ett "vanligt" 30-talshus, vettigt renoverat, inget alarmerande på besiktningen. Knappt 2 ha mark, fint stall, hyfsat garage där sambon kan renovera sin båt. En av mina bästa vänner har sin häst i "byn" (= gatan) så vi kan rida ihop igen (stort +!). Läget är "tråkigare", men mer pendlingsvänligt än renoveringsobjektet. Mindre möjlighet för mig att bedriva min verksamhet hemma än renoveringsobjektet. Renoveringsobjektet å andra sidan är fantastiskt vackert och kommer att bli ett fantastiskt boende när det är klart! Men, risken finns att vi inte har råd. Eller ork. Att det blir övermäktigt, ffa då vi har ett litet barn. Det andra är ju färdigt. Vettigt. Billigare. Gha! Riskfylld idyll eller trygg vettighet?

Okej, nu behöver jag råd. Vi ska kika på ett ställe till. Ett "vanligt" 30-talshus, vettigt renoverat, inget alarmerande på besiktningen. Knappt 2 ha mark, fint stall, hyfsat garage där sambon kan renovera sin båt. En av mina bästa vänner har sin häst i "byn" (= gatan) så vi kan rida ihop igen (stort +!). Läget är "tråkigare", men mer pendlingsvänligt än renoveringsobjektet. Mindre möjlighet för mig att bedriva min verksamhet hemma än renoveringsobjektet. Renoveringsobjektet å andra sidan är fantastiskt vackert och kommer att bli ett fantastiskt boende när det är klart! Men, risken finns att vi inte har råd. Eller ork. Att det blir övermäktigt, ffa då vi har ett litet barn. Det andra är ju färdigt. Vettigt. Billigare. Gha! Riskfylld idyll eller trygg vettighet?
Jag själv hade tagit trygg verklighet, men uppmanar alltid folk till idyll! Ingen ska vara så mesig som mig!

Idag skrev vi kontrakt så nu kan jag pusta ut delvis iaf, nu är det bara besiktningen kvar.

Huset är en överdos av vitt, så vi kommer måla alla väggar det första vi gör, men det är skönt att slippa rolla tak :)
Köket är det enda som har färg, det är lindblomsgrönt men ser blekare ut på bilderna.

7e5950d6-a38d-4481-a3c4-95993d2176c4_zpsbz8bpaxp.jpg

e232cd86-39da-4bfe-8c16-affd02fdbd9a_zpsjfd8gytj.jpg

ce665468-2aaf-49c5-8044-cbe77f41e57e_zpswvjc0jh0.jpg

5ffe5cdc-01e6-416c-a37d-3de37abacdbf_zpst3cmbklk.jpg

3fe04864-38a1-4be5-bc6a-da0970961181_zpsumbhtfm0.jpg

Idag skrev vi kontrakt så nu kan jag pusta ut delvis iaf, nu är det bara besiktningen kvar.

Huset är en överdos av vitt, så vi kommer måla alla väggar det första vi gör, men det är skönt att slippa rolla tak :)
Köket är det enda som har färg, det är lindblomsgrönt men ser blekare ut på bilderna.

Känner igen det huset, är det i närheten av Vallentuna, eller är jag helt fel ut? :)

Åh, jag trodde det var en spegel bredvid toaletten och hann tänka "vem sjutton kom på att man skulle vilja se sin egen spegelbild när man sitter på toaletten??" :rofl:

Sen såg jag var det var. ;) Men verkligen superfint hus! Jag gillar vitt. :angel:

Kul! En liten värld :D Vallentuna är nytt för oss så vi tar gärna emot tips på guldkornen i kommunen ;)

Vi har bara bott här i ett år, så vi är med ganska nya:)
Gillar ni gott bröd så finns Vallentuna Stenugnsbageri som vi brukar handla i när vi ska lyxa till frullen.
Den finns en mysig slinga att gå vid Vallentunasjön om man vill promenera. Står helt still i huvudet, haha :p Vi behöver nog också lite mer tips på vad man kan göra i Vallentuna. Själva landskapet tycker jag är vackert, påminner lite om mitt kära Småland som jag saknar. Mycket hästar och stall! Fornlämningar verkar det finnas gott om också :)
När flyttar ni in?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka