Vi håller på med en kosmetisk totalrenovering av vårt hus på ca 200 kvm. 1 år har vi donat med det och vi har minst lika lång tid kvar, kan tänka mig att det mesta är klart om ca 2 år, även utomhusprojekten.
Jag är SÅ trött på det just nu. Även min man, och då har vi inga barn. Vi är redan nu överens att när vi är klara och fått njuta av det ett par år så ska vi köpa ett helt nytt hus som någon annan bygger åt oss. Vi kommer aldrig mer totalrenovera igen. Och då har vi koll på läget (renoverat lgh innan) och fått mycket hjälp av föräldrar.
Vårt hus är byggt -83 och inget är gjort sen dess. Han som byggde det (har vi upptäckt nu) är en hobbysnickare. Han har gjort många egna lösningar som inte är givna och när man frågar honom så minns han inte varför han drog ex elen som han gjorde, vilka lampknappar som tänder vissa lampor (utomhus) mm mm. Så vi har kliat oss i huvudet MÅNGA gånger för att försöka lösa hans "lösningar" som inte är korrekta nånstans, och ingen fattar hur han tänkt.
Låter lite svamligt när jag läser det. Men kortfattat, gubben bygger ett hus själv, är hobbysnickare, istället för att tänka "detta sätt att bygga huset är hållbart för framtiden" så tänker han "det funkar för mig nu, skitsamma om det är snyggt eller inte" och "jag hittade denna delen på rea, strunt samma att det är fel färg, fel storlek fel whatever, det funkar för mig nu".
Och vi får lösa hans superkonstiga "lösningar".
Köket är nästan klart, ett badrum är nästan klart, två gästrum är klara och vardagsrummet är till 40 % klart. Då har vi jobbat med det många helger och ca 1 timme per vardagskväll ca. Mycket småsaker som tar LÅNG tid att lösa. Badrummet gjorde vi inte själva.
Hade vi haft råd hade vi hyrt in hjälp, alternativt köpt ett hus där det inte var så mycket att renovera.
Men jeklar vad fint vårt hus blir!
Hejaheja! "Fördelen" med "vårt" hus är ju dels att ALLT behöver göras, dvs dels måste vi leja in det mesta då det är för stort för att göras själva och dels är det väldigt basic nu, dvs inga konstiga hemmasnickrade lösningar som vi måste klura ut hur de har tänkt Allt från scratch liksom. En nackdel är dock att om det blir tillträde i vinter, så är ju det där med ny värmekälla lite...hm...akut