Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi håller på med en kosmetisk totalrenovering av vårt hus på ca 200 kvm. 1 år har vi donat med det och vi har minst lika lång tid kvar, kan tänka mig att det mesta är klart om ca 2 år, även utomhusprojekten.
Jag är SÅ trött på det just nu. Även min man, och då har vi inga barn. Vi är redan nu överens att när vi är klara och fått njuta av det ett par år så ska vi köpa ett helt nytt hus som någon annan bygger åt oss. Vi kommer aldrig mer totalrenovera igen. Och då har vi koll på läget (renoverat lgh innan) och fått mycket hjälp av föräldrar.
Vårt hus är byggt -83 och inget är gjort sen dess. Han som byggde det (har vi upptäckt nu) är en hobbysnickare. Han har gjort många egna lösningar som inte är givna och när man frågar honom så minns han inte varför han drog ex elen som han gjorde, vilka lampknappar som tänder vissa lampor (utomhus) mm mm. Så vi har kliat oss i huvudet MÅNGA gånger för att försöka lösa hans "lösningar" som inte är korrekta nånstans, och ingen fattar hur han tänkt.
Låter lite svamligt när jag läser det. Men kortfattat, gubben bygger ett hus själv, är hobbysnickare, istället för att tänka "detta sätt att bygga huset är hållbart för framtiden" så tänker han "det funkar för mig nu, skitsamma om det är snyggt eller inte" och "jag hittade denna delen på rea, strunt samma att det är fel färg, fel storlek fel whatever, det funkar för mig nu".
Och vi får lösa hans superkonstiga "lösningar".

Köket är nästan klart, ett badrum är nästan klart, två gästrum är klara och vardagsrummet är till 40 % klart. Då har vi jobbat med det många helger och ca 1 timme per vardagskväll ca. Mycket småsaker som tar LÅNG tid att lösa. Badrummet gjorde vi inte själva.
Hade vi haft råd hade vi hyrt in hjälp, alternativt köpt ett hus där det inte var så mycket att renovera.

Men jeklar vad fint vårt hus blir! :D

Hejaheja! "Fördelen" med "vårt" hus är ju dels att ALLT behöver göras, dvs dels måste vi leja in det mesta då det är för stort för att göras själva och dels är det väldigt basic nu, dvs inga konstiga hemmasnickrade lösningar som vi måste klura ut hur de har tänkt ;) Allt från scratch liksom. En nackdel är dock att om det blir tillträde i vinter, så är ju det där med ny värmekälla lite...hm...akut :o

Hejaheja! "Fördelen" med "vårt" hus är ju dels att ALLT behöver göras, dvs dels måste vi leja in det mesta då det är för stort för att göras själva och dels är det väldigt basic nu, dvs inga konstiga hemmasnickrade lösningar som vi måste klura ut hur de har tänkt ;) Allt från scratch liksom. En nackdel är dock att om det blir tillträde i vinter, så är ju det där med ny värmekälla lite...hm...akut :o

Vi satte in en kamin förra hösten, trots att det finns jordvärme :p Dels för mys och dels för att vi renoverade då och hade tagit bort många element, blev lite kallt ibland ;)

Köpte med ett hus med renoveringsbehov dock inte totaltenovering men med ett burspråk som bara hade ytterväggar klara men med ett fönster som inte var dittsatt och stått öppet i typ 7 år:grin:
Huset har en nyare tillbyggd del och där är allt ok ( hoppas jag) men den gamla delen bestod av ett riktigt sjabbigt badrum (rören inte kollade, gamla järnrör som rostat sönder)
Ingången var dessutom från köket. Men efter totalrenovering av badrummet har det blivit en fräsch tvättstuga med WC :)
Ingången flyttad till hallen. Sen byttes även köket ut. Nytt golv, nya överskåp, skåp, bänkskivor, ny spis/ugn. Flyttade även på vattnet och diskhons placering.
Man är nöjd när man kommit så långt;)
Men det är tufft med renoveringar helt klart.
Galet så mkt bråte det blir när man slänger ut ett helt rum. Såg ut som det låg ett helt hus på backen. :crazy:

Ja gud! När jag läser om era renoveringsobjekt blir jag ännu mer säker på att vi gjort rätt när vi valt bort dem vi tittat på:angel:

Vi var på visnng i helgen och, tro det eller ej, men min sambo fastnade för huset:eek: Han är vääääldigt kräsen;) Det var dock superfint! Väl iordning och bra renoverat genomgående i hela huset. Trädgården är en riktig (mar)dröm, beroende på vem du frågar:angel: Såååå mycket rabatter, gångar, små häckar, träd osv. osv. Ser ut som en slottspark i miniatyr typ. Jättefint men vem ska rensa ogräs och sköta hela denna trädgård?
Huset är dessutom i minsta laget känner jag, såååååå vi får se! Ska titta på huset som jag blivit kär i nu till helgen, hoppas, hoppas, hoppas att det är lika perfekt som det verkar:nailbiting:

Vi kan ha hittat vårt hus :nailbiting: Dvs det har äntligen kommit ut ett till synes trevligt hus i ett till synes trevligt område som vi tror att vi kan ha råd med. Säljaren vill inte ha förhandsvisningar och vi har inte tittat i det området innan så det lutar åt att vi håller oss passiva till första visningen 4/10. Eventuellt far vi dit i början av nästa vecka och spanar in området och lyssnar efter trafikbuller. Besiktning är inte gjord men ska vara gjord till visningen har mäklaren lovat.

Jag är kär i ett hus.
Över Hemnet dock, så det kan ju vara skräp när man väl är där (om vi ens kommer kolla). Det är lite över vad vi tänkt oss att betala, och betydligt större än vad vi behöver. Det är 210 kvm och vi är två personer :rofl:

Jag är kär i ett hus.
Över Hemnet dock, så det kan ju vara skräp när man väl är där (om vi ens kommer kolla). Det är lite över vad vi tänkt oss att betala, och betydligt större än vad vi behöver. Det är 210 kvm och vi är två personer :rofl:

Vårt hus är ca 200 kvm och vi är två personer och en hund :p 6 sovrum har blivit: 1 gästrum, 1 pysselrum/gästrum, 1 förråd, 2 klädkammare (en till oss var) och ett sovrum :p

Det var ett par till som var och tittade i fredags, men än så länge inga nya bud. Kan iofs tänka mig att de inte stressar över helgen.. Mäklaren har sagt sig vilja avsluta under nästa vecka. Vi får se vad som händer.

Min kära mor tycker INTE att vi ska köpa det, då det inte är något "förstahus". Men wtf, vi är 35 år och har bott i tillräckligt många "mellanlägen"! Vi vill ha något att landa i. Något där vi känner att vi kan och vill stanna. Och när har man "tid att renovera"? När man har tre barn? (vi har ett nu) När man är pensionär? När man är 50? När är "rätt"? Det där med att ha ett hus att "öva" på, ett med lite mindre jobb, för att liksom lära sig inför ett ev större renoveringsprojekt...det köper jag inte. Då är det väl bättre att ta allt på en gång :D

12762602.jpg

12762598.jpg

Med skräckblandad förtjusning konstaterar jag att nu är det bara 5 dagar kvar,inte alls stressad :nailbiting: och badrummet är fortfarande på planeringsnivå :eek: men både snickare o vvs kommer på måndag ,så nu ska jag stressa golvläggaren,i nödfall får jag bjuda upp broder från skåneland så får han jobba av släktskapet en stund.....något ska man väl ha små bröder till ? eller ? :idea:

Det var ett par till som var och tittade i fredags, men än så länge inga nya bud. Kan iofs tänka mig att de inte stressar över helgen.. Mäklaren har sagt sig vilja avsluta under nästa vecka. Vi får se vad som händer.

Min kära mor tycker INTE att vi ska köpa det, då det inte är något "förstahus". Men wtf, vi är 35 år och har bott i tillräckligt många "mellanlägen"! Vi vill ha något att landa i. Något där vi känner att vi kan och vill stanna. Och när har man "tid att renovera"? När man har tre barn? (vi har ett nu) När man är pensionär? När man är 50? När är "rätt"? Det där med att ha ett hus att "öva" på, ett med lite mindre jobb, för att liksom lära sig inför ett ev större renoveringsprojekt...det köper jag inte. Då är det väl bättre att ta allt på en gång :D

12762602.jpg

12762598.jpg
Jättefint! Är grön av avund!

Idag körde vi förbi ett hus som vi tittat en del på på Hemnet. Mannen körde förbi det tre gånger :angel: Lagom suspekt. Men, det var inget för oss. Skönt, slapp jag släpa mig till visning dagen efter min operation. Vi hade ändå vägarna förbi idag.

Nu ikväll slösurfade jag på Blocket och insåg att det finns en hel del hus som uthyres :laugh: Har inte ens tänkt på det som ett alternativ. Så jag skickade iväg ett mail, så får vi se vad det blir av det. Vill inte hyra av privatpersoner, så siktar bara in mig på dem som har det som företag :)

12762602.jpg

12762598.jpg
Vilket jättemysigt hus! När det gäller renoveringen så är mitt bästa tips att ha dubbelt boende (om nuvarande bostad ligger ganska nära) ett tag för att inte behöva bo i renoveringskaos. Till exempel vänta med att flytta in tills bottenvåningen är renoverad.

Varför har jag inte hittat denna tråd tidigare O_o:D

Har letat hus i över ett års tid, men tyvärr kom vi på tanken med hus lite för sent för här har bostadsmarknaden blivit fullkomligt galen sen årsskiftet! Är aldrig mer än absolut max 20 objekt, varav minst hälften bostadsrätter, till salu. Är en kommun med ca 13.000 invånare.
De som kommer ut på marknaden försvinner antingen innan visningar eller så budas de upp till fantasisummor :yuck:
Vi har själva suttit på ett attraktivt radhus som inte skulle vara några problem alls att sälja, men det har inte funnits nåt att köpa!
Så vi har lagt lappar i brevlådor och tillslut så tog vi hjälp av mäklare. Vi la sedan ut huset som en kommande försäljning med en kommentar i annonsen om att vi letar hus i ett specifikt område.
Och nu har det mest fantastiska hänt, vi fick gensvar från en familj som bor i ett villaområde 100 meter från vårat radhus. Paret ska separera och kvinnan ville köpa vårat och sälja sitt till oss! Sagt och gjort, det är ett superhus vi har köpt och fick mer än bra betalt för vårat och vi flyttar om en månad! :up::D

Så plötsligt händer det :p

Varför har jag inte hittat denna tråd tidigare O_o:D

Har letat hus i över ett års tid, men tyvärr kom vi på tanken med hus lite för sent för här har bostadsmarknaden blivit fullkomligt galen sen årsskiftet! Är aldrig mer än absolut max 20 objekt, varav minst hälften bostadsrätter, till salu. Är en kommun med ca 13.000 invånare.
De som kommer ut på marknaden försvinner antingen innan visningar eller så budas de upp till fantasisummor :yuck:
Vi har själva suttit på ett attraktivt radhus som inte skulle vara några problem alls att sälja, men det har inte funnits nåt att köpa!
Så vi har lagt lappar i brevlådor och tillslut så tog vi hjälp av mäklare. Vi la sedan ut huset som en kommande försäljning med en kommentar i annonsen om att vi letar hus i ett specifikt område.
Och nu har det mest fantastiska hänt, vi fick gensvar från en familj som bor i ett villaområde 100 meter från vårat radhus. Paret ska separera och kvinnan ville köpa vårat och sälja sitt till oss! Sagt och gjort, det är ett superhus vi har köpt och fick mer än bra betalt för vårat och vi flyttar om en månad! :up::D

Så plötsligt händer det :p
Vilken bra lösning för alla! :up:

Vilken bra lösning för alla! :up:

Ja verkligen, känns för bra för att vara sant :o så nu planeras det för fullt, är inga stora renoveringar som behövs utan bara ytskikt som passar vår smak + bastu!
De hade nämligen rivit en bastu med tillhörande spa-avdelning för att göra ett spelrum åt mannen och hans LP-skivor :meh:

Ja verkligen, känns för bra för att vara sant :o så nu planeras det för fullt, är inga stora renoveringar som behövs utan bara ytskikt som passar vår smak + bastu!
De hade nämligen rivit en bastu med tillhörande spa-avdelning för att göra ett spelrum åt mannen och hans LP-skivor :meh:
Och vi som ser bastuar i var och vartannat hus på annons och undrar vem tusan som vill ha en bastu! "Den river vi och gör förråd" :D

Grattis till huset! :)

Och vi som ser bastuar i var och vartannat hus på annons och undrar vem tusan som vill ha en bastu! "Den river vi och gör förråd" :D

Grattis till huset! :)

Min man! Han älskar att basta! Tur att vi har en i huset :p Dels tycker han det är skönt, dels tror jag det hjälper hans astma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka