Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det typiskt att det alltid är det nått som inte stämmer? Vi ska också på visning i helgen, kanske 7e huset vi tittar på och jag har redan börjat ge upp. Är huset fint kan man ge sig tusan på att kommunen har köpt upp all grannmark och planerar att bygga hyreshus där, eller så är läget perfekt men då är huset fuktskadat... :banghead:

Vi kollade på nästan etthundra hus på plats och långt fler på nätet och fick info via telefon.

Oj.
antingen är jag inte det minsta kräsen eller så hade jag otrolig tur. :confused:

Jag hittade mitt paradis ganska direkt. Letade halvhjärtat ett år. Budade på ett. Orkade inte titta närmare på mer än något enstaka till. Såg detta huset på annons, gick på visning, la bud, höjde en gång och fick det.

Jag älskar mitt hus och hittills har alla som kommit på besök också gjort det. Till och med avkomman muttrar att hon måste sköta sig så jag inte gör henne arvslös.... :D

Så detta att leta och leta gör mig förundrad. Som sagt - kanske hade jag råtur.

Vi har köpt en liten gård som vi skrivit i kontraktet att tillträdesdagen är 1 oktober. Pratade under kontraktsskrivningen om att det ev kunde bli ett par dagar tidigare, då säljarna inte visste exakt datum dom fick tillträde till sitt nya hus. Mäklaren är mammaledig och en annan mäklare har tagit över. Nu vill säljarna att vi skriver det sista och betalar den 25 sept, men dom flyttar ut den 26 och flyttstädningen är inte förrän den 28!
Jag sa ifrån, vi kan ju inte betala flera dagar innan vi får tillträde? Vilket då tidigast kan bli den 29 pga flyttstädningen. Tänker jag rätt?
Dom vill ha pengarna tidagare eftersom att dom ska betala sitt nya hus. Men det är väl inte vårt problem? Suck, jag blir så trött. Speciellt över bytet av mäklare, den förra var jättebra men den nya är bara dryg och lyssnar inte!

Vi har köpt en liten gård som vi skrivit i kontraktet att tillträdesdagen är 1 oktober. Pratade under kontraktsskrivningen om att det ev kunde bli ett par dagar tidigare, då säljarna inte visste exakt datum dom fick tillträde till sitt nya hus. Mäklaren är mammaledig och en annan mäklare har tagit över. Nu vill säljarna att vi skriver det sista och betalar den 25 sept, men dom flyttar ut den 26 och flyttstädningen är inte förrän den 28!
Jag sa ifrån, vi kan ju inte betala flera dagar innan vi får tillträde? Vilket då tidigast kan bli den 29 pga flyttstädningen. Tänker jag rätt?
Dom vill ha pengarna tidagare eftersom att dom ska betala sitt nya hus. Men det är väl inte vårt problem? Suck, jag blir så trött. Speciellt över bytet av mäklare, den förra var jättebra men den nya är bara dryg och lyssnar inte!

Nej, det låter ju jättekonstigt! Ni betalar resten samma dag som ni får nycklarna. Då får ni ju tillgång till huset. Finns inte en chans att ni ska betala men får nycklarna ett par dagar senare. Nej, all städning ska vara klar och ni ska ha godkänt den, sen pengarna och nycklarna :)

Nej, det låter ju jättekonstigt! Ni betalar resten samma dag som ni får nycklarna. Då får ni ju tillgång till huset. Finns inte en chans att ni ska betala men får nycklarna ett par dagar senare. Nej, all städning ska vara klar och ni ska ha godkänt den, sen pengarna och nycklarna :)
Tack! Då ska jag stå på mig. Kändes mycket konstigt!

Oj.
antingen är jag inte det minsta kräsen eller så hade jag otrolig tur. :confused:

Jag hittade mitt paradis ganska direkt. Letade halvhjärtat ett år. Budade på ett. Orkade inte titta närmare på mer än något enstaka till. Såg detta huset på annons, gick på visning, la bud, höjde en gång och fick det.

Jag älskar mitt hus och hittills har alla som kommit på besök också gjort det. Till och med avkomman muttrar att hon måste sköta sig så jag inte gör henne arvslös.... :D

Jag och sambon köpte första huset vi kollade på :o:D

Jag skrev ju lite tidigare i tråden om att vi varit i något mellanläge där vi egentligen bara gick och väntade på att få skriva på. Det är nu gjort sedan över en månad tillbaka, tyvärr vart en dag jag längtat och sett fram emot sedan liten flicka helt förstörd av sambons farföräldrar som vi hade med som stöd och extra öron för vad säljaren skulle tänkas berätta om kåken. De kunde inte ha betett sig sämre än de gjorde mot säłjare och mäklare, tryckte ner oss i skoskaften och bara var allmänt dretsäckar över vårt kommande paradis.. Vilket tog väldigt hårt på mig och är något jag inte kommer kunna släppa. Hade jag fått bestämma helt kommer de inte vara välkomna till vårt hus.

Bortsett från det (och trots farföräldrarnas dumförklaringar för att vi skrev på..) lade vi 20% i handpenning för att kunna dra igång med mindre renovering och ha nyckel till huset (står tomt), så vi är där titt som tätt och planerar för hur vi vill ha det! :love: Eftersom det är en relativt stor gård som nu ska styckas av, kan vi tyvärr inte skriva köpebrev eller tillträda förrän den nya fastighetsbeteckningen är gjord. Ringde lantmäteriet häromdagen och det skulle som kortast ta 7-8månader.... :eek: :cry: Jag skulle återkomma till våren om jag inte hört något o skulle då ev få ett bättre besked!?

Så just nu är det så nära, men ändå så långt borta. Är det någon som kan svara på hur det skulle bli om/när man drog igång med större renovering och hen sedan backar ur köpet (kan säljaren det trots kontrakt och handpenningen lagd?)? I teorin står man ju o renoverar på någon annans hus, men det är ju ändå papper skrivna på köp.. Rent juridiskt alltså, vad händer och går det? Säljaren har påtalat att vi inte behöver vara oroliga, det är vi som ska ha gården och att det är vårt. Men lite nojjig är man ändå, tack för det buke!! :meh:

Oj.

Ja, lite tur hade du nog, och så är marknaderna olika. På ett hus som jag verkligen ville ha var jag med i 33 höjningar innan jag fick ge mig. 33 brukar vara mitt turnummer, men inte den här gången.

Vi kollade på nästan etthundra hus på plats och långt fler på nätet och fick info via telefon.

Säg inte så, jag som redan har tröttnat :p Nåväl, hellre att det tar tid och blir rätt, om inte annat är det en bra övning för tålamodet...

Huset vi ska titta på imorgon har potential, men kommer behöva totalrenoveras, grävas nytt avlopp och borras bergvärme. Känns som att kanske ta sig vatten över huvudet när det är första huset. Men tror det kan bli helt fantastiskt om man väl reder ut det.

Som jag trodde var det för mycket jobb och lite för många hus på "gården", men det hade nog kunnat bli toppenfint med ett års renovering och ett helt hantverksteam. Det var många som tyckte det var lovande, komplett kaos på visningen http://www.jagholm.se/objekt/bilder/OBJ20410_1435686108

Jag tyckte det var tråkigt att se hur de helt renoverat bort den stil som huset haft ursprungligen. :cry: Stod ju även i beskrivningen att det hänt under 1900 talet. Huset verkar knappt ha någon anda kvar från 1700-1800 talet i nuläget. Ser mest ut som en barack.

Tyckte fängelse byggnaden lät spännande och hade gärna sett en bild från den:D

Ljuvligt hus! Vi har lagt ned de stora renoveringsplanerna, med bebis på väg, två hästar och heltidsjobb är det bara orimligt.

Huset vi budade 400' över utgångspris hade visning idag och har nu ett bud på utgångspris. Vi har is i magen och väntar ut budgivning men liiite läskigt är det ändå. Lär braka iväg imorgon dock.

Inga fler bud än. Jag börjar dock bli lite nojjig; klarar vi av det?! Det är alltså totalrenovering som gäller.. Nytt värmesystem, avlopp, byta tak, ny panel, bygga badrum och tvättstuga, nytt kök, fixa fuktskador etc etc :nailbiting: Hade det bara varit vi två så hade det varit en sak, men vi har ett stycke tvååring med i ekvationen också! Men ååh så fint det kommer att bli när det blir klart!

Inga fler bud än. Jag börjar dock bli lite nojjig; klarar vi av det?! Det är alltså totalrenovering som gäller.. Nytt värmesystem, avlopp, byta tak, ny panel, bygga badrum och tvättstuga, nytt kök, fixa fuktskador etc etc :nailbiting: Hade det bara varit vi två så hade det varit en sak, men vi har ett stycke tvååring med i ekvationen också! Men ååh så fint det kommer att bli när det blir klart!

Vi håller på med en kosmetisk totalrenovering av vårt hus på ca 200 kvm. 1 år har vi donat med det och vi har minst lika lång tid kvar, kan tänka mig att det mesta är klart om ca 2 år, även utomhusprojekten.
Jag är SÅ trött på det just nu. Även min man, och då har vi inga barn. Vi är redan nu överens att när vi är klara och fått njuta av det ett par år så ska vi köpa ett helt nytt hus som någon annan bygger åt oss. Vi kommer aldrig mer totalrenovera igen. Och då har vi koll på läget (renoverat lgh innan) och fått mycket hjälp av föräldrar.
Vårt hus är byggt -83 och inget är gjort sen dess. Han som byggde det (har vi upptäckt nu) är en hobbysnickare. Han har gjort många egna lösningar som inte är givna och när man frågar honom så minns han inte varför han drog ex elen som han gjorde, vilka lampknappar som tänder vissa lampor (utomhus) mm mm. Så vi har kliat oss i huvudet MÅNGA gånger för att försöka lösa hans "lösningar" som inte är korrekta nånstans, och ingen fattar hur han tänkt.
Låter lite svamligt när jag läser det. Men kortfattat, gubben bygger ett hus själv, är hobbysnickare, istället för att tänka "detta sätt att bygga huset är hållbart för framtiden" så tänker han "det funkar för mig nu, skitsamma om det är snyggt eller inte" och "jag hittade denna delen på rea, strunt samma att det är fel färg, fel storlek fel whatever, det funkar för mig nu".
Och vi får lösa hans superkonstiga "lösningar".

Köket är nästan klart, ett badrum är nästan klart, två gästrum är klara och vardagsrummet är till 40 % klart. Då har vi jobbat med det många helger och ca 1 timme per vardagskväll ca. Mycket småsaker som tar LÅNG tid att lösa. Badrummet gjorde vi inte själva.
Hade vi haft råd hade vi hyrt in hjälp, alternativt köpt ett hus där det inte var så mycket att renovera.

Men jeklar vad fint vårt hus blir! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka