Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade gjort det, om jag hade haft möjlighet att leja bort majoriteten av det som behövdes göras och helst innan jag ens flyttade in. Om jag inte hade den möjligheten så skulle jag inte köpt ett sådant hus. Låter för tufft för en person..

Alltså, de stora grejerna måste jag ju leja bort, för jag är tex inte en fena på att lägga om tak (vad jag vet :D) och därför kan jag bara köpa det om det finns plats för de jobben i kalkylen. När det gäller ytskikt inomhus så skiter jag lite i det, även om det såklart hade varit roligt om allt var nytt och fint. Grejen är ju att jag hellre köper något som inte är fixat alls (och således billigare och MÖJLIGT att köpa) än något som är fixat, men fult ;)

Om jag skulle sikta in mig på att köpa ett mindre mer färdigt hus, skulle jag kanske landa på en miljon mer i inköpspris. Och det är liksom inte genomförbart. Att jag dessutom får utsikt över hästar (som jag dessutom får obegränsat umgänge med) är ytterligare ett plus.

Men såklart funderar jag på om det går att stå ut med. Och så får jag bobubblepanik ;)

Grejen är ju att jag hellre köper något som inte är fixat alls (och således billigare och MÖJLIGT att köpa) än något som är fixat, men fult ;)

Jag håller verkligen med. Jag har sett så många sönderrenoverade hus, där jag mer eller mindre tappat lusten helt när jag sett de nyrenoverade fula rummen. Visst kan man alltid göra om men för det första är det miljösvinigt att renovera något som är nytt och för det andra betalar man mer för huset än om det inte varit renoverat.

Jag håller verkligen med. Jag har sett så många sönderrenoverade hus, där jag mer eller mindre tappat lusten helt när jag sett de nyrenoverade fula rummen. Visst kan man alltid göra om men för det första är det miljösvinigt att renovera något som är nytt och för det andra betalar man mer för huset än om det inte varit renoverat.

Dessutom har jag inte särskilt svårt för 60-talsoriginal. Alltså, saken är väl att jag tror att tapeterna har suttit sen huset byggdes -65 (och tillbygget -75). De är illa åtgångna av katter genom åren och det är verkligen inte jättesnyggt. Men jag kan liksom leva med det och göra ett rum i taget när jag har ekonomi till det. Det som är lite mer akut är tak och badrum. Köket har jag inga som helst problem med. Hellre gammalt men bra än halvnytt och helfult :D

Dessutom har jag inte särskilt svårt för 60-talsoriginal. Alltså, saken är väl att jag tror att tapeterna har suttit sen huset byggdes -65 (och tillbygget -75). De är illa åtgångna av katter genom åren och det är verkligen inte jättesnyggt. Men jag kan liksom leva med det och göra ett rum i taget när jag har ekonomi till det. Det som är lite mer akut är tak och badrum. Köket har jag inga som helst problem med. Hellre gammalt men bra än halvnytt och helfult :D

Har du gjort en kalkyl för de stora arbetena? Att ha tråkiga ytskick inomhus är ju en sak, men att låta lägga nytt tak, dränera, fixa avlopp och renovera badrum rinner snabbt i väg i höga summor. Håller budgeten för det?

Har du gjort en kalkyl för de stora arbetena? Att ha tråkiga ytskick inomhus är ju en sak, men att låta lägga nytt tak, dränera, fixa avlopp och renovera badrum rinner snabbt i väg i höga summor. Håller budgeten för det?

Nja, inte mer än någon typ av överslagskalkyler, vilket väl är en del av problemet, kan man säga. Det är också svårt att veta hur mycket jag kommer att kunna göra själv/få hjälp med av omgivningen. Samt vad som kan vänta ett tag och vad som är mer akut (tak och badrum). Det är inte aktuellt att lägga ett bud på det säljaren egentligen vill ha, så det är ju heller inte säkert att det blir något även om jag verkligen skulle vilja. Tanken är att lägga ett bud som ger utrymme för 200'-300' till renoveringar.

Det kan vara så att det framgår att jag egentligen väldigt gärna vill ha huset ;) . Jag velar sjukt mycket fram och tillbaka. Det finns så väldigt många fördelar med just det där huset. Och så de där väldigt uppenbara nackdelarna...

Nja, inte mer än någon typ av överslagskalkyler, vilket väl är en del av problemet, kan man säga. Det är också svårt att veta hur mycket jag kommer att kunna göra själv/få hjälp med av omgivningen. Samt vad som kan vänta ett tag och vad som är mer akut (tak och badrum). Det är inte aktuellt att lägga ett bud på det säljaren egentligen vill ha, så det är ju heller inte säkert att det blir något även om jag verkligen skulle vilja. Tanken är att lägga ett bud som ger utrymme för 200'-300' till renoveringar.

Det kan vara så att det framgår att jag egentligen väldigt gärna vill ha huset ;) . Jag velar sjukt mycket fram och tillbaka. Det finns så väldigt många fördelar med just det där huset. Och så de där väldigt uppenbara nackdelarna...
Punkt ett är att alla hus behöver åtgärdas så småningom. Av tvång eller för att man vill. Det kommer oförutsedda grejor också. själv kommer jag att behöva borra brunn inom några år.

Det andra är att man måste göra en prioriteringslista. Och efter den göra budget.

Jag köpte ett hus som var klart att flytta in i efter att ytskikten fixats. Lejde en målare som sprutade alla tak (det är i stort ogörligt att själv orka måla panel i tak) och sedan målade jag lister och foder samt tapetserade om rubbet. Tapetsering är enbart kul :)

Nu gjorde jag allt eftersom det bott storrökare här. Men hade det inte varit så kunde jag nog ha fixat några rum i taget. Det tog mig en månad att fixa det. Gjorde ryck efter jobbet varje dag och alla helger. Ensam.

Ute har jag lejt grävning, trädfällning, takbyte och tillbyggnad.

Man kan tjäna fina timpengar på att ringa runt och be om offerter.

Jag hade köpt!

Köp! Kör ba'!

Punkt ett är att alla hus behöver åtgärdas så småningom. Av tvång eller för att man vill. Det kommer oförutsedda grejor också. själv kommer jag att behöva borra brunn inom några år.

Det andra är att man måste göra en prioriteringslista. Och efter den göra budget.

Jag köpte ett hus som var klart att flytta in i efter att ytskikten fixats. Lejde en målare som sprutade alla tak (det är i stort ogörligt att själv orka måla panel i tak) och sedan målade jag lister och foder samt tapetserade om rubbet. Tapetsering är enbart kul :)

Nu gjorde jag allt eftersom det bott storrökare här. Men hade det inte varit så kunde jag nog ha fixat några rum i taget. Det tog mig en månad att fixa det. Gjorde ryck efter jobbet varje dag och alla helger. Ensam.

Ute har jag lejt grävning, trädfällning, takbyte och tillbyggnad.

Man kan tjäna fina timpengar på att ringa runt och be om offerter.

Jag hade köpt!

Ja, jag tror att jag gör ett försök. Grejen är att det är en bekant till familjen som säljer. Hon byggde huset tillsammans med sin man. Mina föräldrar känner typ alla som varit med och byggt och vi vet helt säkert att det är ett i grunden väldigt bra hus. Själv bor hon i sitt föräldrahem mitt emot och hennes bror, som äger hästarna och kör grävmaskin och sånt praktiskt bor bredvid. Och de vill ju gärna ha mig till granne ;) Det hade naturligtvis varit mer praktiskt om huset hade varit något mindre och något mer iordning, men då hade det å andra sidan varit omöjligt för mig att köpa, antagligen.

Beslutsangsten är påtaglig! :D

Så, nu är papper skrivna! Får jag presentera "Trygg vettighet":

12875252.jpg

12875272.jpg

12875271.jpg

12875254.jpg

12875263.jpg

12875262.jpg

Det där såg fint ut! :) Det hade jag kunnat tänka mig själv att köpa, även om landskapet var lite väl öppet. Hur stort var det och vad fick du ge för det?

Tack! Egentligen är det lite för öppet för min smak också, men det ska nog funka! Vi betalade (eller, ska betala ;)) 1 950 000 kr. Det är 144 kvadrat (1,8 ha mark) och låg ute för 1,8 milj, men vi la på lite till för att de skulle sälja till oss innan visning :D Helt galet! Vi räknar med att få minst lika mycket för vår lägenhet som vi köpte en hel gård för! O_o

Om du har utrymme för 300 000 kr till renoveringar, så borde det funka. Om du är också är medveten om att du behöver göra ytterligare vartefter.

Om du har koll på ekonomin och det dessutom känns bra och rätt - satsa!

Oh.
My.
Lord.

Fredagkväll, Shetlandskusk går och lägger sig kvart i nio oavsett dag. Ska kolla Hemnet precis innan det är dags att sova.
Då ligger det där - kedjehuset (bostadsrätt). Exakt likadant som vi förlorade budgivningen på innan vi köpte vår nuvarande lägenhet. Vi har alltid grämt oss lite över att vi förlorade budgivningen, även om mäklaren sa efteråt att personen som vann aldrig skulle ge sig = dött lopp för vår del. Och det kom aldrig ut några fler på marknaden - tills idag.

Vi ska ha det.

Ska ringa banken idag.
Har mailat mäklaren och bett om förhandsvisning, hoppas det går, det är länge till den 19e. Vi överväger tom att lägga ett bud redan nu - utgångspriset och då ska affären ske SNABBT, inga visningar eller andra inblandade. Det står tomt nu, så förhoppningsvis så hade de nappat på det.

Om du har utrymme för 300 000 kr till renoveringar, så borde det funka. Om du är också är medveten om att du behöver göra ytterligare vartefter.

Om du har koll på ekonomin och det dessutom känns bra och rätt - satsa!

Jag är ju lite ekonomiskt neurotisk, så jag tror inte att jag gör något som är helt galet ;) Jag kommer INTE att lägga ett bud som är högre än att jag har utrymme för renoveringarna i kalkylen som gäller just nu. Då får det hellre vara. Någon la ett första bud igår. 400' under utgångspris. Jag kan röra mig 150' från det. Ska lägga bud efter helgen tänkte jag, så får vi se vad som händer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka