Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag och min man budade på ett hus förra året så la vi faktiskt inte det högsta budet, vi la det näst högsta. De andra la ca 50 000 mer än oss... Men säljaren gillade oss och vi fick köpa huset. Vi har bott där ett år :)

Hur lång tid efter avslutad budgivning fick ni veta att ni skulle få köpa ändå?

Jag fick ju beskedet i morse om slutbudet och tänker att om jag inte hör något mer under dagen så får jag släppa det helt.

Synd att det inte finns något annat av intresse just nu. Hus med bra internet (fiber) och tomt på 2000 kvm eller mer är sällsynta. Adsl på i alla fall 24 mbit kan duga men de är i princip omöjliga att hitta.

Men om du och säljaren var överrens om ett pris, varför blev det då budgivning?

Håller tummarna :)

Tja, när både jag och säljaren var överens blev ju den andra meddelad och budade över. Det satte ju liksom igång karusellen. Jag kanske bara skulle legat kvar utan att buda. Nu var det ju så att jag faktiskt ville ha huset.

Senast ändrad:
@Magiana

Fast det priset var ju mellan er, och säkert inte ens aktuellt för den andre budgivaren. Fult gjort av både mäklare och säljare att starta karusellen när ni blivit överrens. Sen vet man ju iofs inte hur säljarens ekonomiska situation ser, om de hellre ser ett högt pris eller säljer med hjärtat.

@Magiana

Fast det priset var ju mellan er, och säkert inte ens aktuellt för den andre budgivaren. Fult gjort av både mäklare och säljare att starta karusellen när ni blivit överrens. Sen vet man ju iofs inte hur säljarens ekonomiska situation ser, om de hellre ser ett högt pris eller säljer med hjärtat.

Jag känner mig lite dum.

Det pris vi enats om låg egentligen lite under det lägsta belopp säljaren ville sälja till. Det var en kompromiss från säljarens sida. Så jag klandrar inte säljaren för att ändå vilja ha en budgivning.

Jag känner mig lite dum.

Det pris vi enats om låg egentligen lite under det lägsta belopp säljaren ville sälja till. Det var en kompromiss från säljarens sida. Så jag klandrar inte säljaren för att ändå vilja ha en budgivning.

Känn dig inte dum, man har rätt att buda vilken summa man vill :up:

Vi hade en lägsta-nivå som vi hoppades på men vi fick tyvärr släppa det för mindre men i gengäld ville de ha huset omgående. Så man får kompromissa ibland för att hitta en bra lösning.

Hur lång tid efter avslutad budgivning fick ni veta att ni skulle få köpa ändå?

Jag fick ju beskedet i morse om slutbudet och tänker att om jag inte hör något mer under dagen så får jag släppa det helt.

Synd att det inte finns något annat av intresse just nu. Hus med bra internet (fiber) och tomt på 2000 kvm eller mer är sällsynta. Adsl på i alla fall 24 mbit kan duga men de är i princip omöjliga att hitta.

Tja, när både jag och säljaren var överens blev ju den andra meddelad och budade över. Det satte ju liksom igång karusellen. Jag kanske bara skulle legat kvar utan att buda. Nu var det ju så att jag faktiskt ville ha huset.

Vi fick reda på det ganska snabbt, själva budgivningen pågick kanske bara i två dagar, och jag fick sms-avisering varje gång budet hade höjts, det var min man som hade kontakt med mäklaren men kollade alltid av med mig innan han meddelade ett nytt bud. Så när han la vårt sista och när det höjdes så pass mycket av den andra budgivaren så såg jag det med, så när min man ringde strax efter så trodde jag det var för att deppa lite ihop. Men då hade säljaren bestämt sig att det fick räcka och han var nöjd med vårt bud. Tror det var så att min man kontaktade mäklaren och sa att vårt bud var vårt sista. Mäklaren kontaktade säljaren, meddelande honom att vi inte skulle gå högre. De fick in det sista budet av den andra budgivaren men säljaren tog vårt istället. Tror nog att det tog max en timme från vårt sista bud till samtalet från min man :)

Tycker du inte ska ge upp förrens du verkligen hört ngt av mäklaren.
Jag har hört ett par historier där säljaren inte sålt till den struliga budgivaren. Om det strular redan i budgivningen... Så kan det likväl strula efter köp, och det skulle jag inte vilja iaf.

Nähä, ingen kedjehus för oss. För 2,5 år sedan såldes ett exakt likadant för 650.000 (vi var med i budgivningen). Det som kom ut på marknaden nu är redan uppe i 980.000. Alltså priserna är så sjuka nu! Så vi bor in oss i hyresrätt ett tag och hamstrar pengar istället. Har även sökt nytt jobb som isåfall kommer ge några tusenlappar mer i månaden, så vi kommer få ett lite större lånelöfte också :)

Jag som bor i Stockholm tycker det är typ inga pengar alls O_o med de låga räntorna som är; så blir det ju inte många tusenlappar varje månad.

Jag som bor i Stockholm tycker det är typ inga pengar alls O_o med de låga räntorna som är; så blir det ju inte många tusenlappar varje månad.

Jag bor också i Stockholm, eller i Stockholms län i alla fall (Norrtälje kommun) och jag har faktiskt inte råd att köpa hus här. Det är därför jag söker efter hus på annat håll. Jag skulle precis som @Shetlandskusk inte ha råd med 980 000 i dagsläget. Men så är jag singel också och ska betala hela kalaset själv och lånet ska vara färdigbetalt innan jag går i pension.

Vi fick reda på det ganska snabbt, själva budgivningen pågick kanske bara i två dagar, och jag fick sms-avisering varje gång budet hade höjts, det var min man som hade kontakt med mäklaren men kollade alltid av med mig innan han meddelade ett nytt bud. Så när han la vårt sista och när det höjdes så pass mycket av den andra budgivaren så såg jag det med, så när min man ringde strax efter så trodde jag det var för att deppa lite ihop. Men då hade säljaren bestämt sig att det fick räcka och han var nöjd med vårt bud. Tror det var så att min man kontaktade mäklaren och sa att vårt bud var vårt sista. Mäklaren kontaktade säljaren, meddelande honom att vi inte skulle gå högre. De fick in det sista budet av den andra budgivaren men säljaren tog vårt istället. Tror nog att det tog max en timme från vårt sista bud till samtalet från min man :)

Tycker du inte ska ge upp förrens du verkligen hört ngt av mäklaren.
Jag har hört ett par historier där säljaren inte sålt till den struliga budgivaren. Om det strular redan i budgivningen... Så kan det likväl strula efter köp, och det skulle jag inte vilja iaf.

När sista budet kom i morse meddelade jag mäklaren att jag inte skulle bjuda mer. Hon skulle höra av sig om säljaren ville sälja till mig i stället. Jag har fortfarande inte hört något :( så hon ville väl ha de där 5000 extra. Det tog nästan en hel dag innan deras sista bud kom och jag redan frågat om säljaren ville avsluta.

Jag bor också i Stockholm, eller i Stockholms län i alla fall (Norrtälje kommun) och jag har faktiskt inte råd att köpa hus här. Det är därför jag söker efter hus på annat håll. Jag skulle precis som @Shetlandskusk inte ha råd med 980 000 i dagsläget. Men så är jag singel också och ska betala hela kalaset själv och lånet ska vara färdigbetalt innan jag går i pension.

När sista budet kom i morse meddelade jag mäklaren att jag inte skulle bjuda mer. Hon skulle höra av sig om säljaren ville sälja till mig i stället. Jag har fortfarande inte hört något :( så hon ville väl ha de där 5000 extra. Det tog nästan en hel dag innan deras sista bud kom och jag redan frågat om säljaren ville avsluta.

Jag hade ringt mäklaren faktiskt. Bara för att veta :)

Ambitiöst att hela lånet ska vara betalat innan pensionen ;)

Min ena dotter köpte en lägenhet när hon gick ut gymnasiet (för 6 år sedan) hon lånade 1.250.000 - hennes månadskostnader har legat mellan 5 och 7 tusen beroende på hur räntorna legat. Hon hade heltidsjobb då, men har bara deltid nu + studielån, men hon får ihop det plus lite pengar över som hon sparar/amorterar

Ambitiöst att hela lånet ska vara betalat innan pensionen ;)

Min ena dotter köpte en lägenhet när hon gick ut gymnasiet (för 6 år sedan) hon lånade 1.250.000 - hennes månadskostnader har legat mellan 5 och 7 tusen beroende på hur räntorna legat. Hon hade heltidsjobb då, men har bara deltid nu + studielån, men hon får ihop det plus lite pengar över som hon sparar/amorterar

Som jag ser det så är det min bästa chans att överleva på pensionen. Jag får inte låna så väldigt mycket heller trots heltidsjobb och en normal lön. Jag frågade 3 olika banker om lånelöfte och min budget landar på cirka 900000 totalt för hela husköpet. Då måste huset vara så pass tip-top att det inte kräver större renoveringar omedelbart.

Jag hade ringt mäklaren faktiskt. Bara för att veta :)

Jag ringde. Det ligger fortfarande löst, så hoppet lever en smula. Jag hoppas på att få besked senare idag. I morgon är mäklaren ledig.

Fast vi är inte intresserade av att köpa till upptrissade priser. Då har vi hellre is i magen och bor i hyresrätt ett tag. 980.000 har vi definitivt råd med, men betala nästan 400.000 mer bara för att priserna är upptrissade av folk som vill köpa innan ev amorteringskrav och medan räntorna är låga - nej tack! Senast jag kollade var budgivningen uppe i 1.020.000.

En sak jag funderat på: Hur i hela friden kan folk få låna så många miljoner som en del bostäder kostar? Vad tjänar folk och hur länge och hur mycket har de sparat?

Jag har verkligen prioriterat sparandet, men med så få arbetade år i bagaget så är jag inte uppe i så hiskeliga summor än och får inte låna särskilt mycket alls. Jag behöver alltså ha mer än 15% kontant för husköpet.

En sak jag funderat på: Hur i hela friden kan folk få låna så många miljoner som en del bostäder kostar? Vad tjänar folk och hur länge och hur mycket har de sparat?

Jag har verkligen prioriterat sparandet, men med så få arbetade år i bagaget så är jag inte uppe i så hiskeliga summor än och får inte låna särskilt mycket alls. Jag behöver alltså ha mer än 15% kontant för husköpet.
Jag förstår inte heller det. Men antar att det är folk med bra löner helt enkelt.
Vi är själv medelmåttor när det gäller inkomster. Men kan få lånelöfte på runt 2,1-2,2 baserat på våra inkomster (förutsatt att vi har kontantinsats). När det gäller kontantinsats så har vi runt 200.000, som vi sparat ihop helt enkelt. Men bankerna vill gärna erbjuda oss att skjuta till pengar till kontantinsats om det behövs.

Jag och min man är rätt unga, 23 och 25 så har inte kunnat sparat jättemånga år. Dock hade vi kontantinsats till en lägenhet som vi köpte, bodde ett halvår, tjänade 250' på den efter alla utgifter som skatt och mäklare. Tog kontantinsatsen på lägenheten, de extra 250' och andra sparpengar. Köpte en villa 6mil från centrala stockholm på landet. Perfekt till oss och kunde lägga 25% handpenning. Hade vi inte gått så mkt vinst på lägenheten hade vi fått köpa en större lägenhet bara. Så lite tur ska man ha. Ändå är jag mammaledig.

Jag förstår inte heller det. Men antar att det är folk med bra löner helt enkelt.
Vi är själv medelmåttor när det gäller inkomster. Men kan få lånelöfte på runt 2,1-2,2 baserat på våra inkomster (förutsatt att vi har kontantinsats). När det gäller kontantinsats så har vi runt 200.000, som vi sparat ihop helt enkelt. Men bankerna vill gärna erbjuda oss att skjuta till pengar till kontantinsats om det behövs.

Jag sparat en bit över 200 000 men det räcker inte långt. De pengarna ska ju även räcka till en liten buffert, lagfart och eventuella pantbrev. Och är det akuta renoveringsbehov på nya huset ska det räcka även till det. Så nä, något miljonhus har jag inte råd med. Det är inte så att bankerna springer efter mig, ivriga att låna ut. Jag får som mest låna lite drygt 700 000.

Förvisso, men det är ändå dumt att köpa dyrare än vad som är brukligt på orten/staden det gäller, eftersom man en gång kanske ska sälja också och då kanske inte köparen vill betala 25% mer än vad hus brukar kosta där.

Update: Det är tydligen besvärligt att få kontakt med den andra budgivaren och säljaren börjar tröttna på att det drar ut på tiden.

Så ja, den andra är tydligen en krångelnisse. Synd bara att jag jobbar som vanligt nästa vecka och behöver krångla med min arbetstid för att kunna åka iväg. Den här veckan hade varit bättre.

Update: Det är tydligen besvärligt att få kontakt med den andra budgivaren och säljaren börjar tröttna på att det drar ut på tiden.

Så ja, den andra är tydligen en krångelnisse. Synd bara att jag jobbar som vanligt nästa vecka och behöver krångla med min arbetstid för att kunna åka iväg. Den här veckan hade varit bättre.
Man måste ju inte skriva på papperna på en vardag eller ens på dagtid :) Det löser sig säkert, sålänge mäklaren är flexibel :) Håller tummarna för dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka