Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag läst kontraktet och klausulen om besiktningen ger mig kalla fötter. Det står följande:

"Köparen har rätt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Om besiktningsmannen finner fel eller brister som ej är kända eller synliga, har köparen rätt till prisnedsättning härav. Om besiktningsmannen finner stora fel eller brister i byggnaden har båda parterna rätt att häva köpet utan kostnadskrav från endera parten. Prisnedsättning kan ej erhållas p.g.a. framtida underhåll (yttertak, ommålning av fasad, fönster, våtutrymmen etc.) som besiktningsmannen har synpunkter på.

Den formuleringen målar in mig i ett hörn. Man kan nog klämma in lite vad som helst i begreppet "underhåll". Resten kan man trycka in i facket "synliga fel". Det är ju bara de dolda felen som exkluderas från texten och dessa ser inte ens besiktningsmannen.

Alltså fan, jag har inte åkt hit för ogjort ärende, men det där kan jag inte skriva på. Jag får besiktiga först och sen eventuellt skriva kontrakt. Vilken jävla fuling.

Nu har jag läst kontraktet och klausulen om besiktningen ger mig kalla fötter. Det står följande:

"Köparen har rätt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Om besiktningsmannen finner fel eller brister som ej är kända eller synliga, har köparen rätt till prisnedsättning härav. Om besiktningsmannen finner stora fel eller brister i byggnaden har båda parterna rätt att häva köpet utan kostnadskrav från endera parten. Prisnedsättning kan ej erhållas p.g.a. framtida underhåll (yttertak, ommålning av fasad, fönster, våtutrymmen etc.) som besiktningsmannen har synpunkter på.

Den formuleringen målar in mig i ett hörn. Man kan nog klämma in lite vad som helst i begreppet "underhåll". Resten kan man trycka in i facket "synliga fel". Det är ju bara de dolda felen som exkluderas från texten och dessa ser inte ens besiktningsmannen.

Alltså fan, jag har inte åkt hit för ogjort ärende, men det där kan jag inte skriva på. Jag får besiktiga först och sen eventuellt skriva kontrakt. Vilken jävla fuling.

Vi hae skrivit under två kontrakt av olika mäklare, fastighetsbyrån och Länsförsäkringar. Huset med Länsförsäkringar hade en konsul som sa att vi hade 10 dagar (tror jag det var) på oss att av vilken som helst anledning ångra köpet utan anledning. Det var jättebra tycker jag och den mäklaren sa att de flesta har såna punkter nuförtiden. Vi ångrade faktiskt de köpet pga lite besiktningssaker. Nästa hus vi skrev under och faktiskt köpet hade inget sånt men då var de redan besiktigat vid visning och hade inga som helst fel öht.

Håller med dig, de där kan du inte skriva på. Man brukar få ha synpunkter på kontrakt om man vill ha med nåt speciellt, det har vi haft. Går säkert att lösa!

Vi hae skrivit under två kontrakt av olika mäklare, fastighetsbyrån och Länsförsäkringar. Huset med Länsförsäkringar hade en konsul som sa att vi hade 10 dagar (tror jag det var) på oss att av vilken som helst anledning ångra köpet utan anledning. Det var jättebra tycker jag och den mäklaren sa att de flesta har såna punkter nuförtiden. Vi ångrade faktiskt de köpet pga lite besiktningssaker. Nästa hus vi skrev under och faktiskt köpet hade inget sånt men då var de redan besiktigat vid visning och hade inga som helst fel öht.

Håller med dig, de där kan du inte skriva på. Man brukar få ha synpunkter på kontrakt om man vill ha med nåt speciellt, det har vi haft. Går säkert att lösa!

Det är just Länsförsäkringar som har hand om det här. Den här mäklaren har tyvärr inte ingett förtroende vilket jag noterat några gånger.

Formleringen verkar ogenomtänkt.

Jag kan hålla med om att framtida underhåll inte kan ge prisnedsättning. Om du ser att du kommer att behöva måla om fasaden på ett hus om två-tre år så är det normalt underhåll och inget man behöver sänkapriset för. Priset kan nog anses vara satt för det skick byggnaden är i. MEN sådant som är rejäla brister som man inte kan vänta sig är inte "normalt underhåll".

Att inte medge prissänkning pga synliga fel som besiktningsmannen hittar måste vara en rätt originell skrivning :D

Jag tror att de försökte sig på att skriva avtalstext utan att kunna eller vara vana....

"Köparen har rätt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Om besiktningsmannen finner fel eller brister som ej är kända eller synliga, har köparen rätt till prisnedsättning härav.
Jösses. Det där uppfattar jag som direkt oseriöst. Dessutom kan man nog hävda att det åsidosätter köparens undersökningsplikt, som handlar om att man undersöker innan man köper...

Huset med Länsförsäkringar hade en konsul som sa att vi hade 10 dagar (tror jag det var) på oss att av vilken som helst anledning ångra köpet utan anledning. Det var jättebra tycker jag och den mäklaren sa att de flesta har såna punkter nuförtiden. !

Bra för köparen kanske men värdelöst för en säljare. En sådan klausul skulle jag som säljare aldrig acceptera att ha. Det betyder ju faktiskt att du inte alls är säker på att du får huset sålt eftersom köparen kan kliva av p.g.a nageltrång om den så vill det och då måste du ju dra igång med en ny försäljning. Nej tack.

Bra för köparen kanske men värdelöst för en säljare. En sådan klausul skulle jag som säljare aldrig acceptera att ha. Det betyder ju faktiskt att du inte alls är säker på att du får huset sålt eftersom köparen kan kliva av p.g.a nageltrång om den så vill det och då måste du ju dra igång med en ny försäljning. Nej tack.
Jag vet och inte jag heller men toppen för köpare.

Jag vet och inte jag heller men toppen för köpare.

Ja, jättebra för köparen men jag tänkte mer på att du skrev att mäklaren hade sagt att det blir vanligare och vanligare. Jag vet då ingen säljare som frivilligt skulle gå med på dyl. Inte här i sthlmsområdet iaf. Man behöver helt enkelt inte. Bostäderna säljs ändå.

Ja, jättebra för köparen men jag tänkte mer på att du skrev att mäklaren hade sagt att det blir vanligare och vanligare. Jag vet då ingen säljare som frivilligt skulle gå med på dyl. Inte här i sthlmsområdet iaf. Man behöver helt enkelt inte. Bostäderna säljs ändå.

Det var inte min ide utan mäklarens. Det var dessutom i Sthlmsmområdet, inte innerstan men länet iaf i en populär kommun.

Tack!

Det är en rätt lång tid till inflytt, men kan komma att ändras. Köparen behöver hitta ett nytt boende. Senaste datum för inflytt är 1/5 nästa år så det är ett halvår dit. Om säljaren hittar bostad snabbt kan det bli tidigare också. Det är en flexibilitet jag bjöd på ;).

Hjärnan är ur bruk. Det är säljaren som ska hitta ny bostad, inte köparen :o :o :o *skämskudde*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka