I mina byar är samfälld mark vanligt. det är mark som man gemensamt bestämde att alla skulle ha tillgång i när det laga skiftet genomfördes. Det kan vara diken (!), vägar, linsänken, dytag, sandtag, slåtterängar, vägar.Jag ska kolla med kommunen/mäklaren/lantmäteriet vad det finns för dokumentation. Enligt den uppgift jag fått tolkar jag det som att det är samfälld mark, dock verkar det oklart exakt vilka grannar som ingår i detta.
Köpa loss kanske man kan göra på sikt, men så länge jag vågar fixa till ladan till schysst stall är jag nöjd!
Vid mitt hus finns en gammal damm och där är marken samfälld för att alla bybor skulle kunna använda vattenkraften under vårfloden för, i tur och ordning, hyttbruk, kvarn och till sist sågning. Dammen är inte dämd sedan 1909 men maken är fortfarande samfälld. Precis som det nedlagda sandtaget bredvid (sanden är slut).
Jag har mitt ena hus på den samfällda marken. Förrförra ägaren trodde att det var hans tomt och byggde. Det visade sig att han byggt utanför tomten och nu finns ett servitut.
Samfälligheter är urgamla kvarlevor och jag vet knappt att någon ens bryr sig om vad de äger. Det enda jag brydde mig om var de vägar som sommarboende hävdade att jag inte fick rida på. Det var med viss tillfredsställelse som jag kunde hävda att jag var ägare av vägen
Kolla i första hand med lantmäteriet. Kommunen har inte alltid rätt. Det är lantmäteriets uppgifter som gäller. De kan också berätta vilka fastigheter som ingår och hur gammal samfälligheten är.