Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska kolla med kommunen/mäklaren/lantmäteriet vad det finns för dokumentation. Enligt den uppgift jag fått tolkar jag det som att det är samfälld mark, dock verkar det oklart exakt vilka grannar som ingår i detta.
Köpa loss kanske man kan göra på sikt, men så länge jag vågar fixa till ladan till schysst stall är jag nöjd! :)
I mina byar är samfälld mark vanligt. det är mark som man gemensamt bestämde att alla skulle ha tillgång i när det laga skiftet genomfördes. Det kan vara diken (!), vägar, linsänken, dytag, sandtag, slåtterängar, vägar.

Vid mitt hus finns en gammal damm och där är marken samfälld för att alla bybor skulle kunna använda vattenkraften under vårfloden för, i tur och ordning, hyttbruk, kvarn och till sist sågning. Dammen är inte dämd sedan 1909 men maken är fortfarande samfälld. Precis som det nedlagda sandtaget bredvid (sanden är slut).

Jag har mitt ena hus på den samfällda marken. Förrförra ägaren trodde att det var hans tomt och byggde. Det visade sig att han byggt utanför tomten och nu finns ett servitut.

Samfälligheter är urgamla kvarlevor och jag vet knappt att någon ens bryr sig om vad de äger. Det enda jag brydde mig om var de vägar som sommarboende hävdade att jag inte fick rida på. Det var med viss tillfredsställelse som jag kunde hävda att jag var ägare av vägen :angel:

Kolla i första hand med lantmäteriet. Kommunen har inte alltid rätt. Det är lantmäteriets uppgifter som gäller. De kan också berätta vilka fastigheter som ingår och hur gammal samfälligheten är.

I mina byar är samfälld mark vanligt. det är mark som man gemensamt bestämde att alla skulle ha tillgång i när det laga skiftet genomfördes. Det kan vara diken (!), vägar, linsänken, dytag, sandtag, slåtterängar, vägar.

Vid mitt hus finns en gammal damm och där är marken samfälld för att alla bybor skulle kunna använda vattenkraften under vårfloden för, i tur och ordning, hyttbruk, kvarn och till sist sågning. Dammen är inte dämd sedan 1909 men maken är fortfarande samfälld. Precis som det nedlagda sandtaget bredvid (sanden är slut).

Jag har mitt ena hus på den samfällda marken. Förrförra ägaren trodde att det var hans tomt och byggde. Det visade sig att han byggt utanför tomten och nu finns ett servitut.

Samfälligheter är urgamla kvarlevor och jag vet knappt att någon ens bryr sig om vad de äger. Det enda jag brydde mig om var de vägar som sommarboende hävdade att jag inte fick rida på. Det var med viss tillfredsställelse som jag kunde hävda att jag var ägare av vägen :angel:

Kolla i första hand med lantmäteriet. Kommunen har inte alltid rätt. Det är lantmäteriets uppgifter som gäller. De kan också berätta vilka fastigheter som ingår och hur gammal samfälligheten är.

Jättetack för svaret Tanten!!
Precis sådan matnyttig information som jag letar efter.

Jag tror egentligen inte heller att det är något problem, men man blir ju nojjig i alla fall att göra något galet.
Du är inte alls oroad över att ha ett hus på ofri grund alltså?

Lantmäteriet får ett samtal på måndag :)
Tack igen :bow:

Kort uppdatering. Jag ringde till kommunen och Lantmäteriet idag. Det finns ingen dokumentation om vilka som samäger sandtaget och ska man ta reda på det måste man gå tillbaka till 1885 då det möjligtvis kunde finnas någon information i arkivet.
Jag tror att sannolikheten att någon skulle dra igång en utredning om det marken för några 10-tusentals kronor som Lantmäteriet vill ha för det är mycket låg. Jag kommer att våga renovera ladan om jag väljer att lägga bud.

Dessvärre var huset i lite sämre skick än väntat. Badrummet måste göras om pronto + sättas in dusch och tvättmaskin. Det får inte plats i nuvarande badrummet, men det går att ta utrymme från rummet intill. Övervåningen måste få nytt innertak och bättras på. Elen kollas. Skorsten provtryckas. Varmvattenberedare fixas. Eventuell luftvärmepump. Vatten fixas och om 2-3 år kommunalt avlopp. Och så ladan då som behöver lite nya bärande bjälkar och hästinredning.

Jag ska räkna ordentligt. Det kan dock vara så att jag får det för ett bra pris. Men helhetskostnaden måste också räknas in förstås.

Att det ska vara så svårt att köpa gård!

Och jag tycker det är svårt att ens hitta en vettig gård som inte är ett rent renoveringsobjekt eller ligger mitt ute i ingenstans. :meh: Vill ju bo på landet men inte mitt ute i skogen då jag är livrädd för björnar.

Sambon och jag håller på och letar gård men det går som sagt inget vidare. Hittar vi inget så funderar vi på att bygga. Vore dock trevligare om vi kunde hitta en gård för annars måste man ju bygga till även andra byggnader och inte bara själva huset... Kommer ju bli dyrt och ta åratal :p

Kort uppdatering. Jag ringde till kommunen och Lantmäteriet idag. Det finns ingen dokumentation om vilka som samäger sandtaget och ska man ta reda på det måste man gå tillbaka till 1885 då det möjligtvis kunde finnas någon information i arkivet.
Jag tror att sannolikheten att någon skulle dra igång en utredning om det marken för några 10-tusentals kronor som Lantmäteriet vill ha för det är mycket låg. Jag kommer att våga renovera ladan om jag väljer att lägga bud.

Dessvärre var huset i lite sämre skick än väntat. Badrummet måste göras om pronto + sättas in dusch och tvättmaskin. Det får inte plats i nuvarande badrummet, men det går att ta utrymme från rummet intill. Övervåningen måste få nytt innertak och bättras på. Elen kollas. Skorsten provtryckas. Varmvattenberedare fixas. Eventuell luftvärmepump. Vatten fixas och om 2-3 år kommunalt avlopp. Och så ladan då som behöver lite nya bärande bjälkar och hästinredning.

Jag ska räkna ordentligt. Det kan dock vara så att jag får det för ett bra pris. Men helhetskostnaden måste också räknas in förstås.

Hur har det gått?

På tisdag ska vi titta på ett torp :) Det är skrivet som fritidshus och har preciiiis med mark att jag kan klämma in ett gäng shettisar (måste dock grusa en vinterhage). Där finns ett gammalt hönshus på strax över 50 kvm, som jag hoppas kan bli ett ponnystall.
Det finns dock inget garage till min sambo, så det måste isåfall byggas.

Och vi vill flytta. Var sugna på makens mormors hus redan innan vi köpte vårt. Då skulle hon absolut inte flytta. Men nu har hon snabbt blivit äldre, och det är bara en tidsfråga innan hon måste flytta.

Så nu håller vi på att kolla vad det ev kan gå på att köpa, och allt. Det är en gård, men vi kommer isf behövs stycka av skogen för att ha råd att köpa det. Själva huset är i dåligt skick, och det smartaste är att bygga ett helt nytt. Åh, spännande är det iaf! Vi som inte ens hunnit renovera klart vårt.

Vi sålde vår lägenhet för några veckor sedan, har varit inställda på att hyra en lägenhet tills jag är klar med skola till våren. Meeeen är ju sjukt sugna på en gård med. Vi kikade på en igår och har tre (!!) visningar inbokade den närmaste veckan. Alla möjliga varianter med nyare hus, nyrenoverade hus och hus med renoveringsbehov. Allt från 1,6 till 23 hektar:D

Vi sålde vår lägenhet för några veckor sedan, har varit inställda på att hyra en lägenhet tills jag är klar med skola till våren. Meeeen är ju sjukt sugna på en gård med. Vi kikade på en igår och har tre (!!) visningar inbokade den närmaste veckan. Alla möjliga varianter med nyare hus, nyrenoverade hus och hus med renoveringsbehov. Allt från 1,6 till 23 hektar:D
Länk, please :D

Hur har det gått?

Med sorg i hjärtat meddelade jag mäklaren att jag inte kommer att lägga ett bud. Jag har varit och ute tittat fem gånger med olika människor. Det är alldeles för mycket saker som måste göras och det kommer att bli dyrt som bara den. Plus att det kommer ta galet lång tid innan det går att flytta in.
Det har potential de luxe men ibland måste man vara realistisk!

Ska dock titta på ett annat objekt på torsdag. Fint, men stort, hus där i princip allt är gjort 2011 inklusive bergvärme. Avloppet måste nog anslutas till kommunalt inom några år, men i övrigt är det inget stort utan inflyttningsklart från dag ett. Stor lada och två mindre uthus ingår. Man får ju aldrig se interiör på ladan, men den ser ut att vara i gott skick och bör kunna bli ett fint stall. Men det får jag se på torsdag.

Kruxet är att det bara ingår en halv hektar mark. Jag vet dock vem som äger marken runt om, och det är inte omöjligt att det går att kunna köpa till lite mark för vinterhagar. Beteshagar kan jag klara mig utan då det ligger precis vid mitt nuvarande stall och därmed kan vi fortsätta samarbeta och hjälpa varandra med fodringar och dela på det gigantiska sommarbetet som finns.

Håll tummarna för att torsdagen blir bra! Jag har dessutom fått klart med lånelöfte (som ligger en bra bit över vad de begär för det här stället)!

På tisdag ska vi titta på ett torp :) Det är skrivet som fritidshus och har preciiiis med mark att jag kan klämma in ett gäng shettisar (måste dock grusa en vinterhage). Där finns ett gammalt hönshus på strax över 50 kvm, som jag hoppas kan bli ett ponnystall.
Det finns dock inget garage till min sambo, så det måste isåfall byggas.

Uppdatering så fort som möjligt tack :)

Uppdatering så fort som möjligt tack :)
Det var inget att ha :)
För lite mark (svårt att uppskatta sådant utan att se det irl) och hönshuset/verkstaden kan inte göras om till stall. Vi anade redan det innan visning, men ville se trakterna.

Ska kolla lite Hemnet idag och se om man hittar något intressant objekt. Märks dock att det är lågsäsong, vill bara ha höst nu så folk börjar flytta :)

• Gilla
Reactions: Io
Hur kan ni hitta så många att titta på? Vi hittar typ ingenting... Visst letar du också i Skåne? Vi vill visserligen inte lägga så mycket pengar, allt över 2 miljoner går bort.

Det var inget att ha :)
För lite mark (svårt att uppskatta sådant utan att se det irl) och hönshuset/verkstaden kan inte göras om till stall. Vi anade redan det innan visning, men ville se trakterna.

Ska kolla lite Hemnet idag och se om man hittar något intressant objekt. Märks dock att det är lågsäsong, vill bara ha höst nu så folk börjar flytta :)

Samma här :D
Vi letar också hus på landet, har några visningar att gå på men bara ett objekt som verkligen är intressant och det ligger tyvärr redan i taket på vår budget för husköp. Dock ligger det även väldigt högt i pris för området.

Hur kan ni hitta så många att titta på? Vi hittar typ ingenting... Visst letar du också i Skåne? Vi vill visserligen inte lägga så mycket pengar, allt över 2 miljoner går bort.
Ja vi bor också i Skåne. Vi har varit väldigt kräsna med vilka vi tittat på innan, men nu när lägenheten är såld så tänkte vi ta ett ryck och titta på några som vi varit lite tveksamma till innan. En del objekt behöver en liksom fundera på ett tag:D Allt vi ska kika på nu är gårdar även om allt under 3 hektar egentligen går bort för det jag vill göra, men några sådana har slunkit med i denna visningsrundan ändå:angel: Vår maxbudget ligger också lite högre, så det ger ju lite fler alternativ:)

Ja vi bor också i Skåne. Vi har varit väldigt kräsna med vilka vi tittat på innan, men nu när lägenheten är såld så tänkte vi ta ett ryck och titta på några som vi varit lite tveksamma till innan. En del objekt behöver en liksom fundera på ett tag:D Allt vi ska kika på nu är gårdar även om allt under 3 hektar egentligen går bort för det jag vill göra, men några sådana har slunkit med i denna visningsrundan ändå:angel: Vår maxbudget ligger också lite högre, så det ger ju lite fler alternativ:)
Och jag vill absolut inte ha några tre hektar :D Jag vill ha max 1 hektar som består av typ ren grus. Vill inte ha ett grässtrå :angel: Jaja, då konkurrerar vi inte med varandra i bostadsdjungeln iallafall ;)

"Ramlade över" ett hus idag på Hemnet, så det ska vi titta på imorgon. Ingen gård, men det ligger en ridanläggning i samma by som tar emot inackorderingar :) Tycker huset verkar lovande faktiskt :) Älskar byn :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat