Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har börjat titta lite efter hus. Vi bor ju redan på en gård och min sambo hoppas att han ska kunna köpa ut sin pappa/farbror men det är alltid komplicerat med släktgårdar så vi börjar titta på andra alternativ under tiden. Vi vill egentligen ha en liten gård, men villa på landet är också ett alternativ.
Tyvärr inte så jättemycket klockrent ute på marknaden, men jag har hittat några som vi kanske ska kika på när det är öppen visning.

Vi har tittat på två ställen idag! Det första med ett äldre renoverat hus, såg lite halvdant gjort ut när vi kom dit, väääldigt lågt i tak, sommarstuge-känsla. 7-8 boxar och 1,4 hektar mark. Nästan ingen trädgård då de hade gjort säkert 6-7 hagar på den lilla biten. Nääää inget för oss, mysig gårdsbild men för trångbott.
Nästa vi tittade på hade 1,6 hektar, tror jag, där i krokarna iaf. Hela gården är endast ett par år gammal. Ridbana, ridhus, stall med tre boxar, pool, men återigen trångt! Visst hade ett ridhus varit najs, men om det betyder att hästarna ska stå i frimärkshagar, näää.... Men underlaget i ridhuset var:love:
Så nu väntar vi till måndag när vi ska kika på mina två favoriter!

Brukar ni anmäla er när ni går på öppna visningar eller dyker ni bara upp?
Jag har inte varit på så många visningar, de fåtal har jag bara dykt upp på och sen har mäklaren tagit uppgifter på plats. Men det kanske är vanligare att man anmäler sig innan?

Brukar ni anmäla er när ni går på öppna visningar eller dyker ni bara upp?
Jag har inte varit på så många visningar, de fåtal har jag bara dykt upp på och sen har mäklaren tagit uppgifter på plats. Men det kanske är vanligare att man anmäler sig innan?
Anmäler mig aldrig inför öppen visning.

Beroende på vad ni kommer överens om så tror jag det är vanligt att man skriver kontrakt med klausul att går inte huset igenom besiktning så får man dra sig ur köpet. Men då är också frågan, vad krävs för att för att huset inte går igenom besiktning enligt er. Men allt sånt går nog att lösa med mäklaren och säljaren.

Hur brukar ni resonera när ni budar? Vissa säger att man ska lägga sig 10% under utgångspriset, att det är ett "rimligt" förstabud.

Hur brukar ni resonera när ni budar? Vissa säger att man ska lägga sig 10% under utgångspriset, att det är ett "rimligt" förstabud.
Vad som är rimligt beror helt på vart det är. Här i Göteborg hade 10% under utgångspris varit ett helt onödigt bud. Har budar folk ett par hundratusen över utgångsbud som första bud. Alla vet att det kommer att gå upp ändå.

Där jag har mitt torp 13 mil bort är det lite trögare. Där budar folk utgångspriset och ser vad som händer. Oftast säljs det för lite mer, men det är väldigt olika dag för dag tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat