Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att köpa hus är ett heltidsjobb.
Varenda ledig stund på jobb idag har jag fått ringa samtal och skicka mail. Håller på att bli galen! Nu är iallafall datum bestämt för kontraktskrivning x 2, besiktning, tillträde, möte med mäklaren som ska sälja vår lägenhet. Imorgon skriver vi på första kontraktet och betalar in handpenningen :)

Spännande! Håll oss uppdaterade :)
Blir lite nyfiken på vad du ska göra med marken, har förstått att du vill ha mycket av en anledning :)
Jag är uppväxt på en liten gård med cirka 2 ha vilket blev väääldigt trångt. Senaste åren har jag ju haft mina hästar inackorderade och ofta så är det bara små rasthagar där de får stå en och en som finns att tillgå. Jag är allergisk mot det, vill att min hästar ska få gå tillsammans på åtminstone hyffsade ytor så de kan röra sig ordentligt. Samt att det inte blir nerbetat/nedtrampat och förstört på en gång. Jag vill även kunna plöja upp en del av marken och så nytt när det behövs, helt enkel friska, välskötta betesmarker:)

Vi varr tillbaka till vårt favoritställe idag och kikade runt utvändigt, hoppas få möjlighet att titta inomhus en gång till snart. Enligt mäklaren var de inga andra som hade hört av sig till honom än i alla fall, men det är väl en tidsfråga...

Alltså jag är verkligen nybörjare på det här med husköp. Följde budgivning via mäklarens hemsida och tänker nöjt att det nog stannat av lite nu eftersom det inte kommit in nya bud på två timmar, tills min sambo upplyser mig om att det är paus i budgivningen tills imorgon igen. Såklart :angel:

Tyckte mäklare borde jobba dygnet runt :D

Jag är uppväxt på en liten gård med cirka 2 ha vilket blev väääldigt trångt. Senaste åren har jag ju haft mina hästar inackorderade och ofta så är det bara små rasthagar där de får stå en och en som finns att tillgå. Jag är allergisk mot det, vill att min hästar ska få gå tillsammans på åtminstone hyffsade ytor så de kan röra sig ordentligt. Samt att det inte blir nerbetat/nedtrampat och förstört på en gång. Jag vill även kunna plöja upp en del av marken och så nytt när det behövs, helt enkel friska, välskötta betesmarker:)

Vi varr tillbaka till vårt favoritställe idag och kikade runt utvändigt, hoppas få möjlighet att titta inomhus en gång till snart. Enligt mäklaren var de inga andra som hade hört av sig till honom än i alla fall, men det är väl en tidsfråga...
Aha, då förstår jag :)

Hoppas att ni får titta på gården snart igen :)

Och jag har hittat ett hus där vi förmodligen skulle bo billigare än vi gör i vår minilägenhet idag och dessutom ligger det jättemysigt till. Jag kommer aldrig få med mig min gubbe på en visning - bara jag nämner ordet hus blir han typ sur. Det känns SÅ tråkigt eftersom jag inte trivs här...
:cry:

Ofta vill ju mäklare att man skriver papper samma dag som budet accepteras? :confused:
Jag har inte fått aviseringarna som jag ska märker jag.. :rage:

Mäklaren ringde igår, o meddelade att det blir affär (? säljaren har ringt mig personligen två ggr och uttryckte andra gången att han vill sälja till oss). De båda hade (såklart!) velat ha mer betalt, får känslan av att de drar ut på det för att vänta in ev ny budgivare... Vi är ensamma om att vilja ha huset, mycket att göra!
Säljaren lade motbud för flera veckor sedan och vi har accepterat, ändå går det segt. Vi måste vänta ändå tills på måndag då vi ska mötas vid huset o skriva kontrakt. Vad som helst kan ju hända på en vecka!! :mad: :nailbiting:

Jag har inte fått aviseringarna som jag ska märker jag.. :rage:

Mäklaren ringde igår, o meddelade att det blir affär (? säljaren har ringt mig personligen två ggr och uttryckte andra gången att han vill sälja till oss). De båda hade (såklart!) velat ha mer betalt, får känslan av att de drar ut på det för att vänta in ev ny budgivare... Vi är ensamma om att vilja ha huset, mycket att göra!
Säljaren lade motbud för flera veckor sedan och vi har accepterat, ändå går det segt. Vi måste vänta ändå tills på måndag då vi ska mötas vid huset o skriva kontrakt. Vad som helst kan ju hända på en vecka!! :mad: :nailbiting:
Har de inte fått några andra bud ännu så tror jag att du kan vara lugn :) Står det något på Hemnet om att de ska ha fler visningar innan måndag?

Att köpa hus är ett heltidsjobb.
Varenda ledig stund på jobb idag har jag fått ringa samtal och skicka mail. Håller på att bli galen! Nu är iallafall datum bestämt för kontraktskrivning x 2, besiktning, tillträde, möte med mäklaren som ska sälja vår lägenhet. Imorgon skriver vi på första kontraktet och betalar in handpenningen :)

Känner igen det där. Kändes som att jag inte var på jobbet alls i den vevan. :p Och sen efter så är det också tusen saker att fixa; telefon, bredband, Tv, sotare, soptömning, el etc. etc. När vi dessutom ändrade datum för inflyttning till lite tidigare än först avtalat fick jag ju ringa runt till alla igen....

Har de inte fått några andra bud ännu så tror jag att du kan vara lugn :) Står det något på Hemnet om att de ska ha fler visningar innan måndag?

Det tror jag inte. De har bara haft en visning som man fick boka in sig på, jag var på en privat innan (och den "allmänna") och det verkar ha varit en privat i det närmsta/ska vara. Så ska man se huset får man boka in en visning privat. Men ändå, det ligger ju fortfarande ute sas.... Kan inte låta bli med att tänka det värsta! :nailbiting: :p

"Vår" budgivning drog iväg ganska tidigt och nu har de passerat vad vi tycker att huset är värt, misstänkte att det skulle bli så. Vi hann aldrig ens lägga ett bud ;)

Bara att leta vidare, men det är så jäkla svårt att hitta något som vi känner passar!

Jag är i andra änden av det här just nu. Håller på och säljer sambons/vår lägenhet. Håller som bäst på att noja om att det inte ska bli någon bra budgivning :p

Kommer garanterat få utgångspris dock, och bara det kommer vara bra. Men såklart vore det ju önskvärt att den gick upp en del till... :p

Snart "bara" tre månader kvar till inflyttning i nya lyan. Och 9 månader sen köp... :p

Alltså. Jag tror att det är långt borta innan vi köper hus men jag har hittat ett som jag vill ha och funderar på hur jag ska kunna få med maken på visning (han är tjurig). Sen funderar jag också hur tusan gör man när man köper hus och har en bostadsrätt..
Köper man hus först och säljer bostadsrätten sen? Hur gör man då med pengar, en del ska väl betalas på huset innan man får tillgång? Vi har köpt vår brf kontant och kommer mest troligt få minst det dubbla mot vad vi gav, så om inte huspriset sticker iväg så behöver vi inte låna något till huset. Men vi har ju inte de pengarna förrän lägenheten är såld?! Hur gör man?

Alltså. Jag tror att det är långt borta innan vi köper hus men jag har hittat ett som jag vill ha och funderar på hur jag ska kunna få med maken på visning (han är tjurig). Sen funderar jag också hur tusan gör man när man köper hus och har en bostadsrätt..
Köper man hus först och säljer bostadsrätten sen? Hur gör man då med pengar, en del ska väl betalas på huset innan man får tillgång? Vi har köpt vår brf kontant och kommer mest troligt få minst det dubbla mot vad vi gav, så om inte huspriset sticker iväg så behöver vi inte låna något till huset. Men vi har ju inte de pengarna förrän lägenheten är såld?! Hur gör man?
Man tar ett lån till kontantinsatsen och betalar tillbaka hela det lånet när man sålt sin bostadsrätt :) Tala med din bank :)

Vissa banker erbjuder väl överbryggningslån?
Ett tidsbegränsat lån man kan få för att betala bostaden innan den gamla är såld. Ingen aning om hur det funkar men det finns iaf.

Man tar ett lån till kontantinsatsen och betalar tillbaka hela det lånet när man sålt sin bostadsrätt :) Tala med din bank :)

Vissa banker erbjuder väl överbryggningslån?
Ett tidsbegränsat lån man kan få för att betala bostaden innan den gamla är såld. Ingen aning om hur det funkar men det finns iaf.
Åh, det visste jag inte. Då får vi undersöka om vi kan få det trots att vi är arbetslösa/studerande.
Har fått gubben att gå med på att åka på visningen på huset iaf!
Vi skulle få lägre månadskostnad där än vi har i lägenheten, och jag skulle då hellre sitta där än här när jag pluggar/är arbetslös..får se vad som händer!

Åh, det visste jag inte. Då får vi undersöka om vi kan få det trots att vi är arbetslösa/studerande.
Har fått gubben att gå med på att åka på visningen på huset iaf!
Vi skulle få lägre månadskostnad där än vi har i lägenheten, och jag skulle då hellre sitta där än här när jag pluggar/är arbetslös..får se vad som händer!
Det är såklart tufft att få bostadslån överhuvudtaget om man är arbetslös/studerande, så ni kanske inte ska ha för höga förhoppningar. Min kollegas sambo studerade, och de lyckades ändå få lån. Bättre Bolån heter företaget som godkände dem. Lycka till på visningen!

Det är såklart tufft att få bostadslån överhuvudtaget om man är arbetslös/studerande, så ni kanske inte ska ha för höga förhoppningar. Min kollegas sambo studerade, och de lyckades ändå få lån. Bättre Bolån heter företaget som godkände dem. Lycka till på visningen!
Ja, jag misstänkte ju det. Så därför kommer vi ju inte att köpa något som är dyrare än vad vi kan/bör få för lägenheten, för då tänkte vi att vi inte behöver fundera på några lån, men då kom jag ju på det där med liksom "glappet" mellan köpt hus - sålt lgh.
Tack! :D

Jag och sambon hade vissa problem att få lånelöfte till en början.
Jag hade fast jobb, och han en provanställning. Det var rätt kinkigt att han inte hade fast men efter lite övertygande från min sida gick det tillslut :p
Förutom från Nordea (sökte hos tre banker), de godkände direkt efter ansökan på nätet.

Tycker det är lurigt med bolån, ena banken är kinkiga som tusan. En annan godkänner lånelöfte på bolån upp mot 95% :meh:

Tycker det är lurigt med bolån, ena banken är kinkiga som tusan. En annan godkänner lånelöfte på bolån upp mot 95% :meh:
Jag hoppas att de inte är lika kinkiga om det bara handlar om ett lån tills brf´en är såld. Det brukar ju inte ta så långt tid här iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka