Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi städat första rummet och flyttat dit en dubbelsäng, så nästa helg ska vi sova i "vårt" hus för första gången. Men resten av huset är fullt av prylar som ska bort, men en liten bit i taget, nu kan vi "bo" där iaf!

Vi funderar lite över elen. Det är ju ett gammalt hus. Och jag är jätterädd att det börjar brinna i någon gammal elledning lr nåt. Finns det besiktningar som kollar över bara själva elen för att se skicket på den?

Jag har en del gamla ledningar i mitt hus och när jag får något gjort av elektrikern ber jag honom göra en check på de ledningar som är äldst (har flera generationer av ledningar). Han säger att med den belastning jag har är det ingen fara, det farliga är om man börjar riva i dem utan att byta ut dem helt.

Jag kommer successivt att byta ut ledningarna men göra alla på en gång är för dyrt.

Jag har en del gamla ledningar i mitt hus och när jag får något gjort av elektrikern ber jag honom göra en check på de ledningar som är äldst (har flera generationer av ledningar). Han säger att med den belastning jag har är det ingen fara, det farliga är om man börjar riva i dem utan att byta ut dem helt.

Jag kommer successivt att byta ut ledningarna men göra alla på en gång är för dyrt.
Precis så.

Helt orörda gamla ledningar är sällan till något besvär men så fort man börjar riva och hantera så blir det lätt farligt.

Där man gör om bör ledningarna bytas. Pronto.

Studsar in lite här igen.
Ska titta på två hus på söndag.
Framför allt ett av dem är vi superintresserade av, så det ska bli jättespännande att titta på det :)
Ska maila vår bankman imorgon.

Grannens lägenhet som har samma utgångspris som vår blivit värderad till, såldes på 24 timmar för minst 80.000:- över utgångspriset (hann inte se mer av budgivningen). Andra grannen sålde sin för 355.000:- över utgångspriset. Bostadsmarknaden är enligt mäklaren väldigt het på vår ort och lägenheter som vår kommer sällan ut på marknaden och många letar efter en sådan. Så nu är det helt klart läge att sälja! :)

Ska titta på hus idag då :nailbiting:
Egentligen så skulle jag vilja ha ett hus i typ hälften av prisklassen, men då hamnar jag i en håla utan vettiga bussförbindelser. Vet inte om det är värt det...

Nu vet jag inte vilket område det gäller, men bra förbindelser är inte bara plus för dig utan vid en ev. försäljning också :) Heja, jag är så avis! :bump:

Klickade inte med något av husen :( Det ena var jättefint, verkligen, men budgivningen kommer skena iväg. Kändes dessutom som att det var lite lockpris på det. Det var dessutom lite många rum, 4 små sovrum. Vi är barnbefriade så jag vet inte riktigt vad vi ska med så många sovrum till. Slå ut väggarna var inte aktuellt.

Det andra var inte alls som på bilderna. Den mäklaren brukar köra den stilen, samt övervärdera husen. Beskrivningen stämde inte heller, uterummet skulle ha mycket ljusinsläpp - jo tjena, där var 50 cm mellan fönsterna och en 250 cm hög häck...

Ska titta på ett litet sunkigt hus från 60-talet där tiden stått stilla :) Billigt, i en liten håla med tågförbindelse. 60 kvm plus 52 kvm källaren (litet duschrum, gästrum, tvättstuga, och pannrum). Vi får väl se om vi känner att vi klarar oss på 60 kvm. Dock mexitegelfasad O_o:wtf: Renoveringsobjekt.

Har tittat på renoveringsobjektet. Vi blev positivt överraskade. Gulligt hus, men där stod en avfuktare i källaren och i vardagsrummet var där en fläck i taket, 30 x 10 cm... Så vår planering om vad som skulle fixas omgående fick två stora poster till... Känner att jag måste smälta intrycken innan vi bestämmer oss. Det sa dock inte helt klick, men jag kunde absolut se oss där!

Har tittat på renoveringsobjektet. Vi blev positivt överraskade. Gulligt hus, men där stod en avfuktare i källaren och i vardagsrummet var där en fläck i taket, 30 x 10 cm... Så vår planering om vad som skulle fixas omgående fick två stora poster till... Känner att jag måste smälta intrycken innan vi bestämmer oss. Det sa dock inte helt klick, men jag kunde absolut se oss där!
Nej nej.

Inte köpa er en fuktskada.
Sådana kan man få gratis.

Någon som minns vårat fula kök? :yuck:

Vi hade planer på att byta ut köket inom en 5-års period,men jag fick krupp av allt det blåa,fula,så här om dagen så gick jag till färgaffären med en lådfront och sa typ: Hjälp mig!

Han plockade fram det ena och det andra,och hem traskade jag med min påse full med massa olika "bra att ha". Min käre make överaskade mig dessutom med egengjorda nya bänkskivor också. :up: Han vet hur han gör frugan glad,ett par nya bänkskivor!

Tyckte det blev hel ok iaf för att vara budgetfixat? Nu ska vi kakla väggen bakom,sen upp med tapeter på resterande väggar,sen får det faktist vara klart.

(Btw,så har det jävlats med något heeeela tiden sen vi flyttade hit,pelletsbrännaren brann ju nån dag innan julafton,sen fick vi en vattenskada i köket (som nu resluterade i att vi "fick" ett helt nytt golv där,jättefint furugolv som vi valt att behandla med enbart såpa,kommer om några år förhoppningsvis vara ett riktigt fint skurgolv) sen var solpanelerna på taket trasig också,så nu behövde vi lite medvind.

Nu ska jag sätta mig i köket med en kopp varm choklad och njuta av mitt nya kök (gubben är iväg med kompisarna ikväll/i morgon så jag har det alldeles för mig själv!:love::p:D)

Köket före/efter:
11391742_10205481144922244_6575572151867073223_n.jpg

Köket efter igen:
10389989_10205481149162350_5473047354817065080_n.jpg

Jag letar gård! Det går så där. Det kommer nästan inte ut några objekt alls på marknaden och alltid är det något. Eller också hittar man en fin gård privat och så vill säljaren ändå inte sälja utan hyra ut :banghead:

Ska på visning på en gård med ganska mycket mark men litet hus (=perfekt för mig som är ensam).
Däremot står ladan på ofri grund pga det varit ett gammalt sandtag där. Det är dock nedlagt. Hur rädd ska man vara för byggnad på ofri grund? Det verkar inte finnas några papper som arrendeavtal eller så, men kan det dyka upp senare och jag krävas på dyrt arrende?
Detta gäller alltså inte bostadshuset utan enbart ladan.

Lite gårdsletarpepp för honom som bor på 28 m2 är också välkommet :cool::banana:

Jag letar gård! Det går så där. Det kommer nästan inte ut några objekt alls på marknaden och alltid är det något. Eller också hittar man en fin gård privat och så vill säljaren ändå inte sälja utan hyra ut :banghead:

Ska på visning på en gård med ganska mycket mark men litet hus (=perfekt för mig som är ensam).
Däremot står ladan på ofri grund pga det varit ett gammalt sandtag där. Det är dock nedlagt. Hur rädd ska man vara för byggnad på ofri grund? Det verkar inte finnas några papper som arrendeavtal eller så, men kan det dyka upp senare och jag krävas på dyrt arrende?
Detta gäller alltså inte bostadshuset utan enbart ladan.

Lite gårdsletarpepp för honom som bor på 28 m2 är också välkommet :cool::banana:
Men? Vem äger marken?
Enklast är väl att fråga ägaren.

Är det samfälld mark - bymark, allmänning - så finns ett helt gäng ägare och då är det enklare. Ingen enskild går in och kräver arrende och ingen orkar rodda i att administrera något som kanske innebär att vederbörande får ett par tjugor om året....
Att köpa loss marken kostar oftast mest lantmäterikostnader. Iofs en skaplig kostnad tyvärr.

Jag var på gång och skulle ge bud på ett hus men det skulle ta 1-2 veckor att utreda om det gick att koppla in adsl. Att det antagligen skulle gå räckte inte för mig då jag tar jobbet med mig till nya orten. Det måste bara fungera utan tvekan. Säljaren ville inte vänta på besked utan skrev kontrakt med en annan som gett bud.

Så jag är tillbaka på ruta ett och tyvärr blir det svårt att leta när jag börjat jobba igen eftersom jag inte letar på hemorten.

Jag var på gång och skulle ge bud på ett hus men det skulle ta 1-2 veckor att utreda om det gick att koppla in adsl. Att det antagligen skulle gå räckte inte för mig då jag tar jobbet med mig till nya orten. Det måste bara fungera utan tvekan. Säljaren ville inte vänta på besked utan skrev kontrakt med en annan som gett bud.

Så jag är tillbaka på ruta ett och tyvärr blir det svårt att leta när jag börjat jobba igen eftersom jag inte letar på hemorten.
Repetera vad det var du letade efter - såg en del skitbilliga fina hus på nätet för ett tag sedan.:)

Repetera vad det var du letade efter - såg en del skitbilliga fina hus på nätet för ett tag sedan.:)

Minst 40 kvm, max 120 kvm boyta. Trähus, gärna 2 våningar men ej krav. Minst 2000 kvm trädgård, ej skogstomt men gärna lummigt. Ej villaområde. Gärna lite grannar på håll. Internetmöjlighet absolut minimum 8 mbit adsl. :)

Minst 40 kvm, max 120 kvm boyta. Trähus, gärna 2 våningar men ej krav. Minst 2000 kvm trädgård, ej skogstomt men gärna lummigt. Ej villaområde. Gärna lite grannar på håll. Internetmöjlighet absolut minimum 8 mbit adsl. :)

Jo, jag glömde en sak. Odlingszonen får inte vara sämre än 3.

Men? Vem äger marken?
Enklast är väl att fråga ägaren.

Är det samfälld mark - bymark, allmänning - så finns ett helt gäng ägare och då är det enklare. Ingen enskild går in och kräver arrende och ingen orkar rodda i att administrera något som kanske innebär att vederbörande får ett par tjugor om året....
Att köpa loss marken kostar oftast mest lantmäterikostnader. Iofs en skaplig kostnad tyvärr.

Jag ska kolla med kommunen/mäklaren/lantmäteriet vad det finns för dokumentation. Enligt den uppgift jag fått tolkar jag det som att det är samfälld mark, dock verkar det oklart exakt vilka grannar som ingår i detta.
Köpa loss kanske man kan göra på sikt, men så länge jag vågar fixa till ladan till schysst stall är jag nöjd! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023