Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad roligt! Stort grattis!
Hoppas du har bättre tur än din bror hade, verkligen snopet.
Vi fick 1 1/2 månad dubbel hyra när vi flyttade och det är tråkiga pengar, men det är ju väldigt svårt att få det att matcha perfekt. Särskilt när man helst hade flyttat igår ;)
Men om man flyttar från hyrd lägenhet till hus som man har lån på så förskjuts kostnaden en månad så att de överlappar varandra perfekt.

Hoppar in här! Jag är sjukt sugen på att flytta på mig, vill närmre naturen och bort från den värsta stadstrafiken. MEN det är bara jag som har fast jobb (tillsvidare) och bostadspriserna här är inge vidare... Jag har inte pratat med någon bank men ungefär hur mycket tror ni att man får låna? 25.000:- inkomst, sambo som är timanställd (kanske är bättre att inte ens blanda in honom?). Har en del till kontantinsats. När jag fyller i t.ex. swedbanks kalkyl får jag låna vadå, 1 mille?? Räcker inte ens till en etta :mad:

Hoppar in här! Jag är sjukt sugen på att flytta på mig, vill närmre naturen och bort från den värsta stadstrafiken. MEN det är bara jag som har fast jobb (tillsvidare) och bostadspriserna här är inge vidare... Jag har inte pratat med någon bank men ungefär hur mycket tror ni att man får låna? 25.000:- inkomst, sambo som är timanställd (kanske är bättre att inte ens blanda in honom?). Har en del till kontantinsats. När jag fyller i t.ex. swedbanks kalkyl får jag låna vadå, 1 mille?? Räcker inte ens till en etta :mad:

Jag sitter i samma sits men kommer att lösa det genom att byta ort. Jag var beredd att byta jobb och planerade för det, men har fått veta att jag kan jobba kvar men på distans då. Haken är att jag inte kan ta alla arbetsuppgifter med mig och kan få gå ner i arbetstid och då minskar ju tyvärr låneutrymmet. Men jag kommer att lösa det ändå.

Jag tror att du får bättre resultat om du går runt till bankerna och frågar än fyller i något på nätet.

Swedbank t.ex. sa tvärnej till mig eftersom jag hade en månadsinkomst på 14000 (FK) men Länsförsäkringar räknade hem det och jag köpte mitt hus (landsort, stuga på landet) . Nu tjänar jag 26 och självklart är mina marginaler bättre.

I Stockholm är priserna förskräckande. Men kanske är "bostadskarriär" det du får rikta in dig på. Köpa något du kan få lån till. Efter något år köpa något nytt och på så vis jobba dig framåt.

eftersom räntorna är låga och bostadspriserna stigande så är bostadsköpet en form av sparande. Du får bra ränta på pengarna som ligger i bostaden. Mitt hus har stigit i värde och det kapital huset utgjorde vid köpögonblicket är större nu. Jag är rikare helt enkelt :)

Jag tror att du får bättre resultat om du går runt till bankerna och frågar än fyller i något på nätet.

Swedbank t.ex. sa tvärnej till mig eftersom jag hade en månadsinkomst på 14000 (FK) men Länsförsäkringar räknade hem det och jag köpte mitt hus (landsort, stuga på landet) . Nu tjänar jag 26 och självklart är mina marginaler bättre.

I Stockholm är priserna förskräckande. Men kanske är "bostadskarriär" det du får rikta in dig på. Köpa något du kan få lån till. Efter något år köpa något nytt och på så vis jobba dig framåt.

eftersom räntorna är låga och bostadspriserna stigande så är bostadsköpet en form av sparande. Du får bra ränta på pengarna som ligger i bostaden. Mitt hus har stigit i värde och det kapital huset utgjorde vid köpögonblicket är större nu. Jag är rikare helt enkelt :)

Jo jag har bostadsrätt just nu så min sits är inte katastrofal på något sätt, vill bara ha större och en bit utanför stan! Jag får väl boka in lite bankmöten och se vad jag kan röra mig med!

Jag sitter i samma sits men kommer att lösa det genom att byta ort. Jag var beredd att byta jobb och planerade för det, men har fått veta att jag kan jobba kvar men på distans då. Haken är att jag inte kan ta alla arbetsuppgifter med mig och kan få gå ner i arbetstid och då minskar ju tyvärr låneutrymmet. Men jag kommer att lösa det ändå.

Jo, problemet är väl bara att jag faktiskt VILL från stan där det är dyrare, men inte så pass långt bort att jag inte har en pendelstation på cykelavstånd... Kräsen :p

Jo, problemet är väl bara att jag faktiskt VILL från stan där det är dyrare, men inte så pass långt bort att jag inte har en pendelstation på cykelavstånd... Kräsen :p

Ja, då blir det ju svårt. Ska man ha en pendelstation precis i närheten så blir det ju begränsat med valmöjligheter.

Ja krav och krav är det kanske inte, men jag vill helst inte vara tvungen att ta bilen varje dag...

Inte jag heller, men jag har redan fått vänja mig vid att ska jag någonstans får det bli med bil. De allmänna kommunikationerna är ju ett skämt här. Jag vinner 2 timmar och 50 minuter på mina jobbresor med bilen och det är bara 3 mil enkel väg. Ska man ha hus utanför stan i lite billigare områden så får man väl mer eller mindre räkna med att kommunikationerna inte alltid är så smidiga.

Inte jag heller, men jag har redan fått vänja mig vid att ska jag någonstans får det bli med bil. De allmänna kommunikationerna är ju ett skämt här. Jag vinner 2 timmar och 50 minuter på mina jobbresor med bilen och det är bara 3 mil enkel väg. Ska man ha hus utanför stan i lite billigare områden så får man väl mer eller mindre räkna med att kommunikationerna inte alltid är så smidiga.

Kan du inte cykla när det är så pass kort då?

Kan du inte cykla när det är så pass kort då?

Cykla 3 mil? O_o Det skulle förmodligen ta 1½ timme och sedan lika långt tillbaka. Med bil tar det cirka en halvtimme i vardera riktningen. Så med cykel är det ändå + 2 timmar om dagen.

För mig är det alldeles för långt, framförallt när det är snö, regn och kallt. Vägen är dessutom en av de farligaste vägarna man kan åka på.

Jag vidhåller dock att om vägen är lämplig och om kollektivtrafiken tar galet lång tid och man antingen inte kan köra bil eller inte vill köra bil till jobbet, eller bara minska ner antalet bilresor, så är cykling ett fullt rimligt alternativ. Det tar längre tid än bil, om inte bilen sitter fast i köer, men tidsmässigt är det ofta jämförbart med buss, eller tillochmed snabbare. Med lite träning gör man 30 km på lite mer än en timme, och då har man dessutom fått träningen avklarad och kan rasa direkt in i soffan med en påse chips när man kommer hem. (Talar av egen erfarenhet.)

Ja, för räntan är ju en betalning för att du lånat pengarna en period. Blev en glad överraskning för mig också när jag flyttade från hyrd lgh till köpt hus.:-) Hade lagt undan pengar för dubbel månadskostnad, men slapp. Köpte antagligen något annat onödigt för pengarna.:-)

Vårat husletande går så dåligt. Det finns ju ett hus jag har skrivit om tidigare som vi har försökt få till en visning på med en krånglig mäklare. När vi väl skulle iväg förra veckan bestämde sig bilen för att självdö på vägen dit... :meh: Ska försöka boka in en ny men vi lär ha en bil tillgänglig cirka på en gång då eftersom mäklaren bara bokar med jättekort varsel.
Igår hade vi lånat en bil för att ta oss iväg på en annan visning. Samma dag fick jag besked om ett dödsfall inom familjen men tog mig iväg på visningen i alla fall. Gillade huset jättemycket men det var lite som behövde göras, duschen var amatörrenoverad och behöver åtgärdas och vi misstänkte mögel i källaren. Ville därför inte ge så mycket för det. Idag under morgonen hade budet redan gått upp 100' över utgångspris så vi kände att det inte är någon mening med det. Om folk vill betala så mycket för mögel är det deras sak men det vill inte vi :idea: Men blev förvånad över hur snabbt folk lägger bud, det gick inte ens ett dygn. Jag vill ju gärna fundera lite först :o

Nu har vi städat första rummet och flyttat dit en dubbelsäng, så nästa helg ska vi sova i "vårt" hus för första gången. Men resten av huset är fullt av prylar som ska bort, men en liten bit i taget, nu kan vi "bo" där iaf!

Vi funderar lite över elen. Det är ju ett gammalt hus. Och jag är jätterädd att det börjar brinna i någon gammal elledning lr nåt. Finns det besiktningar som kollar över bara själva elen för att se skicket på den?

Nu har vi städat första rummet och flyttat dit en dubbelsäng, så nästa helg ska vi sova i "vårt" hus för första gången. Men resten av huset är fullt av prylar som ska bort, men en liten bit i taget, nu kan vi "bo" där iaf!

Vi funderar lite över elen. Det är ju ett gammalt hus. Och jag är jätterädd att det börjar brinna i någon gammal elledning lr nåt. Finns det besiktningar som kollar över bara själva elen för att se skicket på den?
Ta dit en välrenommerad elfirma som kollar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat