Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad surt.

Nappade köparen på förslaget?

Näää budgivningen har nu dragit iväg över utgångspriset så det är rätt kört. Vansinnigt dyrt enligt oss då det egentligen bara är ett litet torp, men vill folk betala närmare 3 mille för det så varsågoda!:cool:

Det är rätt stort tryck på lägenheter här i stan just nu så vi funderar på att sälja den vi bor i och hyra något tills jag är klar med skolan om ett år. Så kan vi snabbt bestämma oss och vara flyttklara när rätt objekt dyker upp.
Jag får starta en hus-säljar-tråd istället, hur du får spekulanterna att betala så mycket som möjligt för ditt boende:D Verkar ju vara en epidemi här just nu, så hoppas det håller i sig ett litet tag till:p

Blir tokig på mäklaren till ett hus vi är jätteintresserade av. Har försökt få komma på visning flera gånger men dels är han svår och få tag i och dels hör han av sig med så kort varsel om att "nu är det visning!" så vi inte hinner. Sambon kan inte åka från jobbet hur som helst med en dags varsel för en husvisning... Kommer förmodligen aldrig få se det huset :p

Var och tittade på ett jättegulligt hus igår. Har dock lite funderingar. Snokade rätt på säljarens facebook (:sneaky:) och där tyckte vi att det antyddes att vattnet gärna fryser på vintern. Är detta något som är vanligt och man liksom får ta om man köper ett gammalt hus? /Aldrig bott i hus förut

Var och tittade på ett jättegulligt hus igår. Har dock lite funderingar. Snokade rätt på säljarens facebook (:sneaky:) och där tyckte vi att det antyddes att vattnet gärna fryser på vintern. Är detta något som är vanligt och man liksom får ta om man köper ett gammalt hus? /Aldrig bott i hus förut
Ska väl inte vara vanligt för det blir kostsamt i längden.

Nej, det ska man inte acceptera. Det kan bero på flera saker, här var det dåligt isolerad grund (har torpargrund). Eftersom badrummet är fixat nu förväntar jag mig att det inte blir problem, de la tom i extra isolering eftersom det har varit problem. Vatten som fryser är ett elände, fryser rören sönder när man är borta ett tag och sedan tinar kommer det att stå och spruta vatten tills man kommer hem. Sådana scenarion har gjort att jag vrider av vattnet när jag åker bort.

Jag kan återkomma efter nästa vinter och berätta om det fungerade med extra isolering ;)

Jag kan återkomma efter nästa vinter och berätta om det fungerade med extra isolering ;)
Eller/och så investerar men i en vattenfelsbrytare. :idea:

Den fimpar vattnet när man inte är hemma och inget kan vare sig smygläcka eller spruta.
Billig investering som räddar huset om det skulle bli fel.

Är man orolig så är extra isolering vettigt och så finns ju alltid möjligheten att ha en värmekabel?

I första stallet exmaken och jag hade gemensamt så hade vi en 60-watts glödlampa i ett skåp där vattnet kom upp. Det räckte för att hålla värmen så att det inte frös där. :D

Nej, inte vanligt. Men förekommer om det varit slarvigt folk som bott där. .

Tex i en bekants hus där man behövde ha luckorna till diskbänksskåpet öppna under vintern för att det skulle hålla sig.... isoleringen i ytterväggen just där var obefintlig.

Eller/och så investerar men i en vattenfelsbrytare. :idea:

Den fimpar vattnet när man inte är hemma och inget kan vare sig smygläcka eller spruta.
Billig investering som räddar huset om det skulle bli fel.

Är man orolig så är extra isolering vettigt och så finns ju alltid möjligheten att ha en värmekabel?

I första stallet exmaken och jag hade gemensamt så hade vi en 60-watts glödlampa i ett skåp där vattnet kom upp. Det räckte för att hålla värmen så att det inte frös där. :D

Jo, jag har funderat på en vattenfelsbrytare, helt klart.

Liten uppdatering från mig. Jag var och tittade på ett hus i måndags kväll - efter att mäklaren först inte hört av sig på fem dagar och sen återkom måndag förmiddag och föreslog visning måndag kväll. La ett bud igår, som säljaren tyckte var för lågt, men denne kom med ett motbud. Jag accepterade det igår kväll. Så nu väntar jag på att mäklaren ska höra av sig och kontraktsskrivning etc. Jag ropar inte hej innan kontraktet är påskrivet (min bror skulle köpa en lägenhet, satt på mäklarkontoret och skulle skriva kontrakt då det ringer en ny budgivare och lägger ett högre bud som säljaren tar, snopet :meh:)

Mäklaren har hört av sig. Huset är nu reserverat för mig. Inflyttning blir, som det ser ut, 1 juli. Snabba ryck blev det här :) ska bara få tag på banken om lån etc. Och sen ska ju kontraktet skrivas på innan allt är klart såklart. Jag har tre månaders uppsägningstid på min lägenhet, nu får jag två månader med dubbla kostnader, en hade räckt för mig men det är ingen större fara.

Mäklaren har hört av sig. Huset är nu reserverat för mig. Inflyttning blir, som det ser ut, 1 juli. Snabba ryck blev det här :) ska bara få tag på banken om lån etc. Och sen ska ju kontraktet skrivas på innan allt är klart såklart. Jag har tre månaders uppsägningstid på min lägenhet, nu får jag två månader med dubbla kostnader, en hade räckt för mig men det är ingen större fara.
Men vad roligt! Stort grattis!
Hoppas du har bättre tur än din bror hade, verkligen snopet.
Vi fick 1 1/2 månad dubbel hyra när vi flyttade och det är tråkiga pengar, men det är ju väldigt svårt att få det att matcha perfekt. Särskilt när man helst hade flyttat igår ;)

Men vad roligt! Stort grattis!
Hoppas du har bättre tur än din bror hade, verkligen snopet.
Vi fick 1 1/2 månad dubbel hyra när vi flyttade och det är tråkiga pengar, men det är ju väldigt svårt att få det att matcha perfekt. Särskilt när man helst hade flyttat igår ;)

Tack :)

Ja, verkligen snopet. Vi hade dessutom skojat om det precis innan, att det inte skulle bli av nu heller, för han hade förlorat flera budgivningar i sista stund. Men att sitta hos mäklaren och bli överbudad var ju sådär.

Och precis, ja vill ju gärna in så fort som möjligt :) och börja fixa och dona. Plus att ett hus på landet känns mycket mer lockande nu på våren/sommaren än en lägenhet. Har jag tur kanske det går att bli av med lägenheten fortare, men inget jag räknar med.

Tack :)

Ja, verkligen snopet. Vi hade dessutom skojat om det precis innan, att det inte skulle bli av nu heller, för han hade förlorat flera budgivningar i sista stund. Men att sitta hos mäklaren och bli överbudad var ju sådär.

Och precis, ja vill ju gärna in så fort som möjligt :) och börja fixa och dona. Plus att ett hus på landet känns mycket mer lockande nu på våren/sommaren än en lägenhet. Har jag tur kanske det går att bli av med lägenheten fortare, men inget jag räknar med.
Det får bli en bonus om du får lämna lgh tidigare :)
Nästa helg ska vi flyttstäda vår lägenhet, mindre kul :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat