Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vet jag inte vad ert hus kommer kosta, men det var ingen bank som reagerade på att vi endast hade en giltig inkomst!

Vår kostade 10.000, vi hade anticimex och är väldigt nöjda med det valet. Man googlar numret och ringer upp - så gjorde vi iaf :D

Jag har egentligen inte heller någon koll, men inte under 1 miljon i alla fall skulle jag tro. Grannens gård gick för 2,5 miljoner, men då är det rejält med mark till och många byggnader. Vi har bara 1 ha mark.

Haha okej :D Får kolla upp det när/om det blir aktuellt.

@zassoo Bankerna har boendekalkyler en kan fylla i på nätet för att få ett litet hum och siffror och om banken kommer bevilja ett lån. Dock är det såklart inte ett definitivt svar utan mer så att en får en liten idé så att säga :)
Lånekostnad är ju rätt enkelt att räkna. Lånet x räntan delat på 12. Plus amortering.

När jag skulle köpa huset jag bor i ville Swedbank att jag skulle ha 9' kvar att leva på när fasta kostnaderna var betalda för att alls få låna.

Länsförsäkringar Bank var generösare och jag fick låna trots att jag gick på FK och bara "tjänade" 14 i månaden.

Finns ett hus som vi så gärna vill åka ut och kolla på. Har legat ute väldigt länge. Ringde mäklaren nyss och då är det en visning idag kl 15 men vi hinner inte med så kort varsel då sambon inte kan åka ifrån jobbet hur som helst. Mäklaren tyckte att vi då skulle anmäla intresse på huset via hemsidans formulär. Det är bara det att det inte går? Får bara "formuläret kunde inte skickas", har testat från olika webbläsare men det funkar inte :banghead:

Finns ett hus som vi så gärna vill åka ut och kolla på. Har legat ute väldigt länge. Ringde mäklaren nyss och då är det en visning idag kl 15 men vi hinner inte med så kort varsel då sambon inte kan åka ifrån jobbet hur som helst. Mäklaren tyckte att vi då skulle anmäla intresse på huset via hemsidans formulär. Det är bara det att det inte går? Får bara "formuläret kunde inte skickas", har testat från olika webbläsare men det funkar inte :banghead:
Åhh vad drygt! Men ring eller maila mäklaren igen så att hen får notera att ni är intreesreda ändå? Måste de väl kunna göra utan att ni anmäler via hemsidan? Vi har aldrig anmält oss så och de flesta (alla utom en:angel:) är duktiga på att hålla kontakten och följa upp intresse ändå:up:

Vi har varit på villa-visning idag!
Precis lagom stort, har många av våra punkter såsom, kamin, två badrum, en plans, stor trädgård, stenhus, 3 sovrum, öppenplanlösning kök-vardagsrum, 15 min från vår stad med bil, lantligt utan grannar precis inpå men ändå nära, vid en grusväg men ändå inte långt ut till den större vägen.

Dock tycker vi att priset ligger lite högt, det har varit till salu i närmare tre år och första gången las det ut en miljon dyrare än vad det ligger ute för nu:nailbiting:
Tyvärr finns där pool som vi vill ha bort, garaget har inte gjuten platta utan bara singel, kaminen har ingen insats, det är direktverkande el.
Saker vi kommer vilja ändra är ny insats i kaminen, installera luft/luft värmepump, samt måla taken och ta bort poolen. Ev. gjuta platta i garaget såsmåningom och kanske isolera.
Det bor ingen där nu utan har stått tomt länge, pantbreven ligger något högre än utgångspriset, men vi vet också att ägarna ska sälja det nu, oavsett. Accepterade ett bud strax under utgångspriset i vintras men den köparen visade sig inte ha pengarna.
Och mäklaren ska visa för en handfull till den här veckan:angel:

Vi har varit på villa-visning idag!
Precis lagom stort, har många av våra punkter såsom, kamin, två badrum, en plans, stor trädgård, stenhus, 3 sovrum, öppenplanlösning kök-vardagsrum, 15 min från vår stad med bil, lantligt utan grannar precis inpå men ändå nära, vid en grusväg men ändå inte långt ut till den större vägen.

Dock tycker vi att priset ligger lite högt, det har varit till salu i närmare tre år och första gången las det ut en miljon dyrare än vad det ligger ute för nu:nailbiting:
Tyvärr finns där pool som vi vill ha bort, garaget har inte gjuten platta utan bara singel, kaminen har ingen insats, det är direktverkande el.
Saker vi kommer vilja ändra är ny insats i kaminen, installera luft/luft värmepump, samt måla taken och ta bort poolen. Ev. gjuta platta i garaget såsmåningom och kanske isolera.
Det bor ingen där nu utan har stått tomt länge, pantbreven ligger något högre än utgångspriset, men vi vet också att ägarna ska sälja det nu, oavsett. Accepterade ett bud strax under utgångspriset i vintras men den köparen visade sig inte ha pengarna.
Och mäklaren ska visa för en handfull till den här veckan:angel:

Spännande! :)

Jag och min karl letar gård och hittade ett lagomt ställe som vi nu har bjudit på. Än så länge har vi högsta budet och ingen verkar vilja bjuda över, så nu väntar vi på att mäklaren ska höra av sig med besked... Håll tummarna! Det är ett mysigt ställe med stall och ett gediget boningshus och lagom med mark så vi kan månskenslantbruka lite. Vore så himla kul om vi får det!

Jag och min karl letar gård och hittade ett lagomt ställe som vi nu har bjudit på. Än så länge har vi högsta budet och ingen verkar vilja bjuda över, så nu väntar vi på att mäklaren ska höra av sig med besked... Håll tummarna! Det är ett mysigt ställe med stall och ett gediget boningshus och lagom med mark så vi kan månskenslantbruka lite. Vore så himla kul om vi får det!
Åhh vad spännande! Det är alltid olidligt när en har bestämt sig så pass för ett ställe att en lagt bud och sedan måste vänta på säljare/andra budgivare:nailbiting:

Två visningar nu på söndag, en på en gård som ligger lite för högt i pris men jag anar att det finns lite prutmån och en gård som uthyres. Ska försöka få tag på mäklaren till huset vars visning vi inte hann gå på också nu till veckan och se om vi kan få komma och kolla på det också. Annars finns det en till gård jag vill se som har visning 17 maj!
Är så otålig, vill att saker ska hända nununu!

Om det är Svensk fastighetsförmedling så har jag också få så och sen har formuläret gått väg i alla fall (har fått svar från mäklarna så därför jag vet). Men vill man vara helt säker så är ju ett extra mail inte fel.

Åhh vi hade nästan bestämt oss för villan vi har kikat på två gånger nu sista veckan. Den ligger dock högt i pris, men har varit till salu läääänge, alltså flera år. Så vår plan var att lägga ett lite lägre bud när vi träffar mäklaren i eftermiddag. Så fick vi sms nu morgonen att någon har lagt bud preciiiis under utgångspriset, en bit över vad vi tänkt oss som maxpris:cry:
Suck! Hade ju redan flyttat dit och börjat planera hur vi vill ha det i tankarna. Detta är den jobbiga biten med att leta boende, en måste ju gå så långt i tankarna om flytten innan det är klart om det blir något. Inget annat ligger ute av intresse heller:(
Vi funderar dock på att lägga fram ett förslag till mäklaren, så får vi se om köparen nappar på det:nailbiting:

I helgen gick vårt flyttlass och nu är både vi, katten och hästarna på plats på vår gård! Känns helt fantastiskt :D:D
Det är dock tokrörigt hemma ännu, hela helgen tillbringades ute dragandes, klippandes och bråkandes med ett gammalt fastvuxet, väl-najat fårstängsel som skulle bort runt de blivande hästhagarna. Hur mycket nät som helst, men det gick till sist :)

Åhh vi hade nästan bestämt oss för villan vi har kikat på två gånger nu sista veckan. Den ligger dock högt i pris, men har varit till salu läääänge, alltså flera år. Så vår plan var att lägga ett lite lägre bud när vi träffar mäklaren i eftermiddag. Så fick vi sms nu morgonen att någon har lagt bud preciiiis under utgångspriset, en bit över vad vi tänkt oss som maxpris:cry:
Suck! Hade ju redan flyttat dit och börjat planera hur vi vill ha det i tankarna. Detta är den jobbiga biten med att leta boende, en måste ju gå så långt i tankarna om flytten innan det är klart om det blir något. Inget annat ligger ute av intresse heller:(
Vi funderar dock på att lägga fram ett förslag till mäklaren, så får vi se om köparen nappar på det:nailbiting:
Åh vad surt.

Nappade köparen på förslaget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat