Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ett samtal från banken nu så jag fick svar på lite frågor och sådär. 1 450 000 är lite för högt för att dom ska bevilja det när vi inte har ett sparande till kontantinsats så det beror lite på om vi kan pruta ner priset eller inte. r :cautious:

Jag trodde att man behövde kontantinsats till en viss procent av total summan ? :confused:

Jag trodde att man behövde kontantinsats till en viss procent av total summan ? :confused:
Ja 15% av summan ska man ha kontantinsats till, men det går ju att finansiera den på andra vis än enbart sparade pengar. Men man får inte ett bolån på mer än 85% av försäljningspriset!

Här har vi börjat tänka i nya banor. Har varit helt inställda på gård, men nu börjar vi funder om vi inte ska satsa på en villa med större tomt ett par år. Det blir betydligt billigare, både i drift, inköp och diverse räntor och avgifter som tillkommer vid lantbruksfastighet.
Då skulle jag hinna börja jobba och vi kunde spara mer pengar om vi bor billigare än i lägenheten just nu.
Ett intressant hus har nämligen dykt upp med bra läge och med 1,5 hektar är det gott om plats för att vara en villa.
:confused::confused::confused:

Här har vi börjat tänka i nya banor. Har varit helt inställda på gård, men nu börjar vi funder om vi inte ska satsa på en villa med större tomt ett par år. Det blir betydligt billigare, både i drift, inköp och diverse räntor och avgifter som tillkommer vid lantbruksfastighet.
Då skulle jag hinna börja jobba och vi kunde spara mer pengar om vi bor billigare än i lägenheten just nu.
Ett intressant hus har nämligen dykt upp med bra läge och med 1,5 hektar är det gott om plats för att vara en villa.
:confused::confused::confused:

Hade faktiskt lite samma tankar... Men det känns som ett eländigt ståhej att behöva flytta igen om några år :p

Fick ett samtal från banken nu så jag fick svar på lite frågor och sådär. 1 450 000 är lite för högt för att dom ska bevilja det när vi inte har ett sparande till kontantinsats så det beror lite på om vi kan pruta ner priset eller inte. Annars får vi helt enkelt kolla billigare objekt :) Önskar så att jag hade kunnat bestämma mig för yrkesval någon gång och inte hoppat runt så mycket, då hade jag inte haft 4,5 år av min utbildning kvar :cautious:
Ja tänk om jag hade tagit mig i kragen och börjat plugga tidigare... Då har jag ändå bara ett år kvar på min utbildning.
Hade faktiskt lite samma tankar... Men det känns som ett eländigt ståhej att behöva flytta igen om några år :p
Ja det är ju nackdelen... Jag HATAR att flytta, packa ner och packa upp, usch!:yuck:

Men jag längtar så efter att kunna gå ut i trädgården, pyssla med trädgårdsland och rabatter, frukost på uteplatsen, kunna hänga tvätten ute:love:

Ja 15% av summan ska man ha kontantinsats till, men det går ju att finansiera den på andra vis än enbart sparade pengar. Men man får inte ett bolån på mer än 85% av försäljningspriset!

Kolla fler banker. Vi lånade 100% (85% bolån och 15% blancolån) men bara icabanken och länsförsäkringar ville låna ut.

Kolla fler banker. Vi lånade 100% (85% bolån och 15% blancolån) men bara icabanken och länsförsäkringar ville låna ut.
Jag tolkar dock 1887's svar på samma sätt som ditt. Man får inte bolån på mer än 85% utan resten blir blancolån, om de går med på det.

Jo jag tänkte mer att eftersom de fått nej av en bank. Vi bara okej av två banker även om de gladeligen lånade ut det dubbla till oss om vi bara hade kontantinsatsen.

Hej alla husköpare, någon kanske har lite input :)

Läget just nu: Min sambo och jag hyr ett hus/liten gård av hans mamma sedan 3 år. Hon har "sparat" huset åt oss för senare köp men eftersom jag pluggar har vi avvaktat. Vi börjar nu känna att det är läge att bestämma oss, vi hyr huset till ett mycket förmånligt pris och vill inte "snylta" på henne (även om jag vet att hon inte ser det så). Frågan är hur vi ska gå tillväga OM vi bestämmer oss för att köpa huset nu eller inom snar framtid.

Jag pluggar och har 2 år kvar, min sambo jobbar heltid med bra lön. Båda har en del pengar sparade som borde kunna täcka åtminstone en stor del av kontantinsatsen. Vi vet dock inte exakt hur stor summa det handlar om men en värdering ska naturligtvis göras för att sambons mor ska få ett marknadsmässigt pris. Vi vill naturligtvis båda stå som ägare på huset, hur funkar det när jag pluggar? I augusti ska vi gifta oss, kommer det spela in hur lätt eller svårt det är att få lån? Är det bättre att min sambo köper huset själv och att vi skriver något slags avtal? (känns inte riktigt bra egentligen för någon av oss)

Vad ska vi tänka på i övrigt? Vi har ju en fördel av att vi vet huset och gårdens historia sedan 20 år tillbaka, vi känner till alla fördelar och nackdelar. Jag kommer säkert på fler frågor vad det lider :D

@zassoo Kan inte svara på allt men jag pluggade när vi köpte vårt hus, pluggade bara 50 % dessutom. Sambon har en bra lön så vi fick huslånet på hans lön iom att CSN inte räknas som inkomst. Men båda står på lånet och båda står på huset. Tycker det är självklart att du också ska stå på huset! :)

Jag hade velat göra en besiktning, även om ni vet husets historia sedan 20 år. Vi fick tips och råd från vår besiktningsman om vad som behöver göras relativt snart och vad vi kunde vänta med att fixa (taket tex).

@zassoo Kan inte svara på allt men jag pluggade när vi köpte vårt hus, pluggade bara 50 % dessutom. Sambon har en bra lön så vi fick huslånet på hans lön iom att CSN inte räknas som inkomst. Men båda står på lånet och båda står på huset. Tycker det är självklart att du också ska stå på huset! :)

Jag hade velat göra en besiktning, även om ni vet husets historia sedan 20 år. Vi fick tips och råd från vår besiktningsman om vad som behöver göras relativt snart och vad vi kunde vänta med att fixa (taket tex).

Jo jag vill absolut stå som ägare på huset! Min sambo har fått för sig att det inte kommer gå att få lån om jag pluggar, endast baserat på ett par i vår bekantskapskrets som hade problem. Men det handlar kanske om att kolla med flera olika banker.

Vad kostar en besiktning (mellan tummen och pekfingret) och hur får man tag på en besiktningsman?

Jo jag vill absolut stå som ägare på huset! Min sambo har fått för sig att det inte kommer gå att få lån om jag pluggar, endast baserat på ett par i vår bekantskapskrets som hade problem. Men det handlar kanske om att kolla med flera olika banker.

Vad kostar en besiktning (mellan tummen och pekfingret) och hur får man tag på en besiktningsman?
Nu vet jag inte vad ert hus kommer kosta, men det var ingen bank som reagerade på att vi endast hade en giltig inkomst!

Vår kostade 10.000, vi hade anticimex och är väldigt nöjda med det valet. Man googlar numret och ringer upp - så gjorde vi iaf :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat