Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja på gård 1 är all mark brukbar, i dagsläget är det nog ca 2 hektar som är bete och åker idag i ett och samma skifte.
På gård 2 är det en kräftdam med lite mark omkring som går att använda till fårbete för att hålla borta sly och så. Där finns det fortfarande 3 hektar som idag är åkermark.

Det är ju det att läget riktigt bra på gård 1, men jag gillade verkligen huset på 2:an.
Då är det i princip samma mark och ha häst på alltså? Jag hade gått på gård 1 då, huset går alltid att ändra.

Då är det i princip samma mark och ha häst på alltså? Jag hade gått på gård 1 då, huset går alltid att ändra.
Ja det är det, egentligen i minsta laget, men det är krig om marken här nere...
Vi har tittat på gård 1 sedan förra sommaren så den har ju ändå något speciellt.
Åhh det är svårt det här! :nailbiting:
Vill ju så gärna bo på landet igen, helst igår :angel:

Ja det är det, egentligen i minsta laget, men det är krig om marken här nere...
Vi har tittat på gård 1 sedan förra sommaren så den har ju ändå något speciellt.
Åhh det är svårt det här! :nailbiting:
Vill ju så gärna bo på landet igen, helst igår :angel:
Lägg ett bud, det verkar ju verkligen som denna gården är speciell för er.

@RostKaptenen Gård 1 känns ju mer som en lagom gård till det ni tänkt er, med lagom gårdsbyggnader och sånt. Underlättar ju också att ha ett OK pendlingsavstånd till Malmö. Sen finns det väl dock inget i Skåne som man kan kalla för mitt ute i ingenstans ;) I Skåne handlar allt om hur nära man har till Malmö :p

Ser fram emot att komma och miljöträna min valp jag hämtar om två månader på Gård 1 i sommar :up:;)

Jag hör väl egentligen inte hemma i den här tråden eftersom jag inte letat hus utan ärvt det. Fast jag kan säga att när jag fick papper på att lagfarten är överförd på mig grinade jag lite, nu är mitt hem mitt. Det är ca en månad sedan.

Plus alla renoveringsbehov och alldeles för mycket gräsmatta :p (förlåt för bildbomb)

Huset från vägen (alla bilderna är tagna förra våren)

Gamla fjöset (och den numera döda King Caben :o)

Förlängning på fjöset (inkl garage åt Saaben)

Lilla gräsmattan

Stora gräsmattan

Lillstugan (enligt lagfarten ett gammalt tvätteri men muren har eldningsförbud)

Utsikten, inkl gamla fallfärdiga ladan och nästan fallfärdiga gamla slakteriet längst ner (jag äger åkern ner till vägen).

@RostKaptenen Gård 1 känns ju mer som en lagom gård till det ni tänkt er, med lagom gårdsbyggnader och sånt. Underlättar ju också att ha ett OK pendlingsavstånd till Malmö. Sen finns det väl dock inget i Skåne som man kan kalla för mitt ute i ingenstans ;) I Skåne handlar allt om hur nära man har till Malmö :p

Ser fram emot att komma och miljöträna min valp jag hämtar om två månader på Gård 1 i sommar :up:;)
Tja fast ute på Österlen finns ju liksom ingenting om du jämför med Söderslätt där samhällena ändå är betydligt fler. Så jo, lite ut i ingenstans är det allt ;)
Idag så känner vi i alla fall att det är gård 1 vi ska gå vidare med och se om det är möjligt att renovera det som vi tänkt oss.

Åhhh valp!!:love: Är det en till skäggis??

Åh jag och sambon skulle egentligen inte köpa hus NU då vi inte har sparat så mycket pengar än men så har det dykt upp två gårdar i närheten till ett väldigt rimligt pris. Den ena har bättre mark, ekonomibyggnader och möjligheter för mitt hästande. MEN när man svänger av från vägen är det gräsväg upp till gården... Sambon tror att det blir för mycket arbete att göra om det till en grusväg och att det inte kommer gå att köra på en gräsväg i vinter. Jag har inte körkort så jag vet inte :o Jag ser bara potentialen :D

Åh jag och sambon skulle egentligen inte köpa hus NU då vi inte har sparat så mycket pengar än men så har det dykt upp två gårdar i närheten till ett väldigt rimligt pris. Den ena har bättre mark, ekonomibyggnader och möjligheter för mitt hästande. MEN när man svänger av från vägen är det gräsväg upp till gården... Sambon tror att det blir för mycket arbete att göra om det till en grusväg och att det inte kommer gå att köra på en gräsväg i vinter. Jag har inte körkort så jag vet inte :o Jag ser bara potentialen :D
Varför skulle det inte gå att köra på gräsväg? Det lät som en undanflykt ;)

Det beror ju helt på vad som är under gräset. Det kan ju vara en hårdgjord väg som är överväxt med gräs. Gräs behöver inte betyda lera under vår och höst.
Fråga grannar!

Ja banken har gjort sitt jobb i alla fall och ringde idag om gård 1. Så nu får vi bara räkna lite mer på hur mycket renoveringen skulle kosta. Sambon har försökt få tag på den hopplösa mäklaren idag för att kolla läget lite för ett eventuellt bud.
Vi har funderat mycket på renoveringen och hur vi ska fixa planlösningen i helgen, inte enkelt!:nailbiting:

Samtidigt fick jag idag från, den väldigt trevliga och ambitiösa, mäklaren som har hand om gård 2. Ägarna där kan tänka sig att alternativt riva/montera ner de byggnader vi inte vill ha eller reducera priset för de överflödiga maskinhallarna/stallen.
Såååå nu blev det lite intressant igen:angel:

Jag hör väl egentligen inte hemma i den här tråden eftersom jag inte letat hus utan ärvt det. Fast jag kan säga att när jag fick papper på att lagfarten är överförd på mig grinade jag lite, nu är mitt hem mitt. Det är ca en månad sedan.

Plus alla renoveringsbehov och alldeles för mycket gräsmatta :p (förlåt för bildbomb)

Huset från vägen (alla bilderna är tagna förra våren)

Gamla fjöset (och den numera döda King Caben :o)

Förlängning på fjöset (inkl garage åt Saaben)

Lilla gräsmattan

Stora gräsmattan

Lillstugan (enligt lagfarten ett gammalt tvätteri men muren har eldningsförbud)

Utsikten, inkl gamla fallfärdiga ladan och nästan fallfärdiga gamla slakteriet längst ner (jag äger åkern ner till vägen).
Vad fint!!

Jag och sambon var och tittade på ett hus i söndags, vi skulle bara "kolla" och se vad vi tyckte om avståndet men såklart blev vi båda lite kära i huset och började fantisera om hur det skulle vara att bo där. Tyvärr ligger det lite väl långt bort (Norra Sigtuna) men fördelen är att det blir desto billigare då.

Nu sitter jag och räknar på boendekostnad med ökad bensinbudget. Eftersom vi båda bor i lägenhet idag så är vi lite ovana på hur man ska tänka med husbudget, hur mycket pengar sätter ni av renoveringar per månad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat