Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi råkade gå på husvisning idag:angel:
Satt och bläddrade på hemnet och klickade på en gård som vi kollade på i somras. Den kom ut på annons igen nyligen, och den hade visning idag! Ringde fem i tolv och det var gisning klockan ett:D
Så tredje gången gillt som vi tittade på detta ställe. Det känns så rätt där trots att det saknas mycket... Lite för lite mark, knappt två sovrum, bara ett badrum, litet kök, lite för lite fönster... Utvändigt är det fantastiskt fint! Superläge, fin trädgård, otroligt välskötta gårdsbyggnader även huset utvändigt och lugnet när en promenerar runt på gården:up:
Skulle vi flytta dit så blir det ganska omfattande renovering med inredning av vind och borttagande av innerväggar för att få det mer som vi vill ha det. Tyvärr ligger säljarna nog lite för högt i pris, och har inte verkat särskilt villiga att gå ner heller. Nu har det ju dock varit till salu i nästan ett år och de ska flytta till nybygge som ska stå klart nu i maj...
LÄNK! :D Och ska de flytta i maj är det ju ett bra prutläge. Säljarna till vårt ställe var egentligen inte heller villiga att gå ner i pris, deras lån var ganska mycket högre än utgångspriset (som de redan sänkt en gång dessutom....). Men vi var de ena intresserade och huset hade varit till salu i nästan ett år så de tog vårt bud ändå ;)

LÄNK! :D Och ska de flytta i maj är det ju ett bra prutläge. Säljarna till vårt ställe var egentligen inte heller villiga att gå ner i pris, deras lån var ganska mycket högre än utgångspriset (som de redan sänkt en gång dessutom....). Men vi var de ena intresserade och huset hade varit till salu i nästan ett år så de tog vårt bud ändå ;)
Du har sett det förut men du kan få länk igen;)

Så himla spännande! Har ni fått tid för extra visning?
Hur långt är "hemma" från där ni bor idag? Skulle det funka att åka dit på helgerna för att fixa?
Det låter ju som att det är hem ni vill, så kan ju vara värt att satsa en del på det.
Mäklaren skulle kolla med husägaren lr om det var hyresgästen.hyresgästen skulle egentligen vara utflyttad nu, men det är den inte. Så vi får se om det blir någon extra visning. Det vi är oroliga över är att det "nya" golvet som är inlagt har liksom böjt sig, typ varenda bräda. Frågan är om det är fuktigt i torpagrunden. Och om balkar då har blivit påverkade.
Det tar 2 timmar att köra "hem", så det är ju eg inte såååå långt.
Nu har vi även fått erbjudande att köpa sambons "familjegård". Gården står tom sedan 8 år. Sambons pappa har lite får där och fixar och donar. Det är väl en skogsfastighet så mest tids läggs i skogen. Men detta ligger en bit ut i skogen, och även att det ligger mer "hemma", så är det en bit till civilisationen. Möjlighet att ha häst hemma, men lite ensamt gissar jag. typ 5 mil till "min" ridskola där jag haft hästen uppstallad och där jag eg vill stå igen :-p

Lite uppdatering. Är med i världens segaste budgivning. Budgivningen startade 20 mars... Buden är fortfarande en bra bit under utgångspriset. Så därför skyndar väl inte mäklare/säljare direkt. Jag hann inte få tag i mäklaren innan det kom ett nytt bud senast, jag har dock det högsta budet just nu också. Så vi får väl se.

Känner att jag inte heller stressar, eftersom jag inte är helt säker på vad jag vill med mitt liv just nu :p har diskussioner med karln om ev. hopflytt men börjar mer och mer känna att jag nog ändå vill köpa mig något som bara är mitt. Bor i en hyreslägenhet nu, det är någonstans att bo men inget hem, lite rädd att jag känner lika om jag flyttar in hos karln. Livet är inte lätt!

Lite uppdatering. Är med i världens segaste budgivning. Budgivningen startade 20 mars... Buden är fortfarande en bra bit under utgångspriset. Så därför skyndar väl inte mäklare/säljare direkt. Jag hann inte få tag i mäklaren innan det kom ett nytt bud senast, jag har dock det högsta budet just nu också. Så vi får väl se.

Känner att jag inte heller stressar, eftersom jag inte är helt säker på vad jag vill med mitt liv just nu :p har diskussioner med karln om ev. hopflytt men börjar mer och mer känna att jag nog ändå vill köpa mig något som bara är mitt. Bor i en hyreslägenhet nu, det är någonstans att bo men inget hem, lite rädd att jag känner lika om jag flyttar in hos karln. Livet är inte lätt!
Om du vill få lite fart på det, så kanske du kan lägga ett bud och säga att det gäller en viss tid. Men det beror ju på om de andra gett upp lr inte. Ingen mening om det ändå är andra som lägger bud över...

Här kommer en liten uppdatering från mig. Vi har spenderat påsken i nya huset och jag är verkligen kär! Området är så mysigt och både jag, mannen och barnen trivs jättebra i huset. Ingen av oss ville åka hem igår. Nu känns det som alldeles för lång tid tills vi skall flytta dit permanent (sista helgen i maj).

temporary-image1428393542161_55238e472a6b22bcae7d665d.jpg

Köket, som skall få nytt golv och fler stolar vad det lider :p

temporary-image1428393527591_55238e38e087c333edbf9879.jpg

temporary-image1428393514185_55238e2a2a6b22bc5af3b3d0.jpg

Arbetsrummet, som har agerat legobyggarverkstad i helgen.

temporary-image1428393488100_55238e112a6b22bc3775cac0.jpg

Bandyrinken, eller jag menar altanen :rofl:

temporary-image1428393461551_55238df82a6b22bbc0b8da63.jpg

Under mängder av sly och mossa gömde det sig en rabatt som spirar av liv. Hur mycket knoppar (eller vad säger man?) som helst av olika slag, skall bli så himla spännande att se vad det är.

Mäklaren skulle kolla med husägaren lr om det var hyresgästen.hyresgästen skulle egentligen vara utflyttad nu, men det är den inte. Så vi får se om det blir någon extra visning. Det vi är oroliga över är att det "nya" golvet som är inlagt har liksom böjt sig, typ varenda bräda. Frågan är om det är fuktigt i torpagrunden. Och om balkar då har blivit påverkade.
Det tar 2 timmar att köra "hem", så det är ju eg inte såååå långt.
Nu har vi även fått erbjudande att köpa sambons "familjegård". Gården står tom sedan 8 år. Sambons pappa har lite får där och fixar och donar. Det är väl en skogsfastighet så mest tids läggs i skogen. Men detta ligger en bit ut i skogen, och även att det ligger mer "hemma", så är det en bit till civilisationen. Möjlighet att ha häst hemma, men lite ensamt gissar jag. typ 5 mil till "min" ridskola där jag haft hästen uppstallad och där jag eg vill stå igen :-p

Vilket svårt beslut! Hur är huset? Är det ett hus som ni skulle vilja bo i, bortsett från läget?

Om du vill få lite fart på det, så kanske du kan lägga ett bud och säga att det gäller en viss tid. Men det beror ju på om de andra gett upp lr inte. Ingen mening om det ändå är andra som lägger bud över...

Än så länge kommer det ju bud över, även om det tar ett par dagar eller fler mellan buden. Funderar på om den första budgivaren kanske försvinner nu när vi kommit över nästa hundratusental, tror att denne bara ville göra ett kap. Vi är tre budgivare just nu. Jag skulle troligen kunna erbjuda utgångspriset och få huset men är inte så sugen på att betala det som det ser ut nu. Jag har inte bråttom heller som sagt.

Vilket svårt beslut! Hur är huset? Är det ett hus som ni skulle vilja bo i, bortsett från läget?
Huset är ju charmigt. Ett litet hus med 4 rum på bottenvåningen. Ett med kök i. Ett med större matbord i, ett med öppen spis (kaddy) som vardagsrum och det 4:e som entré med trappa till övervåningen. uppe är det två sovrum och en liten toa. Nere finns en liten utbyggnad med badrum och groventre. Hade huset legat illa, så hade vi aldrig kollat på det. Men hade huset varit i bra skick där det ligger nu, så hade vi inte tvekat. Men man hade behövt totalrenovera det. Bara att sätta in ett vattenburet värmesystem känns lite drygt +en värmekälla på det. Det hade liksom räckt om det var lite mer förberett för att bli ett "riktigt" boende.

Här kommer en liten uppdatering från mig. Vi har spenderat påsken i nya huset och jag är verkligen kär! Området är så mysigt och både jag, mannen och barnen trivs jättebra i huset. Ingen av oss ville åka hem igår. Nu känns det som alldeles för lång tid tills vi skall flytta dit permanent (sista helgen i maj).

temporary-image1428393542161_55238e472a6b22bcae7d665d.jpg

Köket, som skall få nytt golv och fler stolar vad det lider :p

temporary-image1428393527591_55238e38e087c333edbf9879.jpg

temporary-image1428393514185_55238e2a2a6b22bc5af3b3d0.jpg

Arbetsrummet, som har agerat legobyggarverkstad i helgen.

temporary-image1428393488100_55238e112a6b22bc3775cac0.jpg

Bandyrinken, eller jag menar altanen :rofl:

temporary-image1428393461551_55238df82a6b22bbc0b8da63.jpg

Under mängder av sly och mossa gömde det sig en rabatt som spirar av liv. Hur mycket knoppar (eller vad säger man?) som helst av olika slag, skall bli så himla spännande att se vad det är.
Åh vad underbart!!! Måste vara en häftig känsla ändå! Hoppas tiden går fort tills ni flyttar in :)

Och för oss är väl husletandet till slut förbi.
Vi hittade ju den fina gården med renoveringsbehov som vi blev så förtjusta i. Men när detta kom upp, ville ju sambons pappa erbjuda hans gård istället. Det har liksom inte varit på tal tidigare och min sambo har inte alls varit så pigg på det. Men nu när det kom upp så har det blivit en del tankar fram och tillbaka. Han är mest rädd att jag inte ska trivas där.
Vi var lite tveksamma med tanke på att det ligger "i skogen" utan några grannar, gatulysen, eller någon direkt civilisation liksom. Men det är väl bara max 5 km till byn om den ligger utanför. Och ca 5 mil "hem" för min del. Och nu har vi bestämt oss för att hyra gården till att börja med, och trivs vi där och "överlever" vintern så köper vi det! :)

Och nu vill vi flytta dit på en gång känns det som :D

Men först måste huset tömmas på massa grejer (sambons farmors hus). Och så måste det fixas plats för hästen. Så vi tänkte åka dit i helgen för att planera lite vart stallet kan va, och även en framtida paddock. Där finns redan traktorer och grävmaskin, och eget litet sågverk. Så det ska bli riktigt kul.

Sen måste vi ju ha jobb oxå :p

@Martina_m Så roligt för dig! Fortsätt uppdatera :up:

Här tycker vi det står mest still, tar examen om ett par veckor så innan jag får jobb så vågar vi inte leta hus då vi inte vet var jag hamnar, och eftersom jag är ensam om att hämta barnet så kan och vill jag inte ha alldeles för lång pendlingsväg..

Med det sagt, så hittade jag självklart en helt underbar gård på hemnet häromdagen :meh::cry: Låg inte alls bra till men huset var perfekt, färdigt lösdriftsstall (precis som jag vill ha det) och maskinhall till gubben, plus en massa mark både för mig och för honom.. Så det kändes ju litta sådär!:down:

Men men nya tag efter examen så får vi hoppas att den alldeles perfekta gården dyker upp vid precis rätt tidpunkt så det passar alla :)

Jag och sambon åkte till vår kanske blivande gård idag. Kollade runt och mätte och funderade på hur hästen skulle kunna få plats. Det är lite dumt att taket är så lågt på alla ställen :meh:. Min sambos pappa har lite får där idag, och de bor i det gamla kostallet vintertid. Vilket ändå är för lågt i tak för att ha hästen där. Men pappan har byggt ut en byggnad på lite mer än 6x6 m där väggarna är 3 m höga och öppet upp till nocken. Så där skulle ju hästen kunna bo.

Huset är gammalt och med gammal standard. Men skulle kunna bli riktigt bra med lite renovering och kanske tom en utbyggnad. Nu tänkte vi iof bara hyra stället för att se om vi trivs där. Och köpa det om vi gör det. Så vi får väl bo där så som det ser ut nu till att börja med.

Här är några bilder på utsidan iaf.
DSC_1463_zpsopqxdpe8.jpg

Här ser ni den nya utbyggnaden till höger. Tanken är då att där ska det byggas boxar och utrymmet bakom de gröna dörrarna till höger, ska innehålla sadelkammare och plats för några balar hö (stora höförvaringen är uppe på logen). Och en dörr in till stallet sätts isf in i utbyggnaden så nära gamla ladan som möjligt.
DSC_1493_zpsi57g8cb9.jpg

Såhär ligger hus och lada/stall i förhållande till varandra.
DSC_1484_zpswqn9nd7n.jpg

Och denna standarden är köket. Vi önskar sätta in en diskmaskin. Tycker att det borde inte vara ett sååå stort ingrepp ;)
DSC_1472_zpsmgxb0j8e.jpg

Hela huset är fullt av möbler just nu. Och de måste ju bort så vi kan få in våra möbler och få det till vårt. Och vi kan nog bo där så som det ser ut nu, och känna efter lite hur vi vill ha det. Och isf göra något åt det, om vi köper det sen.

Så är väl tanken just nu iaf :D

Jag och sambon åkte till vår kanske blivande gård idag. Kollade runt och mätte och funderade på hur hästen skulle kunna få plats. Det är lite dumt att taket är så lågt på alla ställen :meh:. Min sambos pappa har lite får där idag, och de bor i det gamla kostallet vintertid. Vilket ändå är för lågt i tak för att ha hästen där. Men pappan har byggt ut en byggnad på lite mer än 6x6 m där väggarna är 3 m höga och öppet upp till nocken. Så där skulle ju hästen kunna bo.

Huset är gammalt och med gammal standard. Men skulle kunna bli riktigt bra med lite renovering och kanske tom en utbyggnad. Nu tänkte vi iof bara hyra stället för att se om vi trivs där. Och köpa det om vi gör det. Så vi får väl bo där så som det ser ut nu till att börja med.

Här är några bilder på utsidan iaf.
DSC_1463_zpsopqxdpe8.jpg

Här ser ni den nya utbyggnaden till höger. Tanken är då att där ska det byggas boxar och utrymmet bakom de gröna dörrarna till höger, ska innehålla sadelkammare och plats för några balar hö (stora höförvaringen är uppe på logen). Och en dörr in till stallet sätts isf in i utbyggnaden så nära gamla ladan som möjligt.
DSC_1493_zpsi57g8cb9.jpg

Såhär ligger hus och lada/stall i förhållande till varandra.
DSC_1484_zpswqn9nd7n.jpg

Och denna standarden är köket. Vi önskar sätta in en diskmaskin. Tycker att det borde inte vara ett sååå stort ingrepp ;)
DSC_1472_zpsmgxb0j8e.jpg

Hela huset är fullt av möbler just nu. Och de måste ju bort så vi kan få in våra möbler och få det till vårt. Och vi kan nog bo där så som det ser ut nu, och känna efter lite hur vi vill ha det. Och isf göra något åt det, om vi köper det sen.

Så är väl tanken just nu iaf :D
Fördelen med ett hus som funnits i släkten är att man vet vad det varit med om. Man vet ifall det varit vattenläcka. Man har en aning om ålder på installationer och renoveringar.

Jag tycker det finns en drös fördelar. Fasaden verkar helt OK, taket likaså. Huset är omskött!

Invändigt är det lätt att förändra med pensel och med några tapetrullar. I mitt kök fanns fula köksluckor i "allmogestil" som dessutom inte var vita längre utan nikotingula och rätt skadade (det blir så med ett rökande, våldsamt fyllo som ägare).
Jag kostade nyligen på några nya skåp (för att byta spisbredd och skaffa köksfläkt) och nya luckor till resten. Det blev ett nytt kök!
Ta bort listerna under skåpen, lämna in luckorna på omlackning eller köp nya. Ny tapet.
Voila! Nytt kök! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka