Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju alldeles glömt att uppdatera här, vi flyttade för en månad sedan!
Det blev så fantastiskt bra, jag älskar mitt lilla (18 kvadrat) hus :love:, hundarna stortrivs med att ha en trädgård att busa omkring i och massor med härlig mark att upptäcka på promenaderna - och jag mår mycket, mycket bättre.
(Det kanske inte hör till den här tråden men jag har långvariga psykiska problem och funktionshinder, sista året har varit ett helvete.)
Mina kompisar är kanonbra som hyresvärdar, enda nackdelen här är väl att mitt hus inte är vinterbonat (men skall bli det till nästa vinter) - och så är det långt till stallet.
Visserligen finns det fullt med stall här och jag skulle säkert kunna hitta en ny islänning som medryttarhäst men det är inte samma sak.
Jag kan lika lite ersätta Flóa och Greina som att byta ut någon av mina hundar, för att inte tala om alla stallkompisar.

Nu känns det bara kul att ha en trädgård att fixa i och så är det förstås en del grejer jag vill ändra i mitt hus men det får ta sin tid.
Det känns till och med kul att hugga och stapla ved :p.
Vi har dessutom världens gulligaste grannar, alla har varit väldigt trevliga och de närmaste kom över med en bukett blommor när vi flyttade in, häromdagen kom de över med en säck hundfoder och frågade om vi ville ha eftersom deras hund hade gått bort.

Jag har ju alldeles glömt att uppdatera här, vi flyttade för en månad sedan!
Det blev så fantastiskt bra, jag älskar mitt lilla (18 kvadrat) hus :love:, hundarna stortrivs med att ha en trädgård att busa omkring i och massor med härlig mark att upptäcka på promenaderna - och jag mår mycket, mycket bättre.
(Det kanske inte hör till den här tråden men jag har långvariga psykiska problem och funktionshinder, sista året har varit ett helvete.)
Mina kompisar är kanonbra som hyresvärdar, enda nackdelen här är väl att mitt hus inte är vinterbonat (men skall bli det till nästa vinter) - och så är det långt till stallet.
Visserligen finns det fullt med stall här och jag skulle säkert kunna hitta en ny islänning som medryttarhäst men det är inte samma sak.
Jag kan lika lite ersätta Flóa och Greina som att byta ut någon av mina hundar, för att inte tala om alla stallkompisar.

Nu känns det bara kul att ha en trädgård att fixa i och så är det förstås en del grejer jag vill ändra i mitt hus men det får ta sin tid.
Det känns till och med kul att hugga och stapla ved :p.
Vi har dessutom världens gulligaste grannar, alla har varit väldigt trevliga och de närmaste kom över med en bukett blommor när vi flyttade in, häromdagen kom de över med en säck hundfoder och frågade om vi ville ha eftersom deras hund hade gått bort.
Härligt! :banana:
ja, jag har undrat över hur det gick. Bra att du uppdaterar.

Vi flyttar in i vårt hus om ett par månader, jag har lyckats tajma det bra så det ligger inom samma tidsram som tömning och flyttstädning av en annan gård, ett bröllop, hunden ska troligtvis valpa (förvisso hos uppfödaren men ändå...), jobb på halvtid i högsäsong OCH det börjar bli dags för fölvak på mitt eget sto. :D:bump:

Vi var på banken igår och diskuterade ev. renoveringsbudget. Vi ska byta samtliga fönster, byta taket och renovera fasaden i stenputs. Det är de mest akuta sakerna, i övrigt är det mesta fixat förutom trädgården. Är det någon som har en aning om vad framför allt fasadrenovering kostar? Stenputs är ju svindyrt men förhoppningsvis slipper vi göra om hela fasaden. Huset har måtten 8,5 x 8,5 x 5,2 m, så det blir en del... Tanken är att försöka samköra alla dessa renoveringar till början av nästa vår, då fönsterbytena kommer förstöra putsen ännu mer. Angående fönster så har jag funderat på PVC-fönster, då underhåll av fönster inte är vårt främsta intresse i livet. Någon som har satt in PVC och kan ge en åsikt?

Vi flyttar in i vårt hus om ett par månader, jag har lyckats tajma det bra så det ligger inom samma tidsram som tömning och flyttstädning av en annan gård, ett bröllop, hunden ska troligtvis valpa (förvisso hos uppfödaren men ändå...), jobb på halvtid i högsäsong OCH det börjar bli dags för fölvak på mitt eget sto. :D:bump:

Vi var på banken igår och diskuterade ev. renoveringsbudget. Vi ska byta samtliga fönster, byta taket och renovera fasaden i stenputs. Det är de mest akuta sakerna, i övrigt är det mesta fixat förutom trädgården. Är det någon som har en aning om vad framför allt fasadrenovering kostar? Stenputs är ju svindyrt men förhoppningsvis slipper vi göra om hela fasaden. Huset har måtten 8,5 x 8,5 x 5,2 m, så det blir en del... Tanken är att försöka samköra alla dessa renoveringar till början av nästa vår, då fönsterbytena kommer förstöra putsen ännu mer. Angående fönster så har jag funderat på PVC-fönster, då underhåll av fönster inte är vårt främsta intresse i livet. Någon som har satt in PVC och kan ge en åsikt?

Härlig tajming du verkar få till ;) Förhoppningsvis löser det sig bra när ni väl står där.
Har tyvärr inga råd att ge i renoveringsfrågorna men jag tipsar om sidan www.byggahus.se, där finns säkert en del svar att få.

Kul att det närmar sig för många! Vi har fem ynka veckor kvar idag tills inflyttning!

Häromdagen ringde dock mäklaren och frågade om vi kunde tänka oss att skjuta fram flytten två veckor, säljaren har tydligen blivit sjuk och eftersom de har ytterligare ett hus som säljs började de bli osäkra på om de skulle hinna flytta/städa allt eller nåt liknande (var sambon som pratade med mäklaren.) Men vi har ju sagt upp lägenheten och blir bostadslösa i så fall så det blir ju svårt.. Ska prata med dem lite och se hur vi gör, kanske vi kan hjälpa dem på nåt sätt eller så.

Vi har precis satt in PVC fönster och vi är skit nöjda.. Vi hade innan i träfönster som va pinsamt dåliga och det blev ett helt annat hus nu på sätt och vis. Lättare att håla rent för nu går man bara över hela fönstret med en svamp eller vattenslang and done! :up:

Vi får nycklarna 10.00 idag :nailbiting::D:love::banana:
Gud vad spännande! Tjoho! Hur känns det?
Nästa fredag är det vår tur :D
Träffades ni med ägaren i huset innan ni fick nycklarna eller hur la ni upp det? Vi har bestämt att vi ska ses med ägaren i huset innan vi åker till mäklaren för att skriva de sista papperna. Dock hade jag gärna sett att vår mäklare var med då, men han visade noll intresse för det. Någon som vet hur det brukar gå till? Vi har troligtvis lite meningsskiljaktigheter med säljaren avseende vad som ska lämnas kvar i trädgården/huset, det är därför vi vill träffas innan köpet är helt klart så vi "fortfarande har något att säga till om".

@Mois Vi hade besiktning någon timme innan kontraktskrivningen (med klausul i kontraktet för besiktningen) så då gick vi runt på hela egendomen med säljaren medans besiktningsmannen gjorde sitt. Det var väldigt bra att gå runt med henom och få reda på hur allt funkade, vi kunde ställa frågor i lugn och ro, osv. Hen hade rensat i uthusen som en galning från det att vårt bud hade accepterats tills den dagen och frågade även oss om städningen var godkänd (vilken den var). Hen lämnade kvar allt på gården som tillhörde gården, något vi har haft väldig nytta av nu. Senast idag blev jag klar med ett djurhus byggt på material jag hittat på gården :D Så träffa säljaren i huset innan tycker jag absolut att ni ska göra. Att mäklaren inte är med tror jag inte spelar någon roll. I vårt kontrakt vi skrev på stod det dessutom om vad som skulle hända med grejer säljaren lämnat kvar, minns inte exakt vad det stod men om vi (jag och sambon) skriftligt påpekat att något skulle flyttas hade säljaren två veckor på sig att göra det. Om hen inte gjort det inom de två veckorna hade jag och sambon rätt att göra vad vi ville med grejerna. Det var dock inget vi behövde göra sen, men det vet en ju aldrig på förhand!

Gud vad spännande! Tjoho! Hur känns det?
Nästa fredag är det vår tur :D
Träffades ni med ägaren i huset innan ni fick nycklarna eller hur la ni upp det? Vi har bestämt att vi ska ses med ägaren i huset innan vi åker till mäklaren för att skriva de sista papperna. Dock hade jag gärna sett att vår mäklare var med då, men han visade noll intresse för det. Någon som vet hur det brukar gå till? Vi har troligtvis lite meningsskiljaktigheter med säljaren avseende vad som ska lämnas kvar i trädgården/huset, det är därför vi vill träffas innan köpet är helt klart så vi "fortfarande har något att säga till om".

Vi träffades på mäklarkontoret. Vår säljare är världens gulligaste, och kommer bo kvar i området. Han har varit väldigt tillmötesgående och visat oss stor tillit (tex fick vi gå in och mäta i huset när han fortfarande bodde där men inte var hemma) så vi har inte känt någon anledning att tvivla på att huset skulle vara iordningsställt enligt överenskommelse igår. Och det var det, mer än väl. Han hade dessutom lämnat kvar en halv pall pellets, gräsklippare, stegar och andra bra grejer, och ville inte ens ha betalt för det. Dock kommer vi betala ändå.

När vi hade fått nycklarna åkte vi till huset och åt smörgåstårta på den soldränkta altanen. Helt sjuk känsla att sitta där och fika på VÅR altan. :love:
Efter fikan åkte vi till den lokala (och välrekommenderade) golv- och färgbutiken och beställde allt jobb som vi vill ha utfört. De var jättetrevliga och fixar helentreprenad åt oss. Vi skall ju riva ut badrummet, kakla om i köket och lägga ny matta där, slipa golv i hallen, måla taket i vardagsrummet och fixa tvättstugan. Skönt att få allt på samma ställe och slippa massa logistik. :up:

temporary-image1427952732885_551cd45f9606ee2bf7a4a6a0.jpg

Jag är nog den enda i tråden som ägt mitt hus sen sensommaren men ännu inte flyttat in,men så var det också i uselt skick och utan VA, men nu är vi på banan efter vinter vila, vatten funkar och nu väntar jag på att miljökontoret ska godkänna min nya avloppstank med tillhörande bädd.
Under tiden har huset fått nytt kök, ny toa (fanns ju bara utedass) nya tapeter,tak,golv.väggar och en del väggar har flyttat ut :D ,i går fikade jag på den nybyggda altanen som ska byggas färdigt till en pensionärskuvös och om ca 2 veckor ska vi trädgårdsplanera med grävskopa........enkelt,ryggbesparande och latmansvarianten,men det passar mig bra.
Sen är det bara resten kvar men beräknad inflyttning är mitten av maj - början av juni.

Vad händer på husfronten för alla???

Alltid trevligt att läsa om andras spännande tillvaro, när man inte har en egen spännande tillvaro :p.
Jag funderar, möblerar om och ändrar igen. Snedtak är en styggelse. Man får inte plats med något. Undrar om jag någonsin blir klar med övervåningen.

Nu till det roliga: Upptäcker vad som kommer upp i trädgården. Gräver ner lökar, rensar lite, klipper bort fjolårsskräp, gräver upp bellis, krattar bort nerblåsta grenar och mest bara njuter. Sitter ute i solen, läser, dricker kaffe och lyssnar på fåglarna.

Ännu roligare: Ska besöka en granne med får och höns för att få lite info om hur jag skulle kunna ordna det här för att de framtida djuren ska trivas. Det skulle vara så roligt med djur här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka