Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ligger det ett bud på huset (det kom redan igår). Budet är på 2/3 av utgångspriset... har aldrig varit med om att det kommit ett så lågt bud så tidigt i en budgiving (huset har precis kommit ut så inget läge för skambud direkt). Vet de budgivarna något om skicket på huset som jag inte vet, eller drar de bara en rövare?

Tror att de drar en rövare. Vårt första bud som inkom på sambons hus var på 1/2 av utgångspriset. Till slut såldes det till 9/10 av utgångspriset, men av en annan spekulant :)

Vårt hus är bara vårt till den 27 mars, så snart blir det att kika lånelöfte för vårt nya hus :D Väntar och längtar, troligtvis är vi husägare nästa vinter :p

Drar en rövare, det tror jag iaf. Eller så är det precis vad de har råd med och hoppas att de ska vinna det trots så pass lågt bud.
När vi såg budhistoriken på huset vi köpte så var det ganska många som bara lagt ett bud och ganska lågt. Men mäklaren har en skyldighet att visa alla bud.
Vid kontraktsskrivning måste alla bud visas, men inte innan. Om någon budar lågt måste inte mäklaren berätta det för andra budgivare.

@Bubbla Hur går det med huset? :)

Jag jagar kommunen för att höra om avloppet är godkänt (vill inte behöva börja med att gräva nytt avlopp). Parallellt med att jag har en diskussion med karln om ev. hopflytt (det här huset är alldeles för litet för oss att flytta ihop i). Så jag avvaktar fortfarande, men det ligger fortfarande bara det låga budet på huset, inget mer bud.

Nu har jag lagt ett bud. Ett lite högre än det som låg men fortfarande en bra bit under utgångspris. Kändes dumt att buda för högt. Mäklaren skulle framföra budet men trodde inte att säljarna skulle ta det. Fortsättning följer...

Hur har det gått?

Det har egentligen inte hänt något alls. Mäklaren skulle som sagt framföra budet men gav mig beskedet att hans uppfattning var att det inte var aktuellt med affär. Sen har jag inte hört något. Det har inte heller kommit fler bud. Antar att jag får kontakta mäklaren för att höra säljarens inställning. Trodde att han skulle kontakta mig för att meddela det och t ex höra om jag ville höja mitt bud eller komma med ett motbud från säljaren. Känner dock att det känns knepigt att höja mitt bud när inga andra verkar intresserade, det borde väl innebära att huset faktiskt i dagsläget inte är värt mer än så på marknaden? Eller tänker jag fel?

Det har egentligen inte hänt något alls. Mäklaren skulle som sagt framföra budet men gav mig beskedet att hans uppfattning var att det inte var aktuellt med affär. Sen har jag inte hört något. Det har inte heller kommit fler bud. Antar att jag får kontakta mäklaren för att höra säljarens inställning. Trodde att han skulle kontakta mig för att meddela det och t ex höra om jag ville höja mitt bud eller komma med ett motbud från säljaren. Känner dock att det känns knepigt att höja mitt bud när inga andra verkar intresserade, det borde väl innebära att huset faktiskt i dagsläget inte är värt mer än så på marknaden? Eller tänker jag fel?

Jag anser att du tänker helt rätt. Mäklaren borde för det första återkopplat till dig om hur budet mottogs. Hade jag varit du så hade jag inte börjat buda mot mig själv. Du har lagt det högsta budet och uppenbarligen tycker ingen annan att huset är värt mer, då får säljaren avgöra om denne tycker det är värt att sälja till det priset eller inte. Tycker de inte det så kan de ju behålla sitt hus.
Men börja med att ringa mäklaren och fråga vad som händer.

. Känner dock att det känns knepigt att höja mitt bud när inga andra verkar intresserade, det borde väl innebära att huset faktiskt i dagsläget inte är värt mer än så på marknaden? Eller tänker jag fel?
Njae?
Det betyder väl att just nu den här månaden är inte köpare som letar efter ett sånt hus aktiva. Någon annan månad, någon annan årstid, kanske det är attraktivt för flera.
Just de som gillar sådana hus är kanske inte ute och letar just nu. Kanske nästa år, nästa månad?

Att ett hus och en köpare hittar varann beror ju på att huset är till salu och rätt person just då letar.
Så var det med mitt hus. Någon annan tid kanske dethade varit hård budgivning på huset. Just den veckan var vi två. Vet att några till ansökte lånelöfte men vi hann avsluta affären innan de fick klart med banken. Jag hade ren tur.

Ta en diskussion med mäklaren och hör vad köparen sagt och hur mycket mer de vill ha. Kanske är utgångspriset just det som just den säljaren inte kan tänka sig gå under?

Jag anser att du tänker helt rätt. Mäklaren borde för det första återkopplat till dig om hur budet mottogs. Hade jag varit du så hade jag inte börjat buda mot mig själv. Du har lagt det högsta budet och uppenbarligen tycker ingen annan att huset är värt mer, då får säljaren avgöra om denne tycker det är värt att sälja till det priset eller inte. Tycker de inte det så kan de ju behålla sitt hus.
Men börja med att ringa mäklaren och fråga vad som händer.

Tack för input :) Jag ska absolut ringa mäklaren. Tror inte att säljaren är så sugen på att behålla huset, det är en äldre dam som redan flyttat till en lägenhet istället. Men som jag förstod det är det barnen som sköter försäljningen, misstänker att de gärna vill ha ut så mycket som möjligt (arv tänker jag...) men tror kanske att de inte heller är så sugna på att stå med ett tomt hus som de inte vill ha med de kostnader och jobb det medför.

Njae?
Det betyder väl att just nu den här månaden är inte köpare som letar efter ett sånt hus aktiva. Någon annan månad, någon annan årstid, kanske det är attraktivt för flera.
Just de som gillar sådana hus är kanske inte ute och letar just nu. Kanske nästa år, nästa månad?

Att ett hus och en köpare hittar varann beror ju på att huset är till salu och rätt person just då letar.
Så var det med mitt hus. Någon annan tid kanske dethade varit hård budgivning på huset. Just den veckan var vi två. Vet att några till ansökte lånelöfte men vi hann avsluta affären innan de fick klart med banken. Jag hade ren tur.

Ta en diskussion med mäklaren och hör vad köparen sagt och hur mycket mer de vill ha. Kanske är utgångspriset just det som just den säljaren inte kan tänka sig gå under?

Fast jag skrev ju just "i dagsläget", dvs just nu. :) Jag ska som sagt höra med mäklaren såklart. Självklart kan det vara så att de har satt just utgångspriset som botten för vad de säljer för, men de kan ju också vara fel ute i vad det faktiskt är värt så att "i dagsläget" faktiskt är för en lång tid framöver. Dvs. att de inte får ut det priset ens i en överskådlig framtid, men de kan ju också vara så att de är helt ok med att ha kvar huset tills det kommer någon som är villig att ge det de vill ha.

Njae?

Och glömde tacka för din input också. :) Är glad över alla infallsvinklar, för det är ju nte helt enkelt det här med att köpa hus inser jag (har ju köpt två förut, men det var ett tag sen och inget av dem var någon direkt budgiving på).

Jag hann inte prata med mäklaren igår. Ska se om jag hittar tid idag.

Fast jag skrev ju just "i dagsläget", dvs just nu. :) Jag ska som sagt höra med mäklaren såklart. Självklart kan det vara så att de har satt just utgångspriset som botten för vad de säljer för, men de kan ju också vara fel ute i vad det faktiskt är värt så att "i dagsläget" faktiskt är för en lång tid framöver. Dvs. att de inte får ut det priset ens i en överskådlig framtid, men de kan ju också vara så att de är helt ok med att ha kvar huset tills det kommer någon som är villig att ge det de vill ha.

Ja, det är ju det där man inte vet. Det kan ju komma någon som är beredd att ge mer för huset om en dag, två månader eller aldrig. Men steg ett är ju att mäklaren talar om hur säljaren resonerade kring ditt bud. Om det är så att du har lagt ett bud som du själv anser är lägre än vad du tycker det är värt så kanske du kan tänka dig att justera upp det litegrann. Men hade jag varit du i detta läget så hade jag helt klart avvaktat, de kommer ju säkerligen vilja sälja huset - det är ju inte positivt för huset att stå tomt en längre tid...

Om en vecka(!!!) vid den här tiden har vi tillträde. Längtar ihjäl mig efter att få sätta mig i bilen när vi varit på banken och åka till vårt hus och bara vara. Dricka termoskaffe på en filt på golvet och bara insupa lyckan. Det är min målbild denna jätteregniga, jämngrå, dötrista hemtentaskrivardag.

Om en vecka(!!!) vid den här tiden har vi tillträde. Längtar ihjäl mig efter att få sätta mig i bilen när vi varit på banken och åka till vårt hus och bara vara. Dricka termoskaffe på en filt på golvet och bara insupa lyckan. Det är min målbild denna jätteregniga, jämngrå, dötrista hemtentaskrivardag.

Wiie!
För oss är det 15 dagar kvar!!! Längtar också ihjäl mig

Yey!!
Sen att vi inte skall flytta in förrän i slutet på maj, det väljer jag att bortse ifrån :D

Ska ni renovera en del eller?
Vi flyttar in den 10:e men jag måstet tillbaka till "gamla staden" 25 mil bort och jobba några dagar till. Det känns sjukt onödigt. Men vi har fått allt att klaffa så otroligt bra så jag ska inte klaga. Det kändes som ett övermäktigt projekt att flytta 25 mil med familj o barn, men nu är vi snart i hamn.

Ska ni renovera en del eller?
Vi flyttar in den 10:e men jag måstet tillbaka till "gamla staden" 25 mil bort och jobba några dagar till. Det känns sjukt onödigt. Men vi har fått allt att klaffa så otroligt bra så jag ska inte klaga. Det kändes som ett övermäktigt projekt att flytta 25 mil med familj o barn, men nu är vi snart i hamn.

Vi ska blåsa ut badrummet och fixa lite småpill (nytt kakel och golv i köket bla). Men mest är det för att barnen ska slippa flytta mitt i terminen.

25 mil är en bit. Hur kommer det sig att ni ska flytta så långt?

Jag och sambon träffades när vi pluggade i den staden vi bor nu, och blev kvar. Men ingen av oss har en koppling hit och har väl inte riktigt trivts. Nu hoppas vi på att vi kommer att känna oss mer i hemma i kommande stad och att vi kan "slå oss till ro" på ett annat sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka