Efter att ha sett vad Finansinspektionen har för förslag på amorteringskrav from 1 augusti i år så känns det bättre att bo kvar i nuvarande boende
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag köpte ett totalt inrökt hus.Jaha, vad säger man...
Tom... Jag känner mig tom. Och lite besviken. Jag gillade huset. Men man möttes av en rökstank, vi röker inte, så vi känner tydligt att det är rökt inne i huset.
Fukt, det verkade som de målade väggarna i källaren precis innan vi kom. Men hade målat i somras. Och även taket kändes i behov av byte....
Jaha, vad säger man. Lite besviken. Man blir ju lite rädd att det är ganska mkt grisen i säcken sas.
Hmm, nu får vi fundera, men nu måste jag till hästen....
Vad skönt att det gick att lösa!Jag köpte ett totalt inrökt hus.
Det gick finfint att få det fräscht och luktfritt!
Men det krävdes nya tapeter och en inhyrd målare som sprutmålade samtliga innertak.
Ta en besiktningsman som går igenom vad som är kosmetika och vad som är verkliga problem.
Vi köpte hus igår, ett funkishus från 50-talet, fint renoverat invändigt med lite att göra, elen fixad, avloppsstammar bytta, bergvärme installerad osv, men utsidan... blä! Taket behöver fixas, den putsade fasaden ska också fixas och fönster bytas men det är inget som behöver göras förrän nästa år när vi bott in oss lite. Tomten är från början två fastigheter och stor, ca 3700 kvm, med huset placerat längst upp i en av tomterna. Kommer antagligen behöva hjälp av en arkitekt för att få planeringen rätt då vi vill bygga altan, sätta igen den gamla köksingången och riva upp den nuvarande infarten osv. Mycket att göra men roligt!
Efter att ha sett vad Finansinspektionen har för förslag på amorteringskrav from 1 augusti i år så känns det bättre att bo kvar i nuvarande boende
Tack! Mitten på juni har vi satt som preliminärt datumVad roligt!
När har ni tillträde?
Det stämmer, men det känns inte heller aktuellt att rusa in i ett husköp bara för att undvika amorteringskraven. De husen vi var sugna på är inte färdigbyggda förrän tidigast sista kvartalet 2015. Enda huset utöver de nybyggda som var intressant, låg tyvärr för långt bort.Jag har bara läst en sammanfattning om av vad det innebär och inte hela förslaget. Men jag har förstått det som så att om ni köper innan 1:a augusti så berörs ni inte av amorteringskravet utan de gäller dem som tar nya lån på befintlig eller ny bostad från och med 1:a augusti.
Jag har bara läst en sammanfattning om av vad det innebär och inte hela förslaget. Men jag har förstått det som så att om ni köper innan 1:a augusti så berörs ni inte av amorteringskravet utan de gäller dem som tar nya lån på befintlig eller ny bostad från och med 1:a augusti.
Fast...Efter att ha sett vad Finansinspektionen har för förslag på amorteringskrav from 1 augusti i år så känns det bättre att bo kvar i nuvarande boende
låntagare med en belåningsgrad över 70 procent ska amortera 2 procent årligen, därefter 1 procent årligen tills lånets storlek är mindre än hälften av bostadens marknadsvärde
6500 plus månadsavgift för en lägenhet? Det är ju snordyrt.Fast...
2% på två mille är strax över 3000 i månaden i amotering och lika i ränta. Runt 6500 i månaden får man inte så mycket till lägenhet för.
Köper man hus är man oftast två om kostnaderna. Binder man dessutom räntan i siådär 5-10 år han man full koll på alla kostnader under den tiden. Och räntan sjunker medan man amorterar.
Jag ser inte att det skulle vara någon katastrof?
Själv har jag nyttjat den låga räntan och amorterar 3 papp i månaden på mitt halvmillelån. Bundet i fem år.
Men du kan ju inte räkna 6500+ månadsavgift. Du får räkna 6500 inkl månadsavgiften. Sedan får man jämföra ett hus med en lägenhet i samma storlek6500 plus månadsavgift för en lägenhet? Det är ju snordyrt.
Varför inte? Lån och amortering är en skuld till banken, sedan tillkommer ju avgiften till bostadsrättsföreningen?Men du kan ju inte räkna 6500+ månadsavgift. Du får räkna 6500 inkl månadsavgiften. Sedan får man jämföra ett hus med en lägenhet i samma storlek
Varför inte? Lån och amortering är en skuld till banken, sedan tillkommer ju avgiften till bostadsrättsföreningen?
På min ort tror jag inte ens det finns bostadsrätter för två miljoner. Känns inte som att man kan säga att man "inte får så mycket lägenhet" för 6500:-. Betalar lite mer än det bara för vår trea som gjordes 2005 och har hög standard (ett av de mest moderna husen på orten), inkl månadsavgift på 5050:-... 23 min med tåg från Malmö.Ja, så måste man väl tänka?
Här i regionen är det ju absolut inte ovanligt med 2 mille för en två-trea (lägenhet). Och så 4-5000 kr avgift på det....
Då kan man ju fortsätta köa för hyresrätt istället, som hamnar mellan 6000-10000 kr inkl allt utom hushållsel. (Om man inte ska ha coolaste, mest nybyggda på bästa adressen såklart).
Förlåt, det var ju inte husköpartankar det, men lite bostadstankar iaf!
Jag tolkade det som att @tanten pratade om hus och då finns ju ingen månadsavgift.Varför inte? Lån och amortering är en skuld till banken, sedan tillkommer ju avgiften till bostadsrättsföreningen?
Vi vårt fall är vi även intresserade av hus i bostadsrättsform, t.ex radhus.Jag tolkade det som att @tanten pratade om hus och då finns ju ingen månadsavgift.
Jag tänkte mest som jämförelse till att bo i hyresrätt6500 plus månadsavgift för en lägenhet? Det är ju snordyrt.