Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha sett vad Finansinspektionen har för förslag på amorteringskrav from 1 augusti i år så känns det bättre att bo kvar i nuvarande boende :cool:

Jaha, vad säger man...
Tom... Jag känner mig tom. Och lite besviken. Jag gillade huset. Men man möttes av en rökstank, vi röker inte, så vi känner tydligt att det är rökt inne i huset.
Fukt, det verkade som de målade väggarna i källaren precis innan vi kom. Men hade målat i somras. Och även taket kändes i behov av byte....
Jaha, vad säger man. Lite besviken. Man blir ju lite rädd att det är ganska mkt grisen i säcken sas.

Hmm, nu får vi fundera, men nu måste jag till hästen....
Jag köpte ett totalt inrökt hus.

Det gick finfint att få det fräscht och luktfritt! :)

Men det krävdes nya tapeter och en inhyrd målare som sprutmålade samtliga innertak.

Ta en besiktningsman som går igenom vad som är kosmetika och vad som är verkliga problem.

Vi köpte hus igår, ett funkishus från 50-talet, fint renoverat invändigt med lite att göra, elen fixad, avloppsstammar bytta, bergvärme installerad osv, men utsidan... blä! Taket behöver fixas, den putsade fasaden ska också fixas och fönster bytas men det är inget som behöver göras förrän nästa år när vi bott in oss lite. Tomten är från början två fastigheter och stor, ca 3700 kvm, med huset placerat längst upp i en av tomterna. Kommer antagligen behöva hjälp av en arkitekt för att få planeringen rätt då vi vill bygga altan, sätta igen den gamla köksingången och riva upp den nuvarande infarten osv. Mycket att göra men roligt!

Jag köpte ett totalt inrökt hus.

Det gick finfint att få det fräscht och luktfritt! :)

Men det krävdes nya tapeter och en inhyrd målare som sprutmålade samtliga innertak.

Ta en besiktningsman som går igenom vad som är kosmetika och vad som är verkliga problem.
Vad skönt att det gick att lösa! :)

Jag tror att nya tapeter hade nästan räckt här. man kände att de hade rökt där inne och det låg fimpar i en askkopp i köket. Men jag tror inte att de som bott där har rökt inne. Huset har stått tomt ett år, och troligtvis är det ägarna som har rökt där när de varit i huset.

Men i vilket fall, vi kommer backa av just pga av all fukt och att det plötsligt blev för mkt att fixa med. Hela huset är i princip ett renoveringsobjekt, precis som stallet, och logen. Inget är fixat. Och vi känner att vi hinner inte med allt det. Hade iaf stallet varit bra, hade vi kunnat lägga allt krut på huset, eller tvärt om. Det finns typ ingen trädgård, ingen altan ja. Det är mkt som vi hade önskat med huset helt enkelt.
Hade vi känt att vi "VET" att här vill vi bo resten av våra liv, då hade vi kanske kunnat ge oss in i det. Men så småningom vill vi nog flytta öster ut. Och gården kommer bli ett för långt projekt som vi inte vill ge oss in i, för att sen flytta mitt i allt, eller när det precis är klart.

Vi köpte hus igår, ett funkishus från 50-talet, fint renoverat invändigt med lite att göra, elen fixad, avloppsstammar bytta, bergvärme installerad osv, men utsidan... blä! Taket behöver fixas, den putsade fasaden ska också fixas och fönster bytas men det är inget som behöver göras förrän nästa år när vi bott in oss lite. Tomten är från början två fastigheter och stor, ca 3700 kvm, med huset placerat längst upp i en av tomterna. Kommer antagligen behöva hjälp av en arkitekt för att få planeringen rätt då vi vill bygga altan, sätta igen den gamla köksingången och riva upp den nuvarande infarten osv. Mycket att göra men roligt!

Vad roligt!
När har ni tillträde?

Efter att ha sett vad Finansinspektionen har för förslag på amorteringskrav from 1 augusti i år så känns det bättre att bo kvar i nuvarande boende :cool:

Jag har bara läst en sammanfattning om av vad det innebär och inte hela förslaget. Men jag har förstått det som så att om ni köper innan 1:a augusti så berörs ni inte av amorteringskravet utan de gäller dem som tar nya lån på befintlig eller ny bostad från och med 1:a augusti.

Jag har bara läst en sammanfattning om av vad det innebär och inte hela förslaget. Men jag har förstått det som så att om ni köper innan 1:a augusti så berörs ni inte av amorteringskravet utan de gäller dem som tar nya lån på befintlig eller ny bostad från och med 1:a augusti.
Det stämmer, men det känns inte heller aktuellt att rusa in i ett husköp bara för att undvika amorteringskraven. De husen vi var sugna på är inte färdigbyggda förrän tidigast sista kvartalet 2015. Enda huset utöver de nybyggda som var intressant, låg tyvärr för långt bort.

Är det så många som inte amorterar på sina lån idag??

Fast...
2% på två mille är strax över 3000 i månaden i amotering och lika i ränta. Runt 6500 i månaden får man inte så mycket till lägenhet för.

låntagare med en belåningsgrad över 70 procent ska amortera 2 procent årligen, därefter 1 procent årligen tills lånets storlek är mindre än hälften av bostadens marknadsvärde

Köper man hus är man oftast två om kostnaderna. Binder man dessutom räntan i siådär 5-10 år han man full koll på alla kostnader under den tiden. Och räntan sjunker medan man amorterar.

Jag ser inte att det skulle vara någon katastrof?

Själv har jag nyttjat den låga räntan och amorterar 3 papp i månaden på mitt halvmillelån. Bundet i fem år.

@BobberiBoo Jag tror att det är otroligt vanligt att inte amortera faktiskt.

Vår plan är att, precis som @tanten , passa på att amortera av så mycket som möjligt medan räntan är låg så för vår del skulle inte förslaget från finansinspektionen påverka vårt beslut att köpa hus.

Fast...
2% på två mille är strax över 3000 i månaden i amotering och lika i ränta. Runt 6500 i månaden får man inte så mycket till lägenhet för.

Köper man hus är man oftast två om kostnaderna. Binder man dessutom räntan i siådär 5-10 år han man full koll på alla kostnader under den tiden. Och räntan sjunker medan man amorterar.

Jag ser inte att det skulle vara någon katastrof?

Själv har jag nyttjat den låga räntan och amorterar 3 papp i månaden på mitt halvmillelån. Bundet i fem år.
6500 plus månadsavgift för en lägenhet? Det är ju snordyrt.

Varför inte? Lån och amortering är en skuld till banken, sedan tillkommer ju avgiften till bostadsrättsföreningen? :confused:

Ja, så måste man väl tänka?
Här i regionen är det ju absolut inte ovanligt med 2 mille för en två-trea (lägenhet). Och så 4-5000 kr avgift på det....
Då kan man ju fortsätta köa för hyresrätt istället, som hamnar mellan 6000-10000 kr inkl allt utom hushållsel. (Om man inte ska ha coolaste, mest nybyggda på bästa adressen såklart).

Förlåt, det var ju inte husköpartankar det, men lite bostadstankar iaf!

Ja, så måste man väl tänka?
Här i regionen är det ju absolut inte ovanligt med 2 mille för en två-trea (lägenhet). Och så 4-5000 kr avgift på det....
Då kan man ju fortsätta köa för hyresrätt istället, som hamnar mellan 6000-10000 kr inkl allt utom hushållsel. (Om man inte ska ha coolaste, mest nybyggda på bästa adressen såklart).

Förlåt, det var ju inte husköpartankar det, men lite bostadstankar iaf!
På min ort tror jag inte ens det finns bostadsrätter för två miljoner. Känns inte som att man kan säga att man "inte får så mycket lägenhet" för 6500:-. Betalar lite mer än det bara för vår trea som gjordes 2005 och har hög standard (ett av de mest moderna husen på orten), inkl månadsavgift på 5050:-... 23 min med tåg från Malmö.

Var och tittade på ett hus i helgen. Ett hus som jag gillade jättemycket, med ett jättebra läge. Dock litet och helt orenoverat (men välunderhållet).

Det är några frågetecken. Någon som kan svaret på följande frågor :p :

Huset värms med olja - hur funkar det?
Taket behöver ev. bytas, det är ett litet hus på ca 60 kvm i grundplan, 1,5 plan, tegeltak, vad kan det kosta?
Det är ett sovrum för lite, men man skulle kanske kunna få in ett sovrum till på övervåningen, takhöjden där är dock typ 180 cm som högst, så då skull man vilja få upp den, kan man höja taket (snordyrt?), bygga en takkupa? Eller något annat sätt? Eller är det lättare att bygga ut huset i nederplan isf?

Och sen den där frågan med banken, jag har pengar till kontantinsats, lagfart och pantbrev. Då är dock hela min sparbuffert slut. Skulle vilja ha lite pengar kvar som buffert, är det då dumt att istället försöka få låna mer pengar för att ha lite buffert kvar? Någon som provat det mot banken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka