Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ztsu Hahah ja jag är förjävla nöjd med det upplägget. Han har sitt och jag har mitt! :rofl: Jag tyckte köket va fint som det va men nu är jag van vid furugula skåp och det äckelrutiga golvet så allt som inte ser ut så är skit fint. :D

Jag hittade mitt dröm kök, på IKEA av alla ställen! Svart, höga skåp, gott om plats för förvaring och bänkyta och en köksö :up::up: Dock 65000 som vi inte har just nu.. Först måste vårt badrum göras. Plasttapeten i det gamla börjar spricka och lossna :mad::wtf:

yes :D
Hade varit härligt om vi bara älskar det, lägger ett bud och får det :p haha:laugh:. Jag kan verkligen se oss i det där huset. Men vi får väl se efter visningen och hur många andra som är intresserade. Vet att det iaf är 4 bokade till visning.

Måste bara fråga dig @Catrool , hur mkt mark är det till ert hus?
Tja -kanske är det en tröst att det kom in sisådär 30 intresseanmälningar vid visningen av mitt hus!

Vi var bara två (!) som bjöd och de andra la sig direkt när deras första bud inte gick igenom. Budstart tisdag. Jag vann på torsdag.

Jag håller tummarna. :up:

Vårt bekymmer är väl att det är en lantbruksfastighet (a.k.a 25% kontantinsats :wtf:). Jag har mailat länken till huset till vår bankkvinna och sagt att vi ska på visning idag och att vi troligtvis vill lägga bud. Hoppas att hon svarar att det går bra :nailbiting:.
Jag fattar inte riktigt varför de vill ha 25% helt plötsligt. Varför då liksom? Är det mer riskabelt att låna ut pengar till en lantbruksfastighet?

Jag hoppas att ingen annan är intresserad iaf.
Och vi ska fråga lite historia bakom försäljningen. Det är ju sommarbilder = att huset borde varit ute tidigare (har för mig att jag sett det, men osäker) och att ingen ville köpa det då. Och jag gissar att det stått tomt sedan dess. Jag har läst att om man budar 25% mindre än utgångspriset, så är det ett skambud. Men om man budar 16,5% under utgångspriset, är det ett skambud då :o:D?

yes :D
Hade varit härligt om vi bara älskar det, lägger ett bud och får det :p haha:laugh:. Jag kan verkligen se oss i det där huset. Men vi får väl se efter visningen och hur många andra som är intresserade. Vet att det iaf är 4 bokade till visning.

Måste bara fråga dig @Catrool , hur mkt mark är det till ert hus?

4 bokade till visning är väldigt få tycker jag men det kan ju vara så att alla 4 är lika intresserade och seriösa :)
Det är väl dels den där ovissheten om vad man själv ska tycka och oron för att om man gillar det så kanske de andra spekulanter med gör det som gör att det är så nervöst att gå på husvisningar. Spännande är det iaf :)

Jag har aldrig hört om några gränser för skambud - det handlar ju om vad man själv är beredd att ge. Är huset tomt och de är måna om att sälja så tror jag inte säljarna blir sura över skambud, utan de talar väl bara om att det inte är aktuellt isf och så kan man lägga ett nytt bud om man vill det. Är det få som är anmälda till visningarna så tyder det ju på att säljarna inte kan välja och vraka bland spekulanter - vilket borde ge fritt fram för att lägga ev skambud.

Jag tror jag har läst här tidigare i tråden att det skiljer sig mellan olika banker om det behövs 25% kontantinsats eller inte, så mitt tips är att höra med olika banker om det skulle bli aktuellt.

Håll oss uppdaterade! :D

4 bokade till visning är väldigt få tycker jag men det kan ju vara så att alla 4 är lika intresserade och seriösa :)
Det är väl dels den där ovissheten om vad man själv ska tycka och oron för att om man gillar det så kanske de andra spekulanter med gör det som gör att det är så nervöst att gå på husvisningar. Spännande är det iaf :)

Jag har aldrig hört om några gränser för skambud - det handlar ju om vad man själv är beredd att ge. Är huset tomt och de är måna om att sälja så tror jag inte säljarna blir sura över skambud, utan de talar väl bara om att det inte är aktuellt isf och så kan man lägga ett nytt bud om man vill det. Är det få som är anmälda till visningarna så tyder det ju på att säljarna inte kan välja och vraka bland spekulanter - vilket borde ge fritt fram för att lägga ev skambud.

Jag tror jag har läst här tidigare i tråden att det skiljer sig mellan olika banker om det behövs 25% kontantinsats eller inte, så mitt tips är att höra med olika banker om det skulle bli aktuellt.

Håll oss uppdaterade! :D
Ja, på förra huset som vi kollade på var det oxå 4 spekulanter, men eftervisningen var det bara vi som var intresserade. Men säljarna var ganska långt bort från vårt bud om man säger så :p.

Jag har lovat min sambo att vi inte ska ge ett bud idag. Han var helt orolig igår, sa att vi behöver väl inte lägga ett bud imorgon. Självklart behöver vi inte det, sa jag. Och han pustade ut. Haha :D:laugh:! Han vill att hans pappa ska komma och kolla på huset först. Bara som en extra koll innan vi ger oss in i något. (Sen kan jag tycka att ett bud är ju inte bindande ;)). Vi får väl se vad vi känner efter visningen. Och så ville han vänta på svar från banken.

Man ser väl lite på de andra på visningen om de verkar intresserade eller ej. Hur lång tid lägger de på att titta osv.
Jag fattar inte att visningar bara är 30 min, vem hinner kolla på den korta tiden? O_o

@Martina_m Vi har 19 hektar. Men det är säkert olika från fall till fall tyvärr och även vad marken består av hur stor är risken att ni kan göra något som påverkar värdet på fastigheten? Tex finns det massor av avverkningsfärdig skog och ni avverkar och säljer då har värdet på gården sänkts och er säkerhet har därmed minskat. Vi har inget sådant utan bara bete och ung skog. Men detta verkar vara helt upp till handläggaren att avgöra storleken på denna risk och då påverkar ju säkert också ekonomin osv hos låntagaren och massa andra faktorer som jag inte kan..

Försök byta handläggare?

@Martina_m Vi har 19 hektar. Men det är säkert olika från fall till fall tyvärr och även vad marken består av hur stor är risken att ni kan göra något som påverkar värdet på fastigheten? Tex finns det massor av avverkningsfärdig skog och ni avverkar och säljer då har värdet på gården sänkts och er säkerhet har därmed minskat. Vi har inget sådant utan bara bete och ung skog. Men detta verkar vara helt upp till handläggaren att avgöra storleken på denna risk och då påverkar ju säkert också ekonomin osv hos låntagaren och massa andra faktorer som jag inte kan..

Försök byta handläggare?
Tack för ditt svar!
I vårt fall handlar det om 4 ha åkermark. Vi har inte kontakt med henne som påpekade detta för oss vid ett annat objekt. Nu har vi fått lånelöfte från en annan bank och har (tror jag) ganska bra kontakt med henne. Så jag hoppas att hon kan godkänna 15% på den här gården. Det enda vi tänk göra isf är att ta en liten bit från åkermarken till trädgård. Nu pratar vi kanske några 100 kvm. Och sen göra en paddock 20x40 (för snål för 60 m tror jag :angel:). Och det tar ju 800 kvm från åkermarken. Men det känns ju inte som att det är något vi sänker värdet på så dramatiskt. Snarare höjder värdet som en hästgård isf.
Men det kan ju vara bra att veta i bakhuvudet att ni fått igenom er som "tomtmark" och vanligt hus :)! Då kan vi kanske påpeka att "på en annan bank har ett par fått 15% bla bla osv osv". ;)

Tack för ditt svar!
I vårt fall handlar det om 4 ha åkermark. Vi har inte kontakt med henne som påpekade detta för oss vid ett annat objekt. Nu har vi fått lånelöfte från en annan bank och har (tror jag) ganska bra kontakt med henne. Så jag hoppas att hon kan godkänna 15% på den här gården. Det enda vi tänk göra isf är att ta en liten bit från åkermarken till trädgård. Nu pratar vi kanske några 100 kvm. Och sen göra en paddock 20x40 (för snål för 60 m tror jag :angel:). Och det tar ju 800 kvm från åkermarken. Men det känns ju inte som att det är något vi sänker värdet på så dramatiskt. Snarare höjder värdet som en hästgård isf.
Men det kan ju vara bra att veta i bakhuvudet att ni fått igenom er som "tomtmark" och vanligt hus :)! Då kan vi kanske påpeka att "på en annan bank har ett par fått 15% bla bla osv osv". ;)

Aboslut försök slå ut bankerna mot varandra de är nog nyckeln! :) Det var ju pga dessa 15 % som gjorde att vi bytte bank och de berättade jag för den nya banken också och de kanske hjälpa till lite de också att jag satte bankerna lite mot varandra.

De är ju precis så som du skriver de ni planerar att göra är ju snarare värdehöjande, vilket då borde öka er säkerhet på lånet och därmed borde absolut 15 % räcka.

Jaha, vad säger man...
Tom... Jag känner mig tom. Och lite besviken. Jag gillade huset. Men man möttes av en rökstank, vi röker inte, så vi känner tydligt att det är rökt inne i huset.
Fukt, det verkade som de målade väggarna i källaren precis innan vi kom. Men hade målat i somras. Och även taket kändes i behov av byte....
Jaha, vad säger man. Lite besviken. Man blir ju lite rädd att det är ganska mkt grisen i säcken sas.

Hmm, nu får vi fundera, men nu måste jag till hästen....

Jaha, vad säger man...
Tom... Jag känner mig tom. Och lite besviken. Jag gillade huset. Men man möttes av en rökstank, vi röker inte, så vi känner tydligt att det är rökt inne i huset.
Fukt, det verkade som de målade väggarna i källaren precis innan vi kom. Men hade målat i somras. Och även taket kändes i behov av byte....
Jaha, vad säger man. Lite besviken. Man blir ju lite rädd att det är ganska mkt grisen i säcken sas.

Nej, vad tråkigt!!!

Jaha, vad säger man...

Men nej va jobbigt , man ska nog inte trycka undan sin magkänsla i dessa lägen även om de är tråkigt!

Jaha, vad säger man...

Åh nej, så tråkigt :( Men ja, iom att det säljs med friskrivningsklausul också så ska man vara väldigt försiktig...

Min sambo undrade vad det kostade att riva och bygga nytt ;)

Alltså, det är mkt att fixa. Och grejen är den att vi hade nog klarat det. Det hade varit roligt! Vi vill fixa! Men inte så mkt :(! Hade vi varit utan jobb (men med lönen ;)) så hade vi kanske blivit klara. Men båda jobbar heltid + pendlingstid + häst. Nä, tiden finns inte att göra så omfattande renoveringar.
Och just all fukt, golvet sviktande i badrum och hall. Taket såg fuktigt ut (det gick att gå in i vindsutrymmerna och titta), och som sagt, källarväggarna var blöta.
Dessutom ett stall som hade behövts blåsas ut och göras om, och på något sätt få dit en dörr i hästhöjd. Dagens dörr var max 1,80 hög.
Vi får nog inte att det är för mkt för att vi ska ha tid att fixa allt inom rimlig tid. Men jag ska prata lite med min sambo nu om vad han tänker....

Alltså, det är mkt att fixa. Och grejen är den att vi hade nog klarat det. Det hade varit roligt! Vi vill fixa! Men inte så mkt :(! Hade vi varit utan jobb (men med lönen ;)) så hade vi kanske blivit klara. Men båda jobbar heltid + pendlingstid + häst. Nä, tiden finns inte att göra så omfattande renoveringar.
Och just all fukt, golvet sviktande i badrum och hall. Taket såg fuktigt ut (det gick att gå in i vindsutrymmerna och titta), och som sagt, källarväggarna var blöta.
Dessutom ett stall som hade behövts blåsas ut och göras om, och på något sätt få dit en dörr i hästhöjd. Dagens dörr var max 1,80 hög.
Vi får nog inte att det är för mkt för att vi ska ha tid att fixa allt inom rimlig tid. Men jag ska prata lite med min sambo nu om vad han tänker....
Oj. Där har ni förklaringen till varför det stått tomt länge (det har legat ute i omgångar, jag har sett det förr). Råder er att skippa detta huset, men fattar att det känns surt. Du får se det som att du har hittat en ny trakt du kan tänka dig att bo i! Med fantastisk natur, precis vad du söker :)

Tråkigt, men är det omfattande fuktskador så ska man tänka till både en och två gånger. Det kan bli Väldigt dyrt, inte säkert att det kommer löna sig att renovera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat