Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi flyttar in i vårt hus om ett par månader, jag har lyckats tajma det bra så det ligger inom samma tidsram som tömning och flyttstädning av en annan gård, ett bröllop, hunden ska troligtvis valpa (förvisso hos uppfödaren men ändå...), jobb på halvtid i högsäsong OCH det börjar bli dags för fölvak på mitt eget sto. :D:bump:

Vi var på banken igår och diskuterade ev. renoveringsbudget. Vi ska byta samtliga fönster, byta taket och renovera fasaden i stenputs. Det är de mest akuta sakerna, i övrigt är det mesta fixat förutom trädgården. Är det någon som har en aning om vad framför allt fasadrenovering kostar? Stenputs är ju svindyrt men förhoppningsvis slipper vi göra om hela fasaden. Huset har måtten 8,5 x 8,5 x 5,2 m, så det blir en del... Tanken är att försöka samköra alla dessa renoveringar till början av nästa vår, då fönsterbytena kommer förstöra putsen ännu mer. Angående fönster så har jag funderat på PVC-fönster, då underhåll av fönster inte är vårt främsta intresse i livet. Någon som har satt in PVC och kan ge en åsikt?

Vi köper (renoverar löpande) pvc fönster från Polen. Det är bara att skicka ett PM om du vill veta mer om våra erfarenheter

På tisdag ska jag och sambon äntligen få gå in i vår lägenhet! :love:
Den byggs ju fortfarande, så det är bara stomvisning. Men ändå! Man kommer ju kunna se hur stora rummen blir, kunna kolla hur mycket det fula stora huset mitt emot skymmer balkongen och sådär. Ska bli så kul!! :D

84 kvm från 40-talet (om jag minns rätt), med de gamla köksluckorna och stommarna kvar :love: Gamla dörrarna kvar, med de gamla handtagen:love: Perfekt trädgård, dubbelgarage. Vardagsrum, matsal, kök och två sovrum. Uterum.

Givetvis ska sambo vara iväg i två veckor nu, så det blir ingen visning i nuläget. Får väl se om det finns kvar när han kommer hem.

Nackdelar: friskrivningsklasul, vatten och avlopp är inte kommunalt samt att det ligger på vischan.

Huset är ju charmigt. Ett litet hus med 4 rum på bottenvåningen. Ett med kök i. Ett med större matbord i, ett med öppen spis (kaddy) som vardagsrum och det 4:e som entré med trappa till övervåningen. uppe är det två sovrum och en liten toa. Nere finns en liten utbyggnad med badrum och groventre. Hade huset legat illa, så hade vi aldrig kollat på det. Men hade huset varit i bra skick där det ligger nu, så hade vi inte tvekat. Men man hade behövt totalrenovera det. Bara att sätta in ett vattenburet värmesystem känns lite drygt +en värmekälla på det. Det hade liksom räckt om det var lite mer förberett för att bli ett "riktigt" boende.

Men du behöver väl inte sätta in ett vattenburet värmesystem? Det finns ju luft/luft värmepumpar :idea:

84 kvm från 40-talet (om jag minns rätt), med de gamla köksluckorna och stommarna kvar :love: Gamla dörrarna kvar, med de gamla handtagen:love:
Låter bara :love::love::love: Riktiga köksluckor, stommar, dörrar och handtag = :heart:heart:heart

Men (sorry) en friskrivningsklausul är nästan alltid ett varningstecken. Om huset blir aktuellt för er del, se till att anlita en egen besiktningsman.

Eget vatten och avlopp behöver inte vara mycket krångel. Bara man vet i vilket skick det är. Du kan ringa kommunen och fråga om avloppet är godkänt, och när i så fall. Det kan du göra redan nu, oavsett om ni ska buda på det eller inte.

Eget vatten och avlopp behöver inte vara mycket krångel. Bara man vet i vilket skick det är. Du kan ringa kommunen och fråga om avloppet är godkänt, och när i så fall. Det kan du göra redan nu, oavsett om ni ska buda på det eller inte.
Jag säger detsamma.

Eget avlopp behöver kollas så det är godkänt inom överskådlig tid och en egen brunn behöver pysslas om.

Men i övrigt är det enkelt. Jag har aldrig haft kommunalt VA i eget hus. Så jag vet inget annat. En vettig gammal brunn som sköts är finfin.

Jag säger detsamma.

Eget avlopp behöver kollas så det är godkänt inom överskådlig tid och en egen brunn behöver pysslas om.

Men i övrigt är det enkelt. Jag har aldrig haft kommunalt VA i eget hus. Så jag vet inget annat. En vettig gammal brunn som sköts är finfin.

"Enskilt avlopp, avloppet är en gemensamhetsanläggning för 4-5 hushåll bestånde av en 3-kammarbrunn och efterföljande filterbädd från 1988. Oklart om anläggningen lever upp till dagens krav på rening på grund av sin ålder. Finns inget förbud ännu."
Känns bökigt, det lär inte vara godkänt...

"Enskilt avlopp, avloppet är en gemensamhetsanläggning för 4-5 hushåll bestånde av en 3-kammarbrunn och efterföljande filterbädd från 1988. Oklart om anläggningen lever upp till dagens krav på rening på grund av sin ålder. Finns inget förbud ännu."
Känns bökigt, det lär inte vara godkänt...
Det lägger till en del på huspriset.
Såvida det inte bara är att gräva om infiltrationen? Det är billigare.

Och om det är en gemensamhetsanläggning så finns det väl fler att dela kostnaden med? Kan man göra det gemensamt så blir det betyyydligt billigare!

Ring och fråga kommunen!

Hur har det gått @Mois ?? :)

Det har gått kanon! Damen hade städat jättebra och rensat på tomten (vi oroade oss ju en del för det), så vi är så nöjda. Flyttade in i fredags och alla kartonger är redan uppackade, allt är så klart inte på rätt ställe än men det kommer.
Jag är just nu tillbaka i gamla staden och imorgon gör jag min sista arbetsdag här sen bär det av till vårt nya hem för en långledig helg, underbart! Nya jobbet börjar på måndag
Lite nya möbler ska inhandlas, dotterns rum ska målas om. Kan inte vänta på att få komma igång!!

Vi var och tittade på en gård idag:D
Åhhh jag gillade huset jättemycket:angel:
Dock är det väldigt mycket byggnader till, det är anpassat för storskaligt jordbruk och djurhållning. Nu säljs det antingen bara med tomten eller med 5 hektar mark.
Så nu har vi gård 1:
Ligger åt rätt håll från vår stad, ca 600' dyrare än nr 2. Superfint utvändigt samt välskötta lagom atora byggnader. Huset är lite litet/dåligt planerat, kommer få renovera, slå ner väggar och inreda övervåning. Endast ett badrum, men braskamin. 3 hektar mark.
Gård 2: Ungefär lika långt från vår stad, men ut i ingenstans. Billigare än 1:an. Fint och välskött men väldigt mucket byggnader, djurstallar och maskinhallar och garage i massor. En del kommer vi troligen riva/montera ner om det blir köp. Huset är äldre men välskött, två fina badrum. Gott om plats och flera rum även om det är lite lustiga lösningar då det byggts i omgångar. Ingen kamin. Behöver inte göra vid något för att bo där men kommer troligen renovera kök och ev. sätta in kamin. 5 hektar.

Gård 1 känner jag när jag står på gårdsplanen, här vill jag bo. Gård 2 känner jag i huset, här vill jag bo. Just nu i alla fall:angel:

Vi var och tittade på en gård idag:D
Åhhh jag gillade huset jättemycket:angel:
Dock är det väldigt mycket byggnader till, det är anpassat för storskaligt jordbruk och djurhållning. Nu säljs det antingen bara med tomten eller med 5 hektar mark.
Så nu har vi gård 1:
Ligger åt rätt håll från vår stad, ca 600' dyrare än nr 2. Superfint utvändigt samt välskötta lagom atora byggnader. Huset är lite litet/dåligt planerat, kommer få renovera, slå ner väggar och inreda övervåning. Endast ett badrum, men braskamin. 3 hektar mark.
Gård 2: Ungefär lika långt från vår stad, men ut i ingenstans. Billigare än 1:an. Fint och välskött men väldigt mucket byggnader, djurstallar och maskinhallar och garage i massor. En del kommer vi troligen riva/montera ner om det blir köp. Huset är äldre men välskött, två fina badrum. Gott om plats och flera rum även om det är lite lustiga lösningar då det byggts i omgångar. Ingen kamin. Behöver inte göra vid något för att bo där men kommer troligen renovera kök och ev. sätta in kamin. 5 hektar.

Gård 1 känner jag när jag står på gårdsplanen, här vill jag bo. Gård 2 känner jag i huset, här vill jag bo. Just nu i alla fall:angel:
Vad vill du göra med marken? Ha häst? Är det bara bete/åker?

Vad vill du göra med marken? Ha häst? Är det bara bete/åker?
Jo tanken är att kunna ha lite hästar och får så småningom, båda ställena har blandat med lite åker och bete/annan mark. För lite åker för att bruka själva och få någon ekonomi i det dock. Så det lär i så fall bli bete även det.

Jo tanken är att kunna ha lite hästar och får så småningom, båda ställena har blandat med lite åker och bete/annan mark. För lite åker för att bruka själva och få någon ekonomi i det dock. Så det lär i så fall bli bete även det.
Den där andra marken är impediment mark eller? Hur mycket är det av varje gård? Jag hade inte räknat med att det går att ha bete på sådan mark vilket på den minsta gården kan bli verkligt avgörande.

Sen måste man tycka om läget, är någon klock bukare som brukar säga att byggnaderna går att ändra men läget är alltid kvar

Det låter som att det är något negativt för dig? Hur viktigt är det?

På dina beskrivningar tycker jag gård 2 låter både bättre och billigare. Förutsatt att det inte är viktigt med "ut i ingenstans". Avståndsmässigt är det ingen skillnad.
Mmm det är längre till allt, till närmsta affär osv. Samt att gård 1 ligger i ett område mellan flera större städer där priserna troligtvis kommer stiga = bättre investering.

Vi har pratat lite om det ikväll och då lutade vi åt gård 1. Eller så struntar vi i båda och väntar in nästa tillfälle...

Den där andra marken är impediment mark eller? Hur mycket är det av varje gård? Jag hade inte räknat med att det går att ha bete på sådan mark vilket på den minsta gården kan bli verkligt avgörande.

Sen måste man tycka om läget, är någon klock bukare som brukar säga att byggnaderna går att ändra men läget är alltid kvar
Nja på gård 1 är all mark brukbar, i dagsläget är det nog ca 2 hektar som är bete och åker idag i ett och samma skifte.
På gård 2 är det en kräftdam med lite mark omkring som går att använda till fårbete för att hålla borta sly och så. Där finns det fortfarande 3 hektar som idag är åkermark.

Det är ju det att läget riktigt bra på gård 1, men jag gillade verkligen huset på 2:an.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka