Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah, då är det görbart med andra ord! Mitt nuvarande jobb ligger 20 min promenad från där jag bor, så jag har inte riktigt vant mig vid tanken på "pendlarlivet" än :P

Och en till fråga - Hur långt har ni till jobbet? Pallar man 40 min enkel resa till jobbet varje dag?
40 minuter är väl ingenting?

Om man åker 40 minuter ut från Stockholms innerstad så kommer man inte speciellt långt :)

Just nu är jag förflyttad till en arbetsort en timme bort och det är en rätt skön avkoppling att fara de där milen morgon och kväll. Jag hinner varva upp resp. varva ner.

Ah, då är det görbart med andra ord! Mitt nuvarande jobb ligger 20 min promenad från där jag bor, så jag har inte riktigt vant mig vid tanken på "pendlarlivet" än :P

Det var samma för mig. Kunde gå till jobbet på 13 minuter från lägenheten (fast det tog alltid en timme för mig eftersom jag hade hunden med mig). Jag oroade mig också för att ha 30 minuters bilväg till jobbet plötsligt och alla sa att jag kommer vänja mig efter ett tag men att det är jobbigt först i en övergångsperiod. Men det var inte jobbigt alls. Ingen övergångsperiod, ingenting. Jag bara kör ut på ön och sitter och tittar på hur vackert det är och för varje mil lägger jag jobb och gapiga människor och brottslighet och pack allt längre bakom mig. Det enda som är lite jobbigt för mig är att jag måste betala bensinen, och det är ju såklart dyrare än att promenera, å andra sidan är huset billigare än lägenheten.

Jag är ny i denna tråd och även rätt ny på husletande, har varit och tittat på några stycken men inte hittat något som känts direkt lockande förrän kanske nu.. :nailbiting: Det enda problemet är att huset ligger vid en rätt stor väg och jag vet inte hur mycket man kommer störas av det? Är ju omöjligt att säga innan man bott där ett tag men då är det ju försent att ångra sig om man tycker att trafiken är störande :down:
Är det någon här som bor vid en större väg och vad tycker ni om det isf?

@Moscato Vägen här är inte stor men det är en 70-väg och det är den största i området så "alla" kör här som ska hem till småbyarna häromkring så det är ganska mycket trafik. Jag störs inte alls än så länge. Men jag är född och uppvuxen i Malmö så min toleransnivå är väl lite skev kan jag tänka mig ;)

Och en till fråga - Hur långt har ni till jobbet? Pallar man 40 min enkel resa till jobbet varje dag?

Jag har runt 40 min enkel resa med bil mellan hem och jobb. Det fungerar men visst är det lite tråkigt, ibland känns det som mycket tid som spenderas i bilen. Och visst kan man göra roligare saker för sina pengar än att tanka ;)

Jag är ny i denna tråd och även rätt ny på husletande, har varit och tittat på några stycken men inte hittat något som känts direkt lockande förrän kanske nu.. :nailbiting: Det enda problemet är att huset ligger vid en rätt stor väg och jag vet inte hur mycket man kommer störas av det? Är ju omöjligt att säga innan man bott där ett tag men då är det ju försent att ångra sig om man tycker att trafiken är störande :down:

Beror nog på hur känslig man är och vilken toleransnivå man har.
Just stora vägar nära huset har fått mig att avstå. Mycket kan man ändra, fixa och ordna som man vill ha det, men just läget kan du inte göra något åt så det är värt att tänka efter lite extra där.

Vad menar du mer "rätt stor väg"? E-väg? Riksväg? Tung trafik?

Det som stör mest är lastbilstrafik tycker jag. Jag hör knappt bilar men lastbilarna hörs, här på min länsväg.

Mitt föräldrar hem ligger precis intill en 80 (tidigare 90) väg. Nu är det Gotland vi pratar om så det är ju bara en fil åt varje håll men ändå.
Det kan vara rätt störande faktiskt. Förutom oväsen från bilarna så risken att barn och djur kommer ut på vägen. Nu satte mina föräldrar in nya (treglas tror jag) fönster som minskade oljudet inomhus.

@McFlurry, @Snowwhite, @RostKaptenen Ja det är ju som sagt inte lätt att veta hur mycket man kommer bli störd av det, om man blir störd O_o Har funderat på att åka dit och promenera runt ett tag för att helt enkelt känna efter, får dock hålla mig en bit från huset då jag träffat nuvarande ägare och inte vill att dom ska känna igen mig och tycka jag är helkonstig som hänger runt deras hus :angel:

@tanten Det är en riksväg med till största del pendeltrafik mellan två städer.

När jag bodde i Stockholm bodde jag en period nära tunnelbanan (ovan jord). Först blev jag hemskt störd, men det tog inte längre än några veckor innan jag inte ens märkte tågen. Så det går att vänja sig. Frågan är om man vill?

Nu när jag flyttade ut på landet, så var ett av kraven att det inte skulle finnas stora vägar bredvid. För jag vill ha tyst, lugn och ro.
På landet vill jag inte ha störande "stadsljud".

Så, vilka förväntningar har du?

Jag och sambon har förkastat alla gårdar vi har kollat på på hemnet efter att vi räknade på pendlingskostnaden, ca 7000/mån är pengar vi kan lägga på roligare saker (läs:hästar :idea:). Så nu kollar vi bara inom en viss milsradie och har hittat ett intressant objekt.
Dock säljs det privat på blocket men det ingår trygg privataffär och mäklare ska upprätta kontrakt enligt annonsen. 4,5 mil från stadskärnan där vi bor nu, nästan 5 ha mark och stall. :love:

Tycker dock att priset är lite i högsta laget, kollade upp vad nuvarande ägare köpte för på booli och 2008 betalade hen 625 000 kr mindre än vad det ligger ute för nu. Är svårt att se om det gjorts någon renovering eller liknande för att berättiga en sån prisökning utifrån de få bilder och beskrivningen som finns. Det skulle vara om priserna ökat i området rent allmänt men det vet jag inte... Kanske finns det lite prutmån. Visning i maj i alla fall som vi tänkte att vi skulle försöka ta oss till.

Nu har min man "typ" sagt upp sig från jobbet. Han har sagt att vi ska flytta, och kommer säga upp sig för att sluta efter semestern typ. Han har redan fått jobb ca 40 min från vårt blivande hem. Men ska på intervju på ett jobb som ligger 15-20 min från vårt hem. Vilket det första stället är väl medveten om, så de hoppas bara att han ska säga nej till det som ligger nära, de väntar alltså och kommer inte anställa någon annan innan dess. Ganska sjysst ändå ;).
Det är värre med mig. Jag hittar lite jobb som verkar intressanta, men jag saknar ju utbildning till typ alla. Tanken är att jag ska se om något passande dyker upp, men ska kolla med chefen om jag kan jobba kvar i Skåneland och pendla 2-3 dagar/vecka och jobba hemma 2-3 dagar. Men ska avvakta några veckor till innan jag frågar tills det är lite mer bestämt med vad som händer med min man. (jag har en kollega som jobbar hemma 1dag/vecka, så det är inte helt omöjligt)
Men tanken är att den 1 sep kommer vi bo på vår gård! Vi ska bo där redan under vår sommarsemester och bygga stall. Och innan dess måste huset tömmas och städas och hage byggas åt hästen och taggtråd bytas ut i befintlig hage. Ska bli sååå kul!!!

Fixat lånelöfte och ska på visning 3 maj! Inte den gården jag skrev om ovan utan en annan. 4 mil från stan så sambo kan pendla utan problem. Nära buss, mataffär och förskola. 4 ha mark, stall, fint hus på 112 kvm. Ligger ute för 1 450 000 nu.

Är så nervös över att få nej från banken :nailbiting: enligt oss och våra beräkningar har vi en god ekonomi som skulle klara lånet utan problem men banken kanske tycker annorlunda. Tror jag tar lite för allvarligt på det egentligen, skulle det inte bli någon gård precis nu så kommer ändå vår ekonomi förbättras mer med åren och då blir det en sen. Men vill ju flytta nuuu!

Fixat lånelöfte och ska på visning 3 maj! Inte den gården jag skrev om ovan utan en annan. 4 mil från stan så sambo kan pendla utan problem. Nära buss, mataffär och förskola. 4 ha mark, stall, fint hus på 112 kvm. Ligger ute för 1 450 000 nu.

Är så nervös över att få nej från banken :nailbiting: enligt oss och våra beräkningar har vi en god ekonomi som skulle klara lånet utan problem men banken kanske tycker annorlunda. Tror jag tar lite för allvarligt på det egentligen, skulle det inte bli någon gård precis nu så kommer ändå vår ekonomi förbättras mer med åren och då blir det en sen. Men vill ju flytta nuuu!
Haha! Som jag då, vill flytta nuuuu!!:arghh:
Inte för att vi har dåligt boende idag, tvärtom! Men nu har jag ju börjat ställa in mig på att bo på landet i hus och inte lägenhet, och då vill jag ju inte vänta:D

Det låter underbart! @Martina_m

Nu är det en vecka kvar tills vi får nycklarna till vår gård! Själva flyttlasset går 1:a maj, på kvällen fixar vi till hagarna och den 2:e maj flyttar vi hästarna! :D:D
Sen kommer resten av året gå åt till att höja taket i stallet :nailbiting::)

Fick ett samtal från banken nu så jag fick svar på lite frågor och sådär. 1 450 000 är lite för högt för att dom ska bevilja det när vi inte har ett sparande till kontantinsats så det beror lite på om vi kan pruta ner priset eller inte. Annars får vi helt enkelt kolla billigare objekt :) Önskar så att jag hade kunnat bestämma mig för yrkesval någon gång och inte hoppat runt så mycket, då hade jag inte haft 4,5 år av min utbildning kvar :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat