Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Shetlandskusk Eller hur, innan nyår är ändå rimligt! Även att jag gärna hade bott i ett hus NU ;)

Ni kan ju se, det löser sig ju alltid med boende. Men förstår att du vill ha hästarna hemma :)

Han kan stå kvar :)

Men nu såg vi att de har utökat visningstiden, förmodligen för att det är så många som ska komma :/ känns ju inte så lovande för oss.

Ni bör nog ha pratat med banken innan ni lägger några bud.

Alltså, ni som köper hus! Hur känner ni? Är ni säkra på att det är just det huset ni ska ha? Eller väger ni för och nackdelar?

Jag fick verkligen väga för- och nackdelar. Jag var inte säker men insåg att den typen av hus som jag helst ville ha var utom räckhåll så länge jag vill bo nära Stockholm. Det här var en kompromiss som gav mig lugn och ro, lantlighet och egen trädgård, samtidigt som jag kan jobba kvar i sthlm.

@Martina_m Jag hade en låååång lista på krav/önskemål jag ville att huset skulle leva upp till så mycket som möjligt. Huset jag nu bor i hade legat ute ett år innan vi köpte det, så jag hade sett det på nätet flera gånger och tänkt "Om man bara skulle haft råd med ett sånt ställe..." men det var till salu för mer pengar än vi kunde ge. Men sen sänktes priset så vi bokade in en visning och efter visningen kände vi att detta stället uppfyllde fler krav/önskemål än vi hade kunnat drömma om! Så då prutade vi ner det 100k till och köpte det ;)

Alltså, ni som köper hus! Hur känner ni? Är ni säkra på att det är just det huset ni ska ha? Eller väger ni för och nackdelar?

Man har ju vissa önskemål angående huset som man utgår ifrån, såsom vilket område man vill bo i, storlek, renoveringsbehov eller inte osv. Sedan får man ju väga för och nackdelar.
Men det viktigaste är känslan! Det ska kännas bra när man kommer in i huset, jag vill spontant känna att "Här vill jag bo" när jag går runt i huset. Får jag inte den känslan så är jag inte intresserad av att ge bud.
En del hus jag har varit in i har varit jättefina i teorin, men det har inte känts som om jag skulle trivas med att bo i dom ändå. Och vissa har gett en ren obehagskänsla faktiskt.

Självklart har vi vägt en hel del för- och nackdelar mot varandra. Men jag säger som en del andra, känslan är viktig. Trodde bara att det var snack men det finns faktiskt "rätt känsla" - sen är man kanske inte säker ändå, men är det både rätt känsla och fördelar som väger tyngre än nackdelarna så blir det nog inte så mycket bättre än så :)

@Gabbi @McFlurry @Snowwhite @Mois

Tack för era svar!
Det här med att ta sig till jobbet då? Hur lång tid tycker ni är ok?
En timma enkel väg? Jobb 8,5 timma, en timma hem. 15 min till stallet, 3 timmar i stallet, 15 min hem. Och lite mat och sånt och kanske hinna säga hej till sambon :D!

Tack för era svar!
En timma enkel väg? Jobb 8,5 timma, en timma hem. 15 min till stallet, 3 timmar i stallet, 15 min hem. Och lite mat och sånt och kanske hinna säga hej till sambon :D!

Då vi inte har bråttom att flytta så väntar vi på huset som känns rätt! Klart vi har några krav som gärna får uppfyllas, men ngt krav kan man säkert stryka om det känns rätt när man besöker huset. Jag tror även på ödet, och det måste vi nästan göra eftersom vi kommer leta hus över 50 mil bort, kan inte åka på alla visningar som kommer dyka upp under våren, utan kör mkt på: säljs det inte så åker vi och tittar på egen visning.

Vad gäller resvägar så är det rätt viktigt för iaf mig att bo hyfsat nära jobb och aktiviteter. Har ej häst längre men hade nog gärna sett att både stall och jobb fanns inom rimligt avstånd, gärna åt samma håll så att man kan ta det på vägen liksom.
Nu kommer nog skolväg väga tyngst då dottern ska börja skolan, så närmast skolan (gångavstånd), sen jobb (max 30 min bil?).. sen gärna ett gym inom ok avstånd också hehe. Sambon har ej körkort så vi måste även ta hänsyn till kommunikationer (men flyttar vi tar kan körkort rätt snabbt).

Tack för era svar!

Jag tycker det spelar roll hur ofta man måste åka den vägen också, nu åker jag till jobbet lite färre dagar i veckan än vad som är brukligt, och då fungerar 30 minuter enkel väg för mig. Hade det varit varje dag hade jag föredragit 15-20 minuters resväg.

Vi letar också hus och springer på visningar konstant känns det som.

Vi vet exakt vad vi skulle vilja ha. Och är väldigt väl medvetna om att vi inte har råd med det i det lägena vi kan tänka oss att bo. Att leta hus i den här staden (Stockholmsområdet) är inget annat än en enda stor kompromiss. (Det är det nog iofs överallt men ju dyrare det blir desto mer kompromissande blir det).

Vi har en hel del kriterier som ändå är fullt realistiska. Men de flesta av dem kan vi tänka oss att kompromissa med, även om vi inte kan tänka oss alla samtidigt. Men bland det första man lär sig när man går på visningar är väl att inget hus har allt.

Det enda vi verkligen inte kan tänka oss att kompromissa med är känslan "här kan vi tänka oss att bo". Tanken på att flytta dit ska göra oss glada.

Tack för era svar!

Jag kommer ha ca 40 min till jobbet när vi flyttat till nya huset, jämfört med 30 min nu.
Skulle nog inte orka med så mycket längre restid än det tror jag. Man vill ju göra annat också, mer än att jobba och sitta i bilen ;)

Alltså, alla ni som köper hus.
Har ni hela kontantinsatsen? OCH alla pengar för pantbrev och lagfart? Och till besiktning?!
Jag och min sambo är "förstahusköpare" eller vad man kallar det. Och ett hus för ca 2,500 000 kr (typ jättebilligt här :crazy:) så blir det väldigt mkt pengar helt plötsligt!
kontant 15 % = 375 000 kr
pantbrev 2 % + 375/pantbrev = ca 50 000 kr (om vi förutsätter att det typ inte finns något)
lagfart 1,5 % + 825 = 38 325 kr
+ besiktning som väl går på 10-20 000 kr?
Det är nästan 500 000 kr.

Vi har sparat, men va fasen! Det saknas ändå sådär 100 000. Och tyvärr är det inget som jag trollar fram bara sådär. Man ska väl kunna leva under tiden som man väntar på hus?? :o
Vill ju bara så gärna ha ett hus!! :)

Har ni varit i kontakt med banken? Om det fattas 100 000 av de 500 000 du räknat med så tror jag ni kan få hjälp av banken för att lösa de sista 100.. De fick vi :o :)
Besiktning för 10-20 låter rimligt viu hamnade på ett pris där emellan och vår var otroligt noggrann och också lite extra dyr, men helt klart värt de.

Edit: förlåt nu läste jag ikapp och såg att du redan kollat detta! :) Kul, hoppas ni hittar något! Och är det inte detta huset så kommer det fler och tillslut hittar ni erat hus :)

Jag pendlar 40-45 minuter beroende på trafik, har 5,5 mil enkel resa och tycker absolut inte att de är några problem, jag har ju dock bara pendlat i 2 mån men ändå :) Sedan har ju jag hästarna hemma nu de underlättar ju eftersom jag inte behöver åka till hästen också utöver de 40 minutrarna från jobbet de hade jag nog tyckt va lite kämpigare :)

Det huset som vi var så himla förtjusta i blev det inget alls med, vi gick inte ens på visningen. Då det tydligen var en lantbruksfastighet = 25% i kontantinsats. :wtf: Har faktiskt aldrig hört talas om detta tidigare. Och vi som hade det tajt med 15% till det huset.
Kollade på ett annat hus istället, som var helt perfekt. Så gott som allt var tillfixat och på ett sett som vi hade kunnat göra. Helt i vår smak. Fanns inte mkt som vi hade velat ändra på. Men, så är det där med läget. Skåne i ett nötskal till att blåsa och bara fula, kalla, äckliga åkrar överallt (ja, jag är bitter :arghh:). Och dessutom nära en stor väldigt vältrafikerad väg. Suck. Vi är så galet rädda att ångra oss och tänk om vi inte får det sålt då O_o.
Huset var nog hyfsat billigt, låg driftkostnad, väl omhändertaget. Vi hade kunnat bo ganska billigt, men hade behövt köpa en bil till. I princip en tusenlapp extra i månaden i månadskostnad mot vad vi betalar för vår 1:a idag, och ungefär 5 gånger så stort + tomt.

Fasen så svårt det ska vara då :banghead::p

@Catrool
Det är lite min tanke,
långt till jobbet, nära till hästen = ok
nära till jobbet, långt till hästen = ok
lågt till jobb OCH långt till häst tar emot lite :cautious: Tid växer ju inte på träd tyvärr:down:

Det huset som vi var så himla förtjusta i blev det inget alls med, vi gick inte ens på visningen. Då det tydligen var en lantbruksfastighet = 25% i kontantinsats. :wtf: Har faktiskt aldrig hört talas om detta tidigare. Och vi som hade det tajt med 15% till det huset.
Kollade på ett annat hus istället, som var helt perfekt. Så gott som allt var tillfixat och på ett sett som vi hade kunnat göra. Helt i vår smak. Fanns inte mkt som vi hade velat ändra på. Men, så är det där med läget. Skåne i ett nötskal till att blåsa och bara fula, kalla, äckliga åkrar överallt (ja, jag är bitter :arghh:). Och dessutom nära en stor väldigt vältrafikerad väg. Suck. Vi är så galet rädda att ångra oss och tänk om vi inte får det sålt då O_o.
Huset var nog hyfsat billigt, låg driftkostnad, väl omhändertaget. Vi hade kunnat bo ganska billigt, men hade behövt köpa en bil till. I princip en tusenlapp extra i månaden i månadskostnad mot vad vi betalar för vår 1:a idag, och ungefär 5 gånger så stort + tomt.

Fasen så svårt det ska vara då :banghead::p

Kolla de där med jordsbruksfastighet och kontaktinsats hos lite olika banker, kan skicka PM om du vill med vilken bank vi har. Vi betalade inte 25 % kontaktinsats och vi har jordbruksfastighet med skog och bete :)

Kolla de där med jordsbruksfastighet och kontaktinsats hos lite olika banker, kan skicka PM om du vill med vilken bank vi har. Vi betalade inte 25 % kontaktinsats och vi har jordbruksfastighet med skog och bete :)
Det får du gärna göra! Jag hittar liksom inte så mkt information om det.

Tack för era svar @Diskurs @Mois @McFlurry
Hmm, vi får väl vara realistiska och inse att ett hus är lyx och inget för oss :(. Blir lite bitter, här flyttar man för att få jobba med det man är utbildad till. Då krasar hoppet om ett hus. Där jag kommer från hade man kunnat få ett riktigt bra hus för 1,500 000 kr. Och vi hade lätt kunnat hitta ett hus för under miljonen. Men då inget bra jobb (flyttade från ett jobb som inte var rätt för mig, men med samma lön) :meh:. Och här är det mkt dyrare att bo dessutom, så sparandet är inte så lätt heller. Men nä, jag är inte bitter :p:grin:
Hur fasen har "alla" råd?
Vi köpte ett renoveringsobjekt i ett område som är i uppsving och betalar genom att göra större delen av jobbet själva. Vi köpte huset för 1310000 och när det är färdigt plus tillbyggt så räknar vi med att det är värt minst 4500000 (dagens priser, stiger de stiger värdet). Totalt kommer vi då ha lån på 2700000. Vi renoverar och höjer lånen successivt för att kunna fortsätta med renoveringen. :)

Åh, jag hittade det perfekta huset utanför Hörby! Men så har min sambo börjat jobba i Landskrona. Och han kan inte jobba hemifrån. Och det tyckte han var på tok för långt :(. Det tog ca 50 min enkel väg med bil. Jag hade kunnat ta bussen till Lund. Och nu finns ändå inte det huset kvar... men han vill bo andra sidan E22an sas. Vi kollar hela tiden efter vettiga hus som faller oss i smaken. Men de är mitt ute i ödemarken :o:p. Vi får väl se vad vi hittar. O_o
Men TACK :)!
Då måste jag slå ett slag för häljarp. Det ligger 5km utanför Landskrona med stigande priser. Landskrona kommun jobbar dessutom intensivt för att göra kommunen mer attraktiv = priserna kommer troligtvis gå upp :)
Havet och skogen ligger nära och ni kan få ett mindre hus under 2m iaf.
Tågstation ligger i häljarp, tror det tar 20 min med tåget till Lund (mannen pendlar med tåg till Malmö och jag till Helsingborg)

Skicka ett PM om du vill ha mer info

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat