Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabbi @McFlurry @Snowwhite @Mois

Tack för era svar!
Det här med att ta sig till jobbet då? Hur lång tid tycker ni är ok?
En timma enkel väg? Jobb 8,5 timma, en timma hem. 15 min till stallet, 3 timmar i stallet, 15 min hem. Och lite mat och sånt och kanske hinna säga hej till sambon :D!

Jag tycker det är viktigt med goda pendlingsmöjligheter, då både jag och min sambo ser att vi gärna är rörliga på arbetsmarknaden men önskar en fast punkt i form av boende. Vi vill med andra ord lätt kunna bytta jobb utan att behöva byta bostad. Skåne ger alla möjligheter till det i och med pågatågen, tycker jag.
Angående tid i pendling så anser jag att det beror på vart i livet man befinner sig, just nu med småbarn vill jag inte pendla två timmar per dag. Det skulle i princip knappt ge mig någon vaken tid tillsammans med barnet.

Då måste jag slå ett slag för häljarp. Det ligger 5km utanför Landskrona med stigande priser. Landskrona kommun jobbar dessutom intensivt för att göra kommunen mer attraktiv = priserna kommer troligtvis gå upp :)
Havet och skogen ligger nära och ni kan få ett mindre hus under 2m iaf.
Tågstation ligger i häljarp, tror det tar 20 min med tåget till Lund (mannen pendlar med tåg till Malmö och jag till Helsingborg)

Skicka ett PM om du vill ha mer info
Tack för tipset:)! Jag kollade lite snabbt, men vi vill gärna bo lantligt, som enligt oss är lite enskilt och alltså inte i ett bostadsområde. Men vi ska absolut hålla ögonen öppna på området!

Jag tycker det är viktigt med goda pendlingsmöjligheter, då både jag och min sambo ser att vi gärna är rörliga på arbetsmarknaden men önskar en fast punkt i form av boende. Vi vill med andra ord lätt kunna bytta jobb utan att behöva byta bostad. Skåne ger alla möjligheter till det i och med pågatågen, tycker jag.
Angående tid i pendling så anser jag att det beror på vart i livet man befinner sig, just nu med småbarn vill jag inte pendla två timmar per dag. Det skulle i princip knappt ge mig någon vaken tid tillsammans med barnet.

Preeeeciis där sitter vi nu. Jag avslutar mina studier nu i maj och kommer då ut i arbetslivet och har jag inte en extrem tur så kommer jag få tågpendla en och en halv timme enkel väg till malmö / kristianstad.. Har testat på detta nu under en praktik period och det va ju dööötrist och skitjobbigt. Då min sambo har långa arbetsdagar så är jag nästan "ensamstående" med hämtning och lämning av barnet vilket innebär nästan 12 h om dagen dagis för henne och jag tycker det känns skit hemskt.

. Men jag kan inte be honom flytta för att jag ska ha närmre jobb för då får han längre till jobb och ser sitt barn ännu mindre än han redan gör nu.. så vafasen gör man??

Det huset som vi var så himla förtjusta i blev det inget alls med, vi gick inte ens på visningen. Då det tydligen var en lantbruksfastighet = 25% i kontantinsats. :wtf: Har faktiskt aldrig hört talas om detta tidigare. Och vi som hade det tajt med 15% till det huset.
Kollade på ett annat hus istället, som var helt perfekt. Så gott som allt var tillfixat och på ett sett som vi hade kunnat göra. Helt i vår smak. Fanns inte mkt som vi hade velat ändra på. Men, så är det där med läget. Skåne i ett nötskal till att blåsa och bara fula, kalla, äckliga åkrar överallt (ja, jag är bitter :arghh:). Och dessutom nära en stor väldigt vältrafikerad väg. Suck. Vi är så galet rädda att ångra oss och tänk om vi inte får det sålt då O_o.
Huset var nog hyfsat billigt, låg driftkostnad, väl omhändertaget. Vi hade kunnat bo ganska billigt, men hade behövt köpa en bil till. I princip en tusenlapp extra i månaden i månadskostnad mot vad vi betalar för vår 1:a idag, och ungefär 5 gånger så stort + tomt.

Fasen så svårt det ska vara då :banghead::p

Precis som @Catrool säger verkar det vara lite olika på olika banker ang. kontantinsats. På första banken (typ Sveriges största bank...) visste de inte, utan fick ringa upp efter att de kollat lite noggrannare och då sa de 25% på jordbruksfastighet som vi då sökte lånelöfte för, men sen när vi bytte bank blev de förvånade när vi sa att vi skulle lägga in 25%, för det räckte ju med 15%. Då gällde det en lantbruksfastighet, men borde väl inte vara så stor skillnad kan man tycka.

När vi flyttar till gården kommer jag ha kortare resväg än jag har nu, men det kommer ta samma tid ungefär eftersom det är mindre väg (40min). Eftersom vi kommer ha hästarna hemma så kommer det ju ändå bli på plussidan för min del! För min del känns det helt OK, jag hade gladeligen pendlat en timme (men där efter går nog ändå gränsen) för att ha hästarna hemma :)

Preeeeciis där sitter vi nu. Jag avslutar mina studier nu i maj och kommer då ut i arbetslivet och har jag inte en extrem tur så kommer jag få tågpendla en och en halv timme enkel väg till malmö / kristianstad.. Har testat på detta nu under en praktik period och det va ju dööötrist och skitjobbigt. Då min sambo har långa arbetsdagar så är jag nästan "ensamstående" med hämtning och lämning av barnet vilket innebär nästan 12 h om dagen dagis för henne och jag tycker det känns skit hemskt.

. Men jag kan inte be honom flytta för att jag ska ha närmre jobb för då får han längre till jobb och ser sitt barn ännu mindre än han redan gör nu.. så vafasen gör man??
Jadu det är inte lätt! Vi har valt att bosätta oss strategiskt så vi har nära till Malmö, Lund och inte alltför långt till både Landskrona o Helsingborg. Plus alla mindre kommuner som ligger runt omkring.
Finns det inte möjlighet för er att få jobb åt någorlunda samma håll? Mitt tips är att försöka tänka långsiktigt.

Måste du jobba heltid?

Jadu det är inte lätt! Vi har valt att bosätta oss strategiskt så vi har nära till Malmö, Lund och inte alltför långt till både Landskrona o Helsingborg. Plus alla mindre kommuner som ligger runt omkring.
Finns det inte möjlighet för er att få jobb åt någorlunda samma håll? Mitt tips är att försöka tänka långsiktigt.

Eller hur, jo långsiktigt är ju det vi satsar på men vi vågar inte röra på oss innan jag vet att jag stannar på det stället (iaf för överskådlig framtid). Som sagt har jag tur att jag hittar jobb i Hässleholm eller Helsingborg så kan vi flytta oss en liten bit. Vi har som jag tidigare nämnt i tråden en 20 minuters regel vi måste hålla oss till. (20 min från sambons jobb, då han har salt/snöjour om vintern och måste finnas på vägen inom loppet av 30 min)
´
Det perfekta hade varit om jag får jobb i Hässleholm, då kan vi placera oss mitt mellan våra jobb, gårdarna och mark är inte så dyra och vi har inte så lång pendlingstid :) ***Håller tummarna**

Måste du jobba heltid?

Ja tanken är heltid, då vi både vill köpa gård och jag vill ha djur. Så känner vi att om jag jobbar heltid ett tag direkt efter utbildningen så kan jag gå ner i tid när vi får nästa barn ( har en dotter i dagsläget). Dessutom är jag trött på att "leva" på min sambo, vill efter 6 år av deltidsjobb, arbetslöshet, mammaledighet och studier äntligen tjäna "mina egna pengar" och bidra till hushållet på riktigt! (om man nu kan säga så!):angel:;)

Tack för tipset:)! Jag kollade lite snabbt, men vi vill gärna bo lantligt, som enligt oss är lite enskilt och alltså inte i ett bostadsområde. Men vi ska absolut hålla ögonen öppna på området!
Saxtorpsskogen då? Precis utanför häljarp så det är lantligt men ändå inte :)

Annars om du väljer att ha koll på kartan när du tittar så finns det en del avstyckade gårdar / lantliga villor i området häljarp, Asmundtorp, vadensjö. Då har du kanske 5min med bil till tåget och för din man är det fortfarande väldigt nära och bra till Landskrona.

Själv har jag hästen på andra sidan Asmundtorp och det är landet. Och ändå bara tio min med bil från där jag bor :)

Vi köpte ett renoveringsobjekt i ett område som är i uppsving och betalar genom att göra större delen av jobbet själva. Vi köpte huset för 1310000 och när det är färdigt plus tillbyggt så räknar vi med att det är värt minst 4500000 (dagens priser, stiger de stiger värdet). Totalt kommer vi då ha lån på 2700000. Vi renoverar och höjer lånen successivt för att kunna fortsätta med renoveringen. :)

Det är så vi gör med nu, renoverar, höjer värdet och renoverar. Förhoppningsvis behöver vi bara höja lånen en gång, ska bli intressant och se vad mäklaren säger när det är dags för värdering!

Igår var vi och hälsade på vår gård, bara två månader kvar nu! Det var första gången jag var där efter att vi köpt den så det var en väldigt häftig känsla att gå runt och titta med lite nya ögon jämfört när jag var där på visningen. Våra föräldrar var med och kikade också!

Badsjö en dryg kilometer från huset:
img_2933.jpg

Stallet sett från huset:
img_2939-kopiera.jpg

Blivande hästhage:
img_2936.jpg

Det är ju helt klart en av de "tråkigaste" tiderna på året att kika på gårdar, men å andra sidan kan det ju bara bli finare när våren kommer! =)

Så är ser ridvägarna ut på sommaren enligt google street view: =)
skc3a4rmavbild-2015-02-21-kl-16-47-58.png

Hur går det för er andra? Har marknaden vaknat ännu efter vintern?

@Lovise Ser jättefint ut! Och visst älskar man google street view ;) Tycker dock det ser jättemärkligt ut med bilderna på vårt hus i street view för det ser verkligen helt annorlunda ut i sommarskrud - svårt att föreställa sig hur fint här kommer vara i sommar när träden saknar löv och det snöar horisontellt utanför fönstret pga kraftig blåst haha :p

@Martina_m
Nu vet jag ju inte hur lantligt du vill bo men här kommer lite tips där det är nära till tågstation och därmed snabbt in till Landskrona och Lund :)

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4...ommun-karabyvagen-318-6952815#link-anchor-map
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-kavlinge-kavlinge-kommun-harjagersvagen-219-6868680
Tack för tipsen! :-)
Det vita är min sambo väldigt förtjust i.
Vi har nu hittat ett hus i Höör som vi ska kolla på iaf. Det är en bit att ta sig till jobbet för både mig o sambon, men vi får se hur det ser ut på visningen. Det verkar supermysigt iaf.
Det går väl ingen nöd på oss egentligen. Så vi hittar väl ett hus så småningom ;-)

När ni ändå är runt Kävlinge kommun och pratar ;)
Känns som det även är rätt ok kommunikationer från Löddeköpinge? Om man tex skulle bo där och få jobb i tex Lund, Landskrona, Helsingborg....?
Vi har mest tittat på hus i Halmstad, men kan även tänka oss Lödde om vi ändå ska söderut. Och vad gäller pendlingsmöjligheter till jobb så känns det som ett helt ok läge?

När ni ändå är runt Kävlinge kommun och pratar ;)
Känns som det även är rätt ok kommunikationer från Löddeköpinge? Om man tex skulle bo där och få jobb i tex Lund, Landskrona, Helsingborg....?
Vi har mest tittat på hus i Halmstad, men kan även tänka oss Lödde om vi ändå ska söderut. Och vad gäller pendlingsmöjligheter till jobb så känns det som ett helt ok läge?
Halmstad är fint! Där har jag bott en väldigt kort tid, men jag trivdes. Och där finns skooooog :love:
Helsingborg ligger på en berg-och-dalbana. Enligt Helsingborgsborna själva är staden platt, men nej, de ljuger. Prova att cykla där liksom :crazy:. Och de är dessutom inte så gästvänliga där :o.
Ska du ner mot Lund och Löddeköpinge så vill jag bara varna för kalla, kala, bruna, trista, stormiga, skånska fält och ett allmänt tragiskt landskap hela hösten och vintern :devil:. Kanske är fint till sommaren, det får jag snart se;). Dessutom finns det något som heter betor. Det kryllar av dem, bara enorma fält med betor, sen enorma högar av betor när de är skördade, och under denna tiden (iaf okt - jan) kryllar det av långsamtgående betestransporter till Örtofta sockerbruk. Aldrig sett något liknande tidigare, det är som en epidemi :D.

Nä, men skämt åsido. Det finns riktigt bra kommunikationer mellan Helsingborg och Malmö och allt däremellan. Vart hade ni tänkt jobba?

Halmstad är fint! Där har jag bott en väldigt kort tid, men jag trivdes. Och där finns skooooog :love:
Helsingborg ligger på en berg-och-dalbana. Enligt Helsingborgsborna själva är staden platt, men nej, de ljuger. Prova att cykla där liksom :crazy:. Och de är dessutom inte så gästvänliga där :o.
Ska du ner mot Lund och Löddeköpinge så vill jag bara varna för kalla, kala, bruna, trista, stormiga, skånska fält och ett allmänt tragiskt landskap hela hösten och vintern :devil:. Kanske är fint till sommaren, det får jag snart se;). Dessutom finns det något som heter betor. Det kryllar av dem, bara enorma fält med betor, sen enorma högar av betor när de är skördade, och under denna tiden (iaf okt - jan) kryllar det av långsamtgående betestransporter till Örtofta sockerbruk. Aldrig sett något liknande tidigare, det är som en epidemi :D.

Nä, men skämt åsido. Det finns riktigt bra kommunikationer mellan Helsingborg och Malmö och allt däremellan. Vart hade ni tänkt jobba?
Haha, gud så kul! Som född och uppvuxen i Skåne har jag aldrig tänkt på att betorna (bedorna ;) ) skulle vara något märkligt :D

Tack för din syn på platserna ;)
Blir det ej Halmstad, som alltid varit förstaval så är det isf Lödde då dotterns kusiner just flyttat dit ;)
Jobbort är oklart, beror på vart vi vill bo hehe.

Nu är det en månad lite drygt kvar innan vi får nycklarna till vårt nya hus. Då skall badrummet renoveras, kaklet i köket skall bytas ut och tvättstugan skall fräschas upp, innan vi flyttar in i slutet på maj. Det börjar alltså bli dags att begära in offerter. Men hur gör man?! Är livrädd att få klåpare till hantverkare som gör ett dåligt jobb. Och hur skall man tänka när man väljer material? Trendigt, klassiskt eller helt enkelt bara sånt man gillar? Och skall man ha badkar eller inte? Så mycket som snurrar i huvudet, jag kommer hinna bli satt i tvångströja innan det är dags att flytta in. :rofl:

Såhär ser badrummet ut idag. Snyggt va? :nailbiting:
1507078_10152800841401374_8258869370452377744_n.jpg

Senast ändrad:
Nu är det en månad lite drygt kvar innan vi får nycklarna till vårt nya hus. Då skall badrummet renoveras, kaklet i köket skall bytas ut och tvättstugan skall fräschas upp, innan vi flyttar in i slutet på maj. Det börjar alltså bli dags att begära in offerter. Men hur gör man?! Är livrädd att få klåpare till hantverkare som gör ett dåligt jobb. Och hur skall man tänka när man väljer material? Trendigt, klassiskt eller helt enkelt bara sånt man gillar? Och skall man ha badkar eller inte? Så mycket som snurrar i huvudet, jag kommer hinna bli satt i tvångströja innan det är dags att flytta in. :rofl:

Såhär ser badrummet ut idag. Snyggt va? :nailbiting:
1507078_10152800841401374_8258869370452377744_n.jpg

HEEERREEEGUUUDDD!!! DET FINNS FLER!!!! :eek::eek: Jag har exakt samma fast som golv i mitt kök:wtf::wtf::yuck::yuck: Den är ju så döful så man smäller av! Jag bara längtar till i sommar när vi ska renovera köket så jag får slänga ut äklet! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv