Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Martina_m Jag tror inte alla har råd egentligen, utan sätter sig i dumma ekonomiska situationer. Min sambos arbetskamrat köpte ett nybyggt hus och lånade till ALLT, alltså även lagfart, kontantinsats osv. Men sen går det ju att låna till delar av kontantinsatsen också. Det kanske kan vara ett alternativ för er?

Ni är inte öppna för lite pendling då? Min sambo kan visserligen jobba en del hemifrån men ska han in till kontoret har han 1 h och 15 min med buss. Detta för att vi skulle komma ifrån Malmö/Lund-området pga prisbilden där. Det funkar bra enligt honom. För visst är det Skåne du bor i? Finns flera småorter med BRA pendling till "storstäderna", och priserna där är ju helt annorlunda.

Jag tror att många har gjort som vi, bostadskarriär. Sen känner jag några som inte har gjort det utan köpt ett helt nybyggt hus som första bostad. De tjänade då inga hysteriska summor, runt 30 000 båda två.

Men alltså hör med banken, jag tror inte att det är omöjligt att lösa det om ni har jobb båda två.
Ja, det är ju ett smart drag. Men något man skulle tänkt på för länge sedan känns det som. Vi vill ju inte ha lgh eller litet radhus, vi vill ha ett hus på landet. Men samtidigt måste det ju finnas vettiga kommunikationer, går ju inte att ställa en bil inne i stan. Och tyvärr tjänar vi inte 30´båda två. Men så himla långt ifrån är vi iof inte.

Ja, vi får ta ett möte med banken. :) Hihi, vet att jag inte behöver bryta ihop, men ibland så känns det så hopplöst!

@Martina_m Jag tror inte alla har råd egentligen, utan sätter sig i dumma ekonomiska situationer. Min sambos arbetskamrat köpte ett nybyggt hus och lånade till ALLT, alltså även lagfart, kontantinsats osv. Men sen går det ju att låna till delar av kontantinsatsen också. Det kanske kan vara ett alternativ för er?

Ni är inte öppna för lite pendling då? Min sambo kan visserligen jobba en del hemifrån men ska han in till kontoret har han 1 h och 15 min med buss. Detta för att vi skulle komma ifrån Malmö/Lund-området pga prisbilden där. Det funkar bra enligt honom. För visst är det Skåne du bor i? Finns flera småorter med BRA pendling till "storstäderna", och priserna där är ju helt annorlunda.
Ja, absolut, problemet är att sambon jobbar i en stad och jag i en annan. Och det är knepigt att hitta ett ställe där det fungerar för båda, har vi märkt :cautious:. Jag hade nog oxå kunnat jobba hemma en dag i veckan. Vi försöker att hitta något en bit bort, men utan att vara helt öde :p. Nu har vi hittat ett hus som vi båda verkar gilla. Men får ta och kolla möjligheterna med banken.

@Martina_m Vi bor 15 min utanför Hörby i en liten by med 30 pers typ. Enligt mig/oss - helt perfekt! I Hörby finns mataffärer, Hörby Lantmän (där vi köper byggmaterial och djurmat/tillbehör = perfekt) och påfarten till motorvägen. 40 min till Lund och 1 h till Malmö med bil. Stort hus, stor tomt och stora uthus :)

Lycka till! Hoppas ni också hittar ett hus som passar er perfekt :)

Ja, absolut, problemet är att sambon jobbar i en stad och jag i en annan. Och det är knepigt att hitta ett ställe där det fungerar för båda, har vi märkt :cautious:. Jag hade nog oxå kunnat jobba hemma en dag i veckan. Vi försöker att hitta något en bit bort, men utan att vara helt öde :p. Nu har vi hittat ett hus som vi båda verkar gilla. Men får ta och kolla möjligheterna med banken.

Det finns ju möjlighet att låna (beroende på hur er ekonomi i övrigt ser ut antar jag) till del av kontantinsats eller lagfart osv men det blir till en högre ränta som jag skrev innan.

Ni får kanske tänka lite mer långsiktigt, ni ska kanske inte jobba på samma jobb i samma städer i all evighet. Bosätt er strategiskt där det ger möjlighet till pendling till olika städer. Alternativt väntar ni med husköp tills ni har fått den arbetslivserfarenhet som krävs för att få just det jobbet på närmare håll till den ort ni önskar bo på (om nu jobbet finns där överhuvudtaget).
Jag ser ingen anledning till att du ska ge upp hoppet, finns bara massor med olika möjligheter :)

@Martina_m Vi bor 15 min utanför Hörby i en liten by med 30 pers typ. Enligt mig/oss - helt perfekt! I Hörby finns mataffärer, Hörby Lantmän (där vi köper byggmaterial och djurmat/tillbehör = perfekt) och påfarten till motorvägen. 40 min till Lund och 1 h till Malmö med bil. Stort hus, stor tomt och stora uthus :)

Lycka till! Hoppas ni också hittar ett hus som passar er perfekt :)
Åh, jag hittade det perfekta huset utanför Hörby! Men så har min sambo börjat jobba i Landskrona. Och han kan inte jobba hemifrån. Och det tyckte han var på tok för långt :(. Det tog ca 50 min enkel väg med bil. Jag hade kunnat ta bussen till Lund. Och nu finns ändå inte det huset kvar... men han vill bo andra sidan E22an sas. Vi kollar hela tiden efter vettiga hus som faller oss i smaken. Men de är mitt ute i ödemarken :o:p. Vi får väl se vad vi hittar. O_o
Men TACK :)!

Åh, jag hittade det perfekta huset utanför Hörby! Men så har min sambo börjat jobba i Landskrona. Och han kan inte jobba hemifrån. Och det tyckte han var på tok för långt :(. Det tog ca 50 min enkel väg med bil. Jag hade kunnat ta bussen till Lund. Och nu finns ändå inte det huset kvar... men han vill bo andra sidan E22an sas. Vi kollar hela tiden efter vettiga hus som faller oss i smaken. Men de är mitt ute i ödemarken :o:p. Vi får väl se vad vi hittar. O_o
Men TACK :)!
Men åh! Där "uppe" finns ju massa fint hela tiden tycker jag:angel:
Värre här nere vid sydkusten... Hoppas på att säljarna tar sig i kragen nu här till våren och lägger ut en gård till oss;)

Min första BR lånade jag allt till, men det är ett par år sedan. Sen såldes den och jag tjänade pengar på den, sambon sålde sin och gick också ordentligt med vinst. Det gjorde att vi kunde köpa en gemensam lgh, den såldes två år senare med ordentlig vinst. Det gjorde att vi kunde köpa hus och hade ändå ganska mycket pengar över till renovering. Huset kostade ca 4,5 miljoner.

Min första BR lånade jag allt till, men det är ett par år sedan. Sen såldes den och jag tjänade pengar på den, sambon sålde sin och gick också ordentligt med vinst. Det gjorde att vi kunde köpa en gemensam lgh, den såldes två år senare med ordentlig vinst. Det gjorde att vi kunde köpa hus och hade ändå ganska mycket pengar över till renovering. Huset kostade ca 4,5 miljoner.

Smarta drag! :banana:
Tyvärr har vi ju inte dessa tillgångarna. Lätt att vara efterklok ;)
Har ringt till en av de två bankerna som jag tycker om (jag har fått för mig att de är trevliga :D). Den andra banken ringer jag ikväll.
Men i vilket fall så beroende på vår situation och hur långt vi är från den summan som behövs, så sa hon att det brukar lösa sig med ett privatlån.
Vi får väl se. Vi ska på visning både i helgen och nästa helg. Så får väl se om vi hittar något som vi vill ha OCH som vi kan ha råd med. :)

Men åh! Där "uppe" finns ju massa fint hela tiden tycker jag:angel:
Värre här nere vid sydkusten... Hoppas på att säljarna tar sig i kragen nu här till våren och lägger ut en gård till oss;)
Haha, så är det väl alltid. Hade vi letat någon annan stans så hade det förmodligen inte funnits något hus som hade passat där heller :laugh:haha. Men men, det är just priserna som chockar mig lite.

Alltså, alla ni som köper hus.
Har ni hela kontantinsatsen? OCH alla pengar för pantbrev och lagfart? Och till besiktning?!
Jag och min sambo är "förstahusköpare" eller vad man kallar det. Och ett hus för ca 2,500 000 kr (typ jättebilligt här :crazy:) så blir det väldigt mkt pengar helt plötsligt!
kontant 15 % = 375 000 kr
pantbrev 2 % + 375/pantbrev = ca 50 000 kr (om vi förutsätter att det typ inte finns något)
lagfart 1,5 % + 825 = 38 325 kr
+ besiktning som väl går på 10-20 000 kr?
Det är nästan 500 000 kr.

Vi har sparat, men va fasen! Det saknas ändå sådär 100 000. Och tyvärr är det inget som jag trollar fram bara sådär. Man ska väl kunna leva under tiden som man väntar på hus?? :o
Vill ju bara så gärna ha ett hus!! :)

Jag har jobbat. Hårt och massor. Jag har spetskompetens och har med tiden lärt mig att ta betalt för den. Har inte gjort bostadskarriär utan flyttade direkt från hyresrätt till hus för tre miljoner. (Köpt med sambon.)

Jag och min sambo kan inte sluta att kolla på huset, allt verkar verkligen helt perfekt för oss och för att vi ska trivas!!!
Hoppas att vi har råd och att ingen annan vill ha det :/ för någon budgivning över utgångspriset har vi nog tyvärr inte möjlighet till :-(.
Nu får vi drömma ett tag iaf, så får vi se hur det utvecklas!

Jag och min sambo kan inte sluta att kolla på huset, allt verkar verkligen helt perfekt för oss och för att vi ska trivas!!!
Hoppas att vi har råd och att ingen annan vill ha det :/ för någon budgivning över utgångspriset har vi nog tyvärr inte möjlighet till :-(.
Nu får vi drömma ett tag iaf, så får vi se hur det utvecklas!
Nu minns jag inte, har ni varit på visning eller ska ni?

Nu minns jag inte, har ni varit på visning eller ska ni?
Vi har kollat på ett idag, men det var inget för oss. Nästa helg kollar vi på ett annat hus som vi har fastnat för jättemkt! Och det är detta som vi verkligen tror på. Allt verkar perfekt för oss. Nu har vi ju inte sett det irl, men vi har kollat upp mkt om huset och vilka som bor där och omgivningen och sånt. Om det inte är några stora överraskningar så känns det som att vi har hittat rätt hus med rätt själ. Men det får vi se om en vecka :D

Vi har kollat på ett idag, men det var inget för oss. Nästa helg kollar vi på ett annat hus som vi har fastnat för jättemkt! Och det är detta som vi verkligen tror på. Allt verkar perfekt för oss. Nu har vi ju inte sett det irl, men vi har kollat upp mkt om huset och vilka som bor där och omgivningen och sånt. Om det inte är några stora överraskningar så känns det som att vi har hittat rätt hus med rätt själ. Men det får vi se om en vecka :D

Spännande!
Har ni varit i kontakt med mäklaren? Tänkte att de kanske håller en tidigare visning.. ibland gör de ju det.

Nu ska vi börja jämföra bankerna o dess olika erbjudande. Det känns ju väldigt smidigt med de banker som även kan tillhandahålla försäkringar. Vore skönt att kunna ha allt samlat.

@Martina_m Innan nyår är gott om tid :)

Vi ska ha värdering på vår lägenhet om en vecka. Funderar på att lägga ut den till försäljning och sedan bara hoppas att man hittar ett nytt boende om man får sålt :nailbiting: Helst av allt hade jag ju velat ta hem alla hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat