Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och nu duckar jag,bor i ett hus från sent 1800 tal, köket är ett suuuuuuuuuuuuuuuuper modernt blanksvart o krom kök :nailbiting:

Och i nya huset var det ett osbykök från 1972 (huset från 1947) där är det nu ett Ballingslövkök modell 2015. :o

Vi har som sagt inte bråttom att hitta ett hus, men jag hittade ett för ett par v sedan som jag föll för totalt.
Tror på ödet så tänkte vänta tills de haft visning och om det fanns kvar be om en egen visning (bor 50 mil bort ni som missat det, och kan ej åka iväg när som helst på visning).
Men det såldes innan första visningen.... Så det var väl inte meningen, men detta var första gången jag fick lite sorg i hjärtat när jag fick höra det... Så nu vet jag nog lite mer vad vi söker efter, så det är ju iof positivt ;)

Vi har skolstarten som deadline, så väntar på det rätta huset.. hoppas det kommer ut fler och fler på marknaden nu i vår efter rätt dött under vintern.

@voltis Jag tror också lite på ödet i samband med husköp, och som vår nuvarande mäklare sa "det är huset som väljer sin köpare". Lite klyschigt, men fint :)

Vårt bankmöte gick bra och vi fick trevliga räntor ifrån dem så nu är det mesta klappat och klart!

Märks att vi flyttar ut på landet! Vår bankkontakt (lokal bank) visade sig vara född och uppvuxen i "byn" vi ska flytta till, hans föräldrar bor kvar i närheten och han visste vilken gård vi köpt innan vi hann beskriva det närmare. Roligt, och han hade bara positiva saker att säga om området :)

Ser att huset som jag tittade på har stigit från det utsatta 795' till 1240'... Känns inte som läge att köpa hus där jag vill bo just nu. Huspriserna är heeeelt vansinniga! Inte i bemärkelsen att det är dyrt kanske, utan hur de stiger i det här området mot hur de legat förut. Det finns typ inget ute på marknaden så folk verkar helt desperata och budar hysteriskt på det som finns.

Var och tittade på ett bostadsrättsparhus för några månader sen, det gick för 420', nu är det ett likadant ute - utgångspris 365', ligger bud på 660'. Sjukt.

Tack! Känns overkligt.
Vad spännande! När är besiktningen inbokad?

Ja jag förstår det. Längtar tills vi får flytta också, fast vi får vänta ända tills första Juni, känns ganska avlägset men det är mycket som ska hinnas med innan det iofs.
Besiktning på onsdag nästa vecka, det var första lediga tiden. En olidlig väntan :crazy:

Eller så tänker man tvärtom att det är ett område som börjar bli mer och mer populärt och så köper man in sig medan man fortfarande har råd att hoppa på tåget. Vad husen har kostat är ju inte så relevant om de aldrig kommer att kosta så igen.

Precis. Det är nog ganska osannolikt att priserna kommer sjunka tillbaka till tidigare låga nivåer, om något så ligger de nog kvar eller så ökar de än mer.

När mina föräldrar byggde hus med Småa (när vi barn var i skolåldern) kostade det ca 500.000 att bygga ett radhus i sthlmsförort. När jag skulle köpa hus (fristående dock) kostade det 6 ggr mer, och jag gjorde ändå en bra affär. Pappa höll på att svimma först men jag tog med honom och kollade på några hus som var ännu dyrare, så då blev han glad när jag senare gick ner på en lägre prisnivå.

Eller så tänker man tvärtom att det är ett område som börjar bli mer och mer populärt och så köper man in sig medan man fortfarande har råd att hoppa på tåget. Vad husen har kostat är ju inte så relevant om de aldrig kommer att kosta så igen.

Om jag trodde att det var så så absolut. Men jag tror snarare att det handlar om en bubbla.

Precis. Det är nog ganska osannolikt att priserna kommer sjunka tillbaka till tidigare låga nivåer, om något så ligger de nog kvar eller så ökar de än mer.

Varför skulle det vara osannolikt? Eller vilka nivåer menar du med "låga nivåer". Min känsla (och flera andra som letar hus/lägenhet) är att det priserna stigit hysteriskt pga det knappa utbudet på senare tid. De kommer säkert ligga kvar eller kanske tom öka under en kortare tidsperiod framåt. Men jag tror att det är stor risk för en nedgång på inte alltför lång sikt. Kanske inte en nedgång till låga nivåer, men till mer realistiska.

Och som tillägg, om jag hittade ett hus jag verkligen ville ha, som jag tänker mig att bo i i många år framöver, skulle jag absolut "hoppa på tåget" trots att jag tycker att prisläget är fel just nu. Men det huset har jag inte hittat än. Och då kanske jag hamnar i ett läge där jag behöver köpa något som jag på kanske ganska kort sikt avser att sälja igen, och då är det viktigt för mig att inte ha betalat för mycket (och naturligtvis så om jag skulle sälja på jättekort sikt så ligger säkert prisbilden kvar, men jag pratar ett till ett par år isf).

Alltså, alla ni som köper hus.
Har ni hela kontantinsatsen? OCH alla pengar för pantbrev och lagfart? Och till besiktning?!
Jag och min sambo är "förstahusköpare" eller vad man kallar det. Och ett hus för ca 2,500 000 kr (typ jättebilligt här :crazy:) så blir det väldigt mkt pengar helt plötsligt!
kontant 15 % = 375 000 kr
pantbrev 2 % + 375/pantbrev = ca 50 000 kr (om vi förutsätter att det typ inte finns något)
lagfart 1,5 % + 825 = 38 325 kr
+ besiktning som väl går på 10-20 000 kr?
Det är nästan 500 000 kr.

Vi har sparat, men va fasen! Det saknas ändå sådär 100 000. Och tyvärr är det inget som jag trollar fram bara sådär. Man ska väl kunna leva under tiden som man väntar på hus?? :o
Vill ju bara så gärna ha ett hus!! :)

Har ni hela kontantinsatsen? OCH alla pengar för pantbrev och lagfart? Och till besiktning?!
Jag och min sambo är "förstahusköpare" eller vad man kallar det. Och ett hus för ca 2,500 000 kr (typ jättebilligt här :crazy:) så blir det väldigt mkt pengar helt plötsligt!
pantbrev 2 % + 375/pantbrev = ca 50 000 kr (om vi förutsätter att det typ inte finns något)

Vi har sparat, men va fasen! Det saknas ändå sådär 100 000. Och tyvärr är det inget som jag trollar fram bara sådär. Man ska väl kunna leva under tiden som man väntar på hus?? :o

Jag letar inte hus just nu, men jag kan fixa en kontantsats pga att jag har en lägenhet som har stigit i pris. Vi la in 360 000 i den (bidrag om 200 000 från mina föräldrar) och sen dess har den stigit och vi har amorterat så att vi skulle få loss 1 000 000-1 100 000 om vi sålde.
Men jag tror inte det är omöjligt att låna till en del av kontantinsatsen men det blir ju till en högre ränta då.

Ja, vi hade sparat ihop till allt och även vi är första gångsköpare... Behöver man låna till en liten del så är banken inte omöjliga men det blir oftast i blancolån vilket ger en helt annan ränta och alltså rätt dyrt i slutändan. Så mitt tips är att fortsätta spara under tiden ni letar, det kostar ju även en del att flytta och ofta vill man kanske göra om nåt när man flyttar in alt köpa lite nya möbler vilket gör att det springer iväg ytterligare..

Vi köpte ett billigt hus i "mittskåne" där priserna är rimliga ;) Så huset kostade under en miljon. Sambon tjänar ganska bra och jag har pengar mina föräldrar sparat ihop till mig under min uppväxt (väldigt tacksam för det!) så det gick ganska smidigt att få ihop det som behövdes. Men ett hus för 2,5 hade vi aldrig haft råd med!

Vår besiktning, som Anticimex gjorde, kostade 10.000 kr.

Tack för era svar @Diskurs @Mois @McFlurry
Hmm, vi får väl vara realistiska och inse att ett hus är lyx och inget för oss :(. Blir lite bitter, här flyttar man för att få jobba med det man är utbildad till. Då krasar hoppet om ett hus. Där jag kommer från hade man kunnat få ett riktigt bra hus för 1,500 000 kr. Och vi hade lätt kunnat hitta ett hus för under miljonen. Men då inget bra jobb (flyttade från ett jobb som inte var rätt för mig, men med samma lön) :meh:. Och här är det mkt dyrare att bo dessutom, så sparandet är inte så lätt heller. Men nä, jag är inte bitter :p:grin:
Hur fasen har "alla" råd?

Hmm, vi får väl vara realistiska och inse att ett hus är lyx och inget för oss :(. Blir lite bitter, här flyttar man för att få jobba med det man är utbildad till. Då krasar hoppet om ett hus. Där jag kommer från hade man kunnat få ett riktigt bra hus för 1,500 000 kr. Och vi hade lätt kunnat hitta ett hus för under miljonen. Men då inget bra jobb (flyttade från ett jobb som inte var rätt för mig, men med samma lön) :meh:. Och här är det mkt dyrare att bo dessutom, så sparandet är inte så lätt heller. Men nä, jag är inte bitter :p:grin:

Jag tror att många har gjort som vi, bostadskarriär. Sen känner jag några som inte har gjort det utan köpt ett helt nybyggt hus som första bostad. De tjänade då inga hysteriska summor, runt 30 000 båda två.

Men alltså hör med banken, jag tror inte att det är omöjligt att lösa det om ni har jobb båda två.

Om jag vore du skulle jag ringa banken och be att en bolånehandläggare ringer upp så att ni kan prata om era förutsättningar. Du behöver ju inte bryta ihop innan du VET att det inte går att lösa.

Ring nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat