Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips o tips...

Det är ju fullt möjligt att inleda en dialog med mäklaren vid visningen och fråga om säljarna är intresserade av att sälja fort eller dyrt. Fråga om det bud du vill lägga kan vara intressant eller om de faktiskt vill vänta in budgivningen.

Beroende på vad det är för säljare så är det olika viktigt att få ut mesta möjliga för huset eller bli av med det skapligt snabbt.

Jag tänker att eftersom de har gått med på visning innan den ordinarie visningen så bör det finnas ett visst intresse av att sälja fort (eller i alla fall inte ett ointresse att göra det).

Men kanon med tipset att ha en dialog med mäklaren på plats. Då kan jag känna av läget lite. Inte helt säker på hur många andra spekulanter som kommer på denna visning heller, kanske är fler som har samma "plan" som jag.

Jag skriver under på föregående tips, fråga mäklaren!
Attraktiv köpare beror ju på hur säljaren ser det, vill de sälja fort, dyrt eller till "rätt familj/person"
Spontant så hade jag inte lagt för högt bud direkt (men det beror ju också på hur högt du är beredd på att gå) eftersom du är så osäker på hur pass intressant huset är för andra. Finns det inga tidigare sålda objekt i närheten så du kan få en hint om dels prisutveckling och hur fort huset sålts? Kolla www.booli.se

Attraktiv...ja, jag kan ju köpa både fort och i detta fall "dyrt" (om jag tycker det är värt det dvs). Rätt person tror jag är mindre viktigt, det är ett "vanligt" hus, utan egentliga grannar, borde i alla fall inte finnas några sentimentala aspekter menar jag.

Hur högt jag är beredd att gå vet jag nog inte förrän efter visningen. Men jag har lånelöfte på dubbla det som det här huset är ute för, så utrymmet finns ju (teoretiskt, jag är naturligtvis inte intresserad av att betala så mycket för det).

Tyvärr finns det inte så många likvärdiga objekt i området, och det säljs inte så många hus där överhuvudtaget (finns inte så många hus heller). Svårt att värdera marknaden för detta hus alltså. Generellt i kommunen går husen inne i samhället fort och för minst utgångspris, när man kommer en bit ifrån verkar det vara väldigt olika - en del säljs under utgångspris och en del en bra bit över. I samma område som detta finns ett hus som varit osålt i över ett år (men det är ett stort, orenoverat hus).

Tack för input :) min tanke nu är att gå på visningen (idag) och prata med mäklaren hur säljarnas önskemål är och sen avvakta något. Den ordinarie visningen är inte förrän om mer än en vecka. Sen kan det ju vara fler som sagt på visningen idag och någon av dem kan ju också lägga ett bud snabbt.

Attraktiv...ja, jag kan ju köpa både fort och i detta fall "dyrt" (om jag tycker det är värt det dvs). Rätt person tror jag är mindre viktigt, det är ett "vanligt" hus, utan egentliga grannar, borde i alla fall inte finnas några sentimentala aspekter menar jag.

Hur högt jag är beredd att gå vet jag nog inte förrän efter visningen. Men jag har lånelöfte på dubbla det som det här huset är ute för, så utrymmet finns ju (teoretiskt, jag är naturligtvis inte intresserad av att betala så mycket för det).

Tyvärr finns det inte så många likvärdiga objekt i området, och det säljs inte så många hus där överhuvudtaget (finns inte så många hus heller). Svårt att värdera marknaden för detta hus alltså. Generellt i kommunen går husen inne i samhället fort och för minst utgångspris, när man kommer en bit ifrån verkar det vara väldigt olika - en del säljs under utgångspris och en del en bra bit över. I samma område som detta finns ett hus som varit osålt i över ett år (men det är ett stort, orenoverat hus).

Tack för input :) min tanke nu är att gå på visningen (idag) och prata med mäklaren hur säljarnas önskemål är och sen avvakta något. Den ordinarie visningen är inte förrän om mer än en vecka. Sen kan det ju vara fler som sagt på visningen idag och någon av dem kan ju också lägga ett bud snabbt.
Du får uppdatera efter visningen!
Lycka till!

Besiktningen igår gick bra! Min sambo närvarade och ingen oväntat dök upp samt att det som vi visste om sen den gamla besiktningen har inte blivit värre sen dess! (lite fukt i källaren och en mögelfläck på vinden).
Så nu finns det ingen återvändo! :D

Lite färska vinterbilder:
img_2482.jpg

img_2470.jpg
Grattis!!! Det ser jättefint ut!
När flyttar ni?

Grattis!!! Det ser jättefint ut!
När flyttar ni?

Vi får nycklarna den sista april! Perfekt med långhelg precis därefter! gissningsvis flyttar vi oss själva på fredagen och hästarna på lördagen :)

@Bubbla lycka till på visningen! Det var ju precis såhär vi "fick" vår gård; bad om tidig visning och la ett bud (+10% på utgångsbudet) innan den riktiga visningen som säljaren tackade ja till. Mäklaren var bra och hjälpsam i det hela och efteråt sa han att den huvudsakliga anledningen till att de tackade ja var att vi var "rätt" sorts människor som de ville sälja till. (Familjegård sen tre generationer tillbaka).

Vi får nycklarna den sista april! Perfekt med långhelg precis därefter! gissningsvis flyttar vi oss själva på fredagen och hästarna på lördagen :)

@Bubbla lycka till på visningen! Det var ju precis såhär vi "fick" vår gård; bad om tidig visning och la ett bud (+10% på utgångsbudet) innan den riktiga visningen som säljaren tackade ja till. Mäklaren var bra och hjälpsam i det hela och efteråt sa han att den huvudsakliga anledningen till att de tackade ja var att vi var "rätt" sorts människor som de ville sälja till. (Familjegård sen tre generationer tillbaka).

@Lovise låter ju lovande då :) att det går att göra så. Tyvärr tror jag ju som sagt inte att aspekten "rätt" köpare finns för det här huset på det sättet, är det en släktgård är den förstås jätteviktig. Men "rätt" köpare kan ju också vara rätt pris, inget strul etc. Lycka till med er gård!

Hur gick det?

Vi var på visning för någon helg sedan. Kommer dit och det står 24(!!!!!) bilar på/vid/runt gården med spekulanter. Blev så trött och besviken på mäklaren, svårt att titta på ett hus samtidigt som 50 andra personer, var minst tre andra personer i varje rum jag gick in i.... Då var det ändå inte öppen visning utan vi ringde och fick en tid då vi skulle komma. Inte en chans att prata med mäklaren eller fråga denna något heller:down:

Fast om huset är så populärt så är det ju, då tycker jag inte du kan vänta dig någon VIP-behandling med egen visning. Man har tur om man får det ibland, men sällan på populära hus.

Vi var på visning för någon helg sedan. Kommer dit och det står 24(!!!!!) bilar på/vid/runt gården med spekulanter. Blev så trött och besviken på mäklaren, svårt att titta på ett hus samtidigt som 50 andra personer, var minst tre andra personer i varje rum jag gick in i.... Då var det ändå inte öppen visning utan vi ringde och fick en tid då vi skulle komma. Inte en chans att prata med mäklaren eller fråga denna något heller:down:
Men? Fråga kan man väl göra? Det är väl bara att gå fram coh fråga om det man undrar över?

Jag har varit på visningar med massor av folk. På mitt hus lämnade 30 personer intresseanmälan. Det gick att prata med mäklaren ändå.

Om man går in i en affär för att handla så är det ofta massor av folk där. Det går att hitta det man vill ha ändå. Samma med hus. Titta på det ni vill se, det kan väl inte göra nåt att det är fler personer i rummet??

Om det var en visning man behövde boka in sig på så hade mäklaren antagligen satt en nivå på hur många personer hen kunde ta emot?

Ja, lite kluven. Gillade huset mycket, men det var blåsigt och snöade en massa så det var svårt att få en känsla för läget. Insåg dessutom att de 2,7 km ut till bussen blir tuffa för barnen att ta sig själva på vintern (dåligt snöröjt, liten väg, mörkt).

Efter att ha bott på landet utan kommunikationer med 2,2 km till närmaste buss med fyra turer per vardag och inga på helgen i 15 år flyttade jag i somras in i lägenhet inne i ett samhälle. Inser att det finns fördelar med att kunna gå till tåget, cykla till stallet och att inte behöva skjutsa barnen eller att de behöver gå långa sträckor för att ta sig hem. Min föreställning har ju varit att jag vill ut på landet igen, men när jag tittade på huset igår så såg jag mest logistiska problem (men det var som sagt sämsta förutsättningarna också). Jag vet inte om jag bara är bekväm just nu (har varit ett slitigt år på alla fronter) och att jag hittar tilllbaka till "landet-tankesättet" eller om jag faktiskt inte vill bo på landet längre (eller jo det vill jag, men det finns ju landet och landet liksom).

Pratade med mäklaren som sa att säljarna var helt inne på att genomföra ordinarie visning oavsett bud, eller han lämnade en liten öppning för att de ställer in om de får ett "mycket bra bud". Men han sa att det ju kan avskräcka folk från att komma på den andra visningen om det redan ligger bud. Det var fyra andra spekulanter och tittade vad jag såg, idag ligger det redan ett bud, kan dock inte se på nätet hur mycket det är på. Säljarna hade heller inte bråttom att sälja då de inte hittat någon ny bostad ännu utan fortfarande letade.

Så sammanfattningsvis, kanske inget wow för själva huset, men gillade det mycket. Läget, inte wow. Jag avvaktar och funderar :)

Insåg dessutom att de 2,7 km ut till bussen blir tuffa för barnen att ta sig själva på vintern (dåligt snöröjt, liten väg, mörkt).
...
Så sammanfattningsvis, kanske inget wow för själva huset, men gillade det mycket. Läget, inte wow. Jag avvaktar och funderar :)
Alltså - nästan 3 km för att ta sig till bussen, det är LÅNGT. Jättelångt. Oavsett om man är vuxen eller barn.
Jag gick en km och det var rätt tufft det med när det blåste småspik.

Är skapligt övertygad om att ni skulle svära eder över de där kilometrarna.

Alltså - nästan 3 km för att ta sig till bussen, det är LÅNGT. Jättelångt. Oavsett om man är vuxen eller barn.
Jag gick en km och det var rätt tufft det med när det blåste småspik.

Är skapligt övertygad om att ni skulle svära eder över de där kilometrarna.

Jag har som sagt haft 2,2 km till bussen de senaste 15 åren, barnen är uppvuxna med det och tycker nog egentligen inte att det är några konstigheter. Där går dessutom bussen bara fyra gånger per dag och inte på helgerna. (Jag hade inte körkort första åren vi bodde där så även jag har gått/cyklat sträckan till bussen.) Här går den varje dag, en gång i halvtimmen och "hela" dygnet. Att cykla den sträckan är inget problem alls, problemet blir den tiden på året det inte går att cykla.

(eller jo det vill jag, men det finns ju landet och landet liksom).

Håller med om att det finns landet och landet. Jag ville ut på landet, men jag var inte dummare än att jag insåg att jag skulle svära eder över hala och branta backar och dålig snöröjning. Jag ville också ha en mataffär och gärna en pizzeria på gångavstånd och jag hittade ett sådant hus till slut. Kanske inte drömmarnas drömhus men torrt och stadigt med hyfsad tomt och toffelavstånd till stranden. Som mest måste jag skotta sju meter för att ta mig ut på stora vägen och jag kan gå i flipflops till Konsum. (ja, inte på vintern kanske:-) )

Håller med om att det finns landet och landet. Jag ville ut på landet, men jag var inte dummare än att jag insåg att jag skulle svära eder över hala och branta backar och dålig snöröjning. Jag ville också ha en mataffär och gärna en pizzeria på gångavstånd och jag hittade ett sådant hus till slut. Kanske inte drömmarnas drömhus men torrt och stadigt med hyfsad tomt och toffelavstånd till stranden. Som mest måste jag skotta sju meter för att ta mig ut på stora vägen och jag kan gå i flipflops till Konsum. (ja, inte på vintern kanske:-) )

Låter som ett bra läge :) och det är ju egentligen något sådant jag skulle vilja ha också. Problemet är att jag börjar få lite panik då jag har ett rum för lite för att få plats med barnen egentligen.

F ö är det redan budgivning på huset, ligger ett bud på mer än 10 % över utgångspris redan. Så jag tror att jag släpper det, hade det känts hundra procent rätt så hade jag kunnat betala mer än så, men nog inte med de funderingar jag har.

@tanten @Gabbi
Nej jag förväntar mig ingen VIP-behandling. Vi har varit på många visningar och här nere är det mycket folk om det är tio personer på en visning. Detta kändes bara oplanerat och dumt. Jag försökte prata med mäklaren men det fanns liksom ingen chans till det eftersom 30 andra också försökte göra det. Är det så stort intresse kan de ju sprida ut det lite över några fler timmar, istället för att alla 50 ska hinna titta på en timme. Det finns många liknande ställen ute så vet inte varför denna visning blev översvämmad, ingen har dock lagt något bud vilket jag tycker var lite intressant.

Så är det nästan på alla visningar här. Enormt tryck på folk och visningstider på mellan 30-45 min. Får man inte tid till att prata med mäklaren på visningen så får man ringa den senare helt enkelt. Att man får gå runt i lugn och ro och titta på en visning, det händer lixom inte... Inte här iafl :D :meh:

Avtal på huset är skrivet, besiktning är bokad och intervju är avklarad. Phu vilken dag!

Angående husvisningar så tycker jag också att det är önskvärt att mäklaren håller fler visningar om det är ett enormt intresse. Men det är som det är. Ibland är det ju helt öppna visningar utan bokning.
Vi var på en visning med ca 70 andra personer, det var kö ut på gatan för att komma in i huset.. Sådär kul! Huset steg sedan ca 600' i budgivning, så det var verkligen poppis.

ingen har dock lagt något bud vilket jag tycker var lite intressant.
På mitt hus var det 30 intresseanmälningar! Dvs människor som ville vara med och buda. Man fick inte lägga intresseanmälan om man inte har klart med banken.

När budgivningen började några dagar senare var vi bara två som bjöd. Den andra från Nya Zeeland. Jag la utgångsbud, de bjöd över, jag bjöd över dem och fick det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka