Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
va på visning nu i fm, och jag måste ju ge en :bow: till mäklaren som fotograferade.. några så extremt missvisande bilder har man ju aldrig sett på maken.. där man "såg" en stor fin gräsmatta framför huset på bilden va det bara en liten plätt med sunkgräs.. huset som såg så stoort och ståtligt ut va eg ett rätt så "litet" nästintill rukel.. takhöjden va så låg så min sambo som e strax over 1.90 lång slog nästan huvudet i takbjälkarna..stallet som grannarna fick använda va inte lagligt med mått någonstans, boxarna lite snabbt ihop pysslade, gödselplattan va eg en asfalterad parkering bakom stallet.

och personen som bodde där.. hon hade typ ett tio-tal innekatter som va döskygga.. så det låg HÖGAR med katthår överallt, hela hallen och halva köket lukta kattpiss. det va fullt med hår i duschen och det låg godispapper och tmma chipspåsar på ett flertal ställen i huset..

men botsett från detta så va uthusen i bra skick.. skulle man bara jämna huset med marken och bygga nytt kan man nog få det fint..

inget för oss dock!:yuck::yuck:

Usch!! Fattar inte hur en del tar kort alltså, man blir ju oftast besviken när man kommer o inser att de har använt vidvinkel (eller vad det heter) på kameran i typ alla rum.
Man lär ju sig iaf en del efter varje visning :)

Usch!! Fattar inte hur en del tar kort alltså, man blir ju oftast besviken när man kommer o inser att de har använt vidvinkel (eller vad det heter) på kameran i typ alla rum.
Man lär ju sig iaf en del efter varje visning :)

Tycker att det var vanligare ett tag förr att mäklarna hade missvisande bilder bla tagna med vidvinkel och väldigt "välvalt" beskurna. Visst att de ville dra ihop så många intressenter som möjligt till visningarna, men resultatet blev ju mest att folk kom dit och fann ett helt annat objekt än de förväntat sig med resultatet att de tackade för sig ganska snabbt på visningarna.

Tycker att det var vanligare ett tag förr att mäklarna hade missvisande bilder bla tagna med vidvinkel och väldigt "välvalt" beskurna. Visst att de ville dra ihop så många intressenter som möjligt till visningarna, men resultatet blev ju mest att folk kom dit och fann ett helt annat objekt än de förväntat sig med resultatet att de tackade för sig ganska snabbt på visningarna.
Vi har tidigare kollat på hus i en medelstor stad och då var alla objekt förskönade, nu när vi tittar på hus i en storstadsregion så är de bättre överensstämmande med verkligheten. Så jag tror du har rätt, de har nog insett att de inte tjänar på det i längden.

Vårt hus ser bättre ut i verkligheten än på mäklarbilderna, för ovanlighetens skull :p Mäklaren var överlag väldigt oengagerad och huset låg också ute på marknaden i ett år innan vi köpte det!

Mitt nya hus hade inte varken gått att försköna eller leka med bilderna i paint tex,såvida man inte suddade ut allt utom tomten och den fina kanalutsikten.

Vårt hus ser bättre ut i verkligheten än på mäklarbilderna, för ovanlighetens skull :p Mäklaren var överlag väldigt oengagerad och huset låg också ute på marknaden i ett år innan vi köpte det!

Så var vårt också. Bilderna och möbleringen gjorde att det såg kalt, långsmalt och allmänt oälskat ut. De få möbler som stod i huset var inte i homestylingstil utan mer "här bor barn på sommarkollo."
När vi hade köpt det och jag verkligen kunde gå runt i lugn och ro blev jag positivt överraskad över at rummen inte var långsmala tex.

Jag blir så lätt kär i hus pga bilderna, och det är ju livsfarligt speciellt för oss som måste åka 50 mil för att få på visning !

Ngn som har tips på vaf man ska försöka kika efter på bilderna?

Jag blir så lätt kär i hus pga bilderna, och det är ju livsfarligt speciellt för oss som måste åka 50 mil för att få på visning !

Ngn som har tips på vaf man ska försöka kika efter på bilderna?
Det beror ju lite på vad man är ute efter men vi försökte se på exteriörbilderna på hur det såg ut med grannar och i vissa fall vägar, hur nära de låg. Det brukar även vara med en karta så där kan man också kika.
För vår del var det också viktigt att även om tomten inte behövde vara så stor så skulle det finnas gott om mark/skog i närheten där vi kan gå med hundarna.
När det gäller själva interiören har vi försökt se hur fräscht det var - vi ville inte ha ett renoveringsobjekt. Det är klart, lite färg och tapeter kan man väl kladda på men är det slitet är det större risk att annat också är eftersatt även om det är en grov generalisering.
Bra förvaringsmöjligheter är faktiskt ett stort plus, inser vi nu när vi skall flytta till ett hus som egentligen inte är så jättesmart planerat.
Tänk också på sådana saker som vatten och avlopp, hur är det med stambyte?
Har man frågor kan man såklart mejla mäklaren och fråga, det är deras jobb :).

Jag förväntade mig ju lite sämre än vad bilderna sa, det kommer jag ju ihåg från när vi försökte sälja vårt hus för ett par år sen.. men så illa trodde jag inte att det skulle va.. jag menar jag förstår att man tar så fina bilder som möjligt men att ta bilder från mitt i sommaren två år tillbaka där hyresgästerna va trädgårdsfreaks så det nästan såg ut som en slotts trädgård till att komma dit och det såg allmänt ut som tant agda 98 som inte kan hålla efter trädgården längre..

sen att man som hyresgäst är HEMMA under en visning och vetat om denna i fem dagar och uskuldar sig med "jag hann inte städa!" så det ligger cm vis katthår och godis papper, asså snälla människa!! även om man jobbar 12 tim om dygnet så hinner man en kort runda med dammsugaren och slänga skräp samt vädra ut kattpiss doften och rensa lådan..

sen stallet.. i rest my case..!!!! herregud!

Jag förväntade mig ju lite sämre än vad bilderna sa, det kommer jag ju ihåg från när vi försökte sälja vårt hus för ett par år sen.. men så illa trodde jag inte att det skulle va.. jag menar jag förstår att man tar så fina bilder som möjligt men att ta bilder från mitt i sommaren två år tillbaka där hyresgästerna va trädgårdsfreaks så det nästan såg ut som en slotts trädgård till att komma dit och det såg allmänt ut som tant agda 98 som inte kan hålla efter trädgården längre..

sen att man som hyresgäst är HEMMA under en visning och vetat om denna i fem dagar och uskuldar sig med "jag hann inte städa!" så det ligger cm vis katthår och godis papper, asså snälla människa!! även om man jobbar 12 tim om dygnet så hinner man en kort runda med dammsugaren och slänga skräp samt vädra ut kattpiss doften och rensa lådan..

sen stallet.. i rest my case..!!!! herregud!
Människor är olika. Vissa mer olika än andra.

Jag får akut ångest om det är ostädat när det kommer folk. Väntar en nattgäst ikväll och har småstädat hela helgen. Andra tar det som det kommer.

Men till en visning borde i alla fall mäklaren gett säljaren en hint om vad som borde göras....

Ska man skriva avtal efter eller innan besiktning?
När jag googlar verkar det vara vanligast att skriva innan besiktningen men med en klausul att köpet får hävas inom en viss tid. Vi tror dock att vi inte har några andra intressenter som jagar med bud, men det vet man ju aldrig...
Hur har ni andra gjort?

Ska man skriva avtal efter eller innan besiktning?
När jag googlar verkar det vara vanligast att skriva innan besiktningen men med en klausul att köpet får hävas inom en viss tid. Vi tror dock att vi inte har några andra intressenter som jagar med bud, men det vet man ju aldrig...
Hur har ni andra gjort?

Vi skrev kontrakt i tisdags i förra veckan, besiktning i morgon. Vi har tio dagar på oss efter kontraktskrivningen att göra besiktning och inte förrän efter besiktningen och "en tumme upp" är vår sida av kontraktet bindande.

Jag har alltid hört att man ska skriva kontrakt så fort som möjligt, min syster vann en budgivning på ett hus för ett par år sedan men dagen innan de skulle skriva kontrakt ändrade sig säljaren och ville inte sälja längre..

Vi skrev kontrakt i tisdags i förra veckan, besiktning i morgon. Vi har tio dagar på oss efter kontraktskrivningen att göra besiktning och inte förrän efter besiktningen och "en tumme upp" är vår sida av kontraktet bindande.

Jag har alltid hört att man ska skriva kontrakt så fort som möjligt, min syster vann en budgivning på ett hus för ett par år sedan men dagen innan de skulle skriva kontrakt ändrade sig säljaren och ville inte sälja längre..

Åh nervöst med besiktning imorgon kan jag tänka mig :)
Tog ni referenser på besiktningsmannen/firman? Eller känner ni till dem på annat vis?

Det lutar åt att vi gör som er, låter lite lätt stressande att inte ha det på pränt...

Åh nervöst med besiktning imorgon kan jag tänka mig :)
Tog ni referenser på besiktningsmannen/firman? Eller känner ni till dem på annat vis?

Det lutar åt att vi gör som er, låter lite lätt stressande att inte ha det på pränt...

Bara lite :p

Vi tog inte referenser, men huset är besiktigat för två år sedan på ett bra sätt så vi tar ut samma firma (ganska stor, känd firma).

Vi fick egentligen inte välja hur vi ville göra, utan det var mäklaren som sa mer att "så här gör vi", och det lät bra tyckte vi.

Spännande är det i alla fall. Hela tiden :D

Efter en lång tids stiltje med inget som ens varit intressant att titta på har det nu dykt upp ett objekt som jag verkar väldigt lovande.

Jag anmälde intresse till den inbokade visningen, då den var långt fram i tiden funderade jag på att kontakta mäklaren och fråga om det gick att få en visning innan. Hann väl fundera i en halvtimme innan det kom ett mail från mäklaren där han frågade om jag var intresserad av att titta redan denna vecka. Svarade naturligtvis ja.

Min fundering nu är att om jag vill ha huset så tänker jag lägga ett bud över utgångspris, som gäller om de tar det innan den ordinarie visningen. Men hur mycket ska jag buda? Förstår att det kan variera men jag behöver lite hjälp i hur jag ska tänka. 10 % över? Mer? Jag har svårt att svara på om huset är attraktivt, det ligger på landet (ensligt), en bit från allmänna kommunikationer (2,7 km till närmaste buss), är ganska litet. Dock välplanerat, rustat och ca 1 mil från ett mindre samhälle med goda pendlingsmöjligheter (tåg). Husen inne i samhället säljs ganska fort, med priser mellan utgångspris och 15 % över ungefär. Eller är kutymen att säljaren säger ett pris som de kan tänka sig släppa det för innan?

Jag har lånelöfte, kontantinsats och pengar till lagfart och pantbrev klart, och bor i hyreslägenhet så borde vara en ganska attraktiv köpare.

Någon som har lite tips :)

Tips o tips...

Det är ju fullt möjligt att inleda en dialog med mäklaren vid visningen och fråga om säljarna är intresserade av att sälja fort eller dyrt. Fråga om det bud du vill lägga kan vara intressant eller om de faktiskt vill vänta in budgivningen.

Beroende på vad det är för säljare så är det olika viktigt att få ut mesta möjliga för huset eller bli av med det skapligt snabbt.

Bara lite :p

Vi tog inte referenser, men huset är besiktigat för två år sedan på ett bra sätt så vi tar ut samma firma (ganska stor, känd firma).

Vi fick egentligen inte välja hur vi ville göra, utan det var mäklaren som sa mer att "så här gör vi", och det lät bra tyckte vi.

Spännande är det i alla fall. Hela tiden :D

Hur gick besiktningen idag?
Imorgon skriver sambon på papper och vi ska boka tid för besiktningen. På fredag får jag skriva då jag ändå ska på en anställningsintervju i närheten. Vi bor i dagsläget cirka 25 mil ifrån..
Ahhh det är så spännande :D

Efter en lång tids stiltje med inget som ens varit intressant att titta på har det nu dykt upp ett objekt som jag verkar väldigt lovande.

Jag anmälde intresse till den inbokade visningen, då den var långt fram i tiden funderade jag på att kontakta mäklaren och fråga om det gick att få en visning innan. Hann väl fundera i en halvtimme innan det kom ett mail från mäklaren där han frågade om jag var intresserad av att titta redan denna vecka. Svarade naturligtvis ja.

Min fundering nu är att om jag vill ha huset så tänker jag lägga ett bud över utgångspris, som gäller om de tar det innan den ordinarie visningen. Men hur mycket ska jag buda? Förstår att det kan variera men jag behöver lite hjälp i hur jag ska tänka. 10 % över? Mer? Jag har svårt att svara på om huset är attraktivt, det ligger på landet (ensligt), en bit från allmänna kommunikationer (2,7 km till närmaste buss), är ganska litet. Dock välplanerat, rustat och ca 1 mil från ett mindre samhälle med goda pendlingsmöjligheter (tåg). Husen inne i samhället säljs ganska fort, med priser mellan utgångspris och 15 % över ungefär. Eller är kutymen att säljaren säger ett pris som de kan tänka sig släppa det för innan?

Jag har lånelöfte, kontantinsats och pengar till lagfart och pantbrev klart, och bor i hyreslägenhet så borde vara en ganska attraktiv köpare.

Jag skriver under på föregående tips, fråga mäklaren!
Attraktiv köpare beror ju på hur säljaren ser det, vill de sälja fort, dyrt eller till "rätt familj/person"
Spontant så hade jag inte lagt för högt bud direkt (men det beror ju också på hur högt du är beredd på att gå) eftersom du är så osäker på hur pass intressant huset är för andra. Finns det inga tidigare sålda objekt i närheten så du kan få en hint om dels prisutveckling och hur fort huset sålts? Kolla www.booli.se

Hur gick besiktningen idag?
Imorgon skriver sambon på papper och vi ska boka tid för besiktningen. På fredag får jag skriva då jag ändå ska på en anställningsintervju i närheten. Vi bor i dagsläget cirka 25 mil ifrån..
Ahhh det är så spännande :D

Besiktningen igår gick bra! Min sambo närvarade och ingen oväntat dök upp samt att det som vi visste om sen den gamla besiktningen har inte blivit värre sen dess! (lite fukt i källaren och en mögelfläck på vinden).
Så nu finns det ingen återvändo! :D

Lite färska vinterbilder:
img_2482.jpg

img_2470.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka