Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi lånade 100% när vi köpte vårt hus. Så man måste ju inte ha kontantinsats. =)

Men till lagfart och pantbrev måste man väll ha?

Och ja,det går att låna till 100% (beroende på bank kanske jag ska säga) men då läggs det på ett lån med lite dyrare ränta,men just nu (just nu...) är räntorna så låga,så det kvittar. ;)

Vi hade lite sparat och köpte ett billigt hus så vi fick ihop till pantbrev, lagfart och besiktning. Men det kändes bisarrt att få nej från banker till 100% men hade vi haft insats skulle vi få låna det dubbla. Vi köpte för drygt tre år sedan och då var räntan högre än nu. :)

Jag hoppar in här lite. Vi vill gärna köpa gård i framtiden och vår dröm är lite att bli månskensbönder. Gubben vill gärna ha skogsmark och jag vill ha lite djur av olika slag, men det ligger tyvärr i framtiden än. Just för tillfället pluggar jag men tar examen i maj i år (PANIK!! :crazy:) och vi känner bägge två att jag först måste hitta ett jobb så vi vet vart jag hamnar då jag antagligen måste pendla minst 1 h åt varje håll från där vi bor nu inom yrket jag utbildar mig till.

Tyvärr är ju jag hemnet knarkare och tror ni inte jag hittade dröm stället för ett tag sen.. Där fanns allt, förutom huset, som vi hade varit tvugna att bygga ut men det kan jag lätt leva med.. Mark, avskilt, stall till mig, lada, loge, maskinhall och verkstad till gubben osv osv men ändå nära till allt och åt "rätt håll" för oss.

Vår tanke är att vi ska köpa gård inom tre-fyra år beroende på hur vi klarar av att spara undan till insatsen (jävla skit påhitt :o:D) osv.. Men drömmer gör jag! :love:

Samma sits här - sambon färdigutbildad med jobb och jag är snart klar. Bor i studentlägenhet (också panik, snart bostadslös :yuck:) och tuff arbetsmarknad för mig. Men vi (ehhh han) ska försöka spara mer pengar och börja kika lite mer aktivt på något att köpa. För att lära sig, som folk sagt tidigare i tråden :)

Jag råder er att åka o kolla ändå @BobberiBoo . Man lär sig så otroligt mycket när man går på visningar. Sen kan det vara en rolig utflykt också :)

Nu är vi i rätt landsända så att säga och imorgon är det fem husvisningar inplanerade. Jag har fått ett jobberbjudande men är osäker på om vi fixar allt praktiskt till dess att de vill att jag börjar :S

jo jag försöker övertala gubben att åka och titta men han tycker det känns onödigt.. dessutom an jag känna mig lite elak mot säljaren att jag bokar in en visning efter att huset legat ute hur länge som helst, när jag vet att jag inte kan köpa för tillfället, bara för att jag e nyfiken:cautious:

ohh ohh banker som vill låna 100% det hade varit bra..

o andra sidan så kan man ju försöka att åka till olika banker på samma dag eller iaf några dagar på raken. En där man tar lån för kontantinsatsen till nästa bank där man tar bolånet. med tillräckligt i inkommst så ska det ju kunna fungera. inte för att jag tror att jag skulle göra det..

Men vill nån förklara en sak för mig som jag faktiskt inte lyckas fatta..

Om vi nu utgår från att jag köper en gård för säg 2 miljoner och där finns pantbrev för ca halva (finns ju på vissa) och sen ska man betala lagfarter.. ska jag då behöva plocka fram 2 milj för gården + 1 miljon för pantbrev och ytterligare 100 000 ( bara ett ex..) för lagfarter??

så jag i slutändan betalar 3,1 milj för gården??

eller har jag totalt missuppfattat det?:confused::confused::confused:

@BobberiBoo
Ja alltså du måste ju betala pantbrev för beloppet som det inte finns pantbrev på. Men kostnaden är 2 % av lånebeloppet.

Lagfarten kostar 1,5 % av köpebeloppet.

Så du skulle isf betala
Gård: 2 miljoner
Pantbrev: 20 000
Lagfart: 30 000

Men vill nån förklara en sak för mig som jag faktiskt inte lyckas fatta..

Om vi nu utgår från att jag köper en gård för säg 2 miljoner och där finns pantbrev för ca halva (finns ju på vissa) och sen ska man betala lagfarter.. ska jag då behöva plocka fram 2 milj för gården + 1 miljon för pantbrev och ytterligare 100 000 ( bara ett ex..) för lagfarter??

så jag i slutändan betalar 3,1 milj för gården??

eller har jag totalt missuppfattat det?:confused::confused::confused:
Pantbrevet är säkerheten för lånet. Så ja, du har missuppfattat.

Om du lånar en miljon så tas ett pantbrev ut för en miljon. Pantbrevet finns sedan hos banken så vartefter du betalar av så blir mer och mer av pantbrevet "fritt".

Pantbrevet är en inteckning som gör det möjligt för banken att ha säkerhet i fastigheten. De lånar ju itne ut en miljon utan att försäkra sig om att kunna få tillbaka pengarna.

Så finns ett fritt pantbrev för en miljon och ni behöver låna två så behöver ni bara pantbrev för 1 miljon. 1 + 1=2

Pantbrevet kostar lite att fixa men inte oöverstigliga summor.

Vilken (vilka?) bank är villig att låna ut 100%? Nyfiken då detta med banker, lån och kontantinsatser är ett helt projekt!

När vi lånade så hade vi både icabanken och länsförsäkringar som lånade ut 100%.
Vi hade icabanken men när vi lade om lånet så har vi bytt bank.

Aaah! Jag tror att jag och min sambo har köpt en gård!! :nailbiting::D

Vi var på "egen" visning innan den riktiga visningen i fredags och la ett bud strax över utgångsbudet i lördags och i går tackade säljarna ja till budet så det gick väldans fort!
Vi ska skriva kontrakt i morgon, så än är vi ju inte över bäcken men det känns helt otroligt!
Vi har letat ett år ungefär, och varit med på två budgivningar tidigare och nu var det äntligen vår tur! :love:

Aaah! Jag tror att jag och min sambo har köpt en gård!! :nailbiting::D

Vi var på "egen" visning innan den riktiga visningen i fredags och la ett bud strax över utgångsbudet i lördags och i går tackade säljarna ja till budet så det gick väldans fort!
Vi ska skriva kontrakt i morgon, så än är vi ju inte över bäcken men det känns helt otroligt!
Vi har letat ett år ungefär, och varit med på två budgivningar tidigare och nu var det äntligen vår tur! :love:
Stort grattis! när chocken lagt sig lite får du visa bilder :P

@BobberiBoo Såg i "Spännande hus till salu"-tråden att du bor i Skåne. Var i Skåne letar ni gård? :) Jag bor själv i Skåne och köpte i höstas en avstyckad gård utanför Hörby i mittskåne!

@BobberiBoo Såg i "Spännande hus till salu"-tråden att du bor i Skåne. Var i Skåne letar ni gård? :) Jag bor själv i Skåne och köpte i höstas en avstyckad gård utanför Hörby i mittskåne!
Bor just nu i kvidinge, mellan klippan och åstorp, och vi letar häromkring men vi vill gärna tillbaka ut mot bjärehalvön men det lär vi aldrig kunna betala så vi nöjer oss om vi hittar något mellan perstorp-ängelholm. Grejen är att vi har inte så långt spann vi kan leta på då gubben har snö jour om vintern så vi kan inte va längre än 20 min bilresa från hans jobb.

@BobberiBoo Ja, det blir ju dyrt på "sommarparadisen", jag gillar Österlen väldigt mycket men där pressas också priserna upp. Klurigt också med 20 min regeln, en hittar ju inte så himla långt på 20 min. Men min sambo tyckte jag hade orimliga krav när vi letade ställen och vi lyckades ändå hitta ett som har mycket mer än vi vågade drömma om. Så - ingenting är omöjligt ;)

Nu har vi våra fem visningar avklarade. Det var en intensiv söndag!
Galet mycket folk på visningarna, det var lång kö för att komma in o titta...
Vi fastnade för ett hus, där det inte var så mkt folk så man faktiskt hade möjlighet att gå runt o titta o känna efter. Det ser sådär ut på bilderna så jag blev positivt överraskad när vi var där. Ett bud har lagts och vi kommer att lägga ett motbud så får vi se vad som händer.
Så sjukt spännande! Jag fattar inte hur folk klarar av sådant här :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18