Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool Förväntar mig en uppdatering :p :D

He he he sicken dag igår!

Märklig upplevelse att skriva papper på hus och få nycklar til en hel gård, helt crazy! :D

wpid-20141216_072148.jpg

Säljarna var vänliga att följa med oss efteråt och visa hur pelletspannan och pump till vattnet osv fungerade så de kändes skönt, de där e ju en hel vetenskap bara de lixom. Annars var känslan underbar när vi kom in i huset och även då vi lämnade av hösilaget i ladan och tittade in i verkstaden, allt kändes mycket större när de var tömt så klart :)

Lite synd det var så himla mörkt och vi kommer inte få se de i dagsljus förnsen på lödag då vi flyttar in!

wpid-20141215_165303.jpg

He he he sicken dag igår!

Märklig upplevelse att skriva papper på hus och få nycklar til en hel gård, helt crazy! :D

wpid-20141216_072148.jpg

Säljarna var vänliga att följa med oss efteråt och visa hur pelletspannan och pump till vattnet osv fungerade så de kändes skönt, de där e ju en hel vetenskap bara de lixom. Annars var känslan underbar när vi kom in i huset och även då vi lämnade av hösilaget i ladan och tittade in i verkstaden, allt kändes mycket större när de var tömt så klart :)

Lite synd det var så himla mörkt och vi kommer inte få se de i dagsljus förnsen på lödag då vi flyttar in!

wpid-20141215_165303.jpg

Åh, Grattis igen!!!! :bump::banana::bump::banana:
Vilken förtidig julklapp liksom ;)

Vilken spännande tråd! Hur går det för er alla?

Vi ska köpa hus, ca 40 mil från nuvarande stad. Visst var det nån i mitten av tråden som stod inför samma resa? Sambon har redan börjat jobba där och veckopendlar. Jag har en del intervjuer inbokade men känner ingen stress. Bra boende och bra förskola är viktigt att få till.
Nästa helg är det stor visningshelg och vi har tre visningar inbokade. Känns så otroligt spännande!!
Vi har tidigare letat hus i staden där vi nu bor och inser att vi nog inte kan vara lika kräsna nu, vi vill ju komma på plats o få familjen samlad igen.
Ni som nyss har köpt, har ni något som ni vill tipsa om?

@Mois Ta bilder på ALLT på visningarna! :p Man kommer inte ihåg några detaljer i efterhand och det enda jag önskade efter visningen var att jag hade fotat meeer!

Tack för tipset! :)

Vad säger ni om budgivning, ska man lägga bud redan vid visningen eller ska man ha is i magen?
Vi kollar hus i en storstadsregion om det har någon betydelse.

Vilken spännande tråd! Hur går det för er alla?

Vi ska köpa hus, ca 40 mil från nuvarande stad. Visst var det nån i mitten av tråden som stod inför samma resa? Sambon har redan börjat jobba där och veckopendlar. Jag har en del intervjuer inbokade men känner ingen stress. Bra boende och bra förskola är viktigt att få till.
Nästa helg är det stor visningshelg och vi har tre visningar inbokade. Känns så otroligt spännande!!
Vi har tidigare letat hus i staden där vi nu bor och inser att vi nog inte kan vara lika kräsna nu, vi vill ju komma på plats o få familjen samlad igen.
Ni som nyss har köpt, har ni något som ni vill tipsa om?
Vi vill flytta över 50 mil och kollar både jobb och hus hela tiden.
Funkar ej att pendla tänker vi, men svårt att få både hus o jobb att klaffa. Vill helst hitta drömhuset först hellre än panikflytta pga nytt jobb. Men vi har inte bråttom, men tanken var flytt nu i början av året, men iaf innan skolorna börjar i höst.

Vi vill flytta över 50 mil och kollar både jobb och hus hela tiden.
Funkar ej att pendla tänker vi, men svårt att få både hus o jobb att klaffa. Vill helst hitta drömhuset först hellre än panikflytta pga nytt jobb. Men vi har inte bråttom, men tanken var flytt nu i början av året, men iaf innan skolorna börjar i höst.

Spännande!
Ja visst är det galet svårt att få allt att klaffa, särskilt när man har barn.
Vi kom fram till att det var bäst om sambon först fick jobb (eftersom han är lite smalare i sin utbildning och erfarenhet än mig) så han har fått börja veckopendla och bor nu inneboende i veckorna.
Vi letar ju aktivt hus och vår plan är att så fort vi hittat ett så säger jag upp mig och vår lägenhet så det blir lagom till inflytt på nästa ställe.
Känner att det nästan är omöjligt att få ihop jobbstart, flytt och förskola samtidigt så bäst är nog om vi hittar boende och förskola innan jag börjar att arbeta på det nya stället.
Vi har fått lånelöfte på de premisserna så det känns bra.

Har pratat med några mäklare nu angående hus vi är intresserade av och det är tillträde först i maj. Det känns ju väldigt avlägset!!! Hur brukar det se ut (om det inte är dödsbo då)?
Jag hade snarare tänkt mig mars, men det kanske är orealistiskt när man köper hus i januari?

Nä jag tror att 2 månader är högst rimligt.

Vi har fått uppdatering på tomten, jag trodde det var avslag och det var det men inte ett slutligt utan det förväntade avslaget som vi nu söker dispens ifrån. Så nu lever drömmen igen :love:

Spännande!
Ja visst är det galet svårt att få allt att klaffa, särskilt när man har barn.
Vi kom fram till att det var bäst om sambon först fick jobb (eftersom han är lite smalare i sin utbildning och erfarenhet än mig) så han har fått börja veckopendla och bor nu inneboende i veckorna.
Vi letar ju aktivt hus och vår plan är att så fort vi hittat ett så säger jag upp mig och vår lägenhet så det blir lagom till inflytt på nästa ställe.
Känner att det nästan är omöjligt att få ihop jobbstart, flytt och förskola samtidigt så bäst är nog om vi hittar boende och förskola innan jag börjar att arbeta på det nya stället.
Vi har fått lånelöfte på de premisserna så det känns bra.

Har pratat med några mäklare nu angående hus vi är intresserade av och det är tillträde först i maj. Det känns ju väldigt avlägset!!! Hur brukar det se ut (om det inte är dödsbo då)?
Jag hade snarare tänkt mig mars, men det kanske är orealistiskt när man köper hus i januari?

Jag och sambon köpte bostadsrätt i en stad ca 50 mil från där vi bor nu. Vårt bud gick igenom i oktober och vi har inflyttning i slutet av januari vilket gav oss en tidsfrist på ca 3 månader. Men vi var även spekulanter på bostadsrätter där vi i princip hade fått tillträde direkt, så det verkar variera ganska rejält. Nu kollade vi bara på bostadsrätter iofs i en mindre stad och det ser säkert annorlunda ut i andra städer och när det gäller hus.

Det vi upplevde som mest trixigt var att få till visningar utan att behöva åka fram och tillbaka stup i kvarten. Vi klarade dock av att hitta vårt blivande boende på enbart en visningsrunda och det verkar som att ni kommer hinna med att kolla på en hel del under visningshelgen.

Angående bud så la inte vi vårt bud direkt utan sa till mäklaren på plats att hålla oss uppdaterade om budgivningen. Vi ville ha lite tid att tänka och prata med banken så när det sedan dök upp ett bud från en annan intressent någon dag efter vi varit på visning så hade vi bestämt oss att vi ville köpa.

Jag hoppar in här lite. Vi vill gärna köpa gård i framtiden och vår dröm är lite att bli månskensbönder. Gubben vill gärna ha skogsmark och jag vill ha lite djur av olika slag, men det ligger tyvärr i framtiden än. Just för tillfället pluggar jag men tar examen i maj i år (PANIK!! :crazy:) och vi känner bägge två att jag först måste hitta ett jobb så vi vet vart jag hamnar då jag antagligen måste pendla minst 1 h åt varje håll från där vi bor nu inom yrket jag utbildar mig till.

Tyvärr är ju jag hemnet knarkare och tror ni inte jag hittade dröm stället för ett tag sen.. Där fanns allt, förutom huset, som vi hade varit tvugna att bygga ut men det kan jag lätt leva med.. Mark, avskilt, stall till mig, lada, loge, maskinhall och verkstad till gubben osv osv men ändå nära till allt och åt "rätt håll" för oss.

Vår tanke är att vi ska köpa gård inom tre-fyra år beroende på hur vi klarar av att spara undan till insatsen (jävla skit påhitt :o:D) osv.. Men drömmer gör jag! :love:

Jag råder er att åka o kolla ändå @BobberiBoo . Man lär sig så otroligt mycket när man går på visningar. Sen kan det vara en rolig utflykt också :)

Nu är vi i rätt landsända så att säga och imorgon är det fem husvisningar inplanerade. Jag har fått ett jobberbjudande men är osäker på om vi fixar allt praktiskt till dess att de vill att jag börjar :S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare