Jadu, igår var det visning på huset. Lyckades så klart komma lite sent då det kryllade av bilar på vägen, men blev bara ca 5 min sena. De andra hade redan kollat på trädgården. Mäklaren verkade fatta tycke för oss iaf, för han struntade nästan i de andra
.
Huset är jättefint
! Det är gammalt (1936) och inte nyrenoverat. Troligtvis en större renovering under senare 80-tal eller tidigt 90-tal. Men det är inget som vi känner att vi behöver göra med det, mest bara att flytta in. Köket är väl sådär. Men inte katastrof.
Källaren är dock väldigt lågt i tak, inga problem för mig någon stans, men så har jag ju en ståtlig sambo
Hela planlösningen är ganska dålig, ur perspektivet att utnyttja ytorna. Många stora hallar och sånt. Men väldigt charmigt. Vi vet ju fortfarande inte om vi ska ha barn eller inte, så än så länge behöver vi ju inte massa rum. Men det finns bara ett stort sovrum på övervåningen. Och ett normalstort på bottenvåningen och ett stort o källaren. Så det är ju inte "småbarnsanpassat". Men som sagt, än så länge inga barn i sikte
.
Trädgården är stor, 2500 kvm. Den ligger i en backe, men inte så fasligt brant ändå. Däremot är infarten ganska brant. Men sånt lär man väl sig (varken jag eller sambon har några problem att hantera bilen sas
). Gäller ju bara att komma upp på vintern om det bli snö. Detta året har det ju dock kommit sammanlagt 3 cm snö eller nåt, och fortsätter det så, så är det ju ingen fara.
Det är bra en liten del av trädgården som är gräsmatta, ca 600 kvm kanske. Stor del är liksom som en gammal skogsmark, några träd och stenar och ett vattenhål. Svårt att säga hur set ser ut när det börjar växa.
Huset är inte dränerat, iaf på ett tag. Möjligtvis under sen stora renoveringen (som vi gissar på att ha skett) på 80-90 talet. Det är singel runt halva huset och typ "redo" för en dränering där, så borde inte bli några förödande konsekvenser om det behöver göras.
Taket är gammalt, så det kanske kan bli en framtidsplan.
Uppvärmning genom eldning och kompletterat med en elpanna (2 år gammal). Vattenburet i hela huset, utom ett elelement på övervåningen.
Viss el är ny. Ett nytt proppskåp är insatt med autosäkringar eller vad det heter iaf.
Ja, huset är bra, vi tycker om det! Men kommer det kännas bra att flytta ut i bushen
? Hade vi inte haft våra jobb i Lund (mitt i smeten) och Landskrona, så hade vi nog inte tvekat. Men det tar ju en stund att pendla. Samtidigt kommer vi nog inte så mycket närmre om vi vill ha lite (riktig
) natur omkring oss. Dessutom nära ena sjön, vilket min sambo är väldigt förtjust i.
Men det största av allt. Köper vi ett hus, då är jag "fast" i Skåne
. Det är skrämmande! Helt plötsligt är det inte lika lätt att "fly" hem, allt blir mer på riktigt. Men samtidigt kanske det är dags att hitta ett riktigt "hem" som inte är tillfälligt, något som gör att jag faktiskt kan trivas här i Skåne och känna att jag inte "vill" fly. Ett hem som vi planerar att bo i resten av vårt liv (vilket jag vet inte kommer bli fallet, jag är redan inställd på att flytta hem till Blekinge i framtiden, men vi kan lika gärna bo i huset i 1,5 år som 15 år som 30 år. Men nån gång kommer jag återvända till min lilla by). Men just nu, varför inte ett hus i Höör
?
Jag känner att mina föräldrar nog känner lika dant. Min enda syster bor i Lund sedan 15 år tillbaka. Och nu kanske båda deras döttrar kommer att bo i Skåne "för all framtid". Det känns inte som att man har deras stöd riktigt.
Fy fasen, jag är nog lite rädd ändå