Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det för er andra? Har marknaden vaknat ännu efter vintern?

Vi har kommit över en lägenhet på en gård, en hyresrätt, som vi ska titta på :) Det verkar väldigt, väldigt lovande så mentalt har vi redan flyttat dit ;) Där finns fyra ponnyboxar vilket är PERFEKT för det är precis så många ponnys jag har. Lagom hagar. Så vi har därför lagt ner vårt letande tillsvidare. Får leva genom er istället! :D

Som här :), men jag gillar det:

16646418192_d3d2c5871b_b.jpg
SKulle jag kunna leva med :D Gillar kargt!

Från Lödde är det bra kommunikationer så länge man har bil. :) Det går bussar också men om jag inte minns fel så är det sådana som stannar var femte minut så de tar ju lite tid ;)
Annars är Kävlinge bra eftersom det finns tågstation där. Vi har en del vänner som bor där (de flesta bor i Furulund) och de trivs superbra. Från Kävlinge tar det 10min till Lödde med bil så det ligger relativt nära. Kävlinge har väg 108 strax utanför (90-väg) och man kommer snabbt till Lund med bil, det går relativt fort till Malmö också (via Lomma och ut på E6) men lite längre till Helsingborg eftersom man måste köra igenom Häljarp (15min från Kävlinge) för att komma ut på E6 vid Landskrona.

Andra orter i närheten av Lödde är Häljarp (där jag bor). Här går det både bussar och tåg och det är cykelavstånd in till både Landskrona C, havet och skogen :love: Fördelen med Häljarp är att det är en expansiv "by" så huspriserna går raskt uppåt. Priserna har dessutom varit låga för området tidigare så risken är väldigt liten att man står med en förlust om man behöver sälja huset senare. Riktigt bra skolor och många barnfamiljer som bor här/ flyttar hit. Från Häljarp tar det 10min med bil till Lödde. 15min till Kävlinge, 20 till Lund och Malmö och 20 till Helsingborg. Från Häljarp är det bara någon minut till E6 vilket gör att man snabbt kommer ut och iväg.

Sedan finns det även Dösjebro som ligger mellan Kävlinge och Häljarp. Även här ca 10min från Lödde. Dösjebro har också tågstation och nära till skogen. Lite längre ifrån hav och stad dock eftersom det ligger längre österut. Frå Dösjebro måste man antingen åka genom Kävlinge (till Lund) eller Häljarp (till Helsingborg) och Lödde (Malmö) så det tar ca 10min längre med bil vart man än ska men det är ju inga långa tider vi pratar om i vilket fall som. :p
Tack för så mkt bra info!
Enda anledningen att vi ens tittar söder om Halmstad är då svägerskan med familj i Lödde, och då för att dottern kan träffa kusinerna mer vardagligt, gå hem till dom efter skolan och så där.
Men det är väl inte omöjligt att vi kikar i närorterna med ;)

@Martina_m Nu är vi bra nyfikna på vad du tyckte om huset :)
Jadu, igår var det visning på huset. Lyckades så klart komma lite sent då det kryllade av bilar på vägen, men blev bara ca 5 min sena. De andra hade redan kollat på trädgården. Mäklaren verkade fatta tycke för oss iaf, för han struntade nästan i de andra :D.

Huset är jättefint :love:! Det är gammalt (1936) och inte nyrenoverat. Troligtvis en större renovering under senare 80-tal eller tidigt 90-tal. Men det är inget som vi känner att vi behöver göra med det, mest bara att flytta in. Köket är väl sådär. Men inte katastrof.
Källaren är dock väldigt lågt i tak, inga problem för mig någon stans, men så har jag ju en ståtlig sambo ;)
Hela planlösningen är ganska dålig, ur perspektivet att utnyttja ytorna. Många stora hallar och sånt. Men väldigt charmigt. Vi vet ju fortfarande inte om vi ska ha barn eller inte, så än så länge behöver vi ju inte massa rum. Men det finns bara ett stort sovrum på övervåningen. Och ett normalstort på bottenvåningen och ett stort o källaren. Så det är ju inte "småbarnsanpassat". Men som sagt, än så länge inga barn i sikte ;).

Trädgården är stor, 2500 kvm. Den ligger i en backe, men inte så fasligt brant ändå. Däremot är infarten ganska brant. Men sånt lär man väl sig (varken jag eller sambon har några problem att hantera bilen sas :p). Gäller ju bara att komma upp på vintern om det bli snö. Detta året har det ju dock kommit sammanlagt 3 cm snö eller nåt, och fortsätter det så, så är det ju ingen fara.
Det är bra en liten del av trädgården som är gräsmatta, ca 600 kvm kanske. Stor del är liksom som en gammal skogsmark, några träd och stenar och ett vattenhål. Svårt att säga hur set ser ut när det börjar växa.

Huset är inte dränerat, iaf på ett tag. Möjligtvis under sen stora renoveringen (som vi gissar på att ha skett) på 80-90 talet. Det är singel runt halva huset och typ "redo" för en dränering där, så borde inte bli några förödande konsekvenser om det behöver göras.
Taket är gammalt, så det kanske kan bli en framtidsplan.

Uppvärmning genom eldning och kompletterat med en elpanna (2 år gammal). Vattenburet i hela huset, utom ett elelement på övervåningen.

Viss el är ny. Ett nytt proppskåp är insatt med autosäkringar eller vad det heter iaf.

Ja, huset är bra, vi tycker om det! Men kommer det kännas bra att flytta ut i bushen :o;)? Hade vi inte haft våra jobb i Lund (mitt i smeten) och Landskrona, så hade vi nog inte tvekat. Men det tar ju en stund att pendla. Samtidigt kommer vi nog inte så mycket närmre om vi vill ha lite (riktig :devil:) natur omkring oss. Dessutom nära ena sjön, vilket min sambo är väldigt förtjust i.

Men det största av allt. Köper vi ett hus, då är jag "fast" i Skåne :o:nailbiting:. Det är skrämmande! Helt plötsligt är det inte lika lätt att "fly" hem, allt blir mer på riktigt. Men samtidigt kanske det är dags att hitta ett riktigt "hem" som inte är tillfälligt, något som gör att jag faktiskt kan trivas här i Skåne och känna att jag inte "vill" fly. Ett hem som vi planerar att bo i resten av vårt liv (vilket jag vet inte kommer bli fallet, jag är redan inställd på att flytta hem till Blekinge i framtiden, men vi kan lika gärna bo i huset i 1,5 år som 15 år som 30 år. Men nån gång kommer jag återvända till min lilla by). Men just nu, varför inte ett hus i Höör O_o?
Jag känner att mina föräldrar nog känner lika dant. Min enda syster bor i Lund sedan 15 år tillbaka. Och nu kanske båda deras döttrar kommer att bo i Skåne "för all framtid". Det känns inte som att man har deras stöd riktigt.
Fy fasen, jag är nog lite rädd ändå :o

Vad spännande! Badrummet var verkligen... eh mindre smakfullt!
Hur ni ska renovera beror nog på hur långsiktigt ni ser på ert boende där. Är det troligt att ni kommer att flytta inom några år så är det ju bäst att ta något klassiskt som går hem hos många, planerar ni att bo där "forever" (man vet ju aldrig vad som händer men planera kan man ju) så kan ni ju frossa i vad ni tycker är snyggast :)
Jag gillar att ha badkar, iaf i ett badrum (inte nödvändigt i mer än ett) men det är enbart för att jag tycker det är smidigt när man har barn. Själv så efterfrågar jag inte att bada.

Den 10 april får vi nycklarna till vårt hus så det närmar sig för oss också. Känns mest overkligt. Borde kanske börja packa lite smått. :confused:

Haha, eller hur! Det är lite coolt, det är det, men inte tillräckligt coolt för att ha kvar. Framför allt är det liksom för mycket på alla sätt och vis. Det är väldigt litet, 168x168. Så det gäller verkligen att nyttja ytan på bästa sätt. Tyvärr är det ett fönster mitt i dushen. Fattar inte grejen med det. :confused:

Jag har hängt med dåligt i tråden, vad är det för hus ni har köpt?

HEEERREEEGUUUDDD!!! DET FINNS FLER!!!! :eek::eek: Jag har exakt samma fast som golv i mitt kök:wtf::wtf::yuck::yuck: Den är ju så döful så man smäller av! Jag bara längtar till i sommar när vi ska renovera köket så jag får slänga ut äklet! :bump:

Är det sant?! I köket? Herregud! :nailbiting:
Badrummet kan man iaf ha dörren stängd till. :bow:

Vad tänker ni att ni skall ha för golv i köket istället? Skall ni blåsa ut allt i köket när ni renoverar eller bara fixa ytskikten?

Är det sant?! I köket? Herregud! :nailbiting:
Badrummet kan man iaf ha dörren stängd till. :bow:

Vad tänker ni att ni skall ha för golv i köket istället? Skall ni blåsa ut allt i köket när ni renoverar eller bara fixa ytskikten?

Tanken är att vi ska blåsa ut hela köket och göra om det då det "sitter konstigt" vi vill flytta det in mot inner väggen.. jag vill ha plastgolv i köket sen också, tycker det är enklast och snyggast när man har hund o barn och man stövlar in där med skor hela tiden.. Men jag vill ha ett golv i stil med :

Hur är skicket på det? Är det något ni ska göra vid innan ni flyttar in?
Och så måste jag ju fråga, hur kommer det sig att det blev just detta huset? :)

Det är inget som behöver göras innan vi flyttar in. Men köket nere är sen 84, med en ommålning 2001 - helt ok men vi kommer vilja byta efter ett tag. Badrummet nere är original och kommer också att behöva göras framöver. Men ingen panik. Så det är inflyttningsklart, vi har så klart lite tapetborttagning, spackling o målning som vi vill göra men det tänker vi oss att vi kan göra medan vi bor där.
Det blev just detta huset dels för att det är lite bråttom - vi bor just nu med ca 25 mil mellan varandra under veckorna - och dels för att det uppfyllde i stort sett alla våra kriterier (utan inbördes rangordning):
  • Inte för stort men tillräckligt stort att ta emot familj, vänner och gäster som bor långt bort. Även plats för att utöka familjen :)
  • Ligger i en "bra kommun/bra område" med bra förskola och skola samt nära både förskola och skola.
  • Pendlingsmöjligheterna är toppen (till flera olika städer)
  • Hyfsat insynskyddad trädgård
  • Inga stora renoveringsbehov
  • Max cykelavstånd till havet
  • Bra planlösning, med en social del och en mer privat del
  • Det KÄNDES bra när vi var där :)

Jag tycker det låter som att ni hittat ett trevligt hus. Är planlösningen kass så skrämmer det nog iväg en del potentiella köpare (barnfamiljer) så det kanske finns möjlighet till att få ett bra pris :)
Är inte dränering och tak gjort sedan det byggdes så får ni nog räkna med att det kommer att behöva göras inom en snar framtid.

Jag har bott i 8 år i samma region som inte känns hemma och ny flyttar vi till en annan region som inte heller är hemma på riktigt men det känns mer hemma än nu, så jag hoppas att vi ska kunna landa och "rota oss".

Jadu, igår var det visning på huset. Lyckades så klart komma lite sent då det kryllade av bilar på vägen, men blev bara ca 5 min sena. De andra hade redan kollat på trädgården. Mäklaren verkade fatta tycke för oss iaf, för han struntade nästan i de andra :D.

Huset är jättefint :love:! Det är gammalt (1936) och inte nyrenoverat. Troligtvis en större renovering under senare 80-tal eller tidigt 90-tal. Men det är inget som vi känner att vi behöver göra med det, mest bara att flytta in. Köket är väl sådär. Men inte katastrof.
Källaren är dock väldigt lågt i tak, inga problem för mig någon stans, men så har jag ju en ståtlig sambo ;)
Hela planlösningen är ganska dålig, ur perspektivet att utnyttja ytorna. Många stora hallar och sånt. Men väldigt charmigt. Vi vet ju fortfarande inte om vi ska ha barn eller inte, så än så länge behöver vi ju inte massa rum. Men det finns bara ett stort sovrum på övervåningen. Och ett normalstort på bottenvåningen och ett stort o källaren. Så det är ju inte "småbarnsanpassat". Men som sagt, än så länge inga barn i sikte ;).

Trädgården är stor, 2500 kvm. Den ligger i en backe, men inte så fasligt brant ändå. Däremot är infarten ganska brant. Men sånt lär man väl sig (varken jag eller sambon har några problem att hantera bilen sas :p). Gäller ju bara att komma upp på vintern om det bli snö. Detta året har det ju dock kommit sammanlagt 3 cm snö eller nåt, och fortsätter det så, så är det ju ingen fara.
Det är bra en liten del av trädgården som är gräsmatta, ca 600 kvm kanske. Stor del är liksom som en gammal skogsmark, några träd och stenar och ett vattenhål. Svårt att säga hur set ser ut när det börjar växa.

Huset är inte dränerat, iaf på ett tag. Möjligtvis under sen stora renoveringen (som vi gissar på att ha skett) på 80-90 talet. Det är singel runt halva huset och typ "redo" för en dränering där, så borde inte bli några förödande konsekvenser om det behöver göras.

Uppvärmning genom eldning och kompletterat med en elpanna (2 år gammal). Vattenburet i hela huset, utom ett elelement på övervåningen.

Viss el är ny. Ett nytt proppskåp är insatt med autosäkringar eller vad det heter iaf.

Ja, huset är bra, vi tycker om det! Men kommer det kännas bra att flytta ut i bushen :o;)? Hade vi inte haft våra jobb i Lund (mitt i smeten) och Landskrona, så hade vi nog inte tvekat. Men det tar ju en stund att pendla. Samtidigt kommer vi nog inte så mycket närmre om vi vill ha lite (riktig :devil:) natur omkring oss. Dessutom nära ena sjön, vilket min sambo är väldigt förtjust i.

Men det största av allt. Köper vi ett hus, då är jag "fast" i Skåne :o:nailbiting:. Det är skrämmande! Helt plötsligt är det inte lika lätt att "fly" hem, allt blir mer på riktigt. Men samtidigt kanske det är dags att hitta ett riktigt "hem" som inte är tillfälligt, något som gör att jag faktiskt kan trivas här i Skåne och känna att jag inte "vill" fly. Ett hem som vi planerar att bo i resten av vårt liv (vilket jag vet inte kommer bli fallet, jag är redan inställd på att flytta hem till Blekinge i framtiden, men vi kan lika gärna bo i huset i 1,5 år som 15 år som 30 år. Men nån gång kommer jag återvända till min lilla by). Men just nu, varför inte ett hus i Höör O_o?
Jag känner att mina föräldrar nog känner lika dant. Min enda syster bor i Lund sedan 15 år tillbaka. Och nu kanske båda deras döttrar kommer att bo i Skåne "för all framtid". Det känns inte som att man har deras stöd riktigt.
Ni har lite att fundera på helt enkelt :)

Men jag pendlar hellre lite längre för att komma hem till ett lugn, där jag trivs, än har cykelavstånd till jobbet och sen kommer hem till ett ställe jag inte trivs på/känner mig helt hemma på. Till Lund är det ju inga problem iaf och det går ju tåg till Landskrona också så borde inte vara så krångligt dit heller?

Tanken är att vi ska blåsa ut hela köket och göra om det då det "sitter konstigt" vi vill flytta det in mot inner väggen.. jag vill ha plastgolv i köket sen också, tycker det är enklast och snyggast när man har hund o barn och man stövlar in där med skor hela tiden.. Men jag vill ha ett golv i stil med :

Jag vill också ha plastgolv i köket. Gärna ett rutigt, men vi kan inte enas om färger. Jag vill ha gult och ljust, maken vill ha grått och vitt. Dock är skåpen grå så det känns som det skulle bli lite väl mycket grått..

Jag tänker såhär: hade det sagt klick på riktigt, så hade ni inte brytt er om pendling och om ni blir "låsta" i Skåne. Allt hade varit värt det för att bo i just DET huset. Så resonerar jag och min sambo iallafall :)

I helgen var vi på en andra visning av huset. Och vi gillar det :)! Självklart har det vissa nackdelar, men det har en själ som vi verkligen tycker om och jag kan verkligen se oss tillsammans i det huset!

Sambons föräldrar var med på visningen. Hans pappa har stenkoll på läget, vilket är riktigt bra:up:! Det gjorde dessutom mäklaren lite osäker (på ett bra sätt, mäklaren lät sambons pappa kolla och undersöka då han fattade att pappan kunde mer än han själv).

Vi kommer att ge ett bud!
Men då undrar jag, de som äger huset nu köpte det för 7 år sedan. Det enda de har gjort med huset är att sätta in ett nytt värmesystem, som enligt oss kanske inte var det smartaste valet av värmesystem, tyvärr. Annars har de i princip inte gjort något med huset. Mer än att slita på det sas ;) Kanske att de har målat någon vägg eller list, men inga stora grejer. De har höjt priset med 24-25%.
Vi tycker att det är på tok för högt, med tanke på att allt behöver göras på huset snart. Det är inflyttningsbart nu, men inom några år måste vissa saker åtgärdas innan det förfaller helt. Så det är lika bra att börja nu, så inte allt kommer på en gång.

Tänkte bara höra, hur tycker ni att prisutvecklingen hade kunnat se ut i ett sånt här fall?

Vi vet redan vad vi kommer att buda, och går de inte med på det, så kommer det fler hus.
Det var två andra i torsdags på visningen, de gick efter ca 20 min ungefär, vi var där tydligen i 1 timma. Igår var där ett annat par, men de var där knappt 5 min :p och vi var där i 2 timmar (!!!) :eek:.

Så det verkar inte finnas så mkt intresse av det. Nuvarande ägare har redan köpt nytt hus och flyttat dit.

I helgen var vi på en andra visning av huset. Och vi gillar det :)! Självklart har det vissa nackdelar, men det har en själ som vi verkligen tycker om och jag kan verkligen se oss tillsammans i det huset!

Sambons föräldrar var med på visningen. Hans pappa har stenkoll på läget, vilket är riktigt bra:up:! Det gjorde dessutom mäklaren lite osäker (på ett bra sätt, mäklaren lät sambons pappa kolla och undersöka då han fattade att pappan kunde mer än han själv).

Men då undrar jag, de som äger huset nu köpte det för 7 år sedan. Det enda de har gjort med huset är att sätta in ett nytt värmesystem, som enligt oss kanske inte var det smartaste valet av värmesystem, tyvärr. Annars har de i princip inte gjort något med huset. Mer än att slita på det sas ;) Kanske att de har målat någon vägg eller list, men inga stora grejer. De har höjt priset med 24-25%.
Vi tycker att det är på tok för högt, med tanke på att allt behöver göras på huset snart. Det är inflyttningsbart nu, men inom några år måste vissa saker åtgärdas innan det förfaller helt. Så det är lika bra att börja nu, så inte allt kommer på en gång.

Tänkte bara höra, hur tycker ni att prisutvecklingen hade kunnat se ut i ett sånt här fall?

Vi vet redan vad vi kommer att buda, och går de inte med på det, så kommer det fler hus.
Det var två andra i torsdags på visningen, de gick efter ca 20 min ungefär, vi var där tydligen i 1 timma. Igår var där ett annat par, men de var där knappt 5 min :p och vi var där i 2 timmar (!!!) :eek:.

Så det verkar inte finnas så mkt intresse av det. Nuvarande ägare har redan köpt nytt hus och flyttat dit.

Såhär ser jag det: det är läge för "skambud"! Känner ni att det kommer fler hus om de nekar till budet och ni uppfattar det som att intresset är lågt i kombination med att ägaren redan köpt ett nytt hus och behöver bli av med detta, då kan man chansa och vara lite fräck tycker jag :)

Såhär ser jag det: det är läge för "skambud"! Känner ni att det kommer fler hus om de nekar till budet och ni uppfattar det som att intresset är lågt i kombination med att ägaren redan köpt ett nytt hus och behöver bli av med detta, då kan man chansa och vara lite fräck tycker jag :)
Precis, så tycker vi oxå. Vi kommer att lägga oss lågt, på gränsen till skambud iaf :o:p. Som sagt, det kommer fler hus om de totalt vägrar.

Precis, så tycker vi oxå. Vi kommer att lägga oss lågt, på gränsen till skambud iaf :o:p. Som sagt, det kommer fler hus om de totalt vägrar.
Dessutom har jag luskat lite, och deras nya hus (som iof är ett renoveringsobjekt) har de (nog) köpt för mindre än vad de gav för "vårt" hus för 7 år sedan. Så jag tycker inte att de är i akut behov av alla de där extra procenten som de lagt på . :D:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat