Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Gammeln

Trådstartare
Jag var på en skånsk ft-tävling och det som slog mig var hur dåligt vissa ryttare hade förberett sina hästar. Eftersom man ska hoppa på fasta hinder så måste man väl ha en häst som är väl förberedd inför en ft-tävling :confused:. Att komma dit och inte klara hopprovet måste väl anses som katastrof. Detta måste väl ändå visa att man inte har nåt på en ft-tävling att göra. Dessutom är det ju tur att man måste klara hopprovet för att få starta, för hur skulle det annars se ut i terrängen. Hur tänker ryttarna egentligen, är det bara ryttarens sk "det är kul-inställning" som avgör om man ska anmäla sig eller inte. Tänker man inte alls på om hästen är väl förberedd eller inte :confused:. Här finns ju risk att man knäcker hästens självförtroende vilket kan resultera i att hästen inte alls vill hoppa i framtiden. Borde man inte hålla sig till vanlig banhoppning och klara av detta först och främst. Då menar jag att man ska nog ha en del felfria/säkra runder i banhoppningen på tävling så att hästen känner sig trygg och att dessutom ryttaren känner att "det verkligen sitter där det ska". Därefter kan man åka på många olika terrängbanor och TRÄNA så att både häst och ryttare känner sig trygga och säkra, INNAN man kastar sig in i en ft-tävling :idea: .

Om man nu inte klarar hopprovet på en ft-tävling fortsätter man då envist med att anmäla sig till nästa ft-tävling.............eller tar man sitt förnuft till fånga?

Inte kastar jag in mina hästar i V75 bara för att jag får vara med där eller tycker att det skulle vara roligt. Jag inser helt sonika att mina hästar inte klarar av detta och att det finns lämpligare tävlingar att anmäla till :) .

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Jag både håller med och inte. :angel:

Det är alldeles för många som inte är förberedda. MEN det finns också de fall där hästarna varit med ett tag och är nonchalanta på hoppningen. Hästen som kanske rev flera hinder i banhoppningen vet med sej att det inte gör ont och sen i terrängen så måste man lyfta så där är hästen väldigt rädd om sej. Lärt sej den hårda vägen .

Samtidigt är det ju så att i en deb är höjden så låg att en häst kan nolla och ändå vara icke mogen att gå ut i terrängen. Med dressyrstraff upp mot 80 anser jag att hästenknappast är styrbar. :angel:

Tja det finns väl dom som river både 5 och 7 hinder i svår klass oxå :angel: av olika anledningar så man skall nog inte stirra sig blind på just det, sedan kan det ju faktiskt finnas hästar som går 1.40 hoppning felfritt som river bort sig pga det är för lågt och helt enkelt slarvar i debutant och lätt klass, men visst jag håller med allt för många hör inte hemma på en ft bana utan bör åka hem och träna mer först.
Jag är nog mer rädd för vissa man ser i terrängen i lättare klasser och tycker att ibland är det ett under att hästen står kvar på benen :crazy:

Håller meddig i princip, sen kan det vara annat som spelar in. En häst kan hoppa i V75 :) likaväl som att den inte är på humör att hoppa på en fälttävlan :cry: . Men jag håller med dig i princip. Det andra inlägget om dressyr på-80 kan man nog ta med lite salt. Min gamla travare som hoppar som en demon (i trav) och har nästan aldrig fel på hoppningen/terrängen. Dressyrpoängen är dock under all kritik, men det är jättekul att vara med. Som tur är finns ju både regeln om 35 hinderfel samt fälttävlansmärke, men jag kan hålla med dig om att endel är för dåligt förberedda.

35 hinderfel?? Inte mer än 4 nedslag = 16 fel. får du 5 ned har du 20 straff och är ute.

Ja dressyren ja , det finns ju många som får fullkomligt spel ibland tom landslagshästar som har hamnat uppemot 80 straff i dressyren.

Eller så kanske hästen/hästarna hade någon slags infektion i kroppen,det är ju rätt vanligt vid denna årstiden.

Jag menar banhoppningsprovet är ju bara 95cm eller 105 om det var deb och lätt klass och det klarar nog dom flesta hästar.

Senast ändrad av en moderator:

fio. skrev:
Ja dressyren ja , det finns ju många som får fullkomligt spel ibland tom landslagshästar som har hamnat uppemot 80 straff i dressyren.

MM det är klart att det kan bero på olika saker att man får 75 i straff men antingen är det ett bra ekipage där hästen (eller ryttaren) fått spel och det finns en förklaring eller så är hästen knappt styrbar. Med en häst som inte går stadigt på tygeln, gör rörelserna någorlunda vettigt och på rätt ställe så hamnar du inte på 75 straff i deb eller lätt. Inte på de tävlingar jag varit med på iallafall. De som fått 75-80 har ridit ebarmligt dåligt! Inte ens alla dessa unghästar som ibland hoppar över t.ex en halt får så hög straff.
Men visst ibland dömer en dressyrdomare "hårt" och många hamnar runt 75 men det är ju en annan sak.

Jag håller inte med, en av mina hästar fick 77 straff i lätt klass på en tävling förra året och samma häst har placeringar i medelsvår dressyr, nu fick hon ju spelet visserligen men det händer ju... Men det var inte så att hon studsade runt men hon bara sprang på hela tiden

knappt styrbar häst har jag nog inte ens sett på rätt länge faktiskt

Säger fälttävlansexperten....suck....
Det kan hända saker med hästar. Jag var där med min och han funkade inte alls. Nu misstänker vi starkt att det är något fel på honom så han ska på fullständig undersökning om en vecka. Detta är en häst som i vanliga fall hoppar 120.

Du är snabb att uttala dig om saker du inte vet något om. Men det är ju iofs som vanligt. Suck....

En gång hade vi en häst som hatade banhoppning men älskade terrängen där den alltid nollade. Lite mer insikt innan du uttalar dig kanske?

fio. skrev:
knappt styrbar häst har jag nog inte ens sett på rätt länge faktiskt
Då skulle du varit med igår. :angel: Där var iallafall 2 ekipage som red inomhus som sprang lite hur som helst. Det ena ekipaget fick avdrag för fel väg när hästen stack rakt över ridhuset med henne. Domaren valde att inte "förstå". :o

Lite förvånad att du försvarar så hög straff. Det är dock fyror vi snackar om... och om man ändå tror att ekipaget får någon femma så måste det vara några ännu lägre poäng. :confused:

försvarar gör jag inte men jag har en förståelse för att det kan bli så.

men över 75 straff är mindre än 50%.....det har iaf jag väldigt svårt att ha förståelse för...

Varför det?? Det finns ju en hel del i landslagen som brukar hamna över där mer än ett par gånger om året men dom tycks ju ha klarat sig bra ändå uppenbarligen.
Sedan dömer en del domare hårdare (vilket jag tycker är utmärkt) och då hamnar en del rätt högt i straff.
Överlag döms det alldeles för snällt i fälttävlan och det är många fler som borde ligga under 50% , iallafall om det hade varit en "riktig" dressyrtävling

visst är det så att vissa domare ligger lågt och att vissa inte borde ha godkänt....

men under 50% är fortfarande väldigt lite....men eftersom tom en del landslagsryttare rider på det kan det ju uppfattas som ok att ha dåliga dressyrpoäng.....

Som sagt jag försvarar det inte men har förståelse för att det kan hända och det kan hända vem som helst i stort sett, skall man såga huvudet av den/dom personerna för det då??

Jag håller med dej! Hästar är ju som oss människor, de har sina bra och dåliga dagar.. Jag minns tex. när jag startade en MsvA, då var min häst helt tokpigg och det resulterade till en katastrofal dressyrritt på typ 80 straff (!) :eek: Det var helt omöjligt att komma till någon ridning..bla. så stegrade han i ryggningen, gjorde terr á terr i en avsaktning, gjorde något som liknande capriole språng i galoppen osv... Hur som helst så kunde jag inte göra annat än att skratta åt eländet, han brukar ju faktiskt inte uppföra sig riktigt så illa.. :p Lite pinsamt bara, när man blir bedömd av 3 domare :crazy: Överlag så skrev de "En väldigt energisk ponny, dock för spänd och ivrig idag, bättre lycka nästa gång"! Så..så kan det gå..

nån enstaka gång ja. det har jag åxå förståelse för.
men som du skriver så har dessa landslagsryttare så höga straff "mer än ett par gånger om året" och då kan man ju börja undra.....

Mer än ett par gånger kan ju vara 3 ggr, jag vet inte vilka klasser du rider men i högre dressyrklasser och ft på *** nivå kan det vara rätt lätt att missa ett par rörelser och få en 4:a. Särskilt Internationellt där dom oxå dömer betydligt hårdare än här hemma.

men missar man ett par rörelser innebär det ju inte att man direkt hamnar under 50%....
men självklart är det lätt att missa när det blir svårare "krumelurer" i programmena, det har jag full förståelse för

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 164
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar