Gammeln
Trådstartare
Jag var på en skånsk ft-tävling och det som slog mig var hur dåligt vissa ryttare hade förberett sina hästar. Eftersom man ska hoppa på fasta hinder så måste man väl ha en häst som är väl förberedd inför en ft-tävling . Att komma dit och inte klara hopprovet måste väl anses som katastrof. Detta måste väl ändå visa att man inte har nåt på en ft-tävling att göra. Dessutom är det ju tur att man måste klara hopprovet för att få starta, för hur skulle det annars se ut i terrängen. Hur tänker ryttarna egentligen, är det bara ryttarens sk "det är kul-inställning" som avgör om man ska anmäla sig eller inte. Tänker man inte alls på om hästen är väl förberedd eller inte . Här finns ju risk att man knäcker hästens självförtroende vilket kan resultera i att hästen inte alls vill hoppa i framtiden. Borde man inte hålla sig till vanlig banhoppning och klara av detta först och främst. Då menar jag att man ska nog ha en del felfria/säkra runder i banhoppningen på tävling så att hästen känner sig trygg och att dessutom ryttaren känner att "det verkligen sitter där det ska". Därefter kan man åka på många olika terrängbanor och TRÄNA så att både häst och ryttare känner sig trygga och säkra, INNAN man kastar sig in i en ft-tävling .
Om man nu inte klarar hopprovet på en ft-tävling fortsätter man då envist med att anmäla sig till nästa ft-tävling.............eller tar man sitt förnuft till fånga?
Inte kastar jag in mina hästar i V75 bara för att jag får vara med där eller tycker att det skulle vara roligt. Jag inser helt sonika att mina hästar inte klarar av detta och att det finns lämpligare tävlingar att anmäla till .
Om man nu inte klarar hopprovet på en ft-tävling fortsätter man då envist med att anmäla sig till nästa ft-tävling.............eller tar man sitt förnuft till fånga?
Inte kastar jag in mina hästar i V75 bara för att jag får vara med där eller tycker att det skulle vara roligt. Jag inser helt sonika att mina hästar inte klarar av detta och att det finns lämpligare tävlingar att anmäla till .