Hur uttalar ni ordet chevré?

Sv: Hur uttalar ni ordet chevré?

BA' SKOJA! :D

Ska nog för sakens skull dock börja uttala det chevrååååå och se hur folk reagerar.

Faktum är att det stör mig snormycket när folk uttalar, och stavar, chèvre fel men inte alls när folk uttalar entrecote fel (själv säger jag det aldrig ens längre - vet att antrekååå är fel men står inte ut med fulheten i antrekått).

Fast jag hade nog fel, det borde vara ö-nyng när jag tänker efter. Fast honung på franska heter miel och uttalas mjäll:rofl:

niphredil: tjevråå, naturligtivis:bow::laugh:

Är jag helt körd om jag uttalar det där som "kåt rugguggla"?

/kryper under en sten eftersom jag ägnat mig åt germanska språk och inte italiska

:rofl:

Jag tror man får konstiga blickar om man beställer det där på restaurang även om det uttalas på svenska(ledtråd: se peter_lundins inlägg).

:rofl:

Jag tror man får konstiga blickar om man beställer det där på restaurang även om det uttalas på svenska(ledtråd: se peter_lundins inlägg).

Det är lugnt, jag beställer inget kött jag inte vet hur det uttalas ;) :D

Nejdå, jag är inte totalt körd när de gäller franska men jag associerade det du skrivit som jag skrev det :o

kl

Vem var det som skulle beställa tjevråå? Risk för filé i så fall! :D

Chevreau = killing

Och jo, chèvre betyder getost... och get.... men de flesta franska ostarna har namn efter region, plats eller form. Det finns en som heter crottin som betyder bajsplutt, typ, för den ser ut som en sån. Getbajsplutt = ost...:D:D:D:D

Tjevrååå var ett skämt bara, jag vet hur det ska uttalas :)

Jag har inte läst tråden, men jag tycker.... ;)

Överlag säger jag "den där" eller "en sån" om jag inte tror mig veta hur det uttalas. Som med [schevree] fram till igår då. :angel: :D

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 201
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka