Hur uttalar ni ordet chevré?

Sv: Hur uttalar ni ordet chevré?

Bläckis har så klart rätt!

Bra att tråden har nålats, för det här är en riktigt viktig fråga. :)

:rofl: Uttalet på den alltså, jag avlider!

Det var inte bara särskrivningar i den menyn... Jag vill ha räkori grön curry, tänkte äte har (äte dar?). Kan jag beställa extra jordnöts sås tro? :rofl: (Felstavade menyer slutar aldrig att vara roligt.)

F ö, senast jag käkade ute så sade servitören chevré. På en restaurang som ändå gör anspråk på att vara lite fancy. Jag slets mellan att känna mig vuxen nog att notera misstaget och snobbig nog att bry mig, jag som inte ens äter skiten.

Bra att tråden har nålats, för det här är en riktigt viktig fråga. :)

Eftersom bara en moderator med franskt ursprung kan anse att frågan om en illaluktande ost's korrekta uttal är så pass viktig, så borde väl också spekulationerna om korrekt uttal innefatta huruvida Ull-å, Li-San, Ti-fåå, Gy-nn-ar är rätt uttal? ;)

Senast ändrad:

Eftersom bara en moderator med franskt ursprung kan anse att frågan om en illaluktande ost's korrekta uttal är så pass viktig, så borde väl också spekulationerna om korrekt uttal innefatta huruvida Ull-å, Li-San, Ti-fåå, Gy-nn-ar är rätt uttal? ;)

Absolut!

/ D'en t'a quu

Förlåt ett lite påpekande, men - ordet chèvre betyder inte getost, utan chèvre betyder get och inget mer än just get.

Ja, det där brukar jag också tänka på.

Bara i den helt ordinära livsmedelsaffär där jag köper det mesta av min mat, finns det dessutom flera sorters getost (för att inte tala om hur många det finns i Frankrike), dvs ost gjord av getmjölk. Endast en variant av dessa kallas för get på franska, de andra heter lite olika saker.

Jag fattar inte varför vi kallar en viss getost för get i Sverige.

Kl

En allt igenom utmärkt tråd.

På avdelningen svåruttalat, passar Janneth här? Vred mina händer i tre veckor innan jag vågade lyfta luren och ringa. Det blev tvärfel kan meddelas. Men jag tycker ju att jag uttalade rätt...

*kl*

Jag uttalar inte speciellt många maträtter.
Jag är så upptagen med att äta dem och man ska inte prata med mat i munnen.

Ost! Kött! Fisk! :D Omnomnom...

Kl

En allt igenom utmärkt tråd.

På avdelningen svåruttalat, passar Janneth här? Vred mina händer i tre veckor innan jag vågade lyfta luren och ringa. Det blev tvärfel kan meddelas. Men jag tycker ju att jag uttalade rätt...

Bucket!
Oh no, sorry! :D

Uttalar det som man ska.

Tjevråååå.

Som en blandning mellan chevre och entrecote.

Som man ska alltså.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 201
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka