Hur uttalar ni ordet chevré?

Sv: Hur uttalar ni ordet chevré?

Men det är definitivt så att när folk säger entrecôte så uttalar de det som entrekå om de inte läst franska.
och jag är väl då undantaget som bekräftar regeln, för jag har läst franska i skolan och jag säger "antrekå". Men det är nog mer för att jag i tidernas begynnelse fick veta att det hette så och sen har jag inte orkat bry mig, även om jag faktiskt vet hur det ska uttalas på korrekt franska. För jag äter inget kött själv och köper bara sånt som barnen själva kan uttala till dem att äta, typ köttfärs....:p (och maken är typ obildbar på den fronten - trots 14 års tjat har jag fortfarande inte lyckats få honom att förstå att det inte heter "barnésås"...)

Jag gör som du. i Sverige säger jag utan t. När jag är i Frankrike säger jag med t

Det är faktiskt ok än så länge :)

Svenska akademiens ordlista rekommenderar uttal med hörbart "t", men anger att ordet även kan även uttalas som "antrekå ( källa wiki.)

Ja, säger ni chevree med långt e, chevre med kort e, chevr utan e, eller chevr med rullande r?
Tycker jag hör så olika. Vill ju verkligen kunna beställa ost på rätt sätt ;)

Tja det beror ju på vilket språk du vill beställa?

På svenska kan du bortse från franska uttalsregler oavsett dialekt.

Beställer du en resa till Moskva i Sverige förväntas du inte beställa den på ryska, eller något av de andra språken i Ryssland.

Jag gör som du. i Sverige säger jag utan t. När jag är i Frankrike säger jag med t

Det är faktiskt ok än så länge :)

Svenska akademiens ordlista rekommenderar uttal med hörbart "t", men anger att ordet även kan även uttalas som "antrekå ( källa wiki.)

Jag vet att det sägs vara ett ok uttal på svenska.

Men jag tycker fortfarande att det är ett så konstigt uttal! Det finns ju ingen logik någonstans :p

Jag vet att det sägs vara ett ok uttal på svenska.

Men jag tycker fortfarande att det är ett så konstigt uttal! Det finns ju ingen logik någonstans :p

logiken var väl överfransk?

men analogt med skånskans grishals för karré kan vi kallad det för ko/älg-hals

Senast ändrad:

Nej, nej - det nya är "entrecoté"! Helené serverade entrecoté och chevré.

Prova att googla "entrecoté"(inom citationstecken) och se hur många träffar ni får. :eek:

Hu, var ju tvungen att testa. Och konstaterar att det är 99% svenska träffar... Varför kan resten av världen, men inte vi??

På mattemat så ryser jag även för "A la carté"... :D

Äsch, jag tror det beror på att vi svenskar är väldigt väl representerade på nätet! Vi är kanske bättre på det än på franska accenter...

kl

Apropå vår förtjusning i/okunskap om franska accenter, glöm inte Annethé!:arghh:
(politiker som förskingrade pengar, stora rubriker i tidningarna för inte så länge sedan)

KL

En bekant till familjen var på restaurang och hörde ett par beställa in entresåté med börniesås, slå den om ni kan! :D

Däremot chèvre (getost) skulle jag uttala schävr :)

Förlåt ett lite påpekande, men - ordet chèvre betyder inte getost, utan chèvre betyder get och inget mer än just get. Men ordet används ofta av svenskar som ett namn för osten. För inte beställer väl fransmännen get, när de egentligen vill ha get-ost?!

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 201
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka