Hur uttalar ni ordet chevré?

Sv: Hur uttalar ni ordet chevré?

Menar du det? Jag tycker att jag i många år nu har hört folk liksom stoltsera med att de minsann inte säger entrekå utan entrekott. Å andra sidan är det ett tag sen jag hörde ordet nämnas alls, tror jag.

Ja alltså nu kanske det lät som att jag pratar om entrecôte för jämnan med alla jag känner :D Så är väl kanske inte riktigt fallet! Men det är definitivt så att när folk säger entrecôte så uttalar de det som entrekå om de inte läst franska.

Är inte det en av relativt få styckningsdelar som man fortfarande äter i annan form än köttfärs?

I den här köttrenden som råder - på alla nivåer i matlagningsvurmen, inte alls enbart underliga bantningsdieter - dyker väl entrecote upp allt då och då, tycker jag. Och jättemånga restauranger har det, även som erbjudanden.

Jag ska tex äta det inom några veckor, brukar äta en blodig köttbit någon gång om året.

Så kanske det är. Jag tycker bara att jag själv inte sprungit på det på länge. Men jag har å andra sidan bara ätit ute på lunchrestauranger på senare tid.

Ja, nu ser jag det som ett avskräckande varningstecken om restauranger har en skylt där de erbjuder entrecôte med typ pommes frites och bearnaise, men jag tycker att man ser det rätt ofta om man strosar genom stan i kvällningen.

Det heter faktiskt entrekåå med pom-mes och bea:p

Alla jag känner får gärna säga entrekåå dagen lång - med eller utan franskstudier bakom sig - bara jag aldrig mer behöver höra ordet bea! :yuck:

Jag envisades länge med att inte förstå ordet, vare sig i skrift eller tal, men till sist har det blivit omöjligt att upprätthålla den illusionen.

Pomm-mess är illa nog. Men bea. Bea.

*kl*
Tack för lektionen, jag har alltid sagt entrekåå :o
Däremot har jag uttalat chèvre korrekt, kör det provencalska uttalet :cool:

Är inte det en av relativt få styckningsdelar som man fortfarande äter i annan form än köttfärs?

Nej, nu för tiden är det filéfrossa som gäller.

Alla upptänkliga djur har numera filéer på alla möjliga och omöjliga ställen på kroppen. Till och med grönsaker har filéer nu för tiden.

Det verkar som att filé har blivit ett samlingsnamn för allt som inte är färs och varken har skal, skinn, fett eller ben.

Filé - valet för dig som skyr tuggmotstånd i livet.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 201
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka