Hur uttalar ni ordet chevré?

Sv: Hur uttalar ni ordet chevré?

Då har jag inte varit helt fel ute med min tolkning av uttalet. Tack!

Jag tror också sniglar är mollusker. Men om jag beställer en rätt så vill jag väl ha den och inte sniglarna? Av någon anledning säger de alltid att jag skulle tycka om sniglarna. Som jag inte skulle äta om jag så fick betalt för det. :angel:

Vissa kallar felaktigt mollusker för finnar. Men det här är ju en tråd om franska uttal, hur i hela friden hamnde vi vid finskan då, hur tänkte du då? :banghead:

Neee... Eskargó skulle jag säga. (Alltså om man använder accenten för att markera betoning, inte ljudet på vokalen...)

Ja. Jag tänkte mig att accenten markerar att e uttalas e, inte ä. Betoningen är på sista stavelsen (men nu pratar vi ju franska och inte spanska här).

Det här är konstigt när jag tänker efter. E helt utan accent i franska borde ju uttalas ö. Fast det kanske det inte gör i början av ord? é blir e, è blir ä, e blir ö. Väl?

Nästan ö, så att säga. Eller?

Som Renoir. Vi säger inte Reeenoir, inte Ränoir men inte heller riktigt Rönoir. Men närmast det uttalet, ändå. (Jag tror att det funkar lite olika hur man läser det här beroende på dialekter och hur ö låter, men du och jag har nog tillräckligt lika dialekter.)

Jag skulle säga Rönoir. Fast det kanske är fel.

Ja, av de alternativ jag kan skriva skulle jag också säga så. A kan ju vara "öppet" eller inte, är det så att ö har en liknande möjlighet som är den jag far efter?

Jag är obildbar på området vokaler, har visat sig åter och åter sedan 1972 då den första stackars läraren tog itu med saken.

Då har jag inte varit helt fel ute med min tolkning av uttalet. Tack!

Jag tror också sniglar är mollusker. Men om jag beställer en rätt så vill jag väl ha den och inte sniglarna? Av någon anledning säger de alltid att jag skulle tycka om sniglarna. Som jag inte skulle äta om jag så fick betalt för det. :angel:
Förväntar mig snäckor, inte sniglar!
PL

Äsch, det beror nog på hur fin restaurang man är på. Lite som att man inte direkt förväntar sig att det är oxfilé på pizzan även om det står det på menyn. Och det finns ju så hiskeligt mycket mördarsniglar på sina ställen, bra om de kommer till nytta! Mollusk som mollusk, liksom...

Jag tror att detta är hyllningstråden till Bläckis och hennes korrekta uttal.

För så uttalas den äckliga drycken.

Jag tror snarare att det är funderingarna över hur man uttalar ditt nick som fått min hjärna att ta beslutet att helt sonika ignorera din existens. :D

:D

(det uttalas rätt och slätt "pox" :D )

*kl*

Jag har försökt lära en dansk säga "ekorre" en gång.
Vi hade dessutom druckit lite vin. Det var en rolig kväll...

"Eku... eku... eeekåååuu... JEG KAN IKKE!!" :D

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 201
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka