Hur upplever ni era ledar roller?

Sv: Hur upplever ni era ledar roller?

Du frågade hur jag skulle göra om en häst försökte trycka in mig i vägen. Då trycker jag tillbaka. Var frågan egentligen hur jag skulle göra om en häst kastade sig på mig så att jag for in i vägen eller missuppfattade jag grundfråga?

Sen hade jag ingen aning om att det var en speciell häst vi pratade om utan jag förutsatte att frågan var generell.

Sorry då miss uppfattade vi varann. Självklart så trycker man om man ser signalen. men det här gick på 0,5 sek. så det gällde ett brutet revben eller att göra det största en liten stackars människa kan gör i en sånn sitution..

Förstå fortfarande inte varför de som bara stod och tittade på inte sa något att du får ackta för den hästen när du kratzar hovarna utan bara stod och tittade. hade jag vetat att han gjorde så utan förvarning hade jag varit beredd och avbrutit det långt innan han skulle knö till mej..

Det är dummt av mej att annvända olika hästar då ni självklart aldrig träffat på de och situtionen med de. Men jag försöker bara förklara hur jag tänker mm. Men det är inte lätt.
Inte så lätt som jag trodde.. Hmmmm inte lätt det här..

Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Allt det du säger är subjektiva värdeord, ingenting av vad du faktiskt gör eller varför. Så nej, det du har skrivit har inte sagt så mycket om din praktiska hästhantering.
Exempel:

Genom att säga att man endast får ta till våld i nödfall, problem ska lösas omedelbart när de uppstår och målet är en värld där alla lever i harmoni så kan man berättiga både kärnvapenkrig, total pacifism och etisk rensning.
Grunden är att det är högst subjektivt när det är nödfall, vad som är problem (och därmed lösning till dem), olika lösningar på problemen, och åsikter om vad som är ett harmoniskt samarbete och hur man kommer dit.
Ingen som arbetar med hästar gör det med avsikten att splittra eller söndra, och ingen sund människa strävar efter att uppnå motsatsen till harmoni. Det som skiljer är vägen dit...

Om jag ex säger att jag strävar efter att ha en häst som jobbar med mej av fri vilja och detta når jag genom mycket berömm mm. Så förstår jag inte varför jag inte förklarar hur jag har min hästhantering?
Jag skriver även att jag jobbar på min reltion med min häst hela livet.
Genom att försöka var en så bra ledare som möjligt för hästen.
Det är svårt att förklara hur jag gör med olika energier. Det enda jag listat ut är att det är likt de hästar gör för de funkar.
de förstår vad jag vill och är ute efter väldigt fort loppet av 1 sek.
Är hästen ex rädd för något och du blir rädd så blir hästen jätte rädd.
Hästen känner sinnsestämmningen från ryttaren hela tiden. Om jag där i mot inte blir rädd utan med ett lugn klappar hästen så känner de att det är ingen fara och går.

Sen kan jag hålla med om att texterna är väldigt splittarde och man får ex lägga i hop de i huvudet själv för att förstå. Vilket kanske inte är så lätt, men som sagt jag vet hur det fungerar när jag är med hästen men jag har svårt att förklara det. Det är svårt att sätta sånt här i ord..

När man träffar på en häst som folk har försökt tvinga till saker genom en elak behandling så handlar inte det om deras mål utan om o kunskap. De tror att hästen är elak mot de, fast hästen bara kanske inte förstår. Eller rids i ridhuset i 7 dagar i veckan samma sak och inga berömm mm. Av det här får man en häst som inte tycker det är kul att jobba i ridhuset. Men det är kanske inte meningen att männsikan menar att hästen ska tycka de är tråkigt. Det bara blir så.. Visst kan det fungera för några men jag tror inte det gör de i längden.

JAg kollade för några år sedan på Hippo även detta ett hästprogram som gick på teven. Då berätta Jan att han rider endast två dagar i ridhuset och resten ute i skog och mark mm. Att han gör mycket skolor mm ute.

Det räcker inte att sätta sig och studera en hästflock, för vad du redan vet och din bild av hur hästar fungerar styr det du ser i flocken. Du ser det du vill se, det som överensstämmer med din befintliga världsbild. Det en ser som korkade djur som planlöst rör sig runt och äter, kan innehålla mängder av information om individernas hälsa, relationer mellan varandra, mental status osv för en annan observatör.

Jag tycker att man ska vara försiktig när man dömer ut andras hantering och säger sig ha nått hästhanterandes enda sanna väg. Det du ser som en sanning behöver inte vara sant för personen brevid dig.

/Migo

Nej det är just det jag menar. jag dömmer bara ut andras hantering om de dömmer ut min.. Så visst så skrev jag dummt att det är tur ni har NH. Men många av de jag träffat som har hållt på med just NH dömmer just ut alla andras hantering. Bara för att de inte har samma väg så är det så att man ex slår sin häst eller inte har någon vänskap..

JAg tror att ovasett man är Jan Brink med Briar eller Maria Gretzer som hoppryttare så har de hästar som är i harmoni och älskar sina ryttare och jobbar för de för att de vill och tycker det är kul.
Men många (obs många inte alla) dömmer ut dessa totalt och bara för att de inte ser att hästen går lös jämte ryttaren så kan de inget om att ha en bra relation med sin häst.

Sånt tycker jag är löjligt och bara för att det jag tycker är ett bra sätt för mej så kan jag titta på andra häst folk och lära mej det de kan..

Jag kan titta på ex ponny akuten och tycka det är ett jätte bra program och tycka det är intressant att se hur andra ryttare gör fast att jag aldrig tänker bli hoppryttare eller annat. Men mycket av vad de säger kan man annvända själv.

Okej inte bara sitta och studera utan mer läsa och se hur de gör i vissa situtioner som ex när et kommer in en väldigt rang hög häst, här kan man lära sej massor.. Även hur de betèr sej mot varann och hur de gör en del saker.

Jag föstår inte vad det är som så intensivt måste tränas på marken..

När jag fick hem min häst så på tredje gången jag skulle tränsa henne så släppte jag henne helt lös ute vid uppbidnings platsen helt lös ute och hon försökte inte ens gå till de andra i hagen. Då stod hon helt själv.
Jag har inte gjort så mycket på marken utan att flytta henne i sidled mm och lite annat.

När jag står med henne i ridhusten med öppen dörr kan jag ha henne helt lös medanns jag sätter på täcket mm. Om jag går i från henne så följer hon efter mej. Även här har hon gjort det med öppen dörr. Jag menar om det är det enda man kan se om häst och ryttare har en bra relation vilket många tror. Så har jag väll det utan att träna ett dugg på detta. Hon följer mej för att hon vill. Pekar jag på rumpan så flyttar hon den. Detta har jag tränat några gånger men inte många..
Förstår inte vad det är som är så imponerade med detta?
HAr amn en bra reltion med sin häst så funkar detta utan speciellt mycket träning på marken..

Senast ändrad:

(skrivit mera på 1:a sidan.)
min egna häst är väldigt dominant av sig, händer att han testar fortfarade (påpekar att det händer sällan), väldigt väldigt små "tester", men ändå existerande. det tog ungefär 3 månader innan det gick att hantera honom någorlunda och man fick hans förtroende och kunde börja jobba med honom. (3-årig unghäst som vuxit upp på lösdrift hela sitt liv, lite hanterad.)
dock funkar allt väldigt bra nu, och kan t.e.x leda utan grimskaft/grimma, rida utan utrustning, styra med röst och kroppspråk med ett par meters avstånd...

sanio: av det jag läst låter det ej som om vi använder oss av samma metoder. t.e.x stojar eller höjer jag ALDRIG rösten, detta leder i de flesta fall till mera stress och orolighet. kroppsspråk, tonfall/stavelser funkar mycket bättre för min del. och för mig känns det väldigt självklart att du måste jobba med hästen från marken, hur mycket är väll upp till var och en av par och individer, men det kan man inte få för mycket av iaf och man vinner otroligt mycket på det(om det gör på rätt sätt vill säga). att ta till fysisk styrka, mer än i form av t.e.x tryck, skulle jag inte använda mig av heller...

Ja, det är nog bara att inse att vi gör alla olika med våra hästar.

Sanio, risken(som jag ser det) med att "plocka lite" här o där är att man inte får en röd tråd genom hela "utbildningen". Det blir varken hackat eller malet. Men visst, det är ju upp till var och en, man gör det som passar en bäst och det man tycker känns rätt.

Sedan vill jag också betona att när jag talar om att hantera hästen lös, menar jag inte så basala delar som att kunna lägga på täcket utan att den försvinner, eller att öppna ridhusdörren utan att den går därifrån...det är det jag menar, dessa saker kan du säkert åstadkomma med ditt sätt-och där är vi rörande överens, det är inget imponerande med det alls! Men släpp hästen o spring iväg, följer den dig fortfarande? Kan du sätta på huvudlag samtidigt som du sitter på marken, etc? Här kan du se hur samarbetsvillig din häst verkligen är.
Detta är väl saker som de allra flesta inte tycker är viktigt och inte bryr sig överhuvudtaget om, man fokuserar på andra delar, som ridning eller körning ellar vad man nu sysslar med. Inget fel i det, jag sysslar själv både med ridning och körning. Jag har tidigare både tävlingskört och tävlat hoppning.
Men sedan jag började träna ledarskap "på riktigt" har jag fått en helt ny motivation i allt jag gör med hästarna, nya mål och en ny kunskap.
Att TS redan tror sig kunna allt på detta område får stå för denna själv.
Som jag sagt tidigare, vi lär hela tiden, blir aldrig fullärda och det största misstaget en människa kan göra är att tro sig vara överlägsen andra...

Med dessa ord lämnar jag diskussionen. Vi har helt skilda åsikter, man får acceptera att alla gör olika och man behöver inte smutskasta den andre för att denne inte tycker som en själv.

Håller med dej om att vara lugn med posetiv förstärkning.Du skrev om en häst inte går fram hur gör du? Om man går tillbaka får man inte fram den igen.Hade tidigare ett danskt halvblod en kraftig sak på 170cm.Hade köpt den utan att provrida endast sett film.När vi skulle rida ut första gången blev det tvär stopp bara efter ca 100m.Ringde upp förra ägaren och han sa det är bara att läxa upp han ge han stryk.Inte ville jag slå min häst utan vi gjorde tvärt om så fort han gick fram några steg mycket beröm,sen gav vi oss för den dagen sen höll vi på så i flera veckor.Senare gick han fram och det var aldrig några problem.Jag ser alltid till individen med mina hästar dom är alla olika.:)

SANIO: Ett barn testar för att se om mamman eller pappan är en bra ledare. Gör mamman och pappan som barnet säger så gör barnet som de vill sen och kan bli en fara för sej själv. Ex i en stor folksamling så säger mamman stanna här och barnet springer i väg. Då måste de kunna lyssna annars kan de bli kidnappade, försvinna eller vad som helst.

Vi ska väl inte börja jämföra rovdjur och bytesdjur. De fungerar inte alls på samma sätt!

SANIO: Sen allt det andra som jag skrivit i mina andra texter handlar om att vara en bra ledare.
Att vara en bra ledare och att vara flockledare är samma sak men man ska ändå skilja på det.
Som sagt så kan det även finnas dåliga flockledare i en hästflock samma som det finns dåliga männsikor som är flockledare mot sin hästar.

En människa som försöker bli ledare på ett dåligt sätt, med våld och skrik, förstärker bara det som hästen misstänkt, att du är ett rovdjur. Då får du aldrig ett ledarskapet. Då gör hästen dig till lags av rädsla. En dålig flockledare bland hästar kanske gör dåliga val förflocken, men han beter sig inte som ett rovdjur och är oberäknelig!

SANIO:Man måste avbrytta ett så farligt beteènde annars så bruter du ett ben. Det handlar om sekunder, den här hästen varna inte ens..

En häst varnar alltid, men frågan är: snappade du upp signalerna? De är inte alltid så tydliga som när det smäller. Här krävs kunskap och lyhördhet för att snappa upp dem!

MIGO: Ingen som arbetar med hästar gör det med avsikten att splittra eller söndra, och ingen sund människa strävar efter att uppnå motsatsen till harmoni. Det som skiljer är vägen dit...

Jag tror som du. Alla som håller på med hästar vill uppnå harmoni med sin häst. Ingen menar att bete sig illa mot hästen. Det handlar ofta om okunskap! Jag har själv inte alltid varit snäll mot hästar, det kan jag erkänna. Jag har gjort som "alla andra" och lärt mig av dem som sagt: "rappa till honom med spöet när han gör sådär" eller "ryck till i munnen så slutar hon att sparka bakut". Nu när jag har fått mer kunskap om hur hästen fungerar kan jag undra hur jag tänkte... Jag skäms!

SANIO: När jag står med henne i ridhusten med öppen dörr kan jag ha henne helt lös medanns jag sätter på täcket mm. Om jag går i från henne så följer hon efter mej. Även här har hon gjort det med öppen dörr. Jag menar om det är det enda man kan se om häst och ryttare har en bra relation vilket många tror. Så har jag väll det utan att träna ett dugg på detta. Hon följer mej för att hon vill. Pekar jag på rumpan så flyttar hon den. Detta har jag tränat några gånger men inte många..
Förstår inte vad det är som är så imponerade med detta?

Man tränar inte förflyttning och annan markträning för att imponera på folk. Det är inte så häftigt att hästen flyttar undan rumpan för att jag pekar på den, det kan jag hålla med om, anledningen är att jag vill ha en lyhörd häst som vill göra allt för mig, för att jag förtjänat dess respekt!

Någon skrev:av det jag läst låter det ej som om vi använder oss av samma metoder. t.e.x stojar eller höjer jag ALDRIG rösten, detta leder i de flesta fall till mera stress och orolighet.

Visst är det så. Det visar att vi är ett rovdjur, för så beter sig dessa. Hästar ska passa sig för rovdjur för annars mister de livet i naturen. Hur kan vi förvänta oss respekt av våra fyrfotingar då?

Sanio, du skrev något om att du inte läst någon bok om NH, då undrar jag hur du kan uttala dig som om du vet vad det handlar om. NH är visserligen sunt förnuft, men från någon som har verklig kunskap om hästens beteende. Det är inte den sortens sunt förnuft som du relaterar till.

Bara för att en häst gör som ryttaren vill, behöver inte det betyda att den respekterar dig som ledare. Den kan göra som vi vill bara för att den inte har något emot det. Bara för att den följer med dig när du leder den, betyder inte det att du är dess ledare. Fungerar ens relation, behöver man kanske inte eftersträva ett totalt ledarskap, men vi måste kunna skilja på vad som är vad…

Senast ändrad av en moderator:

Ledarskap är aldrig något du Tar, det är något du förtjänar. Om du Tar dig ledarskapet så har du inte ledarskapet, då har du möjligen högre rang. Men mest av allt är du en översittare som tagit sig dit den är med fysiskt eller psykiskt våld.

"Testandet" tar aldrig slut. Det minskar i storlek, men det kontrolelras av hästen varje dag, året om.
Det syns inte lika skarpt som en häst som Utmanar sin ägare, men kontrollerna, "testandet, kommer att ske varenda dag för att se att du fortfarande är den värdiga ledaren.
Det är på detta sätt hästar överlevt som vilda, och de har inte släppt detta beteende och kommer inte göra det bara för att en människa blir ledare.

Verklig ledare är det få som är, att vara ledare över sin häst kräver lika mycket kunskap om etologi och lika mycket arbete med hantering och socialt umgänge med hästen, som en elitryttare lägger ner på sin häst i form av kunskap om sin ridinriktning och sköttsel och ridning av hästen. Många tror att de är den verkliga ledaren över en häst men det är få förunnat.
Det är inget fel i det. Näst bäst är att vara på kompisrang. Det är tom ok att vara lägre i rang än en häst, det är inget fel i det heller så länge hästen inte utnyttjar det. Ett yngre barn kan tex aldrig vara ledare över en vuxen häst. Däremot kan hästen mycket väl respektera, lyssna och tycka om barnet.

Ledarskap är en färskvara. Om det inte underhålls i form av socialt umgänge med hästen kommer det att gå till att vara olika grader av rang beroende på personen och hästen som individ.

Hmm vill veta vad ni annser med ledarskap är det något man jobbar på hela livet eller annat?

Enligt mej så ska man ta ledarrollen så fort som möjligt, kan ta olika fort men oftast så går det inom 3 månader med en ny häst. Sen så jobbar man att relationen hela tiden ska bli bättre.

Upplever ni att era hästar testar er hela tiden och att man måste jobba med att hela tiden vara ledaren?
Tar testandet aldrig slut?

För mej känns det som att så fort man tagit ledarrollen så kan man fortsätta med annat. hade tyckt det vore jobbit med en häst som testar hela tiden hela livet.. Skulle bli galen. Men hur upplever ni era ledarroller?

(florskelvarning, sorry - men jag tycker uttrycket ÄR bra!)
Om man HAR en deg att stoppa russinen i så är det dumt att inte stoppa in fler russin. Jag tycker alltså att man KAN plocka här och där förutsatt att man utgår från en grundfilosofi (som bygger på egna erfarenheter - dvs ej är enbart teoretiska). Att man ska vara öppen alltså. Dessutom utvecklas / justeras även de "rena lärorna".

Hmm vill veta vad ni annser med ledarskap är det något man jobbar på hela livet eller annat?

Enligt mej så ska man ta ledarrollen så fort som möjligt, kan ta olika fort men oftast så går det inom 3 månader med en ny häst. Sen så jobbar man att relationen hela tiden ska bli bättre.

Upplever ni att era hästar testar er hela tiden och att man måste jobba med att hela tiden vara ledaren?
Tar testandet aldrig slut?

För mej känns det som att så fort man tagit ledarrollen så kan man fortsätta med annat. hade tyckt det vore jobbit med en häst som testar hela tiden hela livet.. Skulle bli galen. Men hur upplever ni era ledarroller?

Ledarrollen behöver man ta från första sekund. Hur annars skulle man få hästen ens på transporten när man köpt den? Om den fick bestämma själv vad den ville.

Med det inte sagt att inte hästen kommer att testa ibland för att se om det går. Har en treåring som t.ex. har provat nu lite då och då efter att han insett att han kunnat ta ledarskapet i hagen med de andra hästarna.

Tror dock att en del människor ger väldigt dubbla signaler till sina hästar och då blir det förvirring. Vid ridning skall hästen flytta fötterna dit människan vill, men i hagen så viker människan för hästen. Jag går t.ex. precis dit jag vill i hagen. Hästarna får flytta på sig. Inte så att jag jagar bort dem, men skall jag fram sätter jag upp händerna och går och de får flytta sig och det gör de utan oro. Är det för makligt viftar jag lite och röjer till och då får de lite mer bråttom. T.ex. om skottkärran med hö behöver komma fram till foderbordet.

I allt man gör med hästarna bör man visa att man bestämmer. Med det inte sagt att jag inte kan gå runt mina hästar om det är läge för det och jag inte har behov av att komma fram. Men hästarna vet att jag är där för att ta hand om dem och gör det på mina villkor.

Sedan är att ta ledarrollen inte samma sak som att ha fått hästarnas förtroende. Min treåring t.ex. härjar vilt med dem i hagen och de flyttar undan, men de känner inget större förtroende för honom. Därför utmanar de honom titt som tätt med.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag tar ledarrollen på en gång.. det räcker med att hantera hästen nån gång. Jag är väldigt konsekvent i min hästhantering. När hästen gör fel så visar jag det, ch när hästen gör rätt så får den beröm. Hästen ska tycka att det är trevligt att följa mig & jobbigt att inte göra det. Jag jobbar mycket med unghästar och tar man inte ledar rollen utan låter hästen göra lite som den vill så kommer det inte funka när man ska rida den heller.. Det är jätte viktigt att berömma när hästen gör rätt & visa när den gör fel.

Jag och min egna häst har ett väldigt starkt band, honom har jag jobbar mycket med och hanterat väldigt mycket. Han är 3½år och jag kan ex rida på honom i grimma upp ifrån hagen, gå med honom lös osv. Våran relation har blivit mer som en vänskapsrelation med träningshästarna är det jag som är ledaren & dem följeslagare & sen har vi inte kommit så mycket längre. Men med min häst som jag förmodligen kommer äga många år till lägger jag ner mer energi på. Vi respekterar varandra och sammarbetar samtidigt som jag har ledarrollen vilket som är väldigt viktigt. Jag vill inte att han ska försöka ta över på något sätt.

Varje gång jag möter en ny häst så backar jag den... Alltid. Ett tips jag fick från en (jätte bra) NH tränare... Första tiden med en ny häst så rider jag inte, utan jag flyttar hästen på olika sätt. Att flytta en häst bakåt eller att flytta rumpan på den är bland de dominantaste saker man kan göra. Hade problem förut med att min pålle varnade mig. (kan hon göra fortfarande när hon har pms :D ) Då fick jag tipset att jag skulle backa henne varje gång hon gjorde de. Funkar skit bra. :) Jag har nog aldrig haft problemet med en häst att den har vart i högre rang än mig. Det är viktigt att hästen aldrig flyttar en. För en häst flyttar aldrig en häst som är i högre rang än hästen själv. ;)

Tänk vad olika vi hanterar hästarna. En häst jag aldrig träffat förr kliver jag tätt intill och delar en morot eller nåt annat med i hästens "inre sfär". Sen kan jag göra i stort sett vad jag vill med den hästen och den följer mig gärna trots att godbitarna är slut och det vet den om. Jag strävar efter att hästen ska tycka det är kul och mysigt att vara i min närhet.

Börjar hästarna bossa runt på mig så vadå? Det är ingen katastrof utan då brukar jag ta upp striden och sen är fighten igång. :banana: Det blir bara busfight iallafall och hotar nån häst mig så är jag inte sen att hota tillbaks, eller backa på dom och då är förvirringen total, "vadå, en tvåbent häst som hotar MIG, här får jag nog passa mig".:D

"Varje gång jag möter en ny häst så backar jag den... Alltid."

Tills du möter en som blir förbannad och är trött på att bossas runt hur som helst av främmande människor...

Varför göra det så svårt för sig? Hästar är inga monster. Var lugn och tydlig, hantera dem på ett rättvist och juste sätt. Jag förstår inte detta behov av att markera sin positon som Ledare hela tiden.

Knapplån.

För att svara på din fråga så är det ju helt olika för olika hästar om man behöver påminna dem om att de ska lyssna på en och respektera en.
Min gamla dam skulle bli ytterst förnärmad och ledsen på (för att använda människotermer) mig om jag skulle bossa runt och flytta henne hit och dit bara för att visa att jag minsann bestämmer. Hon litar på och respekterar mig och jag litar på och respekterar henne. Det lilla ponnystoet på 1år gör dagligen grejer som man får möta upp och tala om att man inte accepterar (Hon är supertuff och kommer stegrande eller springer fram, sladdar och sparkar efter en, etc etc.. Tur att hon är så liten:p).

En annan sak jag reagerar på är detta med att vara flockledare hit och dit.. Hur i hela världen skulle man kunna vara det över sin/sina hästar? Ni som är det, bor ni dynget runt med era hästar, i hage och stall? Om man som en normal hästmänniska vad jag förstår det som träffar sin häst i genomsnitt 3h om dagen så kan man väl orimligen se sig själv som en flockledare?

En flockledare finns väl alltid där för sin flock, den åker inte hem och sover i ett hus i en säng osv osv.. Jag kanske tolkar hela den här ledarbiten fel och jag menar inte att trampa någon på tårna men jag blir nyfiken och undrar hur ni funderar och ser på det.

I min värld så är jag en partner med bestämmanderätt till mina hästar, de skall ha respekt för mig och jag vill att de ska lita på mig i alla lägen men någon flockledare det är jag inte.. Det har jag då rakt inte tid med att vara;)

Mvh

Jag är inte med min häst 12 h per dygn.. Men vi vet vart vi står.

Jag förstår inte hur du menar? Alla männsikor bossar sina hästar hela tiden. Bara att leda den till och från hagen är ett bossande. Att rida den och skänkla den så den går fram åt är också att man bestämmer över hästen. Man säger gå framåt och hästen går... Vad är det annars?
Eller gör hästen alltid som den vill själv?
Varenda tecken vi gör åt våra hästar är ett bossande och funkar så länge vi är en bra ledare. Om vi där i mot brister i våra ledar roller så börjar hästen testa oss igen. Kan man bitas, kan man stegra, kan man bocka? och så vidare..

När en ny häst kommer in i en flock så brukar de sättas en ledare med en gång, oftast genom energier eller några slag. Sen är det klart. En icke skadad häst fattar precis vad man menar och det räcker att ha energon att jag är envis, vestämmer osv. Och det är i början när man lär känna sin häst. Hästen testar lite gränser, någon en gång andra fler gånger. Men oftas brukar det gå rätt fort.
Sen är självklart berömm a-o och mycket mer. Att man bara bestämmer är en liten del i att vara flokledare.
det handlar om respekt och ett annsvar att inte utnytja ledarrollen fel.. SOM MÅNGA GÖR.

att utnytja ledarrollen fel är att man bara kräver och kräver tills hästen går som en maskin.. Hästen ska själv tycka allt är kul. Att man i bland är krävlöst med sin häst. Bara lulla i skogen eller annat.

En ledaroll då har hästen gett sej helt i människans händer. Men det måste vårdas rätt för att det ska fortsätta så... Det kräver respekt mmm.

När hästen är med sin flock så har den en flock när den är med mej är vi en flock där jag är ledare.. DÄr den litar på mej och vi respekterar varnn med en stor vänskap och ahr kul i hop.. De är ju inte dumma.
Vi flyttar runt våra hästar till olika flockar mm. Och flyttar man tillbaka hästen till en gammal vän så vet de med en gång vem som bestämmer..

Senast ändrad:

Knapplån.
En flockledare finns väl alltid där för sin flock, den åker inte hem och sover i ett hus i en säng osv osv.. Jag kanske tolkar hela den här ledarbiten fel och jag menar inte att trampa någon på tårna men jag blir nyfiken och undrar hur ni funderar och ser på det.

I min värld så är jag en partner med bestämmanderätt till mina hästar, de skall ha respekt för mig och jag vill att de ska lita på mig i alla lägen men någon flockledare det är jag inte.. Det har jag då rakt inte tid med att vara;)

Mvh

Jag håller med till 100%. Jobbet som flockledare överlåter jag gärna åt sur-stoet och hennes dräng. Men jag förutsätter att både sur-stoet och drängen respekterar mig.

Jobbet som flockledare överlåter jag gärna åt sur-stoet och hennes dräng. Men jag förutsätter att både sur-stoet och drängen respekterar mig.

:bow:

Jag vill kunna göra det jag behöver med hästen - alltså kunna hantera och rida. Utöver detta har jag inget behov av att ytterligare bevisa dominans genom övningar eller annat. Blir det några problem så löser jag och hästen dem i den situation där de uppkommer.

Jag har iofs 24h på ett dygn..

Det jag menar med att jag inte bossar runt på mitt gammelsto är att jag förutom den normala hantreringen inte går ut en halvtimme tre dagar i veckan enbart för att göra en massa övningar som att flytta undan, backa driva iväg osv osv. Jag håller alltså inte på med en massa ledarskapsövningar "bara för att".
Skulle hon någon gång få för sig något som hon inte får.. ex traska iväg när jag har ställt upp henne för att göras i ordning om hon är lös, så tar jag det där och då.

Däremot så leker vi gärna tillsammans då och då, i den leken så ingår det ju klart lite dominansgrejer. Det är inte de sju lekarna jag menar utan rena brall och springlekar.

Missförstå mig rätt.. NH (den tyvärr mycket felanvända förkortningen) är min grej, är mycket intresserad och tror stenhårt på det sedan 10 år tillbaka. Men det där med flockledare och att hela tiden traggla dominasövningar tror jag inte på. NH är för mig inget man gör X antal pass i veckan.. NH är något man på sätt och vis ÄR, alltid och hela tiden i umgänget med sin häst.

Mvh

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter