Hur upplever ni era ledar roller?

Sv: Hur upplever ni era ledar roller?

Upplever ni att era hästar testar er hela tiden och att man måste jobba med att hela tiden vara ledaren?

Ja - man måste hela tiden jobba med SIG SJÄLV. Inte härja med hästen om man inte ha några problem.

Jag gjorde ett j-a misstag en gång när jag varit på kurs - började flytta på en respektfull och lydig häst - helt i onödan. Skäms fortfarande.:o

Är numera hyfsat konsekvent och förutsägbar.

Nu har manga skrivit bra saker redan.

Det handlar om respekt fran bada hallen, och om partnerskap.

Ett av nyckelorden ar att vara konsekvens, och att tanka pa att var dag vara ledare.
Da slipper man fokusera sa mycket pa ledarskap och har en mojlighet att gora roligare saker.
Det tar oftast bara ett par minuter, aven om jag anser att hasten far lov att ha asikter och synpunkter, sa ar det jag som har sista ordet.

Mycket bra skrivet!! Man vill ju inte ta ner hästen så mycket att de blir apatiska. Då har det gått för långt..

Jag tycker det är svårt att förklara just hur man gör, men jag har nästan aldrig träffat på hästar som håller på att testa ledar rollen. Det brukar oftast göras en gång och sen är det klart..

Har man då en häst som tar över över en så visst kan man gå till en tränare. Men det tar nog lång tid att lära sej ta över en häst som redan är ledren över en. Då man inte kan bli minsta backande för då är det kört igen. Är det så man känner att man hela tiden står och halkar på att vara ledare så är det inte lätt.
Man får psykiskt inte ge sej en gång för då är det kört. Nu när jag blivit lite äldre och mer försiktig så vet jag att det är nu eller aldrig. Annars ska jag inte upp på hästen att göra då det blir farligt både för mej och hästen..

Men att hela tiden få jobba och hävda mej mot hästen för att visa att jag är ledare gång på gång skulle förstöra det roliga med hästar för mej. Jag som jobbar med krav och sen kravlöst som berömm och när man håller på en lite längre stund lägger in berömm som en morot. Nej man ska bara behöva hävda sej för hästen en gång, sen ska det vara fädigt.. Sen kan man börja med att lägga upp sitt mål som då kankse är att rida western, skolorna, hoppa, tricks som att gå lös eller rida med repgrimma eller annat.
Även om man har en bra kompis så blir aldrig en relation bra av att hela tiden hävda sej och tävla om ledarrollen. Att hela tiden vara rädd att hästen tar över kan förstöra mycket för reltionen..

När jag tagit ledarrollen så annser jag att jag har den hela livet. Det är ingen färskvara. För att skulle hästar i de fria hålla på att ifrågasätta ledaren hela tiden så skulle det äventyra hela flocken..

Du skulle verkligen gilla våran fjordvalack:devil::angel:

Hur har du kommit fram till att ledarskap är en konstant? Vore väldigt intressant att höra teorin bakom, eftersom det är tvärt emot vad jag ser hos hästarna jag möter i arbetet varje dag. Visst sjutton finns alltid risken att "tappa sin ledarroll" genom att svika förtroendet det innebär. Det räcker att ställa ett krav på fel sätt...

En häst som aldrig ifrågasätter, aldrig tar initiativ och aldrig tänker skulle jag snarare kalla knäckt.

Jag tycker för övrigt att man aldrig ska tävla om/strida för eller hävda sitt ledarskap. Strider gör osäkra individer. Ledare bevisar sin trovärdighet genom att vara just trygg, konsekvent och rättvis.

/Migo

Senast ändrad:

Oftast när jag tagit rollen att vara ledare så brukar det inte dröja mer än ca 1-2 hanteringar till sen är vi inne på att hästen börjar tycka det är kul att vara med mej, då blir det nyfikna på vad som ska hända sen. Då är det bra om de blir skrämda av något då kan man få en väldigt lugn känsla och leda igenom det farliga och visa att väljer du mej så är du trygg. Då börjar hästen i fråga att ty sej till en både som vän och som ledare. Sen brukar det bara spinna vidare...

Sen visst om jag slår min häst eller är elak eller gör fel behandling så kan man missta ledar rollen, men känner man en häst väldigt länge så kan de ta ett sne steg. Men jag har aldrig varit med om att en häst jag vunnit förtroendet på att jag har förstört det...

En häst ska inte själv bestämma att nu går jag hem och vänder. En häst väntar på sin ledares signal. Tycker hästen det är kul att jobba med mej och gör allt av fri vilja så förstår jag inte varför en häst skulle bli helt knäckt. Bara för att den inte ska ex vända hem utan min signal mm.

Jag strider bara mot min häst om det är nödvändigt och som sakt så brukar det avgöras på första striden och det betyder inte heller att jag slår hästen. Det handlar om vem som är starkast psykiskt och det kan avgöras på många olika sätt..

Där i mot när jag jobbat med hästar som folk annser sej vara "problem hästar" så måste man först jobba fram ett förtroende, med det menas inte att de får göra som de vill och här menar jag att det kan ta 3 månader innan de är helt på min sida.
Det handlar om hästar som misst sitt förtroende för männsikan.
Jag har haft några sånna i mitt liv och de kräver en lång tid av bara kravlöst, bara att det ska funka i vardagen, de får inte sparka mm. Då måste man ta de. Men man får ta det försktigt. Då tar det tid innan de litar på folk igen. Där i mot om man kommit över den gränsen som första som hästen litar på på länge. Så har jag låtit dessa hästar gå vidare till nya bra människor då mitt jobb varit klart. Då behövs jag inte längre eller så är hästen en tävlings häst i en viss gren och det gör inte jag mm. Man ska aldrig ta i från det som en häst lever för.. Eller hästen passar mest för Western har gjort det innan och passar bäst för det.
Man ska aldrig göra om en häst så pass att man tvingar på de något som de inte tycker är kul.

Jag är inte "ledare" över min häst, verkligen inte. Har aldrig och kommer aldrig jobba för att bli det heller. Men vi fungerar rätt bra ihop ändå.
Jag respekterar henne och hon respekterar mig. Hon testar inte mig och jag testar inte henne.

Har vi våra duster så är det på grund av att jag inte förstår henne eller att hon inte förstår mig.

Sama här. Vi är kompusar, jag ser inte mig som Plutos ledare utan hans vän, jag vill va med honom o han vill va med mig, men jag är en människa o han är en häst jag tror inte att han kan se mig som en annan häst.
Han testar inte mig, jag testar inte honom, ibland blir det missförstånd men det reder sig alltid utan bråk.

Okej en förklaring på det ex en häst jag skulle rida lektion på på en ridskola. (har väldigt sällan ridit på ridskola) när jag tog hovkratzen så samlades en del barn och vuxna runt spiltan. När jag då skulle lyfta hoven så tog hästen satts och skulle knö in mej i väggen. Då snabbt som blixten så ropa jag skarpt till och kasta mej med min lilla tyngd på hästen. den gav sej. När jag då skulle ta hoven i gen så skulle han göra om samma sak då tog jag han med en gång. Sen fick jag lungt kratza alla hovar och folket sa att jag var den första på länge som kratzat alla fyra hovar (va i he...te sa de inte det för innan jag började, utan bara stod och väntade?) Han lyfte alltid hovarna och testa mej aldrig igen vare sej i sadeln eller på marken.

Där i mot så hade vi på stallet jag jobbade på en valack som van trivdes hur mycket som helst. Han högg folk i ryggen i bland. När jag skulle ta han så såg jag bara att han i stort sätt skulle göra allt för att slå ihjäl mej. Här kan man inte bara gå in och bråka. Med den här så började jag från ett annat håll. Med att få hans uppmärksamhet på mej och att han skulle börja tycka om mej. På så vis så tog jag över ledar rollen. Han i frågasatte inte min ledarroll då jag tog den på ett annat sätt. Lite mer gradvis. Men måste även lyssna på hästen att gå in i en strid som man vet att man inte kan vinna, kan man dö av.

Så bråka eller gå i närkamp kan man inte alltid göra. Utan den som är strakst psykiskt vinner.

Där i mot kan jag ta en strid med en häst som trottsar som jag vet att jag måste. Om en häst trottsar så står man på en kant att falla ner och hästen tar över. I bland kan det ta några månader att komma över det. Detta hände på en häst som jag inte bara kunnde ta med en gång då den misst förtroendet för männsikor och fått göra som den vill i 5 år. Här kan man inte bara tro att det löser sej på en gång.. Det tog ca 3 månader sen kom den slutliga kampen som jag var tvungen att ta. Tyvärr på vägen mitt i en kurva när det kom bilar, men hästen trottsa mitt förtroende för henne och de ska de inte heller göra. När jag rider mina hästar eller hanterar de så litar jag på att de exempel inte sticker eller annat och de får mer och mer svängrumm. Långa tyglar och att de känner att jag litar på de.
Det är tilit från båda håll.
Jag trodde där i kurvan att jag inte skulle klara ta henne, jag fick hoppa av för bilen och visst jag slog till med spöt 2 gånger. Sen har hon aldrig trottsat mej mer. Där var det slut. Det är väldigt sällan man behöver gå så långt men i bland måste man.

Om vi nu talar om ledarskap är du, Sanio, helt fel ute, kan jag bara tala om för dig! Utan att själv på något sätt vara någon expert, är det ganska lätt att avgöra.

Du når ALDRIG ett ledarskap genom slag eller att ropa... det ledarskapet du talar om är precis vad jag menar med att PNH får en felaktig stämpel av folk som säger sig utöva just detta när de är långt borta i tokmoset o velar.

Jag tror att det största felet man kan göra,oavsett om det handlar om hästar eller vad som helst,-är att se sig själv som fullärd. Vi lär hela tiden.
Att du skulle uppnå något som helst ledarskap eller förtroende, allra minst respekt med dina metoder är för mig högst tveksamt...

Mina tankar igen:) Och jag kan bara tala för mig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Att mäta kraft med en häst för att avgöra ledarskap kan bli rent livsfarligt. Jag hoppas att du inte går ut och gör så mot okända hästar, det kan gå illa både för hästen och dig. Inget av det du beksriver tycker jag låter konstruktivt, eller för den delen som ledarskap. Hade du gjort så som du beskriver mot en självsäker hingst hade du varit en blöt fläck på väggen.

/Migo

Eftersom jag själv inte betvivlar mitt ledarskap brukar hästarna sällan gör det heller.

Där satte du fingret exakt på hur jag tänker. Och det handlar överhuvudtaget inte om att "bossa" över hästen utan, som jag alltid brukar säga, att man är lugn, trygg och konsekvent.

Ser att Gnistra redan skrivit en längre historia om det. :)

NH för mig är mer.. för mig och min egen del. Jag strävar efter att lära mig och lyssna på hästen och möta hästen.
När jag "tränar" min unghäst så tränar jag mig mer än vad jag tränar henne.
Jag lär mig vart jag ska vara för att hon ska förstå mitt kroppsspråk osv osv.
Jag ser asbolut inte ner på sådana som håller på "vanlig" hantering eller vad man ska säga.
Men det där med att man "gör NH" någon dag i veckan eller vad man ska säga.. Alltså..
Det är ungefär som att man bor i hop med någon som pratar ett annat språk, Allt går kanon ändå eftersom man kommunicera på andra sätt, Men så helt plötsligt börjar den personen kasta ut en del svenska ord. Allt från mördare till pengar eller nått.
Bli du inte en aning förvirrad och blir kanske osäker på vad den där personen egentligen är ute efter?

Är det någon som förstår vad jag skrev? :rofl:

Det jag hela tiden försöker förmedlar är att man hela tiden får känna häst för häst.

Jag säger flera gånger att slå är inte ett sätt att bli ledare utan det handlar om rätt energi.. En starkare energi. Vem som är starkast psykiskt.. Inte kan man ge sej i närkamp med en häst!
Om man tittar på en riktigt dominat häst så räcker det att den går in i en ny flock och alla böjer sej utan ens att lyfta en hov. Det har jag varit med om flera gånger. En häst tar inte strid i första taget och så inte jag heller.

Mitt mål med min häst är att den jobbar med mej av egen fri vilja. Den ska aldrig känna sej tvingad till det. Den ska tycka det är kul.. Svårare än så är det inte!!

Jag pratar väldigt mycket samma språk som hästen de männsikor som jag har jobbat med hästar för har många gånger sagt att jag gjort underverk och då säger jag att det är bara ett sunt förnuft.
Jag har fått mycket beröm med mitt jobb med hästar..
Oftast så söker jag upp de hästar som är så problematiska att folk kallar de problem hästar. Problem hästar har haft problem människor. Ger man sej i strid med en sånn häst så kommer du inte långt.
Men alla hästar som jag tagit hand om som medryttare mm har jag bara fått höra att hästen har blivit mycket bättre efter åt. Oftast som en ny häst.

Tyvärr så blir dessa hästar mycket mer värda och många har sen sålt de. Därför så vill jag helst inte rida andras hästar längre. Även om man i bland bara tänker att bara för att jag ska få rida och jobba med hästar så gör jag det. Men nej tack.. Oftast så räcker det att jag bla kör en häst som sparckar bak ut och sen säger ägaren att oj nu går den mer fram åt och sparkar knappt inte längre..
jo visst det är säker ägaren som kört hästen hela sitt liv och helt plötsligt så ändra hästen på sej ???
Fast det kanske va jag som med hjälp av att få hästen att tycka det är kul att mer koncenterar sej på att galoppera fram åt än bocka... Det är hur lätt som helst och något som jag får hästen som gjort så i hela sitt liv på loppet av 3 gånger som jag kört den????

Men helt plötsligt så slutar hästar upp med saker bara så där utan att ägaren gör något som sagt..

Sen att den börjar igen efter några gånger är för att ägaren inte får hästen att tycka det är kul längre... När då ägaren kommer till mej och säger åå vad kul att den nästan slutat med det så säger inte bara jag att det fixa jag. För jag sätter mej aldrig över någon annan om de inte erkänner de själva..

När en häst ex stannar helt och den vet att den gör fel så säger ni aldrig till.. Ni kanske väntar ut hästen??

Då bara man skiter i det och då har du en envis häst som du inte får någonstanns.. Om man rider en häst som vägrar, då kan man bara leda hem hästen och träna i padocken och sen tro att man kan gå förbi den platsen nästa gång..

Eller som när folk säger helt självklara saker som innan var jag alldelles för nervös men nu vet jag att är jag nervös så blir hästen det..
Inte säger jag Grattis det är självklart till en kompis. Bara för att jag är tyst betyder inte det att jag inte redan vet det..

Eller det traditonella hästar som låtsats vara rädd för post lådor. Ni hoppar av och leder hästen förbi och nästa gång så rider ni förbi som att inget har hänt??
Detta skulle jag vilja se?

Nu får jag väl stryk, men jag undrar hur gammal du är? Det är svårt att förstå din text...

Jag får ingen som helst klarhet i vad det är du faktiskt gör med hästarna, förutom i exemplen ett par inlägg tillbaka (ganska vagt där med). Inte har du svarat på några frågor du fått heller?

Hur kommer det sig att du anser att ledarskap är något man kämpar sig till, det tar runt tre månader att uppnå och att det är statiskt? Jag är uppriktigt nyfiken då det är tvärt emot vad jag upplever, som träffar och arbetar med många hästar i veckan...

/Migo

Senast ändrad:

God morgon precis det jag säger hela tiden...

1 man måste vara bestämmd

2. man måste få hästen att lita på dej

3. man ska alltid vara lugn. En lung energi..

Har jag sagt något annat???

Har jag 1 sagt att jag håller på att slå min hästar? Att jag tvingar mina hästar så de är helt ner tryckta?

Hundra gånger har jag skrivit att en häst jobbar av egen fri vilja och den är aldrig på tvingad..

Du sitter och skriver saker som jag aldrig sagt!

Nej du får inte stryk för jag förstår inte hur du kan miss uppfatta mina texter så grovt som du gör då vi oftast menar samma. Fast vi ut trycker det på olika sätt..

Det var som i ett inlägg under ponnyakuten på gnägg.. En tjej som skratta åt en som höll på med NH men sen när hon såg denna person jobba hemma så gjorde hon i stort sätt samma sak men på ett annat vis.. Anntagligen är det så att vi har samma erfarenheter men att vi förmedlar den genom tal på olika sätt..

Du svarar fortfarande inte på mina frågor, och nej, det du beskrivit av din hantering hittils är inte speciellt likt det jag gör. Jag jobbar med positiv förstärkning, ganska långt ifrån att tjoa, streta, dra och vifta som du beskrivit att du gör. Ditt exempel med ridskolehästen tex.

Kan du svara på frågan nu?

/Migo

Vart tillskriver jag dig något du aldrig sagt?

Eftersom du inte förstår mej och jag skriver exakt det som du skriver fast du misstolkar det jätte grovt så måste du tro att jag slåt mina hästar att göra det jag vill..

Jag har aldrig läst en bok om NH det jag skriver är egna erfarenheter med hästar som jag jobbat med. Både genom mitt gammla jobb, som medryttare, hästägare mm..

Men kanske är jag en bok om NH då det bara är sunt förnuft. Ett helt vanligt sätt att va med hästar som de hållt på med i tusentals år..

Genom att lyssna på hästar..
Försöka förstå hästen att de genom fri vilja jobbar med mej och de älskar de..
Med rätt energi. Ett stort lugn och med energin att vara flockledaren vara konsekvent som du själv skriver..

Du svarar fortfarande inte på mina frågor, och nej, det du beskrivit av din hantering hittils är inte speciellt likt det jag gör. Jag jobbar med positiv förstärkning, ganska långt ifrån att tjoa, streta, dra och vifta som du beskrivit att du gör. Ditt exempel med ridskolehästen tex.

Kan du svara på frågan nu?

/Migo

När jag ex tjoar och viftar är ett sätt att vara konsikvent..
Hur gör du om en häst försöker trycka in dej i väggen. Står du bara still och tar smällen? Svara på det nu? Hur skulle du gjort? Det va en häst som gjorde så mot alla. Skulle jag bara blivit intryckt i väggen och få ett brytet revben?
Är det så man ska göra?

Där i mot som jag inte skrev efter att jag berömmde självklart hästen när jag tagit alla fyra hovar, här så nästa gång jag kom så blev det posetivt..

Jag har också i mina texter skrivit att

Jag som jobbar med krav och sen kravlöst som berömm och när man håller på en lite längre stund lägger in berömm som en morot.

Vad är annars posetiv förstärkning?

Jag skriver att mina hästar jobbar med mej för att de tycker de är kul. Inte får jag en posetiv häst genom att ex sitta och kräva och kräva utan att ge berömm..

Berömm är a-o annars så kommer man ingenstanns. Så fort jag ställer ett krav på en häst och den gör rätt så får den berömm självklart.. Hur annars skylle min häst förstå att den gör rätt och tycka det är kul?

En häst som aldrig får berömm för det den gör blir tillslut en problem häst som till slut inte orkar med sin ryttare. Då kommer ryttaren med ex hjälptyglar eller skarpare bett. Hästen lyssnar ju inte på mej!! Säger ryttaren.
På sånt här vis så skapar man en problem häst. Alltså det är endast ryttarens fel. Hästen kanske börjar sticka, inte konstigt då de skarpa bettet gör att det gör ont..

Tänk dej hackamor ett bettlöst träns med långa pinnar och ett bett på det.
När man jsälvklart tar vid så berömmer man varje steg.

Då i en av mina texter har jag då skrivit att när jag börjar med en ny häst så berömmer jag varje litet steg fram åt även om det handlar om vanliga vardags grejer..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar