Sv: Hur upplever ni era ledar roller?
Du svarar fortfarande inte på mina frågor, och nej, det du beskrivit av din hantering hittils är inte speciellt likt det jag gör. Jag jobbar med positiv förstärkning, ganska långt ifrån att tjoa, streta, dra och vifta som du beskrivit att du gör. Ditt exempel med ridskolehästen tex.
Kan du svara på frågan nu?
/Migo
När jag ex tjoar och viftar är ett sätt att vara konsikvent..
Hur gör du om en häst försöker trycka in dej i väggen. Står du bara still och tar smällen? Svara på det nu? Hur skulle du gjort? Det va en häst som gjorde så mot alla. Skulle jag bara blivit intryckt i väggen och få ett brytet revben?
Är det så man ska göra?
Där i mot som jag inte skrev efter att jag berömmde självklart hästen när jag tagit alla fyra hovar, här så nästa gång jag kom så blev det posetivt..
Jag har också i mina texter skrivit att
Jag som jobbar med krav och sen kravlöst som berömm och när man håller på en lite längre stund lägger in berömm som en morot.
Vad är annars posetiv förstärkning?
Jag skriver att mina hästar jobbar med mej för att de tycker de är kul. Inte får jag en posetiv häst genom att ex sitta och kräva och kräva utan att ge berömm..
Berömm är a-o annars så kommer man ingenstanns. Så fort jag ställer ett krav på en häst och den gör rätt så får den berömm självklart.. Hur annars skylle min häst förstå att den gör rätt och tycka det är kul?
En häst som aldrig får berömm för det den gör blir tillslut en problem häst som till slut inte orkar med sin ryttare. Då kommer ryttaren med ex hjälptyglar eller skarpare bett. Hästen lyssnar ju inte på mej!! Säger ryttaren.
På sånt här vis så skapar man en problem häst. Alltså det är endast ryttarens fel. Hästen kanske börjar sticka, inte konstigt då de skarpa bettet gör att det gör ont..
Tänk dej hackamor ett bettlöst träns med långa pinnar och ett bett på det.
När man jsälvklart tar vid så berömmer man varje steg.
Då i en av mina texter har jag då skrivit att när jag börjar med en ny häst så berömmer jag varje litet steg fram åt även om det handlar om vanliga vardags grejer..