Sv: Hur upplever ni era ledar roller?
*Kl*
Har funderat lite mer med ledarskap. Om man gör som du säger sanio, "sätter respekt" med ett högt ord eller snabbt slag, tror jag inte att man finner ett ledarskap hos hästen. Jag har väldigt svårt att tänka mig en häst som finner sig trygg med en sådan människa. Det övergår då till att hästen inte gör samma sak igen av rädsla, inte att den har fått förstoende för dig, det är ingen relation jag vill ha till min häst i alla fall.
Jag brukar tänka kring detta som med barn, säg att barnet gör något dumt. Visst han du ge barnet en lusing och mest troligt gör barnet inte om samma sak med rädsla för våld. Eller så kan du förklara för barnet och ge det annat alternativ till vad den ska göra och varför den inte ska göra så som den gjorde. Lulligt, det vet jag men för mig funkar detta tankesättet. Även om det är svårare att förklara för en häst hur den ska göra. För inte får barnen någon respekt och ser upp till personen som yttrar våld mot dom. Nej, de ser upp mot den individ som ger de möjligheter att lyckas.
Jag tror att ledarskap är en är något man får när man förtjänar det, med sedan måste du visa hela tiden att du förtjänar det. Inte tvunget genom att hästen "testar" hela tiden utan mer i den dagliga hanteringen.
Mina tankar och funderingar kring detta.
Du har inte läst mina texter. Då jag skriver att det ofta inte handlar om slag. Om du rider en häst som stanna som du inte får fram? Hur gör du?
Vänder du och går hem?
Då kan jag lova att du aldrig får fram den hästen igen.
Oftast när en häst gör sånna saker som ex ska stanna. Så testar den. Den ser om du klarar av den? Du kan inte hoppa ner från sadeln och ställa dej och säga att nu måste du gå fram för det går fortare att komma hem då. Hoppa upp och tro att hästen går vidare.
Visst görs rang i bland upp med att de slås med varann. De är djur, även männsikor slåss i bland. Oftast så räcker de att du säger till hästen med arg röst om den vägrar och då går den fram. Hjälper inte detta så måste man gå vidare.
Med barn om de testar så kan man exempel säga att man ska inte göra så, ibland testar barnet och fortsätter. Då kan man ta barnet och sätta i ett hörn där den får sitta tills den lyssnar. Det är som Nanny akuten på teven eller som en av våra största barnboks förfatare skriver att man ska göra.
Inte slår jag ett barn men i bland när de är i trotts ålder så hjälper det bara inte att säga till.
Ett barn testar för att se om mamman eller pappan är en bra ledare. Gör mamman och pappan som barnet säger så gör barnet som de vill sen och kan bli en fara för sej själv. Ex i en stor folksamling så säger mamman stanna här och barnet springer i väg. Då måste de kunna lyssna annars kan de bli kidnappade, försvinna eller vad som helst.
Hästar är smartare än barn och männsikor över lag då de oftast testar en gång, sen är det klart.
Men man måste då visa att man bestämmer.
Men det klart har man barn som aldrig trottsat så förstår jag att du inte förstår ett dugg.. Men jag har aldrig hört om något barn som aldrig trottsat för det är ett normalt stadie som ett barn ska gå igenom..
I bland hjälper du inte att det förklarar att den måste följa med dej eller annat. För alltid lyssnar de inte.. När de är i trotts ålder som alla barn går igenom..