Hur upplever ni era ledar roller?

Sv: Hur upplever ni era ledar roller?

Jag fattar inte ens hälften av vad du skriver. Försök att korrekturläsa innan du skickar, det blir mycket lättare att förstå vad du menar om du är lite noggrannare i ditt skriftspråk.

Om du inte vet vad positiv förstärkning är, så tycker jag att du ska googla det.

Situationen att bli upptryckt mot en vägg har inte uppstått på många år, men ja, jag lägger tryck på hästen om den klampar in i min "privata sfär" oinbjuden. Notera dock skillnaden i att lägga på tryck mha fokuserat kroppsspråk, och att gå in i fysisk närkamp. Signalen att det inte är någon idé att mosa upp mig i väggen skickar man långt innan hästen har kommit på tanken.

/Migo

som fortfarande undrar över frågan jag ställde.

Jo jag försöker skriva så alla ska förstå.. mitt problem är att jag skriver i tal text vilket kankse inte är så lätt att förstå..

När du sänder signalen som du skriver innan hästen har gjort det, menar jag att då visar du att du är flockledaren. Du har den rätta energin = konsikvent.. Hästen känner det och låter bli..

Nu var den här hästen lite svår och stod hela tiden med öronen bakåt. Ridskole hästar tycker jag är svåra då de är hanterade av så många olika att många av de längre kan se en männsika som en god vän utan som fiender.
Som sparkar mej i sidorna, sätter inspäningstyglar, slår mej med spö mm mm. I bland hinner man inte läsa signalen och det är på det sättet man lär sej nya saker. Men då måste man fort avbryta det felaktiga beteèndet innan det blir farligt.

Jag ska söka på begreppet som du skrev i morgon.. Nu ska jag sova.. Just för att se om vi menar samma

Vilket jag tror.. Även här är det en energi, en energi att man är stolt över hästen och glad att den gör rätt.. Man uppmuntrar hästen att den gjort rätt. Det räcker inte att bara säga bra utan man måste hel hjärtat mena det..

Uppmuntara du din häst med rätt energi så får du en häst att med egen fri vilja jobba för dej.

Det här måste göras hela tiden i början med en ny häst, efter ett tag vet hästen att du uppmuntara den utan att du knappt säger det.

:rofl:Om jag har förstått det hela rätt menar TS att ledarskap uppnår du genom "rätt energi" gentemot hästen, att vara "stark psykiskt".
I PNH använder man sig visserligen av energier, man jobbar tex med fashantering och förstärker undan för undan sitt tryck, då med energi och kroppspråk.
Men att tro att du bara kan vara "stark i psyket" är bara rent nonsens.

Så som du beskriver dig själv, att du hjälper folk med sina hästar och att de sen oftast blir sålda, då du gjort ett så gott jobb med dem. Det låter ju alldeles fantastiskt...men med de "metoder" du använder dig av-inte speciellt trovärdigt.

Kan du inte gå in lite mer exakt vad du jobbar med. Det vore intressant att veta hur du går tillväga med de hästar du gör underverk med...

Eller jag glömde-du är bara "stark i psyket":idea:

Oj då, smielisen högst upp var inte meningen!

*Kl*

Har funderat lite mer med ledarskap. Om man gör som du säger sanio, "sätter respekt" med ett högt ord eller snabbt slag, tror jag inte att man finner ett ledarskap hos hästen. Jag har väldigt svårt att tänka mig en häst som finner sig trygg med en sådan människa. Det övergår då till att hästen inte gör samma sak igen av rädsla, inte att den har fått förstoende för dig, det är ingen relation jag vill ha till min häst i alla fall.

Jag brukar tänka kring detta som med barn, säg att barnet gör något dumt. Visst han du ge barnet en lusing och mest troligt gör barnet inte om samma sak med rädsla för våld. Eller så kan du förklara för barnet och ge det annat alternativ till vad den ska göra och varför den inte ska göra så som den gjorde. Lulligt, det vet jag men för mig funkar detta tankesättet. Även om det är svårare att förklara för en häst hur den ska göra. För inte får barnen någon respekt och ser upp till personen som yttrar våld mot dom. Nej, de ser upp mot den individ som ger de möjligheter att lyckas.

Jag tror att ledarskap är en är något man får när man förtjänar det, med sedan måste du visa hela tiden att du förtjänar det. Inte tvunget genom att hästen "testar" hela tiden utan mer i den dagliga hanteringen.

Mina tankar och funderingar kring detta.

Trycker tillbaka.

Men herrgud det hade du aldrig hunnit, den hade inte brytt sej om det.. Med den kraften den kom mot mej så hade du inte bara kunnat trycka då hade du blivit mosad.

Man måste avbrytta ett så farligt beteènde annars så bruter du ett ben. Det handlar om sekunder, den här hästen varna inte ens..

Jag förstår inte hur du kan missa halva mina texter och skriva att det bara handlar om att vara stark psykiskt? Men jag ska förklara på ett annat sätt så kanske du förstår fast mycket av det jag skriver är samma men ändå en mer grund denna gången..

Om du släpper i hop några hästar och kollar hur de beter sej så, 1 det blir en ledare.

Ledaren han flyttar hästarna när det är dax att gå till nya beten. Detta gör han oftast med små signlare som knappt syns. En bra ledare som hela flocken har fortroedet för den behöver aldrig ens trycka på sina flockmedlemmar de bara följer med. Här finns ett språk (om man nu tror på att man kan prata med djur, eller att de kan parat med varann)

Vi männsikor får annvända tryck mm. Här är mitt mål att det knappt ska synas, hästen ska i stort sätt kunna läsa mej utan en massa tryck mm eller så lite som möjligt.

Som jag har skrivit innan så en stark ledar häst som kommer in i en ny flock behöver i bland inte ens göra upp rangen då de andra känner energin och viker. Detta är inget vi ser, det bara händer. I bland kan då den gammla ledaren göra ett försök att ta ner den högt psykiskt starka hästen som kommer in.
Men det brukar oftas av göras väldigt snabbt. I balnd kan de stå och sparkas lite och ibland så räcker de att de bara läser av varann så böjer sej den andra.
Detta är något som händer i loppet av ca 5 minuter sen är det avklarat.

Så är det även mellan ryttare och häst. Det handlar oftast om ca 5 minuter. Sen har båda läst av varann och då förhoppningsvis ska människan vara starkast.

Är då båda lika starka så blir det ett konstant testande mm mot varann. Så blir det även om man släpper i hop endast 2 hästar som är lika starka.

Alltså så handlar bara den starka psykiska delen om endast 5 minuter.

Vad gör flockledaren sen? Jo den leder sin flock, den lekar med sina kompisar den kliar sina kompisar mm.

Även här har jag skrivit att den starka biten psykiskt handlar om endast 5 minuter. Flera gånger. De som håller på att ex hävdar sej mot en häst hela tiden gör fel. För då blir man aldrig vän med sin häst. Hästen behöver inte hela tiden bli påmind om vem som är flockledaren, det vet den. De är inte dumma i huvudet.
Om du nu blivit flockledaren, har du inte blivit de så försöker de hela tiden ta över. Visst då måste du försöka jobba fram att du blir flockledaren.

Det finns vissa hästar som den jag har nu som aldrig haft en bra ledare, vare sej männsika eller häst ledare. Där måste man jobba fram det. Men det handlar om en häst på tusen.
Det har jag löst genom att hitta en gammal ledar häst på 20 år som är en väldigt bra och rättvis ledare. Han är snäll, lugn men ändå bestämmd.
Det finns även många hästar som inte borde vara ledare som inte passar som det. I de fria skulle de aldrig bli ledare, men vi männsikor gör flockarna själva och för det betyder inte det att vi sätter i hop rätt flockledare med hästen/hästarna.

En del hästar som är flockledare mår inte bra av det och trivs inte som det heller. På sånt här funderar väldigt sällan männsikor på att det faktiskt kan vara så här.
Min häst gillar inte att vara flockledare. Hon är inte trygg som det. Jag köper inte bara en häst till endast för detta. Utan av andra orsaker också. Sen så är det bättre att ha 2 hästar än en som inte trivs. Jag får in en lågrangad häst till i vår och det hjälper inte min häst.
Det måste vara en bra flock för att hästen ska må bra och trivas. Trivs de inte 22 timmar om dygnet är det svårt att få en häst att må bra de 2 timmarna den är med mej.

Sen allt det andra som jag skrivit i mina andra texter handlar om att vara en bra ledare.
Att vara en bra ledare och att vara flockledare är samma sak men man ska ändå skilja på det.
Som sagt så kan det även finnas dåliga flockledare i en hästflock samma som det finns dåliga männsikor som är flockledare mot sin hästar.

Hur många gånger har man inte sett hästar som är så ner tryckta att de mår psykiskt dåligt? De har en flockledare som är dålig. Men de svarar inte upp mot sin flockledre, de är för snälla eller vågar inte. Sen finns det de som svarar upp oftast genom att sticka från sin ryttare mm då de inte orkar mer. Då gör den dåliga flockledare ännu mer dåliga val som skarpare bett mm.
Jag har tagit hand om många av de olika sorterna.

Det jag jobbar med nu är en häst som inte har haft en tydlig gräns i hela sitt liv med männsikor och det är inte gjort i en handvändning. Hon har gjort som hon velat och är då väldigt stark psykiskt mot människor. Hon sätter sej i försvar och annser att hon själv behöver vara ledaren för att de ska vara säkert för henne och det är inget fel med det för det handlar om en instinkt att överleva.

Min nya häst har bara haft bra ledare och i bland är det bara skönt att få jobba med en häst som man bara kan jobba med utan allt det där andra..
Vi läste varann på 2 minuter och är redan bästa kompisar. För det betyder inte att vi aldrig komma stötta på problem. Men det är skönt med en häst där grunden sitter. Redan dag 2 som jag red han så red jag han själv som han inte gjort på 6 månader. Han var osäker att de andra hästarna inte var med. Men efter några meter så lita han fullt på mej och han brydde sej inte så mycket om de andra hästarna.

Jag är en flockledaren och gör allt för att vara en bra ledare. Genom att lyssna på hästen. Och alla de andra sakerna som jag skrivit..

Bäst att ta det en gång till.
1 man blir flockledaren
2 för det betyder det inte att du är en bra ledare.
3 för det får du jobba på bästa lyhörda sätt och det händer inte på en dag.

Sen finns det hästar som aldrig litar på en dålig flockledare och det händer också VÄLDIGT ofta men ändå så gör den som dne blir till sagd.

Hmm vill veta vad ni annser med ledarskap är det något man jobbar på hela livet eller annat?

Enligt mej så ska man ta ledarrollen så fort som möjligt, kan ta olika fort men oftast så går det inom 3 månader med en ny häst. Sen så jobbar man att relationen hela tiden ska bli bättre.

Upplever ni att era hästar testar er hela tiden och att man måste jobba med att hela tiden vara ledaren?
Tar testandet aldrig slut?

För mej känns det som att så fort man tagit ledarrollen så kan man fortsätta med annat. hade tyckt det vore jobbit med en häst som testar hela tiden hela livet.. Skulle bli galen. Men hur upplever ni era ledarroller?

Jag funderar inte så mycket på det där ö.h.t. Och jag känner inte att jag behöver "ta" ngn ledarroll. Jag förutsätter att jag har den, från dag ett, och då funkar det.

Med ledare menar jag inte att jag bossar hästen eller måste bekräfta mitt ledarskap alls. Jag är inne på IronWills kommentar ang. detta.

Jag har aldrig haft ngra problem med hästar som ifrågasätter min ståndpunkt gång på gång. Har en rätt skarp valack sen 6 år tillbaks, som 4 åring kollade han läget lite första halvåret han var hos mig, men sen växte vi ihop och han fattade att det var rätt trevligt att ha mig som samarbetspartner.

Hmm vill veta vad ni annser med ledarskap är det något man jobbar på hela livet eller annat?

Enligt mej så ska man ta ledarrollen så fort som möjligt, kan ta olika fort men oftast så går det inom 3 månader med en ny häst. Sen så jobbar man att relationen hela tiden ska bli bättre.

Upplever ni att era hästar testar er hela tiden och att man måste jobba med att hela tiden vara ledaren?
Tar testandet aldrig slut?

För mej känns det som att så fort man tagit ledarrollen så kan man fortsätta med annat. hade tyckt det vore jobbit med en häst som testar hela tiden hela livet.. Skulle bli galen. Men hur upplever ni era ledarroller?

Ledarskap är inget jag lägger vikt vid öht. Ömsesidig respekt och tillit är det första jag vill förmedela till en ny häst, kort fattat "lyssna på mig och gå inte på mig, jag är snäll mot dig och uppmuntrar och hjälper dig" typ. utifrån det utvecklar man samspelet hela livet skulle jag vilja säga.

Jag gillar inte ordet "testa" och har aldrig upplevt det sådär som hästmänniskor "brukar" beskriva det. Hästen ska ALDRIG slaviskt följa vad jag ber den om, vi ska föra en dialog! Det är inte att testa. Jag kan med lätta medel övertyga hästen om att det jag ber den om är bäst i slutändan utan att bråka eller för våldsamma reaktioner från hästen.

Jag har aldrig upplevt något "kliv framåt" med "normala hästar" så som du verkar kalla "att få ledarskapet". Allt har kommit succesivt ju mer man lär känna varandra.

Nu ska jag läsa tråden :)

*Kl*

Har funderat lite mer med ledarskap. Om man gör som du säger sanio, "sätter respekt" med ett högt ord eller snabbt slag, tror jag inte att man finner ett ledarskap hos hästen. Jag har väldigt svårt att tänka mig en häst som finner sig trygg med en sådan människa. Det övergår då till att hästen inte gör samma sak igen av rädsla, inte att den har fått förstoende för dig, det är ingen relation jag vill ha till min häst i alla fall.

Jag brukar tänka kring detta som med barn, säg att barnet gör något dumt. Visst han du ge barnet en lusing och mest troligt gör barnet inte om samma sak med rädsla för våld. Eller så kan du förklara för barnet och ge det annat alternativ till vad den ska göra och varför den inte ska göra så som den gjorde. Lulligt, det vet jag men för mig funkar detta tankesättet. Även om det är svårare att förklara för en häst hur den ska göra. För inte får barnen någon respekt och ser upp till personen som yttrar våld mot dom. Nej, de ser upp mot den individ som ger de möjligheter att lyckas.

Jag tror att ledarskap är en är något man får när man förtjänar det, med sedan måste du visa hela tiden att du förtjänar det. Inte tvunget genom att hästen "testar" hela tiden utan mer i den dagliga hanteringen.

Mina tankar och funderingar kring detta.

Du har inte läst mina texter. Då jag skriver att det ofta inte handlar om slag. Om du rider en häst som stanna som du inte får fram? Hur gör du?
Vänder du och går hem?
Då kan jag lova att du aldrig får fram den hästen igen.

Oftast när en häst gör sånna saker som ex ska stanna. Så testar den. Den ser om du klarar av den? Du kan inte hoppa ner från sadeln och ställa dej och säga att nu måste du gå fram för det går fortare att komma hem då. Hoppa upp och tro att hästen går vidare.
Visst görs rang i bland upp med att de slås med varann. De är djur, även männsikor slåss i bland. Oftast så räcker de att du säger till hästen med arg röst om den vägrar och då går den fram. Hjälper inte detta så måste man gå vidare.

Med barn om de testar så kan man exempel säga att man ska inte göra så, ibland testar barnet och fortsätter. Då kan man ta barnet och sätta i ett hörn där den får sitta tills den lyssnar. Det är som Nanny akuten på teven eller som en av våra största barnboks förfatare skriver att man ska göra.
Inte slår jag ett barn men i bland när de är i trotts ålder så hjälper det bara inte att säga till.
Ett barn testar för att se om mamman eller pappan är en bra ledare. Gör mamman och pappan som barnet säger så gör barnet som de vill sen och kan bli en fara för sej själv. Ex i en stor folksamling så säger mamman stanna här och barnet springer i väg. Då måste de kunna lyssna annars kan de bli kidnappade, försvinna eller vad som helst.

Hästar är smartare än barn och männsikor över lag då de oftast testar en gång, sen är det klart.

Men man måste då visa att man bestämmer.

Men det klart har man barn som aldrig trottsat så förstår jag att du inte förstår ett dugg.. Men jag har aldrig hört om något barn som aldrig trottsat för det är ett normalt stadie som ett barn ska gå igenom..
I bland hjälper du inte att det förklarar att den måste följa med dej eller annat. För alltid lyssnar de inte.. När de är i trotts ålder som alla barn går igenom..

Jag håller inte alls med dig i din beskrivning av det du ser som testande. Hästar är inte människor. Inga barn heller!

det finns mkt effektivare metoder att få en häst som stannar och inte vill gå fram, än att försöka få fram den med råstyrka/våld. som ngn annan var inne på, att försöka mäta styrka mot en häst är en svår väg att handha "ledarskap" på. Det är bättre att utnyttja sin intelligens som människa, det är ett mkt tyngre redskap i relationen häst-människa.

Nej, självklart går det inte att jämföra ett barn med en häst i alla lägen, men just med detta med bestraffning och tankesättet runt detta brukar jag tänka så, för mig funkar det. Vi tänker på olika sätt och just den jämförelsen med just det stämmer för mig, i andra situtioner stämmer det inte alls. Men det var bara ett tanke sätt för mig. Svårt att diskutera över internet tycker jag, får aldrig förklarat som jag tänker:p

Vi har helt enkelt olika tankar om detta, du gör som du tycker och jag gör som jag tycker:)

Skulle jag rida en häst som stannar skulle jag hoppa av och jobba med den situatonen först på marken, tycker inte att jag mister något förstoende av det. Dock har jag inte arbetat med det tillräkligt på marken om jag skulle hamna i den situatonen.

Skulle jag rida en häst som stannar skulle jag hoppa av och jobba med den situatonen först på marken, tycker inte att jag mister något förstoende av det. Dock har jag inte arbetat med det tillräkligt på marken om jag skulle hamna i den situatonen.

Nu maste jag bara lagga mig i har/ fa reflektera.

Manga tror att bara for att man har jobbat pa marken, sa forsvinner automatiskt alla problem magiskt.
Det ar ju faktiskt inte sa, det ar en sak av att sitta pa, och en att sta bredvid (sjalvklart lite beroende pa vad det galler).
Jag vill istallet ha en mojlighet att ta med det vi har lart oss pa marken och pa sa satt reda situationer aven pa ryggen.

Jag tycker inte att man "forlorar" om man sitter av, framst sa blir det mycket lattare och oftare brak, om man utgar fran ovanstaende punkt, att allt ar en maktkamp.
Vilket AR en valdigt vanlig tanke och asikt.

Men malet ar sa klart att kontrollera hasten los, i grimma/ trans, nar man star bredvid eller sitter pa i ett sammarbete, annars blir det mesta ratt meningslost.

Man behöver inte hoppa av, man kan lösa det utmärkt från ryggen utan att behöva ta till våld eller styrka.

Det haller jag med om, jag vet inte om det framgick av misstag att det inte gjorde det?

Jag bara säger att det är tur att ni har Nh annars hade ni aldrig klarat era hästar..

Jag har de bästa lärarna i ämnet nämligen hästarna själv, mer behövs inte...
Genom att lyssna på dessa så kan man lära sej allt.

Sen är det svårt för mej att sätta mitt och hästens språk så ni förstår, det har jag innsett.. Jag har inte som de som skrivit sina Nh böcker eller pnh böcker eller annat skrivit en bok eller annat. Så att göra sej förståd är inte lätt.

När en häst stannar så kan det som uppkommer om den inte är rädd en situation som jag har sett många försöka reda ut och misslyckas med och sen aldrig fått fram de igen. Även om de jobbat med hästen på marken..

Man kan inte tro att allt på marken är lösningen till sadeln även som Pilot skriver kan hjälpa en på travet.

Jag har aldrig skrivit att jag utgår från att slå mina hästar även om den står still. Man kan lösa det lika väl på andra sätt, precis som Mackan skriver. Men jag annser att man ska ta situtionen med en gång och lösa det på bästa sätt.

Bara för att de funkar perfekt på marken betyder inte det att de allt funkar i sadeln. Bara för att du kan en hästen helt på marken när du ska köra din häst så är det lite andra singnaler. Som man lika mycket ska lära sej som det som man lär sej på marken..
Det är lika mycket en grund som man måste lära sej.

Skulle jag som ni igen påstår slå mina hästar så skulle jag aldrig få mina hästar att av EGEN fri vilja jobba för mej och att de tycker det är kul.

En slagen häst skulle aldrig jobba av egen fri vilja eller göra det för de tycker det är kul och det kan man fort avgöra om man tittar på en häst.

Jag börjar tycka det är väldigt jobbigt att upprepa mina saker gång på gång om ni i stället läser lugnt i genom alla mina texter i stället för att fastna på en mening så skulle ni förstå. I stället för att hänga upp sej på ett ord eller mening.

Ni kan själva ta mina texter om ex flocken och sätta er och studera de så ska ni får se att det är väldigt mycket logiskt som jag skriver.. Men så länge ni inte själva har iakta så kan man inte lära sej hur en flock fungerar. Vilket jag tycker är det första man lär sej innan man ens börjar med hästar.
Innan man börjar att hantera de.. Tycker det är hemskt att inte ens folk sätter sej in i en sånn naturlig grund som är helt självklart.
Utan bara börjar att hantera sina hästar.
Sånt är väldigt o ansvarigt!

sätt er och läs böcker om flocken och studera de och sen kan ni börja hantera era hästar.

Man börjar bara inte utan grund att hantera sina hästar innan men ens vet hur de naturligt fungerar. Det naturliga gör allt så mycket lättare i stället för att hantera de på ett annat språk än va de är vana vid.

så har jag börjat och det är så jag försöker göra i hela mitt liv med hästar. Får jag ett problem så försöker jag se hur de naturligt skulle göra i den situtionen först. Vilket hittils funkat perfekt.
Det är hur lätt som helst. I stället för att prata svenska med hästen så prata deras egna språk som de gör i en flock.. Som de känner igen..

Jag har i stort sätt gett svar på allt som ni skulle kunna tänkas fråga så är det något ni undrar mej så kan ni bara läsa texterna så kommer ni hitta svaret..

jag förstår inte att man när man läser mina texter och hittar ett ord tror att det är det hela som jag skriver om handlar om hela häst komenikationen. Tar ni alla de ord och gerjer som jag skrivit så får man en väldigt bra bild över hur jag tänker om och runt hästar och det är inte bara ett ord utan många. Hur många som helst..

Är ni intreserade av det jag skriver och läser alla mina texter så är ni sen välkommen att pma era frågor till mej. Då jag har tagit samma sak ca 100 gånger och tänker inte skriva de fler gånger.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Allt det du säger är subjektiva värdeord, ingenting av vad du faktiskt gör eller varför. Så nej, det du har skrivit har inte sagt så mycket om din praktiska hästhantering.
Exempel:

Genom att säga att man endast får ta till våld i nödfall, problem ska lösas omedelbart när de uppstår och målet är en värld där alla lever i harmoni så kan man berättiga både kärnvapenkrig, total pacifism och etisk rensning.
Grunden är att det är högst subjektivt när det är nödfall, vad som är problem (och därmed lösning till dem), olika lösningar på problemen, och åsikter om vad som är ett harmoniskt samarbete och hur man kommer dit.
Ingen som arbetar med hästar gör det med avsikten att splittra eller söndra, och ingen sund människa strävar efter att uppnå motsatsen till harmoni. Det som skiljer är vägen dit...

Det räcker inte att sätta sig och studera en hästflock, för vad du redan vet och din bild av hur hästar fungerar styr det du ser i flocken. Du ser det du vill se, det som överensstämmer med din befintliga världsbild. Det en ser som korkade djur som planlöst rör sig runt och äter, kan innehålla mängder av information om individernas hälsa, relationer mellan varandra, mental status osv för en annan observatör.

Jag tycker att man ska vara försiktig när man dömer ut andras hantering och säger sig ha nått hästhanterandes enda sanna väg. Det du ser som en sanning behöver inte vara sant för personen brevid dig.

/Migo

Senast ändrad:

Men herrgud det hade du aldrig hunnit, den hade inte brytt sej om det.. Med den kraften den kom mot mej så hade du inte bara kunnat trycka då hade du blivit mosad.

Man måste avbrytta ett så farligt beteènde annars så bruter du ett ben. Det handlar om sekunder, den här hästen varna inte ens..

Du frågade hur jag skulle göra om en häst försökte trycka in mig i vägen. Då trycker jag tillbaka. Var frågan egentligen hur jag skulle göra om en häst kastade sig på mig så att jag for in i vägen eller missuppfattade jag grundfråga?

Sen hade jag ingen aning om att det var en speciell häst vi pratade om utan jag förutsatte att frågan var generell.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9