Sv: Hur upplever ni era ledar roller?
För mig betyder ledarskapet att det är jag som har sista ordet sas. Ordförandeskap kanske?
Så lång tid som tre månader brukar det inte ta. Snarare 5-10 minuter elelr så.
Eftersom jag själv inte betvivlar mitt ledarskap brukar hästarna sällan gör det heller.
Sedan kan det visserligen komma perioder där man ifrågasätts, självklart. Speciellt om man håller på mycket med unghästar.
Jo precis men nu tog jag mina två senaste hästar som fått göra som de vill i några år mot människor. De har sparkats och varit väldigt starka. Min ena tog jag på 3 gångers hantering. Den andra är lite mer knivig, hon har aldrig haft en männiksa som ledare utan litar bara på sej själv. Min senaste tog jag på 2 minuter.
Ledarrollen - jag betsämmer och har sissta ordet och det vet hästen. Den håller inte på att testa att ex sparka, sticka eller låtsats att de är rädda mm. De vet att jag bestämmer. Jag bestämmer vart vi ska gå och hästen följer med här ska den inte hålla på att stanna mm.
Relationen - Är ett ständigt pågående jobba att de blir bättre.
Tilit - När du är flockledaren så ska inte hästen bli rädd för olika saker. Men bara för att man bestämmer betyder inte att de litar på att du klarar att ha ledarrollern. Det kommer efter ett tag..
Kul - hästen ska tycka det är kul att jobba med mej och bara älskar när vi ska ut och rida.. Det är det största målet. HAr man nått ditt har man en häst som gör allt för dej..
Här har jag disskuterat med 2 st NH personer som menar på att hästen testar hela livet var gränsen går. Hade jag aldrig orkat, den tiden vill jag ha att jobba på de saker som jag vill göra.
Varför tycker NH folk att de som inte håller på med NH är dumma i huvudet och fattar ingenting? Varför krångla till allt.
Den relationen som man då ska bygga upp kan jag lika bra göra i sadeln. Att hästen kan gå lös följa dej mm, betyder inte att de följer dej i sadeln.
Att hästen inte ska sticka i från föraren så har det varit i tusen tals år. När man ex körde i skogen så fick hästen stå lös i skogen. Vad är det för specillt med det?
Nh är enligt mej vanligt gammal häst vett. Självklart kör man mer en berömmande stil än att slå hästen.
De som behöver NH och lekarna är för att de ska få självförtroendet för att ta ledarrollen så visst är det bra men dra inte oss andra över det strecket.. Att bara för att vi inte gör de 7 lekarna eller annat att vi är mindre bra på hästar. Får vi har (inte alla) redan den känslan som en del får lära sej..