Hur upplever ni era ledar roller?

sanio

Trådstartare
Hmm vill veta vad ni annser med ledarskap är det något man jobbar på hela livet eller annat?

Enligt mej så ska man ta ledarrollen så fort som möjligt, kan ta olika fort men oftast så går det inom 3 månader med en ny häst. Sen så jobbar man att relationen hela tiden ska bli bättre.

Upplever ni att era hästar testar er hela tiden och att man måste jobba med att hela tiden vara ledaren?
Tar testandet aldrig slut?

För mej känns det som att så fort man tagit ledarrollen så kan man fortsätta med annat. hade tyckt det vore jobbit med en häst som testar hela tiden hela livet.. Skulle bli galen. Men hur upplever ni era ledarroller?

Sv: Hur upplever ni era ledar roller?

Jag är inte "ledare" över min häst, verkligen inte. Har aldrig och kommer aldrig jobba för att bli det heller. Men vi fungerar rätt bra ihop ändå.
Jag respekterar henne och hon respekterar mig. Hon testar inte mig och jag testar inte henne.

Har vi våra duster så är det på grund av att jag inte förstår henne eller att hon inte förstår mig.

Jag har en häst som är väldigt väldigt ranghög, jag har endast haft henne i ett halvår så visst testar hon mig fortfarande. Men mitt mål med henne är inte att jag ska klättra över henne i ledarroll. Mitt mål är att få henne att känna sig trygg, att få andra att känna sig trygg med henne. Helt enkelt förstå henne och bli hennes vän med tanke på sitt tidigare liv. Hon har förmodligen en komplicerad bakgrund och jag har fått henne gratis eftersom hon är som hon är... Hon kommer inte behöva lyda minsta vink från mig, det jag kräver är att hon visar respekt och då ska jag också visa respekt för henne.

Jag är inte "ledare" över min häst, verkligen inte. Har aldrig och kommer aldrig jobba för att bli det heller. Men vi fungerar rätt bra ihop ändå.
Jag respekterar henne och hon respekterar mig. Hon testar inte mig och jag testar inte henne.

Har vi våra duster så är det på grund av att jag inte förstår henne eller att hon inte förstår mig.

No need to say more :bow:

Ledarskap för mig handlar om att:

Människan har rollen som den som flyttar, inte den som blir flyttad. Vi vill kunna bestämma när och vart hästen ska gå, och i vilket tempo.

Människan ska vara trygg och konsekvent så att hästen kan lita på oss, även vid ovana och för hästen skrämmande situationer.

Människan ska kunna motivera sin häst så att den vill vara med oss och trivas i vårt sällskap, med eller utan andra hästar närvarande.

Jag "tar inte ledarskapet" utan går in med inställningen att det jag ber om ska följas.Ledarskapet förtjänas genom korrekt bemötande, respekt och konsekvens, och förloras lika snabbt om man missköter det. Precis som i alla relationer så är det inte en statisk roll.

Jag ser det som en självklarhet att alltid arbeta för att förbättra och stärka relationen till mina hästar, och majoriteten av arbetet jag gör baseras på det. Om det sen är via skolridning, markarbete, hovvård eller promenader i skogen, det spelar ingen roll. Allt umgänge är träning, och all träning förändrar relationen till hästen. Åt det bättre eller åt det sämre...

/Migo

säger detsamma. att jag skulle säga att jag är ledaren känns bara fel, istället är vi ett team som jobbar tillsammans, löser problem och hjälper varandra. ibland behöver jag övertala honom om att någonting ej är farligt, och ibland är rollerna ombytta. självklart händer det att han testar, då måste jag ju direkt säga stopp och visa vart gränsen går, eller vad man ska säga.;) att han gör det tror jag beror på att han är så ung och för att han är väldigt dominant. ibland häpnas man över hur skickliga dessa djur är i sitt språk!(påtal om ingenting lix.;P)
50/50 ser jag det mera som, våran relation. ett team, ett par som hör ihop och samarbetar. inte att den ene endast följer den andre och att det ska "tävlas" om vem som ska vara ledaren. respektera varandra helt enkelt... att man som sagt stundtalt intar rollen som ledare/vägvisare känns dock som en annan sak, tex det som jag nämnde åvan.

//ursäktar om det blev något rörigt, skrevs ner väldigt snabbt av en trött Laeikinois.;p

Jag och min häst har ett ganska lättsamt förhållande, med några regler som alltid gäller hantering. Hästen får aldrig trängas och tacklas när vi umgås, och aldrig sno hö ur höpåsar. Jag får aldrig slå på eller ta ut eventuellt dåligt humör på hästen. Det här gäller alltid, varje dag, utan undantag.

I övrigt är det ett flytande samspel mellan oss, jag väljer mina tillfällen att prova saker noga och gör bara sånt som jag vet att vi båda klarar. Det skapar en relation där hästen märker att jag är säker på min sak och då hänger han på utan tvekan. När han lugnt och fint klarar av saker vi gör ökar mitt förtroende för hästen och tillsammans blir vi bara bättre och bättre :D

Min kuse är lite speciell, han är som en jättelik trygg och lite trög nallebjörn som kräver respekt för annars blir han sur. Skulle aldrig lappa till denna hästen som jag dagligen ser många göra med sina, då finns det stor risk för att han slår tillbaks. I hans ögon är han kung och man måste visa sig "värdig" innan han lyssnar, och det älskar jag honom för.

Vi har delat ledarskap, det har jag haft med mina hästar och det funkar alltid. Hästen är ju min bästa vän och bästa vänner bråkar inte med varann eller ifrågasätter utan anledning. Ser det ut som bråk det vi håller på med så är det bara busbråk på lika villkor, lite väldigt nära närkontakt helt enkelt, som hästar gör med varann. Vi har alltid kul och mysigt tillsammans, även om det går "vilt till" ibland när hon ska sätta mig på plats.:D

Jag är inte helt säker på att mitt fullblodssto ser mig som ledare. Ibland känns det som hon gör det jag ber henne om enbart för att det är jag som har nyckeln till havren :)

För mig betyder ledarskapet att det är jag som har sista ordet sas. Ordförandeskap kanske?:D

Så lång tid som tre månader brukar det inte ta. Snarare 5-10 minuter elelr så.
Eftersom jag själv inte betvivlar mitt ledarskap brukar hästarna sällan gör det heller.
Sedan kan det visserligen komma perioder där man ifrågasätts, självklart. Speciellt om man håller på mycket med unghästar.

Senast ändrad:

Hästar är ett flockdjur vars huvudsakliga uppgift är att överleva. Detta gör man bäst med en trygg ledare som kan garantera trygghet för den övriga flocken. Så det är inte i första hand hästen som skall vara trygg utan du som hästägare! Det du erbjuder din häst är att om han lägger sitt liv i dina händer så kan han känna sig trygg. Detta är nog mycket svårare än folk förstår och det görs inte med "några" övningar. I all hantering så visar du vad som gäller och att du är att lita på, det är då du får hästens förtroende. Om hästen testar ditt ledarskap så är det för att du inte varit tydlig nog. Om man tittar i en hästflock så uppstår konflikterna mellan de hästar som ännu inte satt sin rang. En ranghög häst behöver bara vinkla örat åt en häst för att den ska få meddelande loud and clear. Detta med ömsesidig demokrati och jämlikhet låter väldligt fint men det är inget som hästar ängnar sig åt. Det kan människor och polikter hålla på med. Jämlikhet och demokrati förresten, titta i vilket kollektivstall som helst, funkar bra va?!

När jag hanterar en häst så går jag in för att hästen ska vilja göra det jag ber om. Oavsett om det handlar om att flytta sig i stallgången eller göra ett galoppombyte.
Det ska inte krävas höga röster eller stora gester, hästen får ändå sista ordet i styrka.

Jag efterfrågar tillit och när jag har förtjänat den brukar det innebära ett trevligt och positivt samarbete.

Min häst är bevis nog för mig att min hästhantering fungerar bra för mig. Han följer mig lös, han stannar där jag ber honom och visar tillgivenhet på alla möjliga vis. Senast igår blev han skrämd när vi promenerade och han for iväg 6-7 meter för att ganska direkt komma tillbaka till min sida.
Jag sysslar inte med regelrätt NH, eller gör typiska ledarskapsövningar utan går efter eget huvud.

Det finns säkert andra sätt att träna, umgås och hantera hästar som är bra och kanske till och med bättre, men det här funkar med min filosofi. Jag klargör för hästen att jag vill samarbeta och vara hans vän, att jag är pålitlig och konsekvent.
Det är inget jag tänker på utan det är mitt sätt att vara runt hästarna och inget jag utövar. Det bara "är".

Var det riktat direkt till mig?
För då förstår jag inte riktigt vad du menar..

Det du skriver är ganska på pricken hur jag jobbar med hästar nämligen.

Fast du kanske höll med i ursprunget och vidareutvecklade:idea:

För mig betyder ledarskapet att det är jag som har sista ordet sas. Ordförandeskap kanske?:D

Så lång tid som tre månader brukar det inte ta. Snarare 5-10 minuter elelr så.
Eftersom jag själv inte betvivlar mitt ledarskap brukar hästarna sällan gör det heller.
Sedan kan det visserligen komma perioder där man ifrågasätts, självklart. Speciellt om man håller på mycket med unghästar.

Jo precis men nu tog jag mina två senaste hästar som fått göra som de vill i några år mot människor. De har sparkats och varit väldigt starka. Min ena tog jag på 3 gångers hantering. Den andra är lite mer knivig, hon har aldrig haft en männiksa som ledare utan litar bara på sej själv. Min senaste tog jag på 2 minuter.

Ledarrollen - jag betsämmer och har sissta ordet och det vet hästen. Den håller inte på att testa att ex sparka, sticka eller låtsats att de är rädda mm. De vet att jag bestämmer. Jag bestämmer vart vi ska gå och hästen följer med här ska den inte hålla på att stanna mm.

Relationen - Är ett ständigt pågående jobba att de blir bättre.

Tilit - När du är flockledaren så ska inte hästen bli rädd för olika saker. Men bara för att man bestämmer betyder inte att de litar på att du klarar att ha ledarrollern. Det kommer efter ett tag..

Kul - hästen ska tycka det är kul att jobba med mej och bara älskar när vi ska ut och rida.. Det är det största målet. HAr man nått ditt har man en häst som gör allt för dej..

Här har jag disskuterat med 2 st NH personer som menar på att hästen testar hela livet var gränsen går. Hade jag aldrig orkat, den tiden vill jag ha att jobba på de saker som jag vill göra.

Varför tycker NH folk att de som inte håller på med NH är dumma i huvudet och fattar ingenting? Varför krångla till allt.
Den relationen som man då ska bygga upp kan jag lika bra göra i sadeln. Att hästen kan gå lös följa dej mm, betyder inte att de följer dej i sadeln.

Att hästen inte ska sticka i från föraren så har det varit i tusen tals år. När man ex körde i skogen så fick hästen stå lös i skogen. Vad är det för specillt med det?
Nh är enligt mej vanligt gammal häst vett. Självklart kör man mer en berömmande stil än att slå hästen.

De som behöver NH och lekarna är för att de ska få självförtroendet för att ta ledarrollen så visst är det bra men dra inte oss andra över det strecket.. Att bara för att vi inte gör de 7 lekarna eller annat att vi är mindre bra på hästar. Får vi har (inte alla) redan den känslan som en del får lära sej..

Senast ändrad:

Hästar är ett flockdjur vars huvudsakliga uppgift är att överleva. Detta gör man bäst med en trygg ledare som kan garantera trygghet för den övriga flocken. Så det är inte i första hand hästen som skall vara trygg utan du som hästägare! Det du erbjuder din häst är att om han lägger sitt liv i dina händer så kan han känna sig trygg. Detta är nog mycket svårare än folk förstår och det görs inte med "några" övningar. I all hantering så visar du vad som gäller och att du är att lita på, det är då du får hästens förtroende. Om hästen testar ditt ledarskap så är det för att du inte varit tydlig nog. Om man tittar i en hästflock så uppstår konflikterna mellan de hästar som ännu inte satt sin rang. En ranghög häst behöver bara vinkla örat åt en häst för att den ska få meddelande loud and clear. Detta med ömsesidig demokrati och jämlikhet låter väldligt fint men det är inget som hästar ängnar sig åt. Det kan människor och polikter hålla på med. Jämlikhet och demokrati förresten, titta i vilket kollektivstall som helst, funkar bra va?!

Jätte bra!!! Perfekt skrivet!!!

Senast ändrad:

Hm.. Drar du inte alla över en kam nu?:p

Jag håller på med NH men det innebär inte att jag håller på med de 7 lekarna.
Dock tycker jag att dom är kanon om man kan hantera dom! :bow:

Jag håller förövrigt med Migo :bow:

Hur gör du ditt NH då? Intressant... Jo jag ¨har förståt att det finns lika många NH namn och sätt som det finns länder eller nåt??

För mej när jag då säger NH så tänker jag i första hand på den berömmande biten att man strävar efter en posetiv häst och det kan man göra utan de 7 lekarna?

Eller hur menar du?

Ordet "Nh" har blivit fel använt. Man hör ofta folk som t.ex rider fem dagar i veckan, och tränar Nh en gång, som omväxling. Så funkar det inte.
Nh är inget du tränar eller gör en gång i veckan.
Jag använder mig av Parellis Natural horsemanship, där man jobbar utofrån seven games. För mig är detta ett förhållningsätt man håller sig till hela tiden. Inte bara när man gör lekarna.
Många kallar det "sunt förnuft", vilket det också för mig är. Men jag vet många som hanterar sina hästar på "klassiskt" vis och kallar det för "sunt förnuft" också. Vad jag menar är att vi definierar ordet olika.
PNH är så mycket mer, det finns en röd tråd genom hela utbildningen. Den ena leken bygger på att den andra fungarar. När du sen sitter upp på hästen använder du precis samma hjälper som du gör från marken. Har man gjort det grundligt och hästen har förstått detta tar det inte lång tid innan det funkar från ryggen också.
Jag har som de flesta andra tidagare hållit mig till den klassiska, engelska läran, men efter jag har hittat denna stilen har jag fått helt ny motivation och nya mål med mina hästar. Allt fungerar så mycket lättare och man får en otroligt mjuk o följsam häst.
Jag har aldrig, och kommer aldrig att påstå att "folk som inte gör som jag är dumma"...det låter väldigt barnsligt.
Däremot är jag glad att jag har hitta ett förhållningsätt som passar mig och mina hästar. Och har en tränare som är värd sin vikt i guld. Han är otroligt kunnig i ämnet och att få lära av honom är en ynnest för mig.
Naturligtvis man kan mycket väl rida dressyr fastän man jobbar enligt Nh-metoden. Det är bara så att utbildningen av hästen är annorlunda. Tex skulle jag ALDRIG använda inspänningstyglar av något slag för att få hästen i form, detta leder oftast till att man får hästen bakom lodplanet istället. Jag ser ingen fördel alls med den typen av "hjälpmedel". Jag tror på en längre utbildning, hästen får själv hitta sin balans och med det kommer formen. Det är först då man kan säga att man rider dressyr.
Därför rider vi först endast i repgrimma, för kontrollens skull. Bettet används bara för finessen på ridningen.
Mig veterligen jobbar man inte riktigt på detta sättet inom det klassiska. Med det vill jag inte dra alla över en kam, som vi talade om tidigare i tråden. Men överlag av det jag har sett åtminstone.
Sen att många av "oss" rider i westernsadel betyder inte att vi rider western. Jag har själv köpt en westernsadel för den ligger an bra på hästen. Den är i fördelaktig i början av utbildningen då man använder sig mycket av vikthjälperna. Jag upplevde med engelsk sadel att den inte låg lika stadigt när man lägger mycket tyngd på ena sidan.
När man kommit över dessa moment kan du mycket väl rida i en engelskt sadel, har ingen betydelse.
Nu kom jag från ämnet lite, men jag vet att många som tittar snett på "Nh" har dessa fördomar, att man inte kan rida dressyr och att alla har westernsadel.
Min tränare vill helst inte att man kallar vår hästhållning för NH, just för att det har fått så dålig klang. Detta just av att många som bara läst om det eller sett på internet, man gör lite som man tror det ska vara. Det blir lite "hitte på" av det hela, sen säger man att man tränar NH...
TS menar att man skapar ett ledarskap bara av att vara en stark ledare. Så enkelt är det inte. Har du väl fått ledarskapet måste du ändå underhålla detta, då inte med det sagt att du kommer ha duster med hästen i tid o otid men det fungerar inte så att om man väl en gång fått det så har man det säkrat för resten av ens tid med hästen.

Ja, detta är mina tankar kring detta med ledarskap. Vi har alla olika tankar kring detta heta ämne som engagerar många.
Summan av kardemumman av det jag menar är att bara för att man tränar ledarskap med sin häst-är det inte samma sak som att utöva PNH, som i sin tur är så mycket mer än bara ledarskap. Det handlar om ömsesidig respekt, ett förfinat kroppspråk och om vänskap mellan människa och djur.

Jag vill inte skapa något debatt PNH vs Klassisk hantering. Det är olika utbildningsätt helt enkelt, sen får man själv välja vilket som man tycker passar en bäst.
Men klart är, att om man vill börja jobba på Parellis vis tycker jag att man ska kontakta en kunnig tränare så man lär sig rätt från början. Inte ta instuktioner via en bok eller sida på nätet.

Som sagt, detta är MINA tankar kring detta.

Mkt bra skrivet! Håller med till fullo.

http://www.youtube.com/watch?v=hr5bn8R5CcM&feature=channel

Jag hoppas att det går bra att jag lånar denna film. Tjejen i filmen jobbar med fjordingar det är 5 olika fjordingar alla hingstar den yngsta är 3 år..

Hmm jag jobbar lika mycket med en vänskap som jag tycker är ett av de viktigaste. Jo NH är infekterat men det kvittar vad man kallar sin ridstil eller annat för folk har sin bild som ex den klassiska ridningen. Där så är man personen som sågar sin häst eller som slår den och har ingen som helst kontakt på ett naturlig sätt. Man kan inte ha en vänskaplig kontakt med sin häst..

Inte för det så döper man om det eller jo det finns en och det är akademisk ridkonst som jag tror igentligen bara är en form som folk vill lägga sej i för att just inte bli förd i det här att man sågar sin häst mm.
Jag annaser att visst så ser säker folk ner på en ovasett vilken gren man håller på med vilket jag tycker är tråkigt. Jag försöker vara öppen för alla olika stilar och varför ska man inte vara det? Att tycka att en stil är det enda man kan lära sej av.. Det tycker jag hade varit tråkigt.
Jag tycker det är kul att exempel kolla på en riktig duktig hopp ryttare när den lär ut sitt sätt som den kan, sin hästhantering på marken som i sadeln.

Alla är bra på olika saker och har olika inriktningar varför ska man bara bli fast i en då?

När jag tagit ledarrollen så annser jag att jag har den hela livet. Det är ingen färskvara. För att skulle hästar i de fria hålla på att ifrågasätta ledaren hela tiden så skulle det äventyra hela flocken..

Där i mot jobbar man med sin relation med sin häst hela livet, men det är viktigt att inte blanda i hop det.

Det jag menar med filmen med fjordingarna som att kolla på en duktig hoppryttare, dressyr ryttare mm. Allt är lika intressant och jag blir lika imponerad av allt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?