Hur tänkte du där?

Har svårt att tänka mig en veterinär som släpper iväg en sån hund. Det skulle iof vara om hunden är inlagd under uppsikt i väntan på beslut från ägaren, men samtidigt har jag svårt att tro att försäkringsbolaget är villiga att täcka kostnaderna för en utdragen behandling som beror på att ägaren segat med beslut.

Nej då, självklart blir det operation eller avlivning om hunden är dålig. Om djurägaren vägrar får man ringa länsveterinären.
Och självklart väntar man inte på en insamling om läget är akut och något måste göras! Då är det betala/skriv på eller ta bort hunden som gäller.

Nu vet jag inget om detta fall och vill inte uttala mig mer specifikt om just det.

Har stött på ett intressant exemplar, eller vad man nu ska kalla det. Personen har en bc-korsning (tik) som passats av hens sambo under en tid. Personen får tillbaka tiken lite lagom rundnätt, sätter hunden på svältkost (inget foderbyte, bara väldigt lite torrfoder) och pratar om att avliva för hen orkar inte med en så fet hund. Så en kväll föder tiken sju välskapta valpar (inte fet, med andra ord). När jag kommer dit på morgonen har sambon på personens order slagit ihjäl alla valparna, utom en tikvalp som skulle sparas för att inte tiken skulle få mjölkstockning. En vecka senare visar det sig att "tik"-valpen är en hane, och personens första kommentar är att den ska slås ihjäl så fort som möjligt så hen slipper se den. På frågan om det inte vore enklare att sterilisera tiken (det är inte första gången detta händer hos denna individ) är svaret att det kostar för mycket, och dessutom är ju tiken så van vid det nu så det gör inget :banghead:

En del människor ska inte ha hund!!! :rage: :arghh:

Brutalt vidrigt, och som kattägare är man van vid att höra berättelser som dessa i tråden, och att det också händer med hundar med är ju bedrövligt. :( Som om det inte vore nog med sådan kass djurhållning.

Nej då, självklart blir det operation eller avlivning om hunden är dålig. Om djurägaren vägrar får man ringa länsveterinären.
Och självklart väntar man inte på en insamling om läget är akut och något måste göras! Då är det betala/skriv på eller ta bort hunden som gäller.

Nu vet jag inget om detta fall och vill inte uttala mig mer specifikt om just det.

Nej, det var inte meningen att du skulle "förklara" ett specifikt fall eller så. :)
Jag blev bara undrom om det verkligen ens kunde stämma alltihop, eller om det var en scam för att lura pengar av folk som tycker synd om en hund i en desperat situation... Men det går ju såklart inte att veta säkert, så jag ska sluta spekulera.

Lyckades hitta ett praktexemplar till hundägare igår på Instagram!
Tjejen hade tagit med sig sin Amstaff lös på ridturen och en av dom andra stallhundarna hade följt efter dom. Amstaffen var tydligen inte superförtjust i andra hundar och gick till attack mot den andra hunden. Tjejen sitter kvar på hästen och gapar på hunden för full hals men gör i övrigt inget åt det och BERÖMMER hunden efteråt för att den va sååå duktig för att den inte bet sig fast i den andra hunden som den tydligen hade gjort mot andra hundar tidigare. Detta var tydligen ett så enormt framsteg att Amstaffen belönades med, jag citerar, "en FET jävla kyckling"

Jag känner bara, varför i helvete envisas man med att ha hunden lös om man så uppenbart är medveten om att den attackerar andra hundar!? Och dessutom under såna okontrollerade situationer som att man sitter på en häst! :banghead: :rage:

I ärlighetens namn tycker jag väl faktiskt att det är två stolpskott i den historien dock... Den andra hundens ägare, märkte hen ens att den hunden följde efter ett annat ekipage från gården?

Jag vet att det är rätt vanligt att man i stall har med sig en bunt hundar och låter dem drälla omkring lite hur som helst medan man pysslar med hästen, men jag har väldigt lite förståelse för det... Sin hund ska man ha koll på alltid tycker jag.

(Menar alltså inte att det första stolpskottet inte är ett stolpskott, bara att det inte verkar ensamt i sin kategori.)

Nej, det var inte meningen att du skulle "förklara" ett specifikt fall eller så. :)
Jag blev bara undrom om det verkligen ens kunde stämma alltihop, eller om det var en scam för att lura pengar av folk som tycker synd om en hund i en desperat situation... Men det går ju såklart inte att veta säkert, så jag ska sluta spekulera.
Är själv ganska allergisk mot tiggartrådar. För många år sedan var jag KP för Miltons fond, en fond som kunde låna ut upp till 3000kr till hundar som behövde veterinärvård o saknade försäkring. Några få personer såg till att köra fonden i botten genom att få ut pengar utan minsta tanke på att betala tbx 500 kr i månaden i 6 månader.

Sen var det den lilla PKn Albin som dog på djurkliniken, en importvalp som var fylld med giardia, importören ville inte betala utan tryckte ner jycken i valpspekulantens knä i taxin o sa att hunden tillhörde valpspekulanten.
Nya matten startade trådar på diverse hundfora för att skramla in pengar för att få ut journaler o den döda kroppen, räkningen hamnade på över 30 000kr.

Hackningsförsök gjorde så att jag blev spärrad på mitt konto på AoH o fick därför starta ett nytt med nytt nick.
Naturligtvis var vi som inte ville bidra ekonomiskt o inte heller på något annat sätt okänsliga hundhatare, osv...

I ärlighetens namn tycker jag väl faktiskt att det är två stolpskott i den historien dock... Den andra hundens ägare, märkte hen ens att den hunden följde efter ett annat ekipage från gården?

Jag vet att det är rätt vanligt att man i stall har med sig en bunt hundar och låter dem drälla omkring lite hur som helst medan man pysslar med hästen, men jag har väldigt lite förståelse för det... Sin hund ska man ha koll på alltid tycker jag.

(Menar alltså inte att det första stolpskottet inte är ett stolpskott, bara att det inte verkar ensamt i sin kategori.)

Ja givetvis! Jag försvarar absolut inte ägaren till den "bortsprungna" hunden, MEN ibland går det fort. Man kanske går för att dumpa lite skit på gödselstacken, tar med sig hunden, tippar kärran (tar då bort fokus från hunden), vänder sig om och vips så är den borta!
Jag vill gärna tro att denna ägare sprang iväg rätt kvickt för att leta reda på sin hund men dom är snabba djur och hinner ta sig rätt långt på den lilla tid det tar för ägaren att inse att den är borta.

Sen tycker jag även att man bör ha en pålitlig hund för att få ta med sig den till stallet. En "olycka" ska ändå kunna ske utan att en hund blir ihjälbiten.
Har du en hund som är ilsken mot andra då ska den fan inte få hänga med till ett stall där andra hundar förekommer. Framför allt inte lös!

Senast ändrad:
Ja givetvis! Jag försvarar absolut inte ägaren till den "bortsprungna" hunden, MEN ibland går det fort. Man kanske går för att dumpa lite skit på gödselstacken, tar med sig hunden, tippar kärran (tar då bort fokus från hunden), vänder sig om och vips så är den borta!
Jag vill gärna tro att denna ägare sprang iväg rätt kvickt för att leta reda på sin hund men dom är snabba djur och hinner ta sig rätt långt på den lilla tid det tar för ägaren att inse att den är borta.

Sen tycker jag även att man bör ha en pålitlig hund för att få ta med sig den till stallet. En "olycka" ska ändå kunna ske utan att en hund blir ihjälbiten.
Har du en hund som är ilsken mot andra då ska den fan inte få hänga med till ett stall där andra hundar förekommer. Framför allt inte lös!

Ja självklart, jag har som sagt inget gott att säga om amstaffens matte, jag bara menar att det nog var två som borde fått sig en skopa där.

Det är säkert sant det där, tyvärr. Men jag tror inte att någon veterinär låter valpen fara illa för att några stolpskott till djurägare inte har råd med självrisken och måste tigga på Facebook.
Det är fel på så många sätt...

För några veckor sedan när jag var ute med mira, lös, såg vi en hund längre bort som lekte med sin ägare. Också lös för hon kastade boll.

Jag kallade in mira så vi kunde passera utan att störa men då kutar hunden fram till oss medan ägaren står kvar och ropar.

Sen skulle den hunden även försöka jucka på mira men då sade mira ifrån :D Smart att ha hunden lös i om man inte har koll.

Vi mötte samma hund några dagar senare, då i flexi, och då rusar den fram igen. Tror inte ägaren vet om att det finns en stoppknapp på flexit.

Det är säkert sant det där, tyvärr. Men jag tror inte att någon veterinär låter valpen fara illa för att några stolpskott till djurägare inte har råd med självrisken och måste tigga på Facebook.
Det är fel på så många sätt...

Gräsligt... Jag hade nog föredragit om det var lurendrejeri, då är det bara folk som hamnar i kläm i alla fall.

Men ja, jag har svårt att föreställa mig att hundstackaren skulle få ligga och självdö medan någon skramlar bössor på internet - men vilken jäkla situation att hamna i som veterinär också... :(

För ett tag sedan nämnde jag för en bekant att jag vill ha en till hund. Diskussionen blev ungefär såhär:

-Jag vill ha en till hund!
-Köp en då?
-Ja, jag ska, när det dyker upp någon bra osv.
-Men, det finns ju massor av hundar överallt som söker hem, varför inte ta någon av dem bara?
-Jag vill ha en hund av rätt ras, frisk och bra med släktingar jag gillar, från seriös uppfödare. Sådana växer inte på träd.
-Eh... men.. det finns ju massor av hundar...
-Ja, men inte precis rätt hund just nu.
-Eh.... eh....

Så ja, enligt min (hundägande!) bekanting borde jag alltså bara ge mig ut och skaffa en hund vilken som helst, vad som helst, det är väl jätteklokt nu när jag vill ha en till? :cautious:

Äh hund som hund liksom. :meh:

Sådana kommentarer får man särskilt ifrån utländska vänner, som undrar varför jag inte bara går till ett härbärge och skaffar en hund, och att vi inte har härbärgen går inte igenom tegelstenen till väggen, och man är visst hemsk som stödjer avel på renrasiga hundar.

Jag fick den kommentaren när vi förlorat vår Ulay. Om vi inte skulle ta en hund från något hundstall, för det fanns ju så många där..som tur är kom frågan i skrift, så jag svarade bara inte alls men..hur tänkte du nu?! kände jag ju. Dels alldeles nyss förlorat min första egna hund och bästa vän, och dessutom hade jag ju hittat *min* ras. Var liksom självklart att det skulle bli samma ras igen för mig..

Jag fick den kommentaren när vi förlorat vår Ulay. Om vi inte skulle ta en hund från något hundstall, för det fanns ju så många där..som tur är kom frågan i skrift, så jag svarade bara inte alls men..hur tänkte du nu?! kände jag ju. Dels alldeles nyss förlorat min första egna hund och bästa vän, och dessutom hade jag ju hittat *min* ras. Var liksom självklart att det skulle bli samma ras igen för mig..

Det är helt otroligt hur dåliga folk kan vara på att förstå hur olika folk hanterar sorg... Visst, för vissa kanske det är bra att skaffa en hund "vilken som helst" så fort som möjligt, men det är ju verkligen inte det vanligaste... Själv hanterar jag sorg genom att hålla mig fullt sysselsatt med annat, som för att visa mig själv att jag klarar mig trots allt. När jag varit tvungen att ta bort något älskat husdjur har det därför resulterat i att jag pluggat som en idiot, tränat tokmycket, kanske hållit på extremt mycket med andra djur eller så. Har då fått höra ungefär "Ja, djur xx betydde väl inte så mycket, för nu är du ju igång igen" :banghead:

Ja, de var lite därför jag inte ville svara heller, för vi hade ju redan bestämt med uppfödaren. Inte gett definitivt besked, men fått lovat att en valp skulle bli vår om vi ville. Men jag vågade inte berätta det förrän vi hämtade honom, just för att jag inte klarade att höra sånt! Det är helt sjukt egentligen, att folk inte kan förstå att alla hanterar sorg olika! :crazy:

Åh, det ante mig! Kan tänka mig att det dyker upp på Youtube.

Det gjorde det! ;)

Herregud! :eek: :banghead: Jag klarade inte av att titta till slutet. Stackars stackars valpar säger jag bara och vad tusan är det för uppfödare? Säljer de till vem som helst? En fin lektion i hur man absolut inte ska göra :(

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 876
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 322
Senast: ako
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 758
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 710
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar