Enya
Trådstartare
Han gillar spår men han är så stressad i närheten av andra hundar, grupper eller nya situationer, vänta längre stunder osv så det är därför jag inte tagit tag i den biten. Folk avskyr stresskäll och tjut. Och det som biter bäst på det är att ignorera och ta sig igenom situationen så snabbt det går och så göra om och göra om. Så det blir vardag helt enkelt. Men när det innebär andra människor utsätts är förståelsen och toleransen för honom lika med mycket låg.Utöver det som redan sagts om drag och att klövja. Rätt många huskies tycker spår är roligt, så kanske viltspår om det finns möjlighet till det?
Något off topic men vet du vilken typ av linjer han kommer ifrån, tycker nämligen han ser lite grov ut men det kanske också delvis är poserna? Jag tänker att du mycket väl kan göra rätt i att behålla honom och få in mer aktivering, mer hundsällskap är också en jättebra idé. Vad kul att han hittat en ny kompis och vad skönt att det känns som att det går åt rätt håll. Det finns ju så otroligt många huskies ute för omplacering redan att den marknaden nog är ganska mättad. Och skulle han vara av en tyngre typ så är han kanske inte heller jätteintressant för de som jobbar med drag och som ofta föredrar den klassiska slädhundstypen.
Jag vet tyvärr inte mycket om honom egentligen. Han är uppfödd i Ryssland, om ryktet stämmer så ganska långt in i Ryssland (Sibirien?) och har en tatuering som tros vara från uppfödaren, insidan av ljumsken. Importerades med alla papper, på föräldrar, hälsoblanketter osv när han var 4 månader, ägaren hamnade dock rätt snart i fängelse, hans syster ska ha tagit över honom och haft honom instängd i ett rum och gapat och skrikit och slagit honom när han skällde, ylade och gjorde sina behov inne. Hon hade en hel drös barn så hade inte tid med honom. Sedan såldes han till en kvinna som skulle ha honom till drag eller något, men skadade sin höft och kunde inte ha kvar honom till det och så köpte jag honom när han var 9,5 månader gammal. Hon tyckte inte att hans ryska namn Vavilon var fint utan hade ändrat det till Lucky, jag ändrade tillbaka det till Vavilon direkt och han lyssnade på det med detsamma. Det är ju den han är, hans arv och historia, och det är vackert!
Han är rätt grov tycker jag, inte alls som en del andra huskysar jag sett som är snärtare i kroppen.