Hur stora är era hästar?

Sv: Hur stora är era hästar?

Och jag har en elefant jämfört med er andra:D
Sto, 168 cm, vikt 570 kg och enormt reslig (typ giraff).
Jag, 170 cm, 75 kg.

har precis börjat me AR. e hoppryttare från början så min häst e nog inte så AR-aktig :angel: hon e ca 170 hög men väldigt nätt i modelen. var väldigt dålig i hull när jag köpte henne men hon e på gång (har nog gått upp ca 150 kg på ett år). jag e 175 cm hög å väger ca 65 kg så vi passar nog i hop ganska bra...båda har 4 m långa ben...

Har ett svenskthalvblod som var 160 som treåring, har ej mätt honom sedan dess, jag är 162. Jag hade inte haft något emot om han var lite mindre typ runt 150 i mankhöjd. Bilden är lite gammal men har inga nya.

Fellinitrav.jpg

Har en känsla av att de som rider akademsikt ofta har något lägre hästar än vid övriga ridinriktningar.

Övriga ridinriktningar? Inom den sk. engelskridningen möjligtvis men inom tex western (främst reining och kogrenarna ) är det ju rätt vanligt med hyfsat små hästar.

Jag har tre araber som jag försöker träna AR med, och de är alla tre runt 148 cm. Ja, valacken är nog 150 nu.
Själv är jag 167 cm och väger mellan 65 och 70. Ingen liten älva, alltså .... Men jag trivs så bra med storleken på mina pållar, även om jag ibland kan tänka att det kanske ser oproportionerligt ut.

Ska skaffa mig en nordsvensk till sommaren/hösten och hoppas att den hamnar runt 155 cm. Tycker att det verkar vara en ganska lagom storlek.

Jag är ca 165 och väger 75 kg ( arbetar på saken:crazy:) och min häst väger 750 och är 157 cm över jorden (ardenner)

Jag är 161 cm lång och väger nu efter en jobbig graviditet 85 kg. De 50 kg som jag vägde innan kommer jag nog aldrig ner i igen men jag jobbar på det.

Mina hästar med början på den minsta:
Franz, shettis. Han var 93 cm senast jag mätte men han har växt lite sen dess. Förhoppningsvis kommer manken upp lite till när han börjar träna. Precis som andra shettisar så ser han ut som en tunna.

Zams, engelskt fullblod. Höjd ca 162 cm. Vikt 500 - 525 kg.

Desert Symphony, engelskt fullblod. Höjd 166 cm.
Vikt i träning 600+, nu något lättare (och tunnare tyvärr)

Herkules Balder, shire. Höjd ca 177 cm. Vikt ca 750 - 800 kg. Han har vuxit lite i vinter och är lite tunn. När vi börjar träna och i kombination med bete så hoppas jag på 150 - 200 kg till. Önska mig lycka till. Jag börjar rida in Balder nu och han känns helt plötsligt så STOOR. Jag hoppas att han inte får ett ryck och försöker ragga på tanten i grannhagen för då kommer jag att trilla av och det är LÅÅNGT till marken. Hingstar och hormoner:D

jeg har för redet klassisk på mine knabstruppere, men har nu fået ny häst, jeg har köbt et ardenner sto på 1´5 år, min plan med hende er AR, hvad siger i til det, er det helt fejl häst. min nordsvenske bruks häst kune sat levade, strakt levede, capriole og alle de lättere övelser som åbna og slutta i skridt og trav.

tror i ardenneren kan bruges til AR.

http://s240.photobucket.com/albums/ff41/Ardenner/?action=view&current=P1010024.jpg

hun er bare 1,5 år på bilden.

Kallblodspojken är 159 hög och väger 700 kg.
Jag är ca 174 och väger 60-65 kg.

Alldles lagom enligt mig!

45524_1194036825.jpg

Kl

Min är 145 cm och väger 550 kg. Det är en kraftig Islands/New forestkorsning.

Jag är 172-173.

Gammal bild på mig och sommarfet ponni::love:

PebliMammi.jpg

Övriga ridinriktningar? Inom den sk. engelskridningen möjligtvis men inom tex western (främst reining och kogrenarna ) är det ju rätt vanligt med hyfsat små hästar.

Hmm... Fast båda westernhästar i stallet är större än min "akademiska häst" iaf :p de SER rätt små ut, men tror de ligger på närmare 155-160, är väl rätt normalt för en quarter?
Min egen (andra) häst som är ca 157 tycker jag egentligen är för hög - för mig och "för AR" som jag ser som idealisk storlek så att säga.
Sen beror det ju på hur stor man själv är såklart..

Övrigt, återkommer med mina bilder/info! :)

Kalle, ca 157cm hög (har bara mätt i jämförelse med mig själv när jag står på marken) vikt ca 500kg?
Jag är ca 162cm lång och väger 56-57kg.

Dålig bild men jag orkade inte ladda upp någon ny :p

(klicka för större)

Tabbe, slutmätt till 146,7cm. Vikt strax över 500kg? :angel:

syns bättre från sidan, men då syns min kassa sits bättre också! ;)

(klicka för större)

Tycker Tabbe känns rätt lagom, nästan liet stor ibland eftersom han är ganska lång i kroppen. Kalle känns inte stor att rida, men är rent fysiskt sett (och vinglighetsmässigt) lite stor för mig tycker jag, har svårt att hjälpa honom med koordinationen när jag själv har svårt att koordinera hela honom :o

Min är 146 cm och väger ca 450 kg. Jag är 164 cm och väger ca 56 kg. Har ingen nytagen bild på henne och mej.

Quarter är rätt ofta små också... jag vet en som är ca 143 cm och tävlar rätt mycket. de andra som stog i samma stall var kanske runt 150-155... sen finns det säkert många större också men de ser ju olika ut för olika grenar.. sen ska jag inte säga att jag kan nått om western men så ser dom ut som jag träffat iaf:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17