Hur stora är era hästar?

Sv: Hur stora är era hästar?

Quarter är rätt ofta små också... jag vet en som är ca 143 cm och tävlar rätt mycket. de andra som stog i samma stall var kanske runt 150-155... sen finns det säkert många större också men de ser ju olika ut för olika grenar.. sen ska jag inte säga att jag kan nått om western men så ser dom ut som jag träffat iaf:)

Fast jag upplever att dom blir "större", att det efterfrågas lite större hästar nuförtiden. Åtminstone om man utgår från de westernfolk jag pratat med. Är ju fortfarande inga stora hästar vi pratar om utan 155-160 tänker jag på.

Jag är 175 cm lång och knappa 60 kg. Mina hästar är 165 cm (normalbyggd), 155 cm (grov) resp. 108 cm (fet :o). Höjdmässigt tycker jag att 155-hästen känns mest lagom. Den lilla rider jag förstås inte. Sambon rider förresten samma hästar, han är runt 180 cm och kanske 90 kg? Han trivs bäst på 165-hästen.

Kan ju säga att jag nu har köpt en till häst:). En Welsh Cob som för tillfället är hingst, men ska kastreras. Räknar med att han blir runt 150cm, som hans far och mor, och han ser också ut att kunna bli ungefär den höjden.

Han är på pricken lik sin pappa, som är högställd, men samtidigt lite grov. Svårt att beskriva, man jag tror att det blir en lagom stor häst till mig i alla fall:D

Å vad kul!! Får din läckra klbtravare konkurens om matte nu alltså?;)
Om du tröttnar på honom kan du alltid skicka hit honom:angel:

men det är väldigt olika på vilken gren man tävlar i. Jag ska inte säga att jag kan så mycket om det, jag rider ju uppenbarligen inte western;)
Men de är ju väldigt olika typer man har i de olika grenarna:)
De jag har träffat har nästan alla vart små några på ponnymått.:)

Senast ändrad:

men det är väldigt olika på vilken gren man tävlar i. Jag ska inte säga att jag kan så mycket om det, jag rider ju uppenbarligen inte western;)
Men de är ju väldigt olika typer man har i de olika grenarna:)
De jag har träffat har nästan alla vart små några på ponnymått.:)

Då har vi uppenbarligen träffat lite olika! :p
Är som sagt mest intrycket jag fått, att man överlag successivt strävat efter lite större hästar. De "grenar" jag varit i kontakt med då har iofs bara varit trail och reining.
Sen kanske folk har olika smak.

min häst är 145-150 något och väger 500 kg +..
Jag är 160 lång och väger 58 kg, Jag tycker att han kan vara lite väl stor för mig ibland.. men det funkar ju ändå.. blir det nångång en ny häst så kommer det bli en c-ponny.

Vet inte om jag kan "klassa" mig som AR-ryttare då jag är riktigt, riktigt grön :angel: (börjar dock bli allt mer intresserad)

Men i alla fall...
Jag: runt 167 lång och väger runt 60 kg
Snoddas: 167-168 hög och väger mellan 500- 550 kg

Har ingen nyare bild är den här, från augusti i fjol (grabben har lååångt kvar, men kommit en bra bit)
13562206.jpg

Får uppdatera mig.;)
Har nu nyligen köpt ett 1,70 högt KWPN sto, ska börja rida henne någongång efter förlossningen.
Kommer se ut som en flugskit på henne :crazy:

har ett smäckert vbl sto på ca 152-155 typ modell arab. själv är jag 163cm 59kg, det känns som jag rider ponny häner inte med i vändningarna på henne ( har dock inte ridigt på 15mån då hon vart ute på foder) har alltid haft hästar på >165.

Han är egentligen alldeles för stor - 162 cm hög, maffig modell. Jag är 164, väger 60 kilo.

hrm...Min häst väger ca 800 och är 160cm hög. Jag är 160 cm lång och väger 45-50kg. Vi hobbytävlar i dressyr igrann och faller nog igenom på att ekipaget ska se "proportionerligt"ut. Hehe...

Jag fattar inte hur man lägger upp bilder.. jag är väl korkad kanske.. hjälp mig!

*Knapplån*
Nu har ju jag inte mina hästar med dressyr som mål utan vi använder dressyr för att kunna prestera mer på travbanan men iallafall-
Mina hästar är
149 cm sto, tanig, känns fasansfullt att rida på henne så jag jobbar henne vid hand.
155 cm sto, stabil, känns helt ok.
176 cm vallack, känns som om man sitter på Briar :love:
och så har jag en
Isandshäst på 130 cm tror jag och hon känns som en liten plutt men väldigt stabil, bara riden 15 ggr och där känner jag mig trygg, jordnära och hemma :love:

Och sist men inte minst, minishettis på 92 cm.
(Obs, inga hästar kom till skada under fototillfället :-))
pellerullskridskor%20009.jpg

Senast ändrad:

Jag är 175 lång och 60kg

Min Morgan är ca 155 men rätt kraftigt byggd.
gm_6.jpg

Min Saddlebred som är utlånad är 160 men lättbyggd.
citrin_uppstalld.jpg

Här är ett Welshsto som är sålt nu, hon är ca 145 mkh alltså 15 cm mindre än hästen ovan. Dock tycker jag inte jag ser längre ut på henne för det, hennes bål är så mycket grövre än Saddlebredens.
tilly_trot.jpg

Senast ändrad:

Jag har mitt welsh cob sto som nu är 21 år! Hon är 148 cm hög.
Själv är jag 168 cm och väger 60 kg.
080113_2.jpg

Sedan har jag min lipizzaner "Lillebror" som är 155 cm men känns jättestor att rida. Han är kort och kompakt med mycket muskler.
lillebror.jpg

Mitt knabstruppersto är 158 cm. Nyss inriden och dräktig så hon rids inte så mycket just nu. Hon har stora luftiga gångarter och känns lagom stor.
strela_matte.jpg

Min fjärde häst är en lite "flinga" men jag har inga bilder på henne ännu nä jag sitter på. Hon är 143 cm hög.
tmkrn071230.jpg

Roligt att ha så många hästar?? (Orkar bara med två!)

Hur fasen får ni in bilderna.. är jag korkad eller?

Jag är ca 170 cm lång och väger kring 60 kg.
Min arabkille är ca 155 hög och av den grövre typen för att vara arab. På bilden är han inte i toppform, men då han är det är han så otroligt högrest och bara så snygg. Blir nykär varje gång jag tittar på honom.. *dregel*

15718623.jpg

Senast ändrad:

Haha, vilken räsersits på shettisen!
Ja visst är känslan viktigare än uteendet, att hästen känns som om den orkar och rör sig obesvärat då man sitter upp.
Har sett ett par hästar som verkligen vacklat under sina ryttare, längdmässigt har de passat, men styrke o viktmässigt inte, än iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar