Hur stora är era hästar?

Sv: Hur stora är era hästar?

Jag är 165 cm och väger 48 kg.

Ella är 147 cm och väger runt 400 kg skulle jag tro. (inte så bra på att gissa och har aldrig vägt henne, men ungefär)

Hon känns alldeles lagom i ridningen och annars också. En härlig häst och min hästa vän... :love:

ser ju jättefint ut! fast nåååågot pixlig kanske;)
Ja då får du lägga ut dom så jag får se! hoppas det blir fint väder också;)

Jag är 1.78 och kanske ca 60+ i vikt

De två som rids är runt 1.50 båda två och känns heelt olika. Den ena känns jättestor pga längden men skänklarna hänger i luften... Den andra känns som en ponny med den lilla halsen som sticker ut framför sadeln, och svansen som kommer ut på baksidan... men tack vare den korta stabila ryggen känns det ändå bra.
Som tur är har hon börjat svara bara på sitsen o att känna skänklarna lätt mot runda magen, så mina ben känns inte längre som förvuxen ponnyryttarben.. De kan dingla med lixom!:D

Som gravid började jag känna mig för tung då jag närmade mig åttistrecket, hästen med långa ryggen började då kännas lite hämmad och störd över min vikt, jag kom på mig själv med att sitta och avlasta för att få tillbaka den där lediga känslan i hästen, så jag la ner ridandet. Det var mest uteridning då, hade jag ridit ihop honom mer i kortare pass då hade inte vikten stört tror jag. Men man kan ju inte rida samlat jämt..

Har en femåring på lut som verkar ha kommit upp i 1.60 och är rejäl och kraftig o kort. Kan bli kul häst! Måste mäta!
Lilla stoet är jättehög över baken med liten framdel ännu, men hon blir nog reslig under nästa år, runt 155-160 kanske. Blev tre (2 ½) nu i år.

Lasse, som inte ser så himla lång ut på bilden..
DSC_01280081.jpg

Nyss hemkommen efter två½ år borta (pga graviditet o sjukdom..) och lite sliten i okt -07. Kan uppdatera med ridbiler snart o se hur det utvecklar sig o hur lång jag eg ser ut på henne:eek:.
PICT0003.jpg

Femåringen longeras lite. Ska få till några ridbilder oxå snart. Men nu ser jag att stigbygeln, med längsta lädren är rätt ok i förhållande till magen.
PICT0035.jpg

Jag 165/60, "Killen" 156/510? jag gillar "smalisar" och han känns perfekt i höjd. Nästa häst får hellre bli lägre men inte mkt högre. (Jaja han är lite spänd där...:-O)
k3.jpg

/T

Senast ändrad:

15637469.jpg
[/url][/IMG]
17884763.jpg
[/url][/IMG]

Jag är 18år gammal och är 168cm väger 52kg och hästen min är 6år och är 172cm hög.

Mitt varmblod är 156 cm, och av lite kraftigare modell för att vara travare. Lusitanon på ca 20 månader är runt 146 cm i dagsläget. Hoppas att hon inte blir högre än 155 cm :D
Själv är jag ca 165 cm / 57 kg

12570453.jpg

(Ja, jag vet att hon går på bogarna, men kände att jag var tvungen att lägga ut NÅGON annan bild än de vanliga som visats 3000 gånger ;))

Vore intressant att höra hur höga och hur kraftigt byggda era hästar är, i förhållande till er längd - och vikt om ni vågar;). Har en känsla av att de som rider akademsikt ofta har något lägre hästar än vid övriga ridinriktningar.

Vill ni får ni gärna kasta med en bild också för förtydligande :)

För ordningens skull...

Forumet är Klassisk ridkonst och det kändes som att tråden var riktad till akademiska ryttare och då är det bara akademiska ekipage i denna tråd.

Annan längd, vikt och bildtråd har jag på forumet ridning och gäller det rena dressyrryttare, så finns dressyrgnägg...

Mvh

IngelaH
moderator

Ni har ju inte så små hästar som jag trodde;).

Jag är 175cm/65kg, har en kallblodstravare som är 165cm, och ja byggd som de flesta Kblt. relativt kraftig. Tyvärr har jag inga bilder med mig på ryggen, inte så många andra heller tyvärr:smirk:. Jag känner mig väldigt liten på honom, det har naturligtvis med massan att göra.

Ev. ska jag i helgen och kika på en till häst, en ganska lite sådan. Därför undrade jag hur stora hästar ni har och hur ni som rider akademiskt tänker kring detta med att rida små hästar. Vet inte varför eller om det är riktigt, men det känns som att "akademiska ryttare" hellre väljer mindre hästar, än vad ryttare inom t ex engelsk dressyr gör.

Då undrade jag lite hur detta kommer sig, vad det finns för fördelar med att ha en mindre häst, ur ett AR-ryttarperspektiv? (Förutom att fallhöjden blir betydligt lägre då, vilket jag prioriterar högre ju äldre jag blir ;))

Därav anledningen till att jag valde att lägga tråden här. Har även läst den andra tråden om vikt, längd osv, men tyckte inte riktigt att jag kunde hitta det jag sökte.

Senast ändrad av en moderator:

Pjaa... för mig "har inte storleken nån betydelse" utan det är ridfilosofin, som betyder något för mig och min häst...

Och jag vet att en man som BB till exempel, gillar de nordiska raserna överlag på deras kroppsbyggnad och om det då är utmaningen att visa att de troligen till viss del, med en hel del inblandning utifrån, är de "ursprungliga" stridshästraserna i svenska historien. Och även intressant för skolsprång och annat med sin kompakthet och ändå energi, om man lyckas använda den på rätt sätt till bärighet. Men visst det kan vara spekulationer och svammel från min sida, så mig ska du absolut inte lyssna på...

Och mitt förtydligande, var inte en knäpp på näsan till dig. Utan mer i informativt syfte, så inte tråden spårar ur, som den brukar så jag får flytta den till gnägg. (förtydligar igen...)

Kallblodet mättes i sommar till 152 cm. Jag har alltid upplevt honom som betydligt mycket högre! Men hans rumpa är också dimensionerad för en 10 cm högre häst så det är väl därför ;).

11949720.jpg

Jag tycker han är alldeles perfekt i storlek åt mej. Hade han varit högre tror jag han skulle känts för stor, men så har jag ridit hästar som varit lite "mindre" senaste åren.

Islandshästen mättes i samma veva till 129,5 cm. Det är en grov liten islandshäst, långt ifrån samma typ som några moderna spettor. Har inga ridbilder på honom. Men här syns ju ungefärligt grovlek och hur "stor" jag är bredvid honom;

12445565.jpg

Men visst är han liten, jag rider honom barbacka och behöver inte "hoppa" upp på honom utan kan liksom lyfta över ena benet och sedan bara "trycka mej upp" med det andra :angel:

Rider även ett 163 cm högt halvblod, han känns hyfsat lagom också men så är han också mycket lätt i typen.

Själv är jag 170 cm lång och väger numer 60 kg.

Jag har haft en liten märr som var runt 143, kände mej inte stor på henne även om det är en vanesak att sitta på en spä 143cm-häst (blir så lite mellan benen ju :D ). Skulle lätt kunna tänka mej att köpa en 140-145 cm hög häst. (är 170 cm själv)

Vet inte varför eller om det är riktigt, men det känns som att "akademiska ryttare" hellre väljer mindre hästar, än vad ryttare inom t ex engelsk dressyr gör.
Jag tror att det stämmer men jag misstänker att många i tråden har kvar sina hästar de hade innan de började med AR. Om man sedan köper en till eller byter häst har jag märkt att många väljer en mindre. Man känner kanske inte heller sig tvungen att ha en häst på 1.75 om man inte ska tävla.

Jag är ca 163 cm, 60 kg

Jag skulle vilja ha en häst som är lite midre än Pink.. runt 155 ca:)

Pink 161 cm, ganska ädel mot normal hållet. väger nu ca 490.. jag vill ha minst 510!
11a.jpg

Såhär ser vi ut nu. han är lite för tunn fortfarande:(

Tycker han var fin :)

Mina hästar är gigantiska, åtminstone i förhållande till min längd.
Jag är 159, Besten är 159, Mixen 155 och Valpen närmare 165.

Immer

Kan häststorleken inte ha lite med ridattityden att göra?
Det är ok att ha skänklar som hänger ner lite under magen för att det är en skriven regel att inte använda dom:o, och då behöver man ju inte se ut som en förvuxen ponnyryttare som drar upp hälarna för att driva i varje steg.

Kan inte se vad de mindre har för fördelar bara för att de är små, förutom att det är "behändigt" med små hästar. Lätt att hoppa upp..:D Men svårt då de ormar sig och det är lite att sitta på och hålla om..
Men lätt att få en "inramande" känsla om man är lång och har koll på sin egen tyngdpunkt. Man påverkar så himla mycket med sin position. Svårare om man är en liten ärta på en bjässe och ska försöka påverka med sin vikt. Blir ju typ förstärkningseffekt med en lång överkropp eller långa ben som når ner och hjälper till med balansen.

Vid tävling ska det väl se proportionerligt ut, men här hemma på backen spelar det ju ingen roll hur det ser ut så länge hästen lätt kan bära upp tyngden.
Jag gillar den kvicka och pigga känslan i små hästar.
Den liite större har mer halvblodsstil då han älgar fram i en sån där uppspänd balanstrav med stoora rörelser, då blir jag lite nervös och tänker, ojoj, ska jag våga rida på den där..

Minns hur svårt det vara att reglera jättenordisen (bruks) som farbror hade. Tills jag blev lång och tyngre och hade skänklar som nådde ner under magen. Då plötsligt kände jag mig som att vi kommit ihop och det var lätt att inverka med små signaler.

För mig spelar hållbarheten in. Sist jag såg Bent (Ingela var också med och kan nog förtydliga om jag svamlar) pratade han om att hästar över en vss höjd(tror han sa 165 cm) lever i snitt 8 år kortare än mindre hästar. Jag som är extremsentimental med mina djur vill ju självklart ha en så långlivad krake som möjligt!

Sen är det skönt att inte behöva stege för att ta sig upp...:angel:

Jag är ynka 158 höga :o cm :D väger 52kg
ponnyn är ca 140cm köttbulle :rofl: hon väger ca 350kg skulle jag tippa på

8418772.jpg

Mina hästar i fallande storleksordning:

Molle, eng fullblod, 167 cm, extremt hög manke, kroppshydda som en shettis och lååååånga ben.

Solviva, sv hbl, 161 cm, lite äldre typ av halvblod, rund i formerna och ganska kraftig.

Sobban, sv hbl, 159 cm (skulle jag tro), fullblodstyp men kraftig (rotborsten kommer in på tvären mellan frambenen).

Solfågel, sv hbl, 158 cm sist jag mätte henne, har förmodligen växt lite sedan dess. Kort och kompakt i kroppen, liknar lite på en PRE i typen.

Skimra, shettis, 110 cm, ser ut som en miniatyr-nordis och tränas på långa tyglar.

Själv är jag 167 cm lång och kunde gärna ha tänkt mig lite mindre hästar, även om ingen känns särskilt stor när man väl kommit upp.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17